Sits och skänklar

P

Punkity

Hej!

Sitter här med lite funderingar på hur jag ska förbättra min sits. Det har aldrig varit några större problem förut när jag ridit ponny, men nu när jag börjat rida en större häst så hamnar mina skänklar för långt fram och tårna utåt, dvs foten är inte parallell med hästen. Om jag går tillbaka och rider ponnyn igen blir dock allt bra igen. Är det någon som har tips på hur jag ska få bättre sits på hästen? Byta sadel kan bli svårt då jag rider ridskolehäst...

Tips?

Sv: Sits och skänklar

kan vara så att du inte hittar balansen riktigt. en ponny rör sig inte med samma stora rörelser som en häst o när du inte kan sitta avslappnat måste du "hålla balansen" någonstans, i ditt fall i stigbygeln. Pröva o rida utan så att du bara kan koncentrera dig på ditt säte o hur du följer hästen. Rid mycket övergångar o sträck på dig!! Lycka till!

Det är riktigt svårt att svara på det här.
Kanske ska du komma undrfund med VARFÖR det blir såhär?!
Tappar du balansen, eller blir du nervös och känner dig säkrare på det här sättet att rida?

Det enda man kan göra är väl hela tiden att tänka på det här problemet.
Långa läder, ej trampa ner hälen, sträcka på sig, räta upp osv.
Tänk att någon drar dig i håret när du rider, alltså rakt upp, och benen som spagetthi. Trampa inte ner i stigbyglarna, utan ha de mer som stöd för foten när du rider.
rid gärna utan läder för att hitta balansen, trampa då ej ner hälen. utan slappna av i benen.

Tror det är mycket det att steget är annorlunda, därför också gången. Kanske det känns ovant och benen åker fram istället för att hålla dig kvar.
Kanske du har för korta läder också? brukar bli att man trampar ner hälen för att komma ner med benen då, och benen åker fram istället.
Hoppas att det löser sig :bump:

Jag har haft stor hjälp av en bok av Sally Swift som heter "ett med hästen". Den har en massa olika övningar och bilder som man kan ha med sig i huvudet för att få en balanserad sits. Den finns på biblioteket att låna!

Lycka till
Annika

Jag har samma problem som TS, men jag får inte rida utan stigbyglar på ridskolan. Finns det någon annan övning då man kan tänka på? Det jobbiga är väl att skänkeln ligger perfekt utan stigbyglar, känns som att stiglädret sitter för långt fram i sadeln och drar fram min fot, vilken sadel jag än rider med.. Men det är nog bara inbillning iof..
I vilket fall som helst, jag har så långa läder jag kan ha, har jag längre tappar jag dom och har jag kortare drar jag upp skänkeln.
För övrigt har jag bra sits, det är bara underskänkeln som är problemet. Vad finns mer att tänka på? :S

Tillägg: Det här problemet har uppstått för mig senaste året jag ridit. Har aldrig haft problem med sitsen tidigare, och jag känner mig fortfarande lika supertrygg på alla hästar jag rider..

Hej Punkity,

Sadeln kan ju vara en del av problemet. En bra dressyrsadel ger ju bättre förutsättningar för en korrekt sits än t ex en nedsutten allroundsadel men som ridskoleryttare kan man ju som sagt inte välja.
Jag är själv ridskoleryttare sen många år tillbaka och har suttit i hur många olika sadlar som helst och kan vara stor skillnad!!!
Mitt bästa tips är att du ber din ridlärare om hjälp för det är ju det h*n finns till för.

Lycka till.

Det kan mycket väl ha med sadeln att göra också. En del sadlar placerar skänkeln lite längre fram än man själv vill ha den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka