SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

sambaengi skrev:
Några skåningar som är ytterst framgångsrika och duktiga ryttare och dessutom omtyckta lärare:

Magnus Lindquist, Alexandra Montan, Magnus och Anna Skularsson...
Kompetens finns med andra ord!

Som ThomasC redan har svarat. De må vara hur duktiga som helst, men de är fortfarande inte formellt utbildade Ridlärare för islandshäst och kan därför inte hålla i utbildningen!

Freyja - tycker du det är rimligt att kräva att Ridlärarna ska åka ifrån sina egna tävlingshästar, träningshästar, familjer, ridskolor etc 4 dagar/vecka istället för som nu 2? De som utbildas på Strömsholm har islandshästinstruktörer 2 dagar/vecka. Det är 2-3 personer som ska sköta detta. Det är nog lite magstarkt att kräva att dessa ska ägna ytterligare 2 dagar varannan vecka av sin dyrbara tid för att åka till Skåne och hålla utbildningen. Ok om SIF är beredda att betala flygbiljetter och ställa upp med hyrbil kanske... :angel:

Och ja jag bor norr om Sthlm.

Båbbe skrev:
Freyja - tycker du det är rimligt att kräva att Ridlärarna ska åka ifrån sina egna tävlingshästar, träningshästar, familjer, ridskolor etc 4 dagar/vecka istället för som nu 2? De som utbildas på Strömsholm har islandshästinstruktörer 2 dagar/vecka. Det är 2-3 personer som ska sköta detta. Det är nog lite magstarkt att kräva att dessa ska ägna ytterligare 2 dagar varannan vecka av sin dyrbara tid för att åka till Skåne och hålla utbildningen. Ok om SIF är beredda att betala flygbiljetter och ställa upp med hyrbil kanske... :angel:
Och ja jag bor norr om Sthlm.
Tydligen formulerade jag mig otydligt.
Det jag syftade på med 10 resor med häst osv.. var de enstaka utbildningarna.

Jag har inte KRÄVT att dessa 2-3 personer ska "offra sig". Istället har jag uttryckt en åsikt om att övriga landets ungdomar också behöver tillgång till utbildningsmöjligheter och att man inte får glömma dem i sina satsningar.

Inte för att på något vis smutskasta ridinstruktörerna, men det låter som du tycker synd om dem? Varför då?

ThomasC skrev:
Trots att jag önskat avsluta denna diskussion fortsätter vissa att ställa frågor...

Anledningarna till att jag avböjde omval till styrelsen efter tre år var flera. Den största låg i att det tog för mycket tid, och därmed krävde uppoffringar i form av ledighet från mitt ordinarie arbete. Det var alltså kostsamt för MIG.
En annan viktig orsak var att man som styrelseledamot fick ta emot så mycket orättvis kritik från folk som saknade bakgrundsmaterial för besluten. Förståelsen för styrelsens arbete var så låg att vi t ex fick uppleva en sportordförande helt oförskyllt lämna ett årsmöte gråtande. Ingen av de som orsakade incidenten, har i efterhand bett om ursäkt så vitt jag vet. Det normala borde vara att man mellan årsmötena lämnar förtroendet till de man valt, men det är/var inte fallet. Istället fanns/finns det gott om medlemmar som ser stor tillfredställelse i att interferera i styrelsens arbete. Någonstans kändes det som om det var helt oki att kasta skit på styrelsen, emedan den enskilde medlemmen saknade allt ansvar……och det kändes inte bra för mig som offrade arbetstid utan ersättning, med intentionen att skapa en öppnare och mer effektiv organisation i SIF .
Detta är några av orsakerna drog jag mig tillbaka, och nu ”i bakgrunden” ansvarar för förbundets datahantering. Det har alltså ingen med kostsamhet gentemot förbundet att göra!!!

Och vem är det som sprider rykten? I detta fallet är det ju du själv som sprider felaktigheterna. Informationen kom 13 juli på SIF:s hemsida, och var formulerad på ett sätt som inte skadade någon av de inblandade. Du har däremot med ditt handlande istället lockat fram uppgifter som kan skada personalen. Vad har medlemmarna för nytta av att veta de exakta gångarna kring Avelskansliets flytt? Om vi nu valt den styrelse vi har att sköta sådana här frågor, varför inte låta dem göra det? Känns det bra att hela internetskaran nu känner till att personalen ställde ett omöjligt krav mot styrelsen?

När det gäller Strömsholm talar vi om examinerade ridlärare med formell kompetens, alltså inte bara trevliga, omtyckta och duktiga. Se www.icelandichorse.se under Utbildning>Ridlärare…….Ja, jag vet att Alexandra är utbildad vid Hólar.

Epilog:
Jag hoppas att Ni som läser detta inser att beslutsfattande inom ett förbund som SIF inte är enkelt, och att det skiljer sig betydligt från en lokalförening. Att fatta beslut som tillfredställer 100% av medlemmarna är oftast omöjligt, utan man måste kompromissa. Alla beslut blir inte heller rätt, men de fall kritiken är befogad ändrar sig oftast styrelsen…som t ex det med ett förhastat chipmärkningstvång som nämnts i tidigare inlägg.

Jag vill också passa på att tacka alla de som skickat uppmuntrande PM och mail i samband med denna diskussion.

Thomas Carlén
fd styrelseledamot SIF

Jag uppskattar verkligen at du tar dig tid att förklara och tagit upp debatten igen. Det var just din tid och kostnad jag menade för att peka på att det är svårare att vara med i styrelsearbetet om man inte bor centralt.

Jag hyser faktiskt stor espekt för de största delarna av styrelsens arbete. Däremot är jag inte nöjd med saker runt just avelsverksamheten. Främst är det då att vi inte tillämpar samma regler som övriga FEIF-länder och Island. Det känns diskriminerande helt enkelt!

Sedan är jag missnöjd med att informationen komer så sent så man får höra det ryktesvägen istället. Jag startade denna tråd den 11 juli men ryktet hade jag hört nära en vecka tidigare och för 3:e gången så kollade jag upp detta med ett mail till avelskansliet och fick besked att ryktet att avelskansliet skulle läggas ner var sant samt från avelskansliets sida lade man till uppgiften att personalen var uppsagda. Jag svarade att jag tänkte starta en tråd om detta på Bukefalos och fick inga protester om det...

Vilken osanning har jag farit med? Jag skrev exakt de uppgifter jag fick från avelskansliet, inte ett dugg mer! Uppgiften att de var uppsagda kom därifrån och för 3:e gången så säger jag att får man en sådan uppgift från de direkt berörda så har man ingen anledning att ifrågasätta den! Och som sagt i praktiken blir de ju uppsagda eftersom det är svårt att bryta upp sitt liv och flytta 55-60 mil! Så de har kanske den uppfattningen att de var uppsagda men kände att de ville avsluta detta tidigare än vad SIF:s styrelse planerat. En intressekonflikt som jag ser det. Kan tänka mig att det rent tidsmässigt kanske var bättre för personalen att hitta nya jobb till hösten tex. Några andra spekulationer tänker jag inte göra.

Jag kan inte se att de ställt orimliga krav på styrelsen. Jag kan bara se en intressekonflikt och kan förstå båda sidors argument. Inte tycker jag det är fel att sanningen kommer fram heller! Den hade kommit fram ryktesvägen ändå och då kanske mer förvanskad! Nu har ju du fått chansen att informera om hur det var och att personalen sade upp sig omgående då de inte kunde få några garantier. Det är just hysch-hysch jag inte gillar. Jag kan heller inte se att denna debatt skadat någondera parterna! Den har rett ut sanningen och jag tycker det är bra att få reda på den! Dessutom tycker jag det är bra att SIF:s styrelse får reda på vilka rykten som florerar!

Givetvis är beslutsfattande inte enkelt. Jag har själv suttit i Svenska Naturskyddsföreningens styrelse i Blekinge samt varit gruppledare för Miljöpartiet i Sölvesborg. Jag vet att det ibland är mycket politik och att man inte alltid har medlemmernas stöd och förståelse. Men jag vet också att öppenhet och ärlighet underlättar samt att lyssna på alla medlemmar utan att brusa upp och förkasta det som sägs utan verkligen tänka igenom vad de har att säga och diskutera det. Jag vet också hur mycket tid det tar och att man inte får betalt. Var också engagerad i Ingenjörer för miljö men de långa och dyra resorna till mötena i Stockholm, all tid det tog, övernattning etc, gick varken ihop med arbete, familj, fritid eller ekonomi, just för att mötena var så långt borta och därför fick jag släppa mitt engagemang i det arbetet. Hade jag bott i Stockholm med omnejd hade det varit betydligt lättare och billigare för mig. Så jag vill belysa att det är svårt att befolka en styrelse och utskotten med annat än folk som har nära till Stockholm/Strömsholm.

Beträffande närheten Kristianstad-Malmö-Halmstad-Växjö så är det ju inga längre avstånd! Det tar mig 2 timmar till Halmstad, 1½ till Malmö, 1 timme till Växjö och 35 minuter till Kristianstad! Jag betraktar alla dessa orter som att vara i mina trakter, faktiskt, då det är rimliga köravstånd och tider för ett deltagande i kurser, möten osv.

När det gäller utbildningens placering så antar jag att detta är en första placering av en utbildning och att det kommer fler som har ett papper på sina färdigheter och kan titulera sig som ridlärare och att det kommer sådana från flera håll i landet samt att detta uppmuntras så att vi får utbildningar på fler ställen. Det borde i alla fall vara ambitionen. Jag har dock full förståelse för att man startat detta centralt men visar på att vi har stora möjligheter att ha en här nere också!

Till sist vill jag återigen tala om att jag faktiskt uppskattar ditt deltagande i debatten! Tycker det är kanon att du återupptog deltagandet i tråden! Ovh jag hoppas att du förstår att jag verkligen försökte undersöka sanningen i ryktena som florerade innan jag startade tråden och jag tror inte att du om du inte haft inside information och mailat till avelskansliet och frågat om ryktet varit sant, hade ifrågasatt trovärdigheten i svaret därifrån. Och som sagt, jag tycker inte det var någon lögn, Styrelsen och personalen tolkar bara situationen olika. Praktiskt sett så var de uppsagda men till en senare tidpunkt.

Senast ändrad av en moderator:

Tydligen formulerade jag mig otydligt.
Det jag syftade på med 10 resor med häst osv.. var de enstaka utbildningarna.

Men nu diskuterade vi väl RIK-island (eller vad den nu heter?) på Strömsholm, eller? Vilka utbildningar syftar du på?

Jag har inte KRÄVT att dessa 2-3 personer ska "offra sig". Istället har jag uttryckt en åsikt om att övriga landets ungdomar också behöver tillgång till utbildningsmöjligheter och att man inte får glömma dem i sina satsningar.

Inte för att på något vis smutskasta ridinstruktörerna, men det låter som du tycker synd om dem? Varför då?

För det första - inte "ridinstruktörerna" det är den lägre utbildningen. Det är B-instruktörer, Ridinstruktörer och Ridlärare. Utbildningen sker i den ordningen! Det finns över 70 B-instruktörer, 12 Ridinstruktörer och 4 Ridlärare enligt SIFs hemsida.

Tja jag tycker nog lite synd om dem, visst har de valt livet själva men kan ni tänka er hur ett veckoprogram ser ut för dem. Måste bli nåt typ: Mån morgon-tis kväll på Strömsholm, ons-fre kväll elever på ridskola eller privat, lör-sön mer undervisning med kurser alternativt tävlingar. Däremellan ska de hinna träna de 10-20 hästar de har i träning just då... Kan du tänka dig vad veckoarbetstiden blir? Inte blir det några normala 40 timmar precis... :crazy:

Båbbe skrev:
Tja jag tycker nog lite synd om dem, visst har de valt livet själva men kan ni tänka er hur ett veckoprogram ser ut för dem. Måste bli nåt typ: Mån morgon-tis kväll på Strömsholm, ons-fre kväll elever på ridskola eller privat, lör-sön mer undervisning med kurser alternativt tävlingar. Däremellan ska de hinna träna de 10-20 hästar de har i träning just då... Kan du tänka dig vad veckoarbetstiden blir? Inte blir det några normala 40 timmar precis... :crazy:

Kan inte låta bli att kommentera detta, även om du svarat Freyja. Om man väljer att ha en sådan arbetspbelastning som du beskriver, så får man verkligen skylla sifg själv, precis som andra karriärister. Sedan vet jag att åtminstone Ia inte tar emot några hästar på träning. Och om deras arbetsschema ser ut så, så skulle jag aldrig valt att lämna en häst till träning hos dem heller. Allvarligt talat, vem av dem har det arbetsschema du beskriver???

Jag valde själv att jobba 60 timmar i veckan med dubbla jobb före jag skaffade barn och hann ändå med att träna styrketräning och löpning 5 dagar i veckan samt rida ett par dagar i veckan. Det var tufft, särskilt som jag reste mycket också. Om jag varit karriärist så hade jag valt att fortsätta så, men jag är inte det så jag valde bort det livet. Å andra sidan så heltidsjobb jämte familj, gård och 20-talet hästar, som nu minskat till 13 därför att jag tycker det var för mycket, gör att man har ingen fritid kvar. Men återigen är det självvalt!

Däremot håller jag med om att det är jobbigt för alla att resa och att behöva göra det varje vecka ner till Skåne hade varit en ohållbar situation. Och nu är vi där igen. Det är svårt att decentralisera såväl styrelse, utskott och aktiviteter. Däremot får vi väl hoppas att fler blir ridlärare och då från andra delar av landet så vi kan få utbildningen på fler platser. Jag tycker det är ett bra steg framåt att utbildningen kommit till och hoppas på nästa steg med fler utbildningsplatser, tex Margarethehof och så en långt upp i landet lämpligen.

Jag vet de som sökt till den här utbildningen i fjol och inte kom in så jag är lite frågande till att det skulle vara problem med rekrytering till platserna? Är det inte tom så att man höjer åldersgränsen eller diskuterat att göra det nästa år? Då kan det väl inte vara problem med rekrytering?

Debatten har då verkligen blivit svart eller vit på alla områden och jag tycker inte att bara för att man påpekar en sak så måste man hålla stenhårt på ena sidan. Jag försöker se allt i regnbågens alla färger och ser inte att styrelsen är varken svart eller vit eller att någon annan är det heller. Om vi nu vill vara en öppen förening där alla kan föra sin talan så måste vi kunna framföra kritik och ha högt i tak. Det tycker jag är det viktiga. Sedan tycker jag inte heller att bara för att man ifrågasätter och undrar över ett beslut att någon skall ta det personligt. Men det är klart att har man gjort sådana erfarenheter som ThomasC beskriver, så förväntar man sig kanske att alla som höjer rösten är ute efter att banka ner en. Men det är inte jag i alla fall och det tror jag inte och hoppas inte någon är.

Båbbe skrev:
4 Ridlärare enligt SIFs hemsida.

6 ridlärare för islandshäst finns det! Ia L., Johan H., Nina K., Jenny M., Johanna E. och Helene B:

/Malin

Freyr skrev:
6 ridlärare för islandshäst finns det! Ia L., Johan H., Nina K., Jenny M., Johanna E. och Helene B:

/Malin

Jaha undrar när SIF ska uppdatera hemsidan då? :angel:

sambaengi skrev:
Kan inte låta bli att kommentera detta, även om du svarat Freyja. Om man väljer att ha en sådan arbetspbelastning som du beskriver, så får man verkligen skylla sifg själv, precis som andra karriärister. Sedan vet jag att åtminstone Ia inte tar emot några hästar på träning. Och om deras arbetsschema ser ut så, så skulle jag aldrig valt att lämna en häst till träning hos dem heller. Allvarligt talat, vem av dem har det arbetsschema du beskriver???

Det är inte en specifik person jag beskriver utan min halv-kvalificerade gissning... Jenny tex driver en ridskola, det tycks vara kurser där nästan varje helg + konferenser, möhippor etc. Dessutom har hon säkert några privatelever som tar lektioner utöver detta. Mer än en häst som ska ridas varje dag har hon säkert också + gårdens egna lilla butik. Visst vet jag att hon har anställda, en make och 2 duktiga barn som hjälper till, men ändå...

Svarar på både Båbbes och Sambaengi´s frågor.

Vad gäller regler för intagningen: Jag har uppfattat det som att det i år inte fanns tillräckligt med sökanden som uppfyllde kriterierna. Därför fick man justera åldersgränsen något nedåt.

Som kortare utbildningar på Strömsholm avser jag b la:
T ex ridledarutbildningen och B-instruktörsutbildningen.

Har och har haft farhågor (vilka till en del har besannats - hanteringen av flytten av avelskansliet, som inte innebär några ekonomiska besparingar alls, är ett lysande exempel) om att den pågående centraliseringen medför alltmer ökad centralisering (eftersom det sett på ETT sätt blir lättast så). Centralisering enbart för centraliseringens skull medför i förlängningen att avståndet ökar allt mer (och då talar jag inte om kilometrar) mellan styrelser, besluten och medlemmar ute i övriga landet.

Och Båbbe - jag är mycket medveten om de olika stegen i SIF´s ridutbildning. Du använde själv ordet ridinstruktörer när du skrev om utbildningen på Strömsholm. Vilka som har mer än 40-timmarsvecka eller inte och har eventuella besvärliga arbetssituationer eller inte tror jag inte är särskilt givande att diskutera - men visst - du svarade ju bara på min fråga ;)

Vad gäller informationshantering får man inte glömma att det inte enbart räcker med information via hemsidan. Man kan inte ta för givet att majoriteten av SIF´s medlemmar har tillgång till denna sida och möjlighet att läsa denna information.
Jag tycker att det som är allra viktigast är att stora förändringar och omfattande beslut publiceras i medlemstidningen i god tid INNAN de träder i kraft.

Ingen infobrist eller dåligt uppdaterad hemsida.
Det finns bara 4 färdiga ridlärare.
Johanna och Helen har båda delmoment kvar att klara innan de är färdigexaminerade.

Ok, där ser man. Men det var inte jag utan Freyr som kom med uppgiften att de var 6 st, bara så jag inte får skuld för att fara med osanningar. Tycker däremot det är bra att du rättar den felaktiga informationen som kom upp här då. Men då för vi väl hoppas att de snart är 6 och snart blir än fler, väl spridda över landet!

har de? Har hela tiden fått uppfattningen om att de är klara! Då ber jag om ursäkt och tar tillbaka! :o

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka