SIF:s ridledarutbildning?

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Jag tittar lite på Strömsholms Islandshäsutbildning, för den som vill läsa till ridinstruktör för Islandshäst. På behörighetskraven står där på punkt 4) genomgått SIF:s ridledarutbildning eller motsvarande.

Kan någon förklara vad detta innebär?
Tacksam för svar! :)

Sv: SIF:s ridledarutbildning?

SIF har en kurs som heter Ridledare för Islandshäst. Den består, om jag inte minns fel, en teoridel som brukar anordas av lokalföreningarna och som heter Baskurs i hästkännedom, och en mera praktisk del som innefattar övningar i att planera lektioner, i att se/känna om hästen går i rätt gångarter samt gångartslära och diverse ridövningar mm.

Jag tror att har man gått kursen Ridledare för islandshäst så är man tex behörig att leda turer och enklare undervisning, men man är inte färdig Instruktör.

Det borde finnas att läsa även om Ridledarutbildningen på SIF´s hemsida.

Sv: SIF:s ridledarutbildning?

Jag har gått den kursen.
Det är en kurs som SIF annordnar, den brukar vara på Bärby.
På kursen får man bland annat hålla i lektioner, planera lektioner, teori, hålla i ett föredrag, grupparbeten osv. Är som att vara tillbaka i skolan under några dagar.

Kan verkligen rekommendera kursen! Man lär sig massor! -inte bara om att hålla lektioner, utan även om hästens gångarter och hur man ska göra för att förbättra dem. Den är bra även om man inte vill gå på Strömsholm.
Tänkte söka strömsholm jag också nästa år! den och hippolog utbildningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar