SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

freyja skrev:
Det är ju bra att du ser framåt - då har vi något gemensamt :rofl: - eller du kanske är framåtseende och jag förutseende....

Ja :D historielös är jag väl knappast...
Tyvärr har ju besluten redan fattats, och jag vet också att det inte var enighet angående detta. Min åsikt om var SIF´s kansli skulle hamna, dvs INTE på Strömsholm, delades av många i vår lokalförening. Dessutom var vår lokalförening inte ensam om sin åsikt. Så man kan väl säga att jag "godkänner" vissa av lokalföreningarna och deras agerande och andra "underkänner" jag. :smirk: Ditt ordval inte mitt.

Du skriver att din lokalförening inte var ensam om sin uppfattning, vilket jag har svårt att acceptera eftersom endast en förening röstade mot förslaget? Om det var som du påstår, varför röstade man mot sina egna åsikter?

Utbildningsmöjligheter - vad syftar du på då?

T ex: http://www.icelandichorse.se/new/utbildning/stromsholm_05.htm

Vissa beslut som tagits de senaste åren tycker jag inte har uttryckt något förutseende och som också visat sig vara ogenomtänkta genom ekonomiska smällar och sådant som inte gått att genomföra.

Nu skriver jag vissa beslut - eftersom det naturligtvis också görs ett bra arbete av SIF och dess styrelse/utskott - men inte alltid. Det är inte heller konstigt - alla är vi människor. Det som däremot är tråkigt är när man inte inser att ett beslut inte är så bra, eller inte vill erkänna det, och ska genomdriva det kosta vad det kosta vill.

Exemplifiera gärna?

Sedan förstår jag inte detta med dyra reseersättningar som alltid kommer upp som motivering för att allt ska lokaliseras till Stockholmstrakten. Vi lever i modern tid - det finns något som heter gruppsamtal via telefon och vill man tvunget se varandra i ögonen så finns det videokonferenser - men det kostar lite extra.

Givetvis används telefonmöten i viss utsträckning, men de kan inte ersätta möten IRL. När det gäller Videokonferenser lever vi i helt olika världar……jag har fullt jobb med att få SIF-funktionärer att använda enhetliga mailfunktioner…och det är inte lätt. Du överskattar gemene mans förmåga att utnyttja internet. Videokonferenser skulle jag inte drömma om att införa i dagsläget. Personer som sitter på landet med modem skulle oundvikligen diskrimineras, och detta är knappast till gagn för demokratin i SIF.

Och ena änden på landet, för dej kanske ja, men för oss i södra Sverige och för dem i norra Sverige kanske även Strömsholm ligger i en ände av landet....

Jag inbillar mig forfarande att Mälardalen är mer centralt än Skåne. SIF omfattar hela Sverige, och jag tror att en lokalisering till Skåne vore obetydligt bättre än en lokalisering i Haparanda.

Och inte tror jag att det enbart finns lador att tillgå i sydöstra Skåne och det saknas bredband överallt, det skulle säkert gå att hitta en bra lösning om viljan fanns.

Det fanns inte ens ett förslag om att flytta kansliet till sydöstra Skåne. Om nu det diskuterades i södra Sverige, varför inkom det ingen proposition till de extra årsmötet?

Men det är faktiskt så att det inte spelar någon roll om vi för en konstruktiv diskussion eller inte. Ett beslut har tagits om flytt vid ett mycket olämpligt tillfälle och detta beslut har också genomdrivits kosta vad det kosta vill. Tror du verkligen att detta beslut nu kommer att rivas upp? Det tror inte jag.

Få beslut varar i evighet om de är dåliga……..framtiden får väl utvisa om Strömsholmslokaliseringen står sig.

PS - är fortfarande intresserad av svar på fråga 1...

Jag rekommenderar att du studerar förbundets årsbokslut före och efter flytten……….och då inser du att det är omöjligt att ge exakta siffror på besparingar/fördyringar. Vad man däremot på god grund kan anta är att kostnaderna minskar med ökad effektivisering och minskande avstånd.
Jag skulle kunna önska att du redovisade det ekonomiska utfallet av ditt förslag om lokalisering till Skåne, men avhåller mig från det. Variablerna är alldeles för många för att det skulle vara givande.

/Thomas Carlén
Som härmed avslutar min del i denna diskussion

Något blev fel, se nedan istället!

Senast ändrad av en moderator:

ThomasC skrev:
Om man ger sig in i en diskussion och inte har kunskap i ämnet riskerar man att dra fel slutsatser. Det har jag full förståelse för.

Nu var det väl mer ett ifrågasättande om det verkligen var ekonomiskt att flytta kansliet och alla är ju överens om att det blir ett stort kompetensglapp och sämre service ett tag framöver, mitt i passruschen. Dtet var undringar och funderingar över om beslutet var så bra.

ThomasC skrev:
Dagens kurs på danska kronan är 1,2585, vilket betyder att den danska medlemsavgiften i svenska kronor är 944:-. Årsavgiften till SIF är sedan 2003 270:- för vuxen. Hur detta kan vara hälften den danska avgiften får du gärna förklara.

Medlemsavgiften och klubbavgiften uppgår för min del till över 400, vill minnas 450, vilket blir hälften. Nu vet jag inte hur man gör i Danmark om där tillkommer klubbavgift eller ej. Dessa 100-lappar är dock en piss i Missisippi jämfört med övriga utgifter när man har häst och inget som avskräcker!

ThomasC skrev:
Problemet är väl att du i denna tråd spridit felaktig information redan när du startade tråden, vilket fick mig att reagera, och alltså också är skälet till varför jag är här. Du påstod att SIF:s styrelse sagt upp personalen, trots att detta inte alls var fallet. Det kanske vore på sin plats att kontrollera sina källor innan man springer åstad och basunerar ut lögner.

Jag försökte verkligen ta reda på fakta och mailade till avelskansliet när jag hört ryktet att det skulle läggas ner nu och att Sussie slutat redan. Trodde någon fått något om bakfoten. Jag har kvar mailet jag fick som svar från avelskansliet där det står att personalen är uppsagd. Jag hade ingen anledning att ifrågasätta uppgiften jag fick från dem och det tror jag inte någon annan gjort heller!

I princip så var de också uppsagda, iom beslutet om flytt, redan när de sade upp sig själva. Få har ju möjlighet att bara lämna sitt liv och flytta 55 - 60 mil. Det här har vi redan rett ut tidigare i tråden

ThomasC skrev:
Givetvis var inte anledningen till Strömsholmsflytten inte bara ekonomisk, vilket jag aldrig heller påstått. Vad beträffar din skada, och dess följder beklagar jag, men kan inte se att den skulle vara någon ursäkt för att fara med osanningar.

Givetvis inte men se vad jag svarat ovan! Och hade SIF skött sig och informerat som man borde istället för att vänta tills denna tråd var igång, så hade det inte blivit några som helst missförstånd. Jag litade inte på att den källa jag hörde ryktet från fattat det rätt utan trodde det var ett missförstånd men fick det bekräftat från avelskansliet med tillägget att personalen var uppsagd. Närmre den sanna källan än så kan man inte komma och då får du tala om för avelskansliets personal och inte mig, att de far med osanningar! Men det beror ju på hur man tolkar sanningen. Redan vid beslutet om flytt har de ju egentligen indirekt blivit uppsagda som sagt!

ThomasC skrev:
Vad beträffar reseersättningarnas storlek kan den intresserade rekvirera årsbokslut från kansliet, och gå in under Basverksamhet>Resor och möten.

Rent teoretiskt minskar den sammanlagda restiden och kostnaden om man placerar målet centralt.

Givetvis skall man driva sina idéer i en förening, annars stagnerar verksamheten. Alla beslut som fattas av en styrelse eller utskott, är givetvis inte de perfekta sett över tiden, och förändringar krävs ständigt.

/Thomas Carlén

Troligen har du rätt om restiden, frågan är bara hur mycket det handlar om. Men jag tror ändå som Freyja att man inte river upp beslutet och att börja riva i det nu när allt redan är på väg att flyttas och försöka ändra det igen, blir bara jobbigt för alla och skapar mer kaos. Skulle man välja en sammanslagning med Danmarks registrering så finns det flera fördelar förutom att det redan finns etablerad kompetens och bra service. Plötsligt skulle avelsdelen kunna gå under Danmark och SIF bli en ren ridförening, vilket kanske skulle gagna andra mål som SIF har vad gäller samhörighet med övriga ridsporten. OBS! Jag uttrycker bara möjligheter och vet inte om de är realistiska. Tror det finns annat mer kompetent folk som kan utreda det om frågan är intressant.

ThomasC skrev:
Givetvis används telefonmöten i viss utsträckning, men de kan inte ersätta möten IRL. När det gäller Videokonferenser lever vi i helt olika världar……jag har fullt jobb med att få SIF-funktionärer att använda enhetliga mailfunktioner…och det är inte lätt. Du överskattar gemene mans förmåga att utnyttja internet. Videokonferenser skulle jag inte drömma om att införa i dagsläget. Personer som sitter på landet med modem skulle oundvikligen diskrimineras, och detta är knappast till gagn för demokratin i SIF.

Här måste jag hålla med Thomas helt. Jag jobbar som ingenjör inom Volvo som numera tillhör Fordkoncernen och jag har varit på flera videkonferenser och trots att detta är stora företag med relativt bra utrustning och kommunikation, så har jag upplevt mycket störningar och avbrott. Då föredrar jag telefonmöten men ibland måste man ha fysiska möten. Här måste man göra ett val och jag har gjort valet att bo i Blekinge, jag har mitt jobb här och mitt liv. Det är tyvärr oförenligt med att tex vara aktiv i styrelser eller utskott inom SIF för jag har varken tiden eller resurserna att fara så och inte orken heller. Det kommer alltid att vara så att Stockholm och intilliggande områden blir de som befolkar styrelse och utskott mest. Tycker det är fantastiskt att vi fått en orförande från Skåne!

Men just pga detta så är det väldigt trist att så fort man öppnar mun och har en åsikt bli bemött med att man skall engagera sig! Vi blir dubbelt diskriminerade både här nere i söder och långt upp i norr. För min del har jag många ggr närmre till Köpenhamn än till Stockholm och Strömsund! Så jag hade föredragit ett medlemskap i Danmark!

ThomasC skrev:
Jag inbillar mig forfarande att Mälardalen är mer centralt än Skåne. SIF omfattar hela Sverige, och jag tror att en lokalisering till Skåne vore obetydligt bättre än en lokalisering i Haparanda.

Ja, tyvärr så är det alltid i centrum och blir alltmer eftersom alla resonerar så! Det är bara att inse fakta. Tur inte hela Sveriges befolkning klumpat ihop sig på denna yta och gett upp att leva i andra delar av landet eftersom allting sker kring Stockolm.

ThomasC skrev:
Det fanns inte ens ett förslag om att flytta kansliet till sydöstra Skåne. Om nu det diskuterades i södra Sverige, varför inkom det ingen proposition till de extra årsmötet?

Nej, det var nog ingen som trodde att det skulle tagas på allvar och jag tror aldrig det gått igenom heller! Inte stor idé att ödsla krut på en dödsdömd idé.

ThomasC skrev:
Få beslut varar i evighet om de är dåliga……..framtiden får väl utvisa om Strömsholmslokaliseringen står sig.

För allas skull hoppas jag att det inte blir en vana att flytta runt kanslierna. Utveckling i alla ära men fasta punkter i tillvaron är också bra!

ThomasC skrev:
Jag skulle kunna önska att du redovisade det ekonomiska utfallet av ditt förslag om lokalisering till Skåne, men avhåller mig från det. Variablerna är alldeles för många för att det skulle vara givande.

Jag vet att dettta är skrivit till Freyja. Det är nog en utopi att det skulle hända ändå och jag tror att de flesta i SIF inte skulle vilja ha det här nere. Trots vår tekniskt avancerade värld där avstånd spelar mindre roll så är fysiska möten alltför viktiga ibland. Sverige är ett avlångt land och det är inte lätt att få det rättvist. Men det viktiga är att informera och lyssna på ALLA medlemmar, oavsett vilken position de har inom SIF. Att racka ner på någon för att de inte är engagerade och vifta bort åsikter från vanliga medlemmar, tycker jag är bland det fulaste någon kan göra. Det är att sparka på någon som redan ligger och som inte har de möjligheterna! SIF styrelse skall alltid följa medlemsmajoritetens åsikter i alla sina beslut, det gäller såväl engagerad som vanliga medlemmar!

ThomasC skrev:
Du skriver att din lokalförening inte var ensam om sin uppfattning, vilket jag har svårt att acceptera eftersom endast en förening röstade mot förslaget? Om det var som du påstår, varför röstade man mot sina egna åsikter?
Jaså du Thomas, lever du i en värld där alla har samma åsikter? Tror du verkligen att ALLA medlemmar i ALLA föreningar i Sverige har samma åsikt och att ALLA jublade när kansliet flyttades till Strömsholm. Det var samma sak med den (ö)kända tävlingsbanan på Strömsholm. ALLA jublade inte när beslutet var fattat, lika lite som att de som inte ville ha banan skulle vara motståndare till en satsning och utbildningsmöjligheter till ungdomar (vilket man ville påskina vid mötet). Åsikten var den att det inte var nödvändigt att centralisera den till Stockholmstrakten och istället ha den på flera platser så att FLER ungdomar skulle få utbildningsmöjligheter. ALLA människor vill inte bo i Stockholm med omnejd....

Det finns andra platser i Sverige som skulle kunna vara utmärkta utbildningsplatser. Och vad har denna utbildning med kansliets placering att göra. Den skulle kunna utföras om så kansliet var placerat på Kebnekajse.

Exemplifiera gärna?
Obligatorisk chipmärkning införd med någon månads varsel. Fick ändras.
Hästpass krävs för betäckning detta år. Fick ändras.
Det går att hitta mer....
Ekonomiska smällarna är det inte alltid själva föreningen som fått ta. Emellanåt är det medlemmar som fått extra utgifter på grund de tvära kasten. Numera har man infört vissa utskick/remisser till lokalföreningarnas styrelser efter de hastiga turerna.

Varför kan inte telefonmöten användas mer? De är ekonomiskt sett den bästa lösningen. Rätta munnen efter matsäcken och minska på "IRL". Låter på dig som om personer ute i landet inte är aktuella i några utskott eller styrelser eftersom de då kostar för mycket. Tala om diskriminering (du som talar om modem).

Vi pratar om kansliet. Hur många gör besök där dagligen? Kansliet behöver tillgång till telefon, tillgång till internet och tillgång till post.
Lite off topic: Gjorde själv ett "studiebesök" på Strömsholm för ett tag sedan. Efter att ha frågat mååånga på området om var kansliet låg, hittade vi byggnaden, men något kansli träffade vi aldrig på. När vi frågade om tävlingsbanan möttes vi av ett stilla fnitter. Ja så kan det vara "IRL" :D

Kära du, du har nog missuppfattat mig. Det sista var min alldeles egna idé och åsikt som jag diskuterade med några få. Tyvärr insåg jag inte just då vilken smart lösning det hade varit :angel: och skickade inte heller in någon proposition.

Den står sig säkert länge eftersom man nu sitter där och en flytt skulle kosta än mer eftersom man redan "påbörjat flytten" av avelskansliet.
Dessutom är det knappast troligt att beslutet ändras så länge de som drivit frågan ivrigast sitter kvar.
Jag rekommenderar att du studerar förbundets årsbokslut före och efter flytten……….och då inser du att det är omöjligt att ge exakta siffror på besparingar/fördyringar. Vad man däremot på god grund kan anta är att kostnaderna minskar med ökad effektivisering och minskande avstånd.
Alltså kan man inte med säkerhet säga att det var en besparing att flytta kansliet till Strömsholm som du ville påskina från början.

Och effektivisera och minska avstånd genom att införa telefonmöten i största möjliga mån. Telefonvett har väl de flesta och att SIF´s styrelse och utskott skulle vara sämre på det än andra betvivlar jag.
Jag kan väl ta upp några STORA VIKTIGA variabler när det gäller avelskansliet:
hästpassen hade skrivits ut i högre takt än nu,
inkomster av dessa hästpass hade kommit in
och troligtvis skulle mindre del av inskickade originalhandlingar "komma bort" i högarna...
/Thomas Carlén
Som härmed avslutar min del i denna diskussion
Du är rolig du - vill du med denna sista fras få mig att låta bli att svara på dina frågor och påståenden?

freyja skrev:
Du är rolig du - vill du med denna sista fras få mig att låta bli att svara på dina frågor och påståenden?

Nej, jag låter dig bara få sista ordet.....

Tc/som inte ens bor i närheten av Stockholm.

Nämen ser man på - då hör du också till de kostsamma och diskriminerades skara.... :D

Hälsningar från en o-bitter SIF-medlem. ;)

freyja skrev:
Nämen ser man på - då hör du också till de kostsamma och diskriminerades skara.... :D

Hälsningar från en o-bitter SIF-medlem. ;)

*Känner mig varken diskriminerad eller kostsam* :rofl:

:D nää, för du vet ju hur man använder telefon och andra moderniteter trots att du lever "ute på vischan"...

/modemanvändaren

Du tar upp en viktig sak som jag inte förstår och har mycket svårt att acceptera att SIF lagt pengar på, nämligen den grässjukedrabbade tävlingsbanan. Eftersom ingen riktigt vet vad grässjuka är utan man forskar i detta, tycker jag det låter som ett fruktansvärt vågspel och kapitalförstöring av medlemmarnas pengar! Jag kommer aldrig att låta mina hästar sätta sin fot på den banan förrän vetenskapen vet vad grässjuka beror på och man kan garantera att den är utrotad! Jag begriper inte hur styrelsen resonerat och motiverat detta beslut. Det verkar totalt vansinnigt!

Apropå banor så har vi ju fina Margarethehof och dess bana alldeles i närheten av dagens avelskansli och hyrorna är lägre här, även för studerande ungdomar. Finns säkert andra lämpliga platser med liknande ekonomiska fördelar. Det som är bra med södra Sverige är närheten till kontinenten och ett utbyte med Danmark. En utbildning här hade kanske resulterat i även danska elever. Från Margarethehof tar det ju bara 1½ timme över bron till Köpenhamn tex. Men jag håller med Freyja att vi borde ha denna utbildning på fler platser i landet. Det är liksom ett steg tillbaka att centralisera allt till Stockholmstrakten. (Ibland hade jag föredragit att svenskarna inte lyckats ta Skåne, Blekinge och Halland! Då hade vi varit danska här nere!) För den delen är Malmö-Köpenhamnsregionen mer expansiv och det märks inte bara i hela Skåne utan även i Blekinge.

ThomasC skrev:
*Känner mig varken diskriminerad eller kostsam* :rofl:

Jag vill minnas att du för ett år sedan eller kanske mindre skrev något om att du slutat i styrelsen pga de långa resorna och kostnaderna. Var det inte så?!

sambaengi skrev:
Du tar upp en viktig sak som jag inte förstår och har mycket svårt att acceptera att SIF lagt pengar på, nämligen den grässjukedrabbade tävlingsbanan. Eftersom ingen riktigt vet vad grässjuka är utan man forskar i detta, tycker jag det låter som ett fruktansvärt vågspel och kapitalförstöring av medlemmarnas pengar! Jag kommer aldrig att låta mina hästar sätta sin fot på den banan förrän vetenskapen vet vad grässjuka beror på och man kan garantera att den är utrotad! Jag begriper inte hur styrelsen resonerat och motiverat detta beslut. Det verkar totalt vansinnigt!

Nu förstår jag inte riktigt. Vi rider ju inte precis på gräs längre så vad spelar det för roll för grusbanan? Man bör väl ändå kunna rida sin häst på en grusbana och avhålla den från att äta gräset bredvid banan eller?

Vid tävlingsbanan (som för övrigt ligger bortanför slottet, hade inga problem att hitta dit själv efter att ha stannat vid en info-karta i början av samhället när jag första gången var där vid invigningen av banan) finns dessutom gruspaddockar och ingen i landslagen under NM verkade ha problem med att undvika att hästarna betade...

Dessutom måste väl du förstå att Mälardalen ligger mer centralt i Sverige än Skåne - det är ju för sjutton bara att titta på en karta för att se det! Även om man tar hänsyn till var majoriteten av islandshästarna finns så är Mälardalen ett bra alternativ (annars är ju Sveriges mitt Flataklacken strax väster om Sundsvall, dvs ganska långt från Skåne...). Fast egentligen skulle nog det mest ekonomiska om man betänker restider och reskostnader vara att lägga kansliet i närheten av Arlanda... :angel:

Båbbe skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Vi rider ju inte precis på gräs längre så vad spelar det för roll för grusbanan? Man bör väl ändå kunna rida sin häst på en grusbana och avhålla den från att äta gräset bredvid banan eller?

Vid tävlingsbanan (som för övrigt ligger bortanför slottet, hade inga problem att hitta dit själv efter att ha stannat vid en info-karta i början av samhället när jag första gången var där vid invigningen av banan) finns dessutom gruspaddockar och ingen i landslagen under NM verkade ha problem med att undvika att hästarna betade...

Dessutom måste väl du förstå att Mälardalen ligger mer centralt i Sverige än Skåne - det är ju för sjutton bara att titta på en karta för att se det! Även om man tar hänsyn till var majoriteten av islandshästarna finns så är Mälardalen ett bra alternativ (annars är ju Sveriges mitt Flataklacken strax väster om Sundsvall, dvs ganska långt från Skåne...). Fast egentligen skulle nog det mest ekonomiska om man betänker restider och reskostnader vara att lägga kansliet i närheten av Arlanda... :angel:

Man är inte ens säker på vad som orsakar grässjuka eller att det har med betning att göra! Det kan vara sporer som virvlar upp och som hamnar i vattenhinkar, på hö eller hästen andas in. Så länge man inte vet det och det kanske kan finnas något farligt i marken så vågar inte jag chansa! Det finns många helt olika teorier om vad som orsakar grässjuka men det verkar vara förknippat med vissa platser.

Har inte heller förnekat att Mälardalen är mer centralt i Sverige utan tvärtom hålli med om at så är fallet. Jag uppgav helt andra skäl och egentligen tycker jag som Freyja; utbildningen skall finnas spridd över landet! När det gäller kansliet så är det som jag tidigare skrivit helt oväsentligt för mig var det ligger! Det tar lika lång tid och kostar lika mycket för mig att ringa eller maila Degeberga, Strömsholm eller Haparanda och postgången är också samma tid. Jag månade mer om personal och kompetens, men jag vet att det finns andra argument också.

Egentligen är den stora kärnfrågan bristen på information som gör att man får höra saker ryktesvägen istället för den informella vägen, vilket är oerhört trist!

Har inte heller förnekat att Mälardalen är mer centralt i Sverige utan tvärtom hålli med om at så är fallet. Jag uppgav helt andra skäl och egentligen tycker jag som Freyja; utbildningen skall finnas spridd över landet! När det gäller kansliet så är det som jag tidigare skrivit helt oväsentligt för mig var det ligger! Det tar lika lång tid och kostar lika mycket för mig att ringa eller maila Degeberga, Strömsholm eller Haparanda och postgången är också samma tid. Jag månade mer om personal och kompetens, men jag vet att det finns andra argument också.

Kvaliteten på utbildningen måste väl vara viktigast ändå och jag kan tänka mig att det är lättare att få de högst utbildade instruktörerna (dvs Ridlärare för Islandshäst) att medverka regelbundet om de inte har alltför lång resväg. 3 av 4 Ridlärare bor norr om Sthlm... (eller har de blivit fler på sistone fast SIFs hemsida inte uppdaterats?) När skåningarna hunnit utbilda sig till samma nivå tycker jag absolut att det ska finnas utbildningar där också. Det borde finnas fler Ridlärare på fler orter i Sverige!

Egentligen är den stora kärnfrågan bristen på information som gör att man får höra saker ryktesvägen istället för den informella vägen, vilket är oerhört trist!

Det håller jag helt med om.

Dessutom måste väl du förstå att Mälardalen ligger mer centralt i Sverige än Skåne - det är ju för sjutton bara att titta på en karta för att se det! Även om man tar hänsyn till var majoriteten av islandshästarna finns så är Mälardalen ett bra alternativ (annars är ju Sveriges mitt Flataklacken strax väster om Sundsvall, dvs ganska långt från Skåne...). Fast egentligen skulle nog det mest ekonomiska om man betänker restider och reskostnader vara att lägga kansliet i närheten av Arlanda...

Jag förstår att du bor i Mälardalen någonstans :D
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Kansliet behöver tillgång till telefon, internetanslutning och postgång.
Har kansliet det så spelar det ingen större roll var det ligger.

Kansliets placering kan heller inte ha någon betydelse när det gäller utbildningens placering. För inte är det väl kansliet som håller lektioner?

Om det nu är så att utbildningen är knuten till ovalbanans placering - hur bra genomtänkt är det att satsa på EN dyrbar bana som 10 personer om året "behöver" använda för sin utbildning. För att lära sig rida och hantera en islandshäst krävs ingen ovalbana. Dessutom har man tydligen fått justera vissa av inträdeskraven eftersom man haft svårt att fylla platserna. Kan det bero på den "centrala" placeringen tro?

Är inte heller särskilt förtjust i tanken att alla utbildningar ska hållas på Strömsholm bara för att ridlärarna råkar bo i Mälardalen, för så tolkar jag ditt inlägg. Det är bättre att EN person reser än att 10 stycken ska ta med sig hästar och köra 50-60 mil. (Har iofs märkt att vissa av SIF´s kurser med förkärlek placeras på Strömsholm). Det är ett riksförbund vi talar om, inte en lokalförening.

Vårt besök på Strömsholm var innan invigningen ägde rum och visar inte så mycket på vår oförmåga att hitta, som du kanske vill antyda, utan speglar väl mest inställningen hos "övrigt folk" som fanns på Strömsholm angående den "blivande banans" skick och placering. För inte har det väl gått dig spårlöst förbi att den varit både kostsam och svår att få i bra skick? Och att området dessutom är ökänt för grässjukan.

Och allt söder om Mälardalen heter inte Skåne... ;)
lika lite som att allt norr om Mälardalen är Norrland.

Tycker du går lite hårt åt "Skåningarna" - är de verkligen så outbildade, oerfarna och okunniga som du tror? Vad jag vet bor det ett antal framgångsrika och kunniga personer i området...
Det finns också kapabla "Norrlänningar", så det skulle säkert gå alldeles utmärkt att få bra kvalitet på utbildningar även om de inte hålls på Strömsholm.

Förresten om jag uppfattat SIF´s utbildningsbeskrivningar rätt, så är SIF´s egna utbildningar mer kvalificerande än Strömsholmutbildningen när det gäller kunskapskrav för viss vidareutbildning...

freyja skrev:
Tycker du går lite hårt åt "Skåningarna" - är de verkligen så outbildade, oerfarna och okunniga som du tror? Vad jag vet bor det ett antal framgångsrika och kunniga personer i området...
Det finns också kapabla "Norrlänningar", så det skulle säkert gå alldeles utmärkt att få bra kvalitet på utbildningar även om de inte hålls på Strömsholm.

Förresten om jag uppfattat SIF´s utbildningsbeskrivningar rätt, så är SIF´s egna utbildningar mer kvalificerande än Strömsholmutbildningen när det gäller kunskapskrav för viss vidareutbildning...

Några skåningar som är ytterst framgångsrika och duktiga ryttare och dessutom omtyckta lärare:

Magnus Lindquist, Alexandra Montan, Magnus och Anna Skularsson...
Kompetens finns med andra ord!

Trots att jag önskat avsluta denna diskussion fortsätter vissa att ställa frågor...
sambaengi skrev:
Jag vill minnas att du för ett år sedan eller kanske mindre skrev något om att du slutat i styrelsen pga de långa resorna och kostnaderna. Var det inte så?!

Anledningarna till att jag avböjde omval till styrelsen efter tre år var flera. Den största låg i att det tog för mycket tid, och därmed krävde uppoffringar i form av ledighet från mitt ordinarie arbete. Det var alltså kostsamt för MIG.
En annan viktig orsak var att man som styrelseledamot fick ta emot så mycket orättvis kritik från folk som saknade bakgrundsmaterial för besluten. Förståelsen för styrelsens arbete var så låg att vi t ex fick uppleva en sportordförande helt oförskyllt lämna ett årsmöte gråtande. Ingen av de som orsakade incidenten, har i efterhand bett om ursäkt så vitt jag vet. Det normala borde vara att man mellan årsmötena lämnar förtroendet till de man valt, men det är/var inte fallet. Istället fanns/finns det gott om medlemmar som ser stor tillfredställelse i att interferera i styrelsens arbete. Någonstans kändes det som om det var helt oki att kasta skit på styrelsen, emedan den enskilde medlemmen saknade allt ansvar……och det kändes inte bra för mig som offrade arbetstid utan ersättning, med intentionen att skapa en öppnare och mer effektiv organisation i SIF .
Detta är några av orsakerna drog jag mig tillbaka, och nu ”i bakgrunden” ansvarar för förbundets datahantering. Det har alltså ingen med kostsamhet gentemot förbundet att göra!!!

sambaengi skrev:

Och vem är det som sprider rykten? I detta fallet är det ju du själv som sprider felaktigheterna. Informationen kom 13 juli på SIF:s hemsida, och var formulerad på ett sätt som inte skadade någon av de inblandade. Du har däremot med ditt handlande istället lockat fram uppgifter som kan skada personalen. Vad har medlemmarna för nytta av att veta de exakta gångarna kring Avelskansliets flytt? Om vi nu valt den styrelse vi har att sköta sådana här frågor, varför inte låta dem göra det? Känns det bra att hela internetskaran nu känner till att personalen ställde ett omöjligt krav mot styrelsen?

freyja skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Kansliet behöver tillgång till telefon, internetanslutning och postgång.
Har kansliet det så spelar det ingen större roll var det ligger.

Här visar du din totala okunskap om hur kansliet fungerar, och vilken funktion det har. Det påminner också om ett uttalande som kom från en man på ett regionalt höstmöte om Strömsholm – ”Varför tjafsar ni om internet? Det är ju bara två hål i väggen!”
Kansliet är navet i SIF:s verksamhet. Här bokas det, och genomförs, möten, med närhet till all data inom förbundet. Här finns ett genomarbetat system med servrar för backup av viktiga uppgifter, stora skrivare som delas med andra. Här finns lokal datasupport inom huset. Här finns lokaler för möten, t ex med andra hästintresserade som håller till i samma hus. Här finns möjligheter till utbildningar och clinics……osv. Allt detta medverkar till att minska kostnaderna för den enskilde medlemmen. På Kebnekajse saknas alla dessa delar…..

freyja skrev:
Kansliets placering kan heller inte ha någon betydelse när det gäller utbildningens placering. För inte är det väl kansliet som håller lektioner?

Återigen uppvisande av total okunskap. I detta fallet kan jag garantera att de som skapat utbildningen på Strömsholm har en helt annan uppfattning. Att kansliets lokalisering haft stor betydelse för kontakten med olika utbildningsenheter är för dem självklart.

freyja skrev:
Om det nu är så att utbildningen är knuten till ovalbanans placering - hur bra genomtänkt är det att satsa på EN dyrbar bana som 10 personer om året "behöver" använda för sin utbildning. För att lära sig rida och hantera en islandshäst krävs ingen ovalbana. Dessutom har man tydligen fått justera vissa av inträdeskraven eftersom man haft svårt att fylla platserna. Kan det bero på den "centrala" placeringen tro?

I din värld verkar endast finnas två nyanser, svart och vitt. Banan är en del i SIF:s verksamhet, och kan användas för flera ändamål. Om du tänker till ordentligt kanske du minns att vi hade NM där 2004. Angående raljerandet kring intagningen, har väl du inga bevis för att det skulle se annorlunda ut om utbildningen gick någon annanstans…eller?

freyja skrev:
Är inte heller särskilt förtjust i tanken att alla utbildningar ska hållas på Strömsholm bara för att ridlärarna råkar bo i Mälardalen, för så tolkar jag ditt inlägg. Det är bättre att EN person reser än att 10 stycken ska ta med sig hästar och köra 50-60 mil. (Har iofs märkt att vissa av SIF´s kurser med förkärlek placeras på Strömsholm). Det är ett riksförbund vi talar om, inte en lokalförening.

Få se nu…...kurserna vänder sig till hela landet, och deltagarna kommer från olika ställen…..men du förutsätter ju felaktigt att de kommer från ett mindre område…eller? I det fall deltagarna finns från Umeå i norr till Ystad i söder, hur skall då ridlärarens reseschema se ut? Tycker du att ridläraren skall börja på morgonen i Umeå, och köra lunchpasset i Ystad, eller tvärtom? Om sedan kursen pågår under två terminer och lektioner skall hållas varje vecka……vad blir då konsekvensen?
Som kronan på verket avslutar du med att det gäller ett riksförbund, och inte en lokalförening……trots att du i din argumentation strävar åt andra hållet!

Anm. Vi hör ofta att Strömsholm ligger i Stockholmstrakten, vilket är en sanning med modifikation. Det geografiska förhållandet är likvärdigt med att man skulle påstå att Halmstad ligger i Malmötrakten, eller att Kristianstad ligger i Växjötrakten.

sambaengi skrev:
Några skåningar som är ytterst framgångsrika och duktiga ryttare och dessutom omtyckta lärare:

Magnus Lindquist, Alexandra Montan, Magnus och Anna Skularsson...
Kompetens finns med andra ord!

När det gäller Strömsholm talar vi om examinerade ridlärare med formell kompetens, alltså inte bara trevliga, omtyckta och duktiga. Se www.icelandichorse.se under Utbildning>Ridlärare…….Ja, jag vet att Alexandra är utbildad vid Hólar.

Epilog:
Jag hoppas att Ni som läser detta inser att beslutsfattande inom ett förbund som SIF inte är enkelt, och att det skiljer sig betydligt från en lokalförening. Att fatta beslut som tillfredställer 100% av medlemmarna är oftast omöjligt, utan man måste kompromissa. Alla beslut blir inte heller rätt, men de fall kritiken är befogad ändrar sig oftast styrelsen…som t ex det med ett förhastat chipmärkningstvång som nämnts i tidigare inlägg.

Jag vill också passa på att tacka alla de som skickat uppmuntrande PM och mail i samband med denna diskussion.

Thomas Carlén
fd styrelseledamot SIF

I o med detta, vill jag be alla att visa lite respekt för de som jobbar inom vårt förbund och klubbar.

Jag har under många år tidigare i mitt liv jobbat ideéllt i andra föreningar och varit anställd under 2 år. Jag vet hur mycket skit man får, både berättigat och ej berättigat.

Utan dessa som lägger ner mycket tid, egen fritid, o även arbetstid; på SIF och klubbarna skulle vi inte vara någonstans idag.

För att gå rätt till, finns det motioner och rådslag i klubben där man kan få utlopp för vad man tycker. Det är tråkigt när många slutar pga kritiken som för dem känns helt oberättigad. Var seriösa. Numera orkar jag inte verka ideéllt, det sliter hårt. Ta vara på dem som kan och vill. Till dig, Thomas :bow: . Hoppas du orkar litet till....

ThomasC skrev:
Här visar du din totala okunskap om hur kansliet fungerar, och vilken funktion det har. Det påminner också om ett uttalande som kom från en man på ett regionalt höstmöte om Strömsholm – ”Varför tjafsar ni om internet? Det är ju bara två hål i väggen!”
Kansliet är navet i SIF:s verksamhet. Här bokas det, och genomförs, möten, med närhet till all data inom förbundet. Här finns ett genomarbetat system med servrar för backup av viktiga uppgifter, stora skrivare som delas med andra. Här finns lokal datasupport inom huset. Här finns lokaler för möten, t ex med andra hästintresserade som håller till i samma hus. Här finns möjligheter till utbildningar och clinics……osv. Allt detta medverkar till att minska kostnaderna för den enskilde medlemmen. På Kebnekajse saknas alla dessa delar…..
Hej igen :)
På Kebnekajse kanske det är ganska ödsligt - men inte i resten av landet.
Allt det du nämner ovan finns också på andra håll i landet. Så också två hål i väggen.
Återigen uppvisande av total okunskap. I detta fallet kan jag garantera att de som skapat utbildningen på Strömsholm har en helt annan uppfattning. Att kansliets lokalisering haft stor betydelse för kontakten med olika utbildningsenheter är för dem självklart.
Klart att de anser det. Eftersom de velat skapa den där....
Springer kanslianställda mellan utbildningsenheterna eller använder de telefon?

I din värld verkar endast finnas två nyanser, svart och vitt. Banan är en del i SIF:s verksamhet, och kan användas för flera ändamål. Om du tänker till ordentligt kanske du minns att vi hade NM där 2004. Angående raljerandet kring intagningen, har väl du inga bevis för att det skulle se annorlunda ut om utbildningen gick någon annanstans…eller?
Jodå, jag vet att det gick ett NM där efter diverse bekymmer, förhandlingar och kostnader. Det är inget fel på min tankeförmåga.

Några bevis har jag inte - lika lite som du kan visa på att det skulle ge högst deltagande genom att ha det på Strömsholm.

Jag hoppas att man kan göra någon koll om varför ansökningarna är för få - och kunna göra något åt orsakerna. Jag är inte illvillig....
Få se nu…...kurserna vänder sig till hela landet, och deltagarna kommer från olika ställen…..men du förutsätter ju felaktigt att de kommer från ett mindre område…eller? I det fall deltagarna finns från Umeå i norr till Ystad i söder, hur skall då ridlärarens reseschema se ut? Tycker du att ridläraren skall börja på morgonen i Umeå, och köra lunchpasset i Ystad, eller tvärtom? Om sedan kursen pågår under två terminer och lektioner skall hållas varje vecka……vad blir då konsekvensen?
Där missuppfattade du mig - eller så uttryckte jag mig otydligt... Jag avsåg inte terminsutbildningen utan de kortare kurser i SIF´s regi som hålls med jämna mellanrum och som inte nödvändigtvis skulle behöva hållas på Strömsholm.

Anm. Vi hör ofta att Strömsholm ligger i Stockholmstrakten, vilket är en sanning med modifikation. Det geografiska förhållandet är likvärdigt med att man skulle påstå att Halmstad ligger i Malmötrakten, eller att Kristianstad ligger i Växjötrakten.
Vi "härnere" i Småland, Blekinge, Halland får ofta höra från "dina Vi" att "Ni där nere i Skåne"...
Epilog:
Jag hoppas att Ni som läser detta inser att beslutsfattande inom ett förbund som SIF inte är enkelt, och att det skiljer sig betydligt från en lokalförening. Att fatta beslut som tillfredställer 100% av medlemmarna är oftast omöjligt, utan man måste kompromissa. Alla beslut blir inte heller rätt, men de fall kritiken är befogad ändrar sig oftast styrelsen…som t ex det med ett förhastat chipmärkningstvång som nämnts i tidigare inlägg.

Jag vill också passa på att tacka alla de som skickat uppmuntrande PM och mail i samband med denna diskussion.

Thomas Carlén
fd styrelseledamot SIF
Jag har inte påstått att det är enkelt, jag har inte heller dömt ut samtliga beslut som styrelseledamöter tagit. Tycker du själv tänker mycket i svart och vitt...

Dessutom tog du upp lösryckta meningar från mitt svar till en annan användares inlägg och påståenden och vände dem till kritik mot dig?

Det jag tycker är tråkigt är att fattade beslut, trots stora meningsskiljaktigheter och som ibland fattats med liten majoritetsmarginal efteråt omnämns som att alla är eniga. Så är det inte. Människor har olika uppfattningar, och så har även medlemmarna inom SIF, och jag kan garantera att avelskansliets flytt med dess konsekvenser och satsningen på ovalbanan (som båda medför merkostnader för medlemmarna) inte hör till de beslut som stöds till 99% av medlemmarna. Det är heller inte bra att "glömma bort" de problem och svårigheter vissa beslut medfört.

Jag kan väl ge dig ett litet HEJA jag också - om det nu får dig att må bra (har för den delen aldrig haft för avsikt att få dig att må dåligt). (Kan väl tillägga att mitt första inlägg inte var riktat direkt mot dig - utan mer en fråga angående eventuell kostnad eller besparing). Att sedan du drog igång syrligheterna - ja - den som ger sig in i leken... och jag sitter inte tyst och tar emot antydningar om att jag skulle vara bitter, okunnig, historielös, (typ dum i huvet :rofl: ) bara för att jag har en annan uppfattning än du.

Senast ändrad:

Vill tillägga - den här diskussionen tycker jag har spårat ut...
Den är absolut inte konstruktiv - snarare nedbrytande - och vi har fastnat i spydigheter - pajkastning.
Jag anser, som jag tidigare skrivit, att SIF´s styrelse och ledamöter i stort gör ett bra jobb och offrar mycket tid och lägger ner stort engagemang.
Jag underkänner inte på något sätt deras arbete, men har när det gäller vissa beslut andra åsikter.
Dessa åsikter är jag inte heller ensam om.

I framtiden ska jag bli betydligt flitigare med motioner. Problemet är bara att man måste finna på ett bättre sätt att få ut information angående förändringar och beslut som påverkar många, så att motioner osv hinner skrivas. Kanske behöver remisshanteringen förbättras ännu mer? Så att ett besluts konsekvenser kan granskas från flera håll.
Ska sätta mig ner och fundera lite...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka