Sv: Sits
Tänkte att jag kunde skriva lite av felen jag gör, och hur jag har fått jobba med det:
*Jag sitter lite framåtlutad, pga att jag spänner mig och blir stum i nedre delen av ryggen.. Där måste jag slappna av, slappna av, slappna av. Har jobbat med att sitta ner i traven tills jag hittar "gunget" i ryggen.
* Jag tippar gärna händerna "pianohänder" alt. böjer händerna utåt. Dessutom håller jag händerna för nära kroppen, vilket gör att jag blir stum i handen, och inte kan ge efter. Där är det bara att vara på sig själv, höja händerna så att man får den där vinkeln, o ha tummarna högst upp!
*Så var det skänklarna; efter att ha ridit själv mkt, på en spänd häst, har jag lagt mig till med att liksom hålla ut vänster skänkel. Ser väldigt väldigt konstigt ut! Dessutom pekar tårna snarare utåt än framåt...
Med följden att även knäna pekar utåt! På senaste kursen jag var på satte instruktören fast ett band under hästens mage, i stigbyglarna, så att jag skulle känna hur jag skulle ha skänklarna! Sen fick jag rida utan stigläder resten av kursen, lätt i trav bla. Dessutom skulle jag upp ur sadeln, utan läder, i skritt, genom att använda innerlårens muskler! Väldigt nyttigt! Hela tiden satt folk o skrek åt mig att hålla upp tårna
Och faktiskt, det har gett resultat, sitter mkt bättre nu, med skänklarna iaf!
*Sist men inte minst, så kan jag inte låta bli att koll om hästen fortfarande finns kvar under mig....
Det är jättebra om man hittar någon som kan skrika på en! Det behöver inte ens vara någon som kan något om hästar, har lånat in pojkvänner o kompisar o intruerat dem att tjoa på mig om jag tittar ner, tappar tårna, vinklar händern, sitter snett osv. Jättebra!