S

Skrauti

Jag sitter verkligen som en kratta, speciellt när vi töltar, antingen så lutar jag mig för mycket bakåt, eller i sällsynta fall hamnar jag framåt. Nån som har bra tips hur man kommer in i en bra sits?
Vad anser ni är en bra sits när man töltar? [bild? ]

Sv: Sits

En bra sits i alla gångarter är den lodräta sitsen!
Du ska tänka och känna som så att när du sitter på hästen och hästen plötsligt skulle försvinna under dig så skall du alltid landa på fötterna.

jag har också haft problem med sitsen...mitt problem är dock att jag lutar mig framåt alldeles för ofta. Det stör mig nåt enormt, jag är inte sådär väldans oerfaren när det gäller hästar och ställer höga krav på mig själv i de flesta lägen...att då falla framåt precis när det ska töltas eller övas skänkelvikning etc. är såååå irriterande.

Mitt tips är dock att rida barbacka, då "kan" man varken falla framåt eller bakåt...risken är ju stor att man tappar balansen och glider av. Balansen blir mer naturlig och du känner hur du ska sitta för att hästen ska röra sig rätt. Lycka till! :)

Men jag hamnar förlångt bakåt när jag rider barbacka med. Funderar på om sitsen skulle kunna förbättras om jag strechade ut muskelrna mer

brukar hamna lite på snedden ibland, men jag brukar räta till det ganska snabbt och trampa över, haha ser grymt fult ut iallafall har jag märkt på film!!!:devil:

hamnar du för långt bak även vid barbacka-ridning? Vad är för långt bak för dig? (ibland har man ju olika uppfattning :)

Menar du att du lutar dig tillbaka eller att hela du har flyttats för långt bak? Jag hade aldrig klarat av att hamna så långt bak, risken är stor att man tar alltför stort stöd av handen = hästens mun.

annax skrev:
hamnar du för långt bak även vid barbacka-ridning? Vad är för långt bak för dig? (ibland har man ju olika uppfattning :)

Menar du att du lutar dig tillbaka eller att hela du har flyttats för långt bak? Jag hade aldrig klarat av att hamna så långt bak, risken är stor att man tar alltför stort stöd av handen = hästens mun.

Altså jag blir bakåtlutad ( långtbak hamnar man sällan, om man inte klättrar barbacka i skogen förståss, då har det tom vart såg att jag nästan gled av bakåt, smarta jag hade ju sprejat på pälsglans :angel: )

Det ser väldigt.....udda.... ut på foton när det är barbacka ridning.... kan man typ inte fästa ett snöre i jackan och sätta runt hästens hals så man inte ramlar bakåt:p

När du ska rida kan du ju innan du sätter igång, och vid en halt ställa dig upp i 3 puntkssits, och därefter sänka ena höften lite, sedan andra lite så att du går neråt med ena höften i taget så långsamt som du behöver, då hamnar du automatiskt rätt. Sen är det ju bara övning som gäller, tänk på sitsen vid varje kurva, eller varje träd osv.

Ojdå, men då måste dina ben vara framme vid bogen ju, eller "fladdra" vid sidan om?

Hur håller du balansen om du sitter så bakåtlutad? Du måste ju hänga nåt enormt i hästens mun för att hålla balansen????

Läste om ett annat tips för rätt sits, det är du sitter i sadeln rätt och slätt utan stigbyglar och utan att hålla i tyglarna. Dra upp benen som om du kurade ihop dig, benen ska dra upp sig mot under hakan. Släpp sedan ner benen. Då sitter man korrekt, enligt boken. Men sen hur man bibehåller sitsen är en annan femma... :D

Skrauti:

Såg dina bilder i ridbilds-tråden, ser att du sitter väldigt bakåtlutad, det ser faktiskt ut som att du håller fast dig i hästens mun...via tyglarna då.

Hästen går också lite på framdelen där och har i mitt tycke alldeles för lite samling och för lång tygel. Försök få hästen att gå mer på tygeln, och när hästen går på tygeln; var supermjuk i handen. Som det är nu ser du ut som att ni har lite dragkamp.

Förlåt, du bad inte om analys av dina bilder, och jag hoppas du inte tar det på fel sätt. Tyckte ni var jättefina ihop!!! Älskar fuxar! :)

Vad har du för sadel? När jag rider i bomlösa sadlar får jag jätte dålig sists. Förut hade jag problem med sistsen men jag tycker att det går bättre och bättre och på senare tiden harjag faktiskt fått beröm för min sist, tillochmed från folk jag inte känner och det kändes jätte kul. Jag rider i en Wintec med mocka sist och i den sitter man faktiskt som fast klistrad ;). Är det ingen som vågar lägga upp en bild när dom rider så kan man ju hjälpa varandra :)

okej jag lägger upp en bild på mej o min häst:smirk:

denna har ni sett men ni kan analysera sitsen om ni vill.

793582.jpg

793580.jpg

denna är inte så snygg men vadå man får ju bjuda lite på sig själv, o nu va de ju sitsen vi skulle kolla på haha.

jag tycker att sitsen ser ok ut :) skulle man anmärka på nåt så är underskänkeln lite för mycket tillbakadragen och tårna ska peka framåt, inte utåt-framåt.

Men hey, min sits är långt ifrån perfekt... :)

Brukar faktiskt inte vara hård i handen, men eftersom att min häst är ganska krånglig att samla, han är bekväm av sig och går gärna på framdelen, jag är väl också lite bekväm som låter honom gå där [ ska skärpa mig ].
Kollade igenom "alla" mina ridbilder nu och såg att det nästan uteslutande var i tölten som min sits vart så himla dålig, för i de andra gångarterna såg den rätt ok ut faktiskt. Fattar inte att det ska vara så svårt att sitta bra i tölt. Tror inte det beror på sadeln iaf, för den är gjort för att rätta till dåliga sitsar genom att stiglädrena är placerade lite längre bak [ AlliUnn exlusive ] Typiskt att benen är så korta, hade de vart länge skulle jag förmodligen kunna sitta lite bättre...

alltså jag tror inte din sits sitter i sadel lr i din kropp så utan ja tror det handlar om hur du tänker och ridningen.
om du tycker han är lite tung och så då blir det fakitskt lätt att man "håller upp" dom med handen för annars känns de som att de ska rammla på näsan.

tänk såhär att tölta bara en så lång sträcka att hästen orkar bära sig det kanske innebär 200meter eller 2 meter. troligen 2 meter i början innan han tränat upp dom rätta musklerna.

tänk inte när du töltar det klassiska...upp med händerna, luta bakåt, skänkla...

utan tänk samla samla samla...rid rid rid...volter vad som helst som mjukar upp honom han ska vara följsam och inte bita sig fast i bettet(kan tänka mej att han kanske blir lite hård ibland?)

tänk att varje gång(slarva inte) innan du börjar tölta ska hästen vara samlad alltså helst gå på tygeln trampa under sig och ha sin vikt mest på bakdelen.
en häst som redan innan tölten börjat är på framdelen kan inte få under sig bakbenen och upp med framdelen den supar bara mer och mer framåt.

ha hästen samlad helst av allt ska den gå fram ordentligt gör halt, skritt, gör halt är oxå en bra träning likaså halt-tölt-halt-tölt...
då aktiveras bakdelen bättre och de blir inte lika framtunga.

men iaf du har hästen samlad och driver igång ordentligt under tiden du töltar glöm INTE halvhalterna och förhållningar och viktigast av allt EFTERGIFT. så du inte blir fast och hård i handen du ska inte bära hästen genom munnen.(men det vet du ju=)

börjar han falla fram/bli pass eller travtaktig så bryt genast av försök inte korrigera det då blir bara värre.

men ja tror de e mest att du tänker att du ska luta dej så mkt bakåt när du töltar lixom alla har ju lärt sig det felet en gång när man började med islandshäst.
tänk o¨xå att när du töltar ska hästen helst gå i from i tölten alltså bära sig med bakdelen kröka lite på nacken för att få upp ryggmusklerna och arbeta med de övre halsmusklerna INTE de undre.

därför är det viktigt att du sitter rätt..armen, äsch kolla min töltbild(skryta) där ser du att min överarm/underarm bildar en vinkel på 90 grader underarmen och genom handen ner till bettet ska det bildas en rät linje den ska inte vara bruten. på min är den lite bruten men ja tror inte så lite skillnad gör nåt.

men så att du tänker på att du ska inte ha upp händerna överdrivet för då måste hästen upp med sitt huvud för högt och kan inte gå i form. utan när du travar har du ner händerna lite mot manken, när du skrittar är dom normal och när du töltar pyttelite upp...ja alltså hästen ska kunna veta skillnaden.

hoppas detta hjälpte dig något...massa svammel hehe.
lycka till och skicka gärna en bild (PM) för nu har jag bara skrivit genom minnet har sett dina bilder snabbt innan.
och sen får du ta en efterbild om några månader hehe...=)

annax skrev:
jag tycker att sitsen ser ok ut :) skulle man anmärka på nåt så är underskänkeln lite för mycket tillbakadragen och tårna ska peka framåt, inte utåt-framåt.

Men hey, min sits är långt ifrån perfekt... :)

hehe tack endå:bow:
ja okej jo de har ja lite problem med har du nåt bra tips på hur jag ska kunna virda om benet så att tårna inte pekar ut sådant...har inte haft problem me det förr men sedan jag korrigerade ryggen(lutade mej fram jättmkt innan) så har ju såklart ett annat fel kommit istället haha.

lägg ut en bild på din sits vettja:angel: :d

Gullan86 skrev:
hehe tack endå:bow:
ja okej jo de har ja lite problem med har du nåt bra tips på hur jag ska kunna virda om benet så att tårna inte pekar ut sådant...har inte haft problem me det förr men sedan jag korrigerade ryggen(lutade mej fram jättmkt innan) så har ju såklart ett annat fel kommit istället haha.

lägg ut en bild på din sits vettja:angel: :d

har tyvärr ingen bra bild på min sits, men jag har haft samma problem som du; framåtlutad och tårna framåt-utåt.

Tårna är det bara att "böja" framåt, att inte tillåta sig själv att sitta med dem utåt.

Jag rider utan stigbyglar för att korrigera sits, det blir lite jobbigare att luta sig framåt om man inte har några stigbyglar att trycka ifrån med, och tanken är ju inte att man ska sitta framåtlutad och hänga i stigbyglarna...inte nog med att det är fel, det ser ju för taskigt ut...:rofl:

Men som sagt, tyckte din sits såg helt ok ut ändå! :) Det är ju inga grova fel direkt.

Gullan86: Tack för svaret, jag ska prova. Jag har tur Kjarkur är ganska lång i kroppen så han klarar av att gå i "form" i tölten [förra måndan fick jag honom jättesamlad, det vet jag för när han är det så har jag jättesvårt för traven. Så när jag gjorde travhjälper så började han tölta istället med nacken lite tjusigt krökt och arbetade med ryggen, bakbenen plus att framdelen kändes jättelätt. ] Ska testa lite mer start och stopp som du skrev plus att vi ska börja klättra lite mer regelbundet typ att man bestämmer 3 dar i veckan som vi ska ut och klättra, det tror jag blir bra för att bärigheten ska förbättras.
Tyvärr blev det ingen ridning på Kjarkur eftersom han har blivit sparkad idag ( sår + svullet ben ) Men en av dem som jobbar där lät mig ta en lite tur på hennes träningshäst (unghäst som inte kan tölta riktigt än ). Det var nog riktigt bra eftsrom att så fort jag råkade hålla lite för hårt i tygeln så tvärnitade hon

okej....nu ska vi bara reda ut en sak.....vad är rätt,
*en häst med kort kompakt rygg/kropp är den lättare/svårare att samla?
*en häst med lång "smäcker" rygg/kropp är den lättare/svårare att samla?

jag har nämligen fått lära mig att det är hästar med korta ryggar som har lättast för att sammla sig, jag har en häst med kort rygg när jag var med honom till equterapeften så sa han att denna häst är lätt att sammla p.g.a sig korta rygg och har mkt lätt för galopp p.g.a sin exteriör(kort och ja skapad för galopp)

för nu är jag helt vimsig har nämligen hört flera som sagt att hästar med lång rygg är lättas att samla...

tell me

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 765
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka