Sista minuten råd behövs!

Bellini

Trådstartare
Idag ska min åring åka till betet. Hon har åkt transport 2 ggr innan, med sin mamma då och lös i transporten, har gått kanon.

Hon är tränad att stå uppbunden sen andra veckan i livet, slänger sig inte och går fram ifall grimskaftet tar slut bakåt.
Hon är lasttränad med mellanväggen ställd åt sidan, gick jättebra.
Vad tror ni är bäst, försöka lasta med mellanväggen i normalt läge från början, eller lasta med den ställs åt sidan och sedan flytta den till sitt rätta läge? Har inga långa bommar.

Hon är avvand, MEN hon har gått så att hon ser sin mamma då jag inte har haft möjlighet att flytta henne till annat ställe förrän nu. Har dock ridit iväg med mamman flera gånger, hon skriker då så länge vi syns och är sedan lugn.

Jag är orolig för att hon ska få spelet när vi stänger och hon blir helt själv.
Jag är riktigt nervös för om hon ska hoppa över bommen.

Vad gör man om de försöker hoppa över bommen?

Fler nyttiga almänna tips?

/Hönsmamma nr 1

Sv: Sista minuten råd behövs!

Jag hade pockat bort mellanväggen helt istället om hästen åker själv.
Sedan binda så man undviker hopp över bom.
I en del släp finns en ring att binda i under fönstret.

Tyvärr har jag ingen lång bom bak, och vågar inte köra utan. Annars hade det varit ett bra alternativ.

Jag har ingen ring vid fönstret. Hur binder jag henne i/på sidan av frambommen för att förhindra hopp över bom?

vet inte vad du har för uppbindning, men alternativ två hade jag valt att trä grimskafet i öglan på sidan och sedan knyta det i bommen i den ringen.

Jag lastade bara med mellanvägg som vanligt och band som en vuxen häst med två transportgrimskaft, en på varje sida, normalkort.
Jac var då inte ens ett år utan bara avvand normalt. Gick hur bra som helst. Jag kör dock med bomull i öronen på dem för att minska obehag från ljud i trafiken.

Tack för era tips!

Har nu kört henne till betet. Jag band fast henne med 3 grimskaft :angel:
Ett på varje sida och ett i bommen.
Hon försökte hoppa över bommen när vi började åka (fy på mig som stod i trailern).
Då röt jag till och klatschade till henne i huvudet. Sen gjorde hon inte det igen som tur var.
var trampigt och skrikigt en bit, men på slutet gick det bättre :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 738
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar