Simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JeaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 951
J

JeaW

Någon som känner till något om halvblodshingsten Simalabim?
Jag har ett sto efter honom och är intresserad av temperament, avkommor osv.
Någon som har någon avkomma efter honom som ni vill berätta lite om?
Jag har själv ett sto efter honom som är 6 år gammal.

Sv: Simsalabim

Jaså? Det visste jag inte. Innebär det att hans avkommor med hbl-ston får gröna papper? Eller vilken färg/raskod etc blir det? Vad gjorde eg att han inte blev godkänd?

Nej, det innebär det inte. För att en halvblodshingst ska vara stamboksberättigad måste han ha en pappa och en mamma i stamboken. För att ett sto ska vara stamboksberättigad måste hon ha en godkänd pappa, morfar och mormorsfar. Eftersom Simsalabim har både en pappa och en mamma som är stamboksförda är han ovanlig bland de skäckhingstar som finns på den svenska marknaden idag.

Men eftersom han inte är godkänd får hans avkommor grå papper. Han själv har raskod 04, så det ska hans halvblodsavkommor också få.

Jag skulle också vilja veta varför han inte är godkänd, eller om han är visad!

Tror han är visad men fick mkt låga poäng, vet att crazy har koll på det där. Men hon är offline nu pga olika omständigheter. Men maila henne så får du fakta.

Han är e. Troll. Han är mycket trevlig i sitt temperament, har gått med på ägarfamiljens ridskola i vissa grupper bland ston o valackar. Men Troll var ju lika snäll.

Han är väl uppfödd av agneta Sjögren hon som äger Marwin. Gullig hingst o snäll, hoppar mycket bra men lite grov i typen!

Aha!

Har totalt tappat minnet ifall han är visad eller inte, och blev lite undrande ;)

Ska maila crazy!

Har kollat och hans avkommor med renrasiga hbl-ston bör hamna i Grundstambok avd IV, raskod 04 på grått papper. Samma som för Zebs avkommor mao.

Crazy är väl en av de som anser att skäckhingstarna inte blir godkända pga sin färg.

Det borde jag komma ihåg....
Men det är som bortblåst nu, och jag hinner inte kolla.
Ska göra färdigt det sista på lösdriften i helgen... :D

Men Sambesi har ju också en godkänd stam. Eftersom han är import, så är ju hans mor inte stamboksförd här då! ;)
Men å andra sidan är hon otroligt meriterad och tillhör en av mina favoritfamiljer, Karlalinjen, som även Aerline H och många olympiska hästar tillhör.
Vinner jag en slant en gång, åker jag nog och köper mig ett sto från Karlalinjen, och ett från Lomalinjen!

Har aldrig sett Sambesi, så jag kan inte uttala mig, men har förstått här att han har gett ett ojämt intryck.

Mvh
(Lycka till med nästa års betäckning förresten! Såg en Filleavkomma häromdagen, som är undantaget som bekräftar regeln! Han är gigantisk! 1,5 år och redan större än sin mor! )

Jag hade inte glömt Sambesi, bara uteslutit honom eftersom han inte är svenskfödd :) Jag tycker att det skulle vara roligt om någon svenskfödd skäckhingst skulle lyckas passera premieringsnämndens nålsöga! Men det är nog mest för att jag är svag för gamla svenska stammar ;)

(Tack! Mitt hingstval för nästa år står fast. Nu har jag studerat ännu fler Fille-avkommor och ingen har hittills gjort mig besviken :) )

Jag kan vara inne på den linjen med!

Om man ser till kwpn, så har ju de som "regel" att det bara får finnas en godkänd skäckhingst i avel, så är ju de faktiskt inne på lite av samma linje?
Sedan finns det hingstar som exteriör och prestationsmässigt skulle gå igenom, om det inte vore för att Samber är godkänd på livstid, och är vid god vigör vid ca 30 år.
Det skall bli spännande att se vad som händer när han dör!

nix, nu måste jag få ihop mitt liv och komma iväg!
mvh

Låter konstigt. Varför bara EN skäckhingst godkänd vid samma tidpunkt? Varför inte bara EN brun och EN fux då? Fånigt.

De som äger Sambesi får ju själva gröna papper på avkommorna efter honom, men jag vet inte hur de gör. Har hört att de först reggar dem i tyskland och sen "importerar" papperna så att de då blir gröna i Sverige. Men jag vet inte om det stämmer. Men tydligen är det bara ägarna till Sambesi som får ut gröna papper på avkommorna! Snacka om monopol.

Personligen tycker jag han är alldeles för kortbent och lågställd. Hans son Sam's Maverick, som inte klarade bruksprovet i vintras, ser precis likadan ut. Och lite för grova kanske.

Har även sett ett par föl på annons därifrån i år och de såg finfina ut. Långbenta och högställda! Stomaterialet spelar ju alltid in såklart.

Francess skrev:
De som äger Sambesi får ju själva gröna papper på avkommorna efter honom, men jag vet inte hur de gör. Har hört att de först reggar dem i tyskland och sen "importerar" papperna så att de då blir gröna i Sverige. Men jag vet inte om det stämmer. Men tydligen är det bara ägarna till Sambesi som får ut gröna papper på avkommorna! Snacka om monopol.

Har för mig att det är något sådant, undrar om hon inte tar hit någon från Tyskland också. Är inte dessa brännmärkta?

Vi var och kollade på en 3-åring efter Sambesi i fjol. Han hade gröna papper, tyskt pass. Han var väldigt trevlig faktiskt, bra typ och bra gång. Hade blivit klass 1 som dressyrhäst på Strömsholm 3årstestet.

Och som ngn frågade så stämmer det att Cosmicqueens föl är e Simsalabim.

*svarar flera*

Både Simsalabim(brunskäck) och hans bröder har blivit visade.Simsalabim och en helbror Passepartout(fuxskäck) fick urusla poäng...någonstans runt 32-34 poäng och det berodde nog en del på färgen.Jag trodde dock inte på godkännade men dessa två borde ligga på runt 36-37 poäng exteriört enligt gamla skalan.Simsalabim har dock gått klass I i hopp på kvaliten om jag inte missminner mej.

Halvbrodern Ace of Hart(fuxskäck) som visades sist fick 35 poäng (7 i snitt)...även han skäck och efter As de Thurin.Han fick väl 7/7 på hoppningen om jag minns rätt....med notisen om "extremt god bakbensteknik"...så var han tydligen inte värd mer än sjuor ändå.

Hans största last var väl att han hoppade lugnt och sansat och ansågs därför för "loj".Har dock hört folk som sett honom live som trodde att hoppsiffrorna skulle ha varit högre egentligen,som blivit mkt förvånade när poängen angavs.Vad som är korrekt, kan jag ju inte uttala mej om eftersom jag inte sett det själv med egna ögon.

Den yngre helbrodern är inköpt av samma äg som Ace of Harts och jag gissar att det kommer att bli ett försök sen även med den till bruksprov.

Själv har jag en 2 årig helsyster här.(fuxskäck)

Mödernet har gett ett diplomsto(enfärgad) och export Sebastian,valack efter Silbersee(tävlar internationellt).En helbror (Apollo)till mamman finns tävlande i USA (till salu för 55 000 dollar).

Det är bara att konstatera då att ingen varit god nog för ett godkännande än så länge.

Fast nog sjutton är färgen en "nagel i ögat" på en del. Pratade med en beridare (en som är känd och visar mkt hästar)...han hade varit nere vid någon treårstest och sett en skäckvalack där och hört domarna säga "varför släpa iväg något sånt där till en treårstest?". Enligt den här beridaren så var det inte alls någon speciellt dålig kvalité på hästen i sej utan relativt hyfsad...enligt hans ord.

Sedan att någon i SH kommenterade att godkännande av skäck eller isabellhingst inom halvblodsaveln skulle ske "över hans döda kropp"....nu sitter han ju dock inte längre kvar.Så visst finns det de som är "anti" mot skäckar...men jag tror detta kommer att försvinna allt mer vartefter folk vänjer sej.Så förhoppningsvis så ska det ske lite rättvisare bedömningar i framtiden.Det roliga är att de få skäckar som visats...så är det alltid valackar som fått höga poäng i såfall. Jag undrar om något sto har fått diplom än?

Oj, här har jag visst missat något. :D :D

Jodå, det stämmer att min CharmTroll (f 5/6 iår) är efter Simsalabim.
Han är brun, med bläs och vitt på tre ben,alltså ingen skäck. ;)

Är visad på premiering iår 12/9 och blev Klass1 med 88779= 39 p.

Några bilder på honom:

2670138.jpg

Troll 12 timmar gammal.

2880109.jpg

Troll 1½ månad gammal.

3093929.jpg

Troll 3 månader gammal.

3150689.jpg

Troll 3½ månad gammal.

gejsa här på Buke har också en avkomma efter Simsalabim, en skäck hingst född 03.
Även Ajano har en hingst född 04.
Kanske någon fler här som osså har avkomma efter honom?

Hej
Ville bara säga att jag ridit Simsalabim och flera andra Trollungar och dom är väldigt trevliga och lätta att ha och göra med. Synd att Troll inte längre lever.
Vad det gäller det här med att skäckfärgade hästar inte anses lika "fina" är bara knäppt, det borde ju vara hästens temperament, utseende (förutom färg) och ridbarhet som räknas mest!

Vad det gäller det här med att skäckfärgade hästar inte anses lika "fina" är bara knäppt, det borde ju vara hästens temperament, utseende (förutom färg) och ridbarhet som räknas mest!

Precis, och därför undrar man varför dessa icke godkända skäckhingstar används. De når ju av olika anledningar inte upp till kraven att bli godkända, och det de har att erbjuda är färgen...:crazy:

Jaha, det jag menade var att varför är det fel att använda dem så länge de inte har några genetiska fel etc som kan riskera direkta fel hos avkommorna?

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 398
Senast: Bee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka