SIFs landslagsledning kritiska till styrelsens beslut

Sv: SIFs landslagsledning kritiska till styrelsens beslut

Ja seriöst.
Det känns litet kupp över det hela.
Nu så är alla motståndare undanröjda och man kan göra som man vill.

Det måste bli ett extra årsmöte för val till att fylla de tomma platserna.
Riksårsmötet blir nog oerhört intressant.
Synd bara att det är så långt bort i år.

Håller helt med dig angående de personer som avgått, jag har stort förtroende för dem och vill gärna höra deras version av vad som skett och hur de tänker kring detta.

Att allt skötts som skräp av disciplinnämder (hade de stackarna någon som helst kompetens för att sköta ett sådant uppdrag? Om de nu var inringda till detta fall specifikt) och av SIF som förbund, så väntar i alla fall jag på vad polis och djuskydd ska komma fram till angående MJs hästhantering. Om hon blir fälld eller friad där blir ju avgörande för hur mycket pengar hon i så fall kan pressa förbundet på.

kl

ja gud vilken soppa allt är... jag önskar man kunde få lite mer klarhet i vad som egentligen händer... det är ändå allas förbund, alla vi som betalar medlemsavgiften har rätt tycker jag att veta vad som händer! hur ska det gå nu när så många hoppat av sina poster? och om madde skulle(vilket jag dock inte tror)vara oskyldig och stämmer förbundet på pengar är det ju skandal för förbundet och för alla medlemar. ja suck vilken soppa!!

Jag känner också lite oro, många av de som hoppat av känner jag personligen, om än inte speciellt nära. Jag har alltid sett dem som personer med ett gediget hästkunnande och med en stark och god moral.
Att de hoppar av nu känns olustigt.

Att däremot MJ "med anhang" skulle ta över nu känns lite långsökt. Däremot är det väl väldigt viktigt att vi i detta skede ser till att påverka så mycket vi som medlemmar kan, och få in bra folk på rätt platser.

Ja, det här känns inte bra. Frågan är om det fattats riktlinjer hur SIF skall hantera sådana händelser på ett bra sätt?

Ni som fått Islandshästtidningen kan läsa lite.

Det känns som vårt förbund är lite tagna på sängen.

Laglösheten i SIF verkar grundmurad. Det verkar OK att ta till vilka medel som helst för att försvara sin position eller sina gelikar. Då syftar jag på, vad ett antal personer på de "avhoppades" sida ägnar sig åt. Det är allvarliga saker - men sker det igen kopplas polisen in.

Laglösheten i SIF verkar grundmurad. Det verkar OK att ta till vilka medel som helst för att försvara sin position eller sina gelikar. Då syftar jag på, vad ett antal personer på de "avhoppades" sida ägnar sig åt. Det är allvarliga saker - men sker det igen kopplas polisen in.

Och du klagar på smutskastning och ryktesspridning ;)

Hmmm, nu vet inte jag vem du är, men tidigare har jag förstått det som att du står "nära" MJ.

En fråga bara, var det ett hot du skickade till de "avhoppades" sida när du skrev:
"Det är allvarliga saker - men sker det igen kopplas polisen in." ?

Tro mig - med såna inlägg vinner man inga poäng, och rykten har vi så det räcker redan.

Tycker du det är ok att du sitter på Buke och smutskastar och hotar folk? Vi fick inte föra en diskussion men det du skrev är ok?

.... men sker det igen kopplas polisen in.

På vilka grunder i sådana fall?
Polisen ägnar sig bara åt brott som faller under allmänt åtal.
Och inte ens de utreds om de inte är vare sig allvarliga nog eller har tillräckligt med bevisning.

Så för att en sådan anmälan skall ha någon verklig betydelse så måste det finnas klara och tydliga bevis på ett brott som verkligen är ett brott som åklagare skall hantera.
I andra fall så kan det vara någon myndighet som har ansvaret eller ett fall för en civilrättslig process.

Oavsett vilket så behövs det mycket för att komma längre än till att det blir ett samtal till polisen som besvaras med ett brev innehållande orden "Förundersökning kommer inte att inledas" eller "Förundersökningen nedlagd".

Jag tror inte "hotet" är riktat till någon här på Bukefalos. Det är nog snarare ilska över saker som händer utanför de här forumet..

*KL*
Kan dom som har avgått tävla för sverige och SIF utan att anses vara dubbla?

Kan man representera Sverige och SIF efter att man har avgått pga misstroende? (eller hur man nu ska tolka det)

Kan man representera Sverige och SIF efter att man har avgått pga misstroende? (eller hur man nu ska tolka det)

Att man avgår ur en styrelse innebär ju inte att man avslutar sitt medlemskap i SIF, och om en styrelsemedlem avgår på egen begäran så får man väl anta att denne är missnöjd med något beslut och är alltså inte misstrodd, för då borde denne blivit ombedd att avgå.

Ah, jag menade att den som avgått visar misstroende mot förbundet...

Förlåt men, om du ex.vis inte gillar vad statsministern tycker i en fråga så måste du alltså flytta utomlands, eller?

Som jag har tolkat det och det kan vara fel, så har ett antal personer lämnat sina uppdrag då de inte kunnat acceptera eller vill vara en del av ett beslut som tagits av en majoritet i förbundsstyrelsen.

Nej, men om jag väljer att avgå från ett uppdrag i ett parti pga att jag inte delar deras åsikter. Kan jag då representera partiet?

Det var inte min klara åsikt utan mer en undran om det är kutym?! Kan bli ganska tomt i landslagetlaget....

Och som sagt, detta är en fundering...

Du bör nog omformulera frågan för att den ska ha en chans passa in i situationen, eller åtminstone ha en chans då vi inte vet exakt som utspelat sig.

"Om jag väljer att avgå från ett uppdrag i ett parti pga att jag inte delar åsikten i en viss fråga och upplever att jag blivit överkörd i denna fråga och vill markera mitt ogillande (men fortfarande delar intresse och värderingar med partiet i stort). Kan jag då representera partiet?"

-----------------------------------
Det finns nog ingen standardformel för hur det ska gå till, det beror på situationen, men det finns väldigt många konflikter och avhopp som inte slutar med att folk lämnar föreningar/förbund eller parti. Om man avgår i protest om man är med i styrelsen för en bostadsrättsförening, säljer man per automatik upp sin lägenhet? Knappast men det kan bli en följd i förläningen.

Värsta sceneriet är väl att förbundet splittras och en gruppering bildar en ny förening/nytt förbund.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Landslagen i svensk sportkörning är uttagna. Dessutom har Ridsportförbundet presenterat ett nytt upplägg gällande sportkörningens...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Budgeten för ridsport-EM i Göteborg var för optimistisk, och styrningen under projektets gång för svag, visar en ekonomisk granskning...
Svar
0
· Visningar
310
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kevin Staut utsågs till ny ordförande och två svenska ryttare valdes in som ledamöter. Peder Fredricson och Henrik von Eckermann sitter...
Svar
0
· Visningar
267
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med anledning av den uppkomna ekonomiska situationen i EM i Ridsport 2017 har styrelsen för Got Event AB i dag vid ett extrainkallat...
Svar
0
· Visningar
381
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama