SIFs landslagsledning kritiska till styrelsens beslut

Sv: SIFs landslagsledning kritiska till styrelsens beslut

Det är tragiskt om en till ryttare med oschyssta metoder ska klara sig pga av missar i handläggningen. Jag tror att våra disciplinnämnder inom de olika ridsportsgrenarna får vakna upp och inse att det förekommer fusk, otillåten medicinering och olämpliga träningsmetoder även i lilla Sverige.

Det är lika tragiskt om en ryttare råkar ut för en dåligt skött utredning och faktiskt är oskyldig!

Mest tragiskt är väl att det sitter folk i styrelser som inte vet vad man kan, får och bör göra i olika situationer. Och sedan utan att ta reda på detta, sprider beslut omkring sig till höger och vänster :eek:
Hur ska man kunna ha förtroende för att de sköter sitt jobb på ett korrekt sätt när de beter sig såhär?

Intressant att notera är, att när det finns möjlighet att lyncha enstaka människor så är folk som gamar... Trådarna gick varma om hur ond MJ antagligen är...

Nu när det visar sig att SIF, vårt förbund, har klantat sig minst lika mycket(fast på ett annat område) så är det ingen som blir upprörd?

SIF har uppenbarligen, på flera punkter, handlat helt fel. Då undrar man om styrelsen är kompetent nog att sköta förbundet. De har haft tid på sig att ta reda på vad som ska göras, och hur, och ändå lyckas de inte.

Är det BARA jag som tycker att detta är upprörande?? :eek:

Nejdå.
Jag är alldeles stum.

Såpass att jag inte ens vet vad jag skall skriva.

Det verkar att vara litet av en förtroendekris inom förbundet.
Och det är ju ett problem på riktigt.

Senast ändrad:

Jag tror inte det är SIF styrelse som har gjort dom stora felen. Utan landslagsledningen och disciplinnämnden. När nu styrelsen får ärendet på bordet så har dom inte annat att göra än att utreda det ordentligt!
(Man kan ju inte "bolla" tillbaka ärendet till den disciplinnämnden som redan innan misslyckats i sin utredning!)

Så det faktum att styrelsen inte vet vad landslagsledningen och diciplinnämnden gör, inte påvisar att styrelsens kompetens behöver ifrågasättas?
Och ska landslagsledningen och disiplinnämnden kunna stänga av någon utan att det tas upp med styrelsen? Trodde i min enfald att iallafall diciplinnämnden utredde frågor och styrelsen fattade ett beslut efter vad dessa kom fram till?
Nu har jag ingen erfarenhet av hur det ska gå till men, det är så jag trodde att det gick till...

Senast ändrad:

Jag tror inte det är SIF styrelse som har gjort dom stora felen. Utan landslagsledningen och disciplinnämnden. När nu styrelsen får ärendet på bordet så har dom inte annat att göra än att utreda det ordentligt!
(Man kan ju inte "bolla" tillbaka ärendet till den disciplinnämnden som redan innan misslyckats i sin utredning!)

När jag läste om detta även på Hestafrettir(stavning?) framkom det att när landslagsledningen ville stänga av/utreda FANNS det inte ens någon Disciplinnämnd :eek: den tillsattes efter påtalande från landslagsledningen.

Sedan ÄR det Disciplinnämnden som ska besluta om avstängning, och överklagan(som MJ gjort) hanteras av styrelsen.

Men styrelsen springer då och UPPHÄVER disciplinnämndens beslut "medan de utreder". Men så kan de inte göra, i och med att de upphäver beslutet visar de att de behandlat överklagan.

Styrelsen har fått både information och bilder som bevis i ärendet, från landslagsledningen, och styrelsen har inte bett om mer/annat material.

För några år sedan när jag var mer aktiv vet jag att det fanns en disciplinnämnd, varför det inte gjorde det nu längre kan man ju undra.
Och varför inte styrelsen har någon koll på gången vid beslut om avstängning och överklagan kan man undra? :cool:

Naturligtvis kan inte överklagningsinstans upphäva beslutet innan de avgjort överklagandet, däremot borde de kunna suspendera straffet.
Vad handlar det egentligen om?
PL

En landslagsmedlem anklagas för att ha nyttjat otillåtna metoder vid träning av hästarna. Landslagsledningen lämnade ärendet till disciplinnämnen, som beslutade om avstängning från förbundets samtliga evenemang i ca 1,5 år(minns inte exakt).
Nu överklagade personen, och då upphäver styrelsen beslutet för att de ska granska ärendet noggrannare.

Vilket de alltså inte kan göra, upphäver de så har de ju tagit beslut...

Grundorsaken är en händelse som beskrivs som en olycka av den tidigare avstängda och misshandel av en del andra. Enligt rykten är det en hästs tunga blev skadad, har hört alla varianter inklusive att tungan har gått av/är i stort sett obrukbar. Tränarens bekanta (åtminstone som påstår att de är bekanta) har även påstått att de och tränaren inte har en aning om vad som ligger bakom.

Jag tror även det finns fler anklagelser men jag är osäker där.

Tidigare trådar har blivit stängda efter påtryckning av den avstängdes advokat men jag tror de finns kvar.

Och vad är sant?

Med tanke på att den avstängdes advokat med påtryckningar lyckats få Gunnar att stänga diskussionestrådar på Buke ang detta så undrar jag genast vilka "påtryckningar" man använt för att få styrelsen att backa. Den anklagade och hennes advokat förlorade all trovärdighet när de gick genom "påtryckningar" stängde fria diskussioner på det här sättet. Då är man inte ute efter sanning utan bara att fria till varje pris som helst.

Och jag står personligen för mina åsikter så vill herr advokat få mig tyst så är det bara att höra av sig via pm.

Jag tror att det är "Fru" Advokat.

Saken verkar trasslig.
Och styrelsen i upplösning av olika orsaker.

Problemet med trådarna var ju inte att det fördes en diskussion, utan att många yttrade sig på ett sätt som kan ses som förtal. Det var ren smutskastning och folk påstod saker som dom inte har någon om. Det är en sak att diskutera en nyhet som kommer upp på forumet och en annan att spekulera kring ämnet på ett sätt som kan tolkas av utomstående som "jag vet att det är såhär" när absolut INGEN här (inklusive mig själv) var där när hästen skadades. Det finns även folk här på forumet som yttrade sig om hur Madelen tränar sina hästar och hur hon är som person utan att ens ha träffat henne.

Förövrigt kan jag bara säga att det är fascinerande att landslagsledningen och styrelsen skyller på varandra i öppna brev istället för att prata med varandra. Sandlådenivå!

Jag är orolig för den splittring som det visar på.
Det är inte bra.

Nej problemet med trådaran var inte smutskastning, det förekom visserligen åt båda hållen men det som fanns i den vägen plockades bort. De plockades bort efter påtryckningar och dessa ville tysta all diskussion oavsett sakligheten.

Att det inte fanns någon disciplinnämd/etisk nämnd beror på att den på årsmötet för två år sedan lades ner pga den dåligt skötta utredning som var då. Förra årsmötet togs det upp igen men mötet ville då inte ha någon ny etisk nämnd. Så att det inte fanns någon sådan kan inte styrelsen enbart lastas för utan även då två årsmöten. (Jag var med på båda)
För mig känns det som att vår förening är för liten för en egen disciplinnämnd för det går aldrig att få den opartisk. Vi skulle behöva "hyra in oss" hos ridsportförbundet. :idea:

Att sedan nuvarande disciplinnämnd inte ens hört Madelen är en ren skandal.
Det är disciplinnämnden som ska fatta beslut i liknande ärenden men som då kan överklagas till styrelsen.

Sen vore det mycket intressant att veta var de hittat vad som är otillåtna metoder för att inte tala om var de hittat hur man utdömer straff eller hur långa de ska vara. Där har nog SIF något att ta tag i!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Landslagen i svensk sportkörning är uttagna. Dessutom har Ridsportförbundet presenterat ett nytt upplägg gällande sportkörningens...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Budgeten för ridsport-EM i Göteborg var för optimistisk, och styrningen under projektets gång för svag, visar en ekonomisk granskning...
Svar
0
· Visningar
310
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kevin Staut utsågs till ny ordförande och två svenska ryttare valdes in som ledamöter. Peder Fredricson och Henrik von Eckermann sitter...
Svar
0
· Visningar
267
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med anledning av den uppkomna ekonomiska situationen i EM i Ridsport 2017 har styrelsen för Got Event AB i dag vid ett extrainkallat...
Svar
0
· Visningar
381
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur