Sv: Sits

jag är ju ingen expert, men jag tycker att hästar med kort rygg är lättare att samla. Men det är ju bara min personliga åsikt...

Skrauti skrev:
Jag sitter verkligen som en kratta, speciellt när vi töltar, antingen så lutar jag mig för mycket bakåt, eller i sällsynta fall hamnar jag framåt. Nån som har bra tips hur man kommer in i en bra sits?
Vad anser ni är en bra sits när man töltar? [bild? ]

Bästa tipset är att hitta en tränare som orkar tjata tillräckligt mycket. Om tränaren dessutom kan förklara sambandet mellan sitsen - hjälperna - tölten på ett sätt som ryttaren fattar så är det toppen! PM:a mig för tips på specifika tränare i Sthlms-trakten!

Jag är en av desa "tokkärringarna" som hävdar att de gör inget om man sitter LITE frammåtlutad eller lite bakåt eller har slänkeln något framför eller bakom den lodräta sitsen.
För skulle de spela mycket roll hör hästens hälsa skulle halva sveriges hästar ligga på djursjukhusena inför döden:smirk:

Jag tillhör en av de hundratusentals hoppyryttarna i detta land.
Jag rider inte för att tävla, jag rider inte för att visa statusen i min plånbok, Jag rider inte för att bli bäst

Jag rider för jag tycker om hästarna jag rider för att de är ett alternativ till att ist för att gå ut i skogen och njuta av naturen kan jag njuta till häst ist!
Jag skiter fullkomligt i om min häl är 1 dm framför där den enligt alla böcker skall vara. Eller om min hand är 2 cm för låg osv.
De viktiga enligt mig är att amnsträcker på sig och då brukar allt iaf komma självmant.
För sträcker inte jag på mig och rider länge får iaf JAG väldigt ont i ryggen!
Ska jag tävla så visst då handlar ju allt om att de ska se så snyggt ut som möjligt och då funkar de väl inte om man sitter som en potatissäck med tåna mot hästens mule.(överdrivet)
Men de är långt ifrån alla som vill tävla:smirk:

Om jag ska kommentera trådskaparens sits, de vet jag inget om eftersom du inte la ut en bild på din sits i denna tråd:crazy:

Efter att ha läst i forumet ett tag reggade jag mig så jag också kan göra lite inlägg. Har lärt mig jättemycket av er andra och hoppas att jag också kan bidra till något.

Gullan86: jag har gått en jättebra kurs som var på 3 tillfällen, 5 timmar per gång. Där varvade vi teori med praktik som spelades in på film. Sedan analyserade vi varandra i grupp med en instruktör. Mycket nyttigt!

Om jag försöker titta på dina bilder som du lagt ut och använda det jag lärde mig på kursen skulle jag korrigera följande:
- Bild 2: backa armbågarna, håll dem nära kroppen, sitt med armarna i 90 graders vinkel och var lös och ledig i underarmarna och lätt i handen. Behöver du göra halt, använd sätet och behöver du förstärka kan du backa armbågarna och använda musklerna i skulderbladen.
- Be någon ta bilder på dig när du rider från sidan. Lägg sedan en penna från axel - höft - häl. Sitter du i lodrät sits?
- Att bända tårna framåt brukar inte vara så lätt. Det jag har känt när mina tår pekat ut är att man egentligen sitter fel med hela benet. Jag skulle släppa stigbyglarna, försöka backa hela benet, sedan vrida om hela benet dvs både lår och vader så att tårna pekar framåt och sedan sätta fötterna i stigbyglarna igen.
- Du kutar lite med övre delen av ryggen. Försök att strecka på dig lite. Jag brukar låtsas att någon tar tag i min hjälm o lyfter mig uppåt men var försiktig så att du inte svankar istället.

OSB! Är ingen expert på området men detta är i alla fall de tips jag fått och som hjälpt mig till en bra sits.

Pocahontas: ditt tips om att man ska stå kvar även om hästen försvinner under en är ett tips jag också fått!

Skrauti: Stretching är jättebra. Enligt flera sjukgymnaster som jag talat med brukar ryttare vara dåliga på och stretcha. Speciellt stel brukar man vara framsida lår, höftböjaren och baksida lår samt rumpan.

rid med låren och rumpan.
Och om du inte känner att du inte kommer åt med rumpan eller låren så sitter du fel.

Långa ben och inte skänkla med hälen utan med den övre delaen av vaden.
Och om inte hästen lyssnar så säg till den en gång ordentligt med sänkeln och släpp fram handen. det är bättre på islandshästar att säga till en gång en att göra en massa feg-rörelser:banana:

LYCKA TILL MED SITTSEN!!!:)

Pocahontas har redan beskrivit känslan bra. För att öva upp en bättre eller korrekt sits får du dock bereda dig på ett väldigt långt arbete - det tar hundratals repetitioner av en KORREKT övning för att denna skall kunna kallas befäst; allså att du gör så alltid. Och med tanke på hur många gånger vi rider på ett år så blir processen ganska lång.

Och här kommer kruxet: är du ute efter att träna dig själv, eller hästen? För att göra båda samtidigt riskerar att göra pannkaka av hele alltet.
Något som kan förenkla det hela är en duktig lärare/ instruktör, som kan hjälpa dig att komma åt problemet i "rätt" ordning. Kanske kan du t ex strunta i hur hästen går och fokusera på ditt överliv, för det kan i vissa fall vara lättare och ge rätt lösning även för hästen snabbare osv. Någon som ser dig och kan hjälpa kan nästan utföra underverk här.

Men precis som tidigare nämnts så är övningar utan häst bra för dig, musklerna och din kroppsuppfattning.

Tänkte att jag kunde skriva lite av felen jag gör, och hur jag har fått jobba med det:

*Jag sitter lite framåtlutad, pga att jag spänner mig och blir stum i nedre delen av ryggen.. Där måste jag slappna av, slappna av, slappna av. Har jobbat med att sitta ner i traven tills jag hittar "gunget" i ryggen.

* Jag tippar gärna händerna "pianohänder" alt. böjer händerna utåt. Dessutom håller jag händerna för nära kroppen, vilket gör att jag blir stum i handen, och inte kan ge efter. Där är det bara att vara på sig själv, höja händerna så att man får den där vinkeln, o ha tummarna högst upp!

*Så var det skänklarna; efter att ha ridit själv mkt, på en spänd häst, har jag lagt mig till med att liksom hålla ut vänster skänkel. Ser väldigt väldigt konstigt ut! Dessutom pekar tårna snarare utåt än framåt... :o Med följden att även knäna pekar utåt! På senaste kursen jag var på satte instruktören fast ett band under hästens mage, i stigbyglarna, så att jag skulle känna hur jag skulle ha skänklarna! Sen fick jag rida utan stigläder resten av kursen, lätt i trav bla. Dessutom skulle jag upp ur sadeln, utan läder, i skritt, genom att använda innerlårens muskler! Väldigt nyttigt! Hela tiden satt folk o skrek åt mig att hålla upp tårna :D
Och faktiskt, det har gett resultat, sitter mkt bättre nu, med skänklarna iaf!

*Sist men inte minst, så kan jag inte låta bli att koll om hästen fortfarande finns kvar under mig.... ;)

Det är jättebra om man hittar någon som kan skrika på en! Det behöver inte ens vara någon som kan något om hästar, har lånat in pojkvänner o kompisar o intruerat dem att tjoa på mig om jag tittar ner, tappar tårna, vinklar händern, sitter snett osv. Jättebra!

Tja. Jag har oxå problem me att jag kommer för långt bak, de e ju skönare så. Mitt tips är att tänka att man ska sitta som i en triangel mellan sittbenen & skrevet. Ibörjan känns det som om man ligger längs halsen på hästen, men man vänjer sej rätt snabbt. Be någon fota eller filma dej när du rider så ser du hur du sitter!
Man ska ju ha axlarna bakåt & hakan upp, det hjälper.

Lycka till!! :cool:

Gud vad man kan skämmas ibland:o
jag kommer ihåg när jag tappa fotfästet och dunka in huvudet i Ladys man och hon fattade ingenting och jag skämmdes såå mykke att jag trodde jag skulle döö...
Jag ska nog till stallet imorgon och be henne om ursäkt igen
En bra sak att tänka på:
Titta så fötterna är riktigt bra och lagon inne annars ramlar du och gör samma pinsamma misstag som jag
//En som skämdes när mamma tittade på och ramla bakåt
pågrund av mitt lilla pinsamma misstag och när man kommer fra så ligger hon där och gapskrattar
P.S Hon kommer nog aldrig glömma det:smirk:

När jag var ute och red sist så var det jätte djupsnö ute och jag hade lånas min väns sadel. Hon är mycket längre än mej och jag hade inte orkat brytt mej om att ändra stiglädrna. Så när vi började trava så för jag som en gummiboll i sadeln, eftersom ja hade alldeles för långa stigläder och dessutom var det en Diddidyna jag lånat och den är ju väldigt flack. Och i djup snö får hästarna ett väldigt stort steg eftersom dom måste lyfta så mycket på benen. Så där for jag ungeför 10 meter innan jag fick stopp. Och min mamma som red bakom hon skrattade så hon grina :D, det måste verkligen sett kul ut :d

Det är ju alltid trevligt att få sina kompisar/släkt
att skratta men alltid är det som händer inte skönt.:crazy:
Men än gånng när jag skulle springa och hämta Gordiva
så blev hon så rädd att hon putta mig i vatten hinken och där satt jag en lång stund innan mamma kom och hjälpte mig ur..:p :p
Snacka om pinsamt....:rofl: :)
//Elin med hink där bak:angel:

Till gullan86 och alla andra:

Det viktigaste tkr jag, är att man TITTAR UPPÅT! titta vart du ska när du rider, kolla inte ner i hästens man, den finns kvar där ändå! Nu är inte jag helt perfekt, lååångt ifrån, men du sträcker oftast upp ryggen automatiskt när du tittar upp.

vad det gäller skänkel läget har jag sett att MÅNGA isis männsikor rider med skänkeln bak i ljumsken på hästen (vad jag kan tänka mig, är att detta beror på att benen dinglar ett par dm nerför hästens mage, och man vill "komma åt" med foten) men detta gör allt så mkt värre, man ska TRYCKA med benet, fr låret och neråt, då behöver inte änss de långa trcka bak skänkeln..

Sitter du tvärt om i stolsits, så är mit bästa tips att länge stiglädrena först o främst, då detta brukar vara det främsta skälet.

Sen är ju ett bra tips att fota / filma er själva när ni rider, så att ni ser era brister men också positiva saker med eran ridning!

;)
Skrauti skrev:
Jag sitter verkligen som en kratta, speciellt när vi töltar, antingen så lutar jag mig för mycket bakåt, eller i sällsynta fall hamnar jag framåt. Nån som har bra tips hur man kommer in i en bra sits?
Vad anser ni är en bra sits när man töltar? [bild? ]

I stället för att tänka framåt bakåt tänkt att du sträcker dej uppåtliksom rätar ut ryggraden, typ lyfter dej själv i hjälmknoppen, spänner magmusklerna utan att svanka i ryggen. Då kommer man automatiskt att rikta blicken rakt fram och det blir också svårare att vika sej i midjan och sitta snett.
Man måste vara stark i magen så träna situps mellan ridpassen;) jag tror att det är dåligt magstöd som gör att man lutar framåt eller bakåt för att man inte orkar sitta rakt upp helt enkelt.

90 graders vinkel i armbågen är också en bra hållpunkt, då riskerar man inte att axlarna åker fram och man blir hård ihanden.

sedan är det viktigt att man har rätt tigth kontakt med låren men att man ändå är följsam med hästens rörelser och att underskänkeln är lös och ledig.

kort sagt stabilisera mittpartiet (mage, ländrygg och insida lår) och låt övriga kroppen vara "lös", då löser sej mkt av sej själv:idea: . En dålig sits är ofta tvärtom, man spänner underskänkel, axlar och händer och är slapp i mittpartiet:angel:

Igentligen..:smirk:
det ända man behöver tänka på är att man ska tänka rakt och i början titta uppåt och sen fortsätta känna sig lång om man gör det kan jag lova en perfekt sits och man känner sig väldigt lång (för oss korta personer;))

Jag kolla alltid neråt , eller på hästens hals när jag rider :/

Gullan86 skrev:
okej jag lägger upp en bild på mej o min häst:smirk:

denna har ni sett men ni kan analysera sitsen om ni vill.

793582.jpg

793580.jpg

denna är inte så snygg men vadå man får ju bjuda lite på sig själv, o nu va de ju sitsen vi skulle kolla på haha.

Spana in en punkt sisådär 20 meter framför dig, alltså, upp med hakan, så följer kroppen med till en bättre sits. Sänk händerna, så följer axlarna med.

Skrauti skrev:
Brukar faktiskt inte vara hård i handen, men eftersom att min häst är ganska krånglig att samla, han är bekväm av sig och går gärna på framdelen, jag är väl också lite bekväm som låter honom gå där [ ska skärpa mig ].
Kollade igenom "alla" mina ridbilder nu och såg att det nästan uteslutande var i tölten som min sits vart så himla dålig, för i de andra gångarterna såg den rätt ok ut faktiskt. Fattar inte att det ska vara så svårt att sitta bra i tölt. Tror inte det beror på sadeln iaf, för den är gjort för att rätta till dåliga sitsar genom att stiglädrena är placerade lite längre bak [ AlliUnn exlusive ] Typiskt att benen är så korta, hade de vart länge skulle jag förmodligen kunna sitta lite bättre...

Tittade oxå på bilderna från gångartsbildtråden. Jag tyckte inte det såg riktigt så farligt ut som du beskriver, men däremot så la jag märke till att även din kompis som rider sitter väldigt bakåtlutad. Är det samma sadel? Det kan inte vara så att det är sadeln som har påverkat din sits, och att du vant dig vid att sitta så, och därför sitter liknande även barbacka? Jag menar, musklerna och kroppen vänjer ju sig ganska snabbt vid att sitta på det sättet man oftast gör.
Mitt råd: Prova andra sadlar (KenTaur, AlliUnn ex på två sadlar som gör under med sisten, AlliUnn är dock oftast för smal för de flesta isisryggar). Lyckatill!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 765
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka