P

pago

Jag har jätte problem med min sits, vet inte hur jag ska bära mej åt med skänklarna.
sitter jag ner och har fötterna i stigbyglarna så har jag inget "stöd" i dom,
utan att fötterna hoppar upp och ner som popcorn!

jag har hela livet trott att man ska spänna benen,
men har fått nys om att man ska sitta på rumpan och inte spänna benen alls?

Hur ska det vara?
kan något säga hur det ska vara?
kanske några övningar så jag kan få stödet?

Sv: sits.

tramapa ner hälarna!
du skaha punkterna: sittbenen, vän. stigbygel, hög. stigbygel...

detta är en gammal bild fr. när jag rider utan stigbygglar, prova det, det hjälper, precis sokm på bilden kan det iblnd hända så att man halkar omkring, spän då inte benen, sitt djupt, lugnt och trampa ner hälarna!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har samma problem, och trampa ner hälarna hjälper liksom inte.. Jag påminner mig själv om att länga ut benen lite då och då under ridpasset. Oftast släpper jag då stigbyglarna och sträcker benen utåt innan jag släpper ner dem, men det funkar att göra diskretare också med stigbyglarna kvar på fötterna. Det bästa är ju att ha någon publik eller tränare som påminner. När du gjort det mekaniskt en massa massa gånger kommer det mer och mer av sig självt!

Tänk att du ska ha långa, hängande ben, tänk tårna uppåt, då får du ner din häl, slapna av. Åker fötterna in/ut i byglen, då dra du upp knäna och spänner dig:smirk:

Knip inte med knäna, kniper du med knäna är underskänkeln helt sladdrig. Longering utan stigbyglar brukar hjälpa!

Hej!

Jag har precis samma problem! I skritt kan jag koncnetrera mig och sitter riktigt bra! Men så fort jag ska tra kommer problemen du beskriver! I galopp är det något bättre än i trav..

En ridlärare pratade om att man ska vinla ut fötterna och tänka "klockan 10 över". Det hjälper faktiskt eftersom om man vinklar ut tån så vrids vaden intill hästen och man håller om bättre.

Jag känner att min skänkel är bättre om jag släpper stigbyglarna, men det är svårt att "trampa ner" hälen då.

Antar att det är träning som gäller.. Eller?

/Katrinne

Stödet i stigbyglarna och den sänkta hälen är ett resultat av det sänkta knäet. I varje steg fjädrar de avslappnade knä- och fotlederna. Benen faller liksom ner i stigbyglarna.

Övning ger träning... Att rida utan stigbyglar är bra om man har någon som kollar att man verkligen sitter och släpper benen och inte istället fuskar genom att klämma och dra upp knäna, för det är bara kontraproduktivt.

men ni säger att man ska slappna av och släppa ner benen men man ska ju ändå hålla om och jag är ganska dålig på att få mina ben att skillja på detta!:D för när jag håller om så åker oftats hälen upp men jag kniper inte (så mycke iaf;)) med knäna..
hur göra då då??:confused::)

Om man sitter i balans och låter benet falla så kommer det automatiskt att "sugas" mot hästens mage i den fas när den skjuter ifrån marken. Det är den drivande impulsen. Inte att man klämmer fast benet mot hästens sidan.

Easier said than done... :crazy:

nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men; om underskänklarna hoppar å har sig så brukar hela skänkeln blir stadigare om man har en stadig överskänkel; alltså om du ser till att vara stadig i sätet och låren. Det är, skulle jag säga, den viktigaste delen av skänkeln/sitsen. Känn att du kan vara stadi korsryggen-magen-höfterna-rumpan-låren. då kommer du förhoppningsviss kunna sitta stadigt!

Hej! Jag har ridit för ridskolechefen på min ridklubb, privat till och från under en period... och har OFTA fått höra att jag måste VRIDA OM bena för att komma ner i sadeln ordentligt och hon menar att omvridningen ska ske i höftleden... prova att ställa dig upp i fältsits, ställ dig sedan på tå i stigbyglarna, vrid in tårna (mot hästen) sjunk sedan sakta ner i sadeln igen... därefter får du en korrekt sits! du får lättare för att sitta mer avslappnat i sadeln när hästen rör sig... LYCKA TILL!

Har ridit för 2 Centrerad ridningsinstruktörer, och båda har sagt att stigbyglarna andast ska ta emot den tyngd som skänklarna har. Alltså inte att man ska trampa ned.
Dessutom har de sagt att tårna helst ska peka en aning utåt, absolut inte inåt.
Kan rekommenser att testa cr.

Jag provade att sitta ner, och min häst har en väldigt skumpig trav.
genom att bara konsentrera mej på att slappna av så gick det helt okej.
men när det kom till att ha fötterna i stigbygeln så skumpade hälen, och hela foten upp och ner,
hittade inte stödet förrens jag kom i någon sorts stolsits.
det var absolut inte en vacker syn.
men skam den som ger sej, och jag ska ut och prova ännu mer!

det där med att stå på tå, och sedan sjunka ner kanske hjälper.
tack för alla tips, super bra hjälp!

Det är bara att öva och öva. Har varit i samma sits som du och det enda som hjälpte var att öva på att slappna av och tänka långa ben. Strunta i att försöka trycka ner hälen, det gör bara att du spänner dig mer. Jag kan fortfarande få problem med foten i stigbygeln på skumpiga hästar, men försök bara följa med och inte klämma dig fast, för då skumpar du mer. Du kanske kan testa att ha ett handtag på sadeln som du kan hålla i i början. Det är iaf bättre än att sitta och klämma åt med låren och spänna rumpan, vilket man annars gör när man känner att man har svårt att hitta takt och balans.
Du kanske kan be någon longera dig också så att du får öva lite utan att känna att du ska ha koll på annat.
Att rida utan sadel på en skumpig häst tycker jag inte är särskillt bra tips, för det som händer där är samma som i sadeln, du klämmer dig fast med lår och blir spänd i hela kroppen. Bättre då med en sadel och ett handtag.
Det är iaf vad jag tycker :)

När jag började rida Centrerad Ridning för instruktör, så gjorde det underverk med min sits, så det är ett hett tips! (som ngn tidigare också sagt...)
Jag tror inte man ska sitta och tänka på att trampa ner hälen, det gör bara att du spänner dig hela vägen upp till höften. Strunta i vart hälen är och tänk dig att du liksom "släpar" fötterna i marken. Det finns många knep för en bra sits, och det är väldigt individuellt vilket/vilka knep som passar dig.
Men när du har en lodrät och avslappnad sits i sadeln, kommer foten och hälen att hamna precis där den ska vara, utan att du behöver tänka på att "trampa ner".

(Foten ska vara helt vågrät i stigbygeln när du sitter "rätt". Det är klacken på ridstöveln som gör att det ser ut som att man trampar ner hälen.)

Lycka till!

När jag började rida Centrerad Ridning för instruktör, så gjorde det underverk med min sits, så det är ett hett tips! (som ngn tidigare också sagt...)
Jag tror inte man ska sitta och tänka på att trampa ner hälen, det gör bara att du spänner dig hela vägen upp till höften. Strunta i vart hälen är och tänk dig att du liksom "släpar" fötterna i marken. Det finns många knep för en bra sits, och det är väldigt individuellt vilket/vilka knep som passar dig.
Men när du har en lodrät och avslappnad sits i sadeln, kommer foten och hälen att hamna precis där den ska vara, utan att du behöver tänka på att "trampa ner".

(Foten ska vara helt vågrät i stigbygeln när du sitter "rätt". Det är klacken på ridstöveln som gör att det ser ut som att man trampar ner hälen.)

Lycka till!

Precis. Att trampa ner hälen skapar bara spänning i stussen (rumpa och baksida lår) vilket gör att det skumpar ändå. Foten ska vila i stigbygeln med lätt balans på området bakom tårna (vad heter det nu?). Skänkeln ska svikta och fjädra i stigbygeln utan att bli ostadig. Koncentrerar du dig dessutom på att hålla om hästen med skänkeln skapar det ytterligare en spänning, du ska inte hålla om med skänkeln. Det enda som ska ha full kontakt med hästen är ditt säte när du sitter och där ska du koncentrera all vikt i kroppen.
Utgångsläget därifrån är en rak rygg och blicken fram (annars kan du inte hålla balansen och tar balansstöd i hästens mun) som inte blir stel. När hästen travar kan du prova att sitta ner endast två steg för att sedan börja rida lätt..två steg, rida lätt osv..Därefter 3 steg, rida lätt osv. Försök att tänka på att aldrig hinna börja skumpa och tappa kontakt med stigbygeln. Är du på väg dit, res på dig igen och ta nya tag. Sitsen är förmodligen det svåraste att få perfekt, men också det vikigaste "verktyget" vi har i ridningen. Jag kan även rekommendera barbacka ridning. Däremot finns det risk att du då blir spänd och drar upp hälen/knät. Gör det som känns bäst för dig!

och släppa ner benen men man ska ju ändå hålla om och jag är

Du ska inte hålla om hästen med skänkeln. Finns ingen logik i det.Använd skänkeln när du behöver det (när du skänklar ex) , därefter ska skänkeln vila på sin plats utan att störa hästen.

nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men; om underskänklarna hoppar å har sig så brukar hela skänkeln blir stadigare om man har en stadig överskänkel; alltså om du ser till att vara stadig i sätet och låren. Det är, skulle jag säga, den viktigaste delen av skänkeln/sitsen. Känn att du kan vara stadi korsryggen-magen-höfterna-rumpan-låren. då kommer du förhoppningsviss kunna sitta stadigt!

Jag vet inte om jag bara missuppfattar det du skriver men själv skulle jag säga att man ska vara stadig i sätet MEN avslappnad i lår/knä.. Spänner man sig eller håller om för mkt med låren eller knäna så kommer man inte ner i sätet ordentligt och skumpar därmed automatiskt så som TS beskriver.

Så jag vill säga till TS: Försökt komma ner djupt i sätet genom att slappna av i lår och knä, sedan ska du sluta underskänkeln om hästen utan att "hålla om" för hårt, endast en mjuk kontakt för att sedan använada skänkeln i det syfte du behöver.

Hälen ska du inte trampa ner för mkt, då blir det lätt att du spänner dig i lår. Tån ska vara något utåt men foten ganska vågrät med marken, med en mjuk kontakt med stigbygeln utan att spjärna emot i den. Något jag också funderar på är om du rider i förlånga läder? Alternativt även kanske förkorta. Många dressyrryttare rider i längre läder än vad som egentligen är naturligt och därmed har svårt att komma ner i säte och stigbygel. Använd också magmusklerna när du rider istället för att klämma åt med låren.

Mvh Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 081
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 756
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård