T
ThomasC
Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!
Du skriver att din lokalförening inte var ensam om sin uppfattning, vilket jag har svårt att acceptera eftersom endast en förening röstade mot förslaget? Om det var som du påstår, varför röstade man mot sina egna åsikter?
T ex: http://www.icelandichorse.se/new/utbildning/stromsholm_05.htm
Exemplifiera gärna?
Givetvis används telefonmöten i viss utsträckning, men de kan inte ersätta möten IRL. När det gäller Videokonferenser lever vi i helt olika världar……jag har fullt jobb med att få SIF-funktionärer att använda enhetliga mailfunktioner…och det är inte lätt. Du överskattar gemene mans förmåga att utnyttja internet. Videokonferenser skulle jag inte drömma om att införa i dagsläget. Personer som sitter på landet med modem skulle oundvikligen diskrimineras, och detta är knappast till gagn för demokratin i SIF.
Jag inbillar mig forfarande att Mälardalen är mer centralt än Skåne. SIF omfattar hela Sverige, och jag tror att en lokalisering till Skåne vore obetydligt bättre än en lokalisering i Haparanda.
Det fanns inte ens ett förslag om att flytta kansliet till sydöstra Skåne. Om nu det diskuterades i södra Sverige, varför inkom det ingen proposition till de extra årsmötet?
Få beslut varar i evighet om de är dåliga……..framtiden får väl utvisa om Strömsholmslokaliseringen står sig.
Jag rekommenderar att du studerar förbundets årsbokslut före och efter flytten……….och då inser du att det är omöjligt att ge exakta siffror på besparingar/fördyringar. Vad man däremot på god grund kan anta är att kostnaderna minskar med ökad effektivisering och minskande avstånd.
Jag skulle kunna önska att du redovisade det ekonomiska utfallet av ditt förslag om lokalisering till Skåne, men avhåller mig från det. Variablerna är alldeles för många för att det skulle vara givande.
/Thomas Carlén
Som härmed avslutar min del i denna diskussion
freyja skrev:Det är ju bra att du ser framåt - då har vi något gemensamt - eller du kanske är framåtseende och jag förutseende....
Ja historielös är jag väl knappast...
Tyvärr har ju besluten redan fattats, och jag vet också att det inte var enighet angående detta. Min åsikt om var SIF´s kansli skulle hamna, dvs INTE på Strömsholm, delades av många i vår lokalförening. Dessutom var vår lokalförening inte ensam om sin åsikt. Så man kan väl säga att jag "godkänner" vissa av lokalföreningarna och deras agerande och andra "underkänner" jag. :smirk: Ditt ordval inte mitt.
Du skriver att din lokalförening inte var ensam om sin uppfattning, vilket jag har svårt att acceptera eftersom endast en förening röstade mot förslaget? Om det var som du påstår, varför röstade man mot sina egna åsikter?
Utbildningsmöjligheter - vad syftar du på då?
T ex: http://www.icelandichorse.se/new/utbildning/stromsholm_05.htm
Vissa beslut som tagits de senaste åren tycker jag inte har uttryckt något förutseende och som också visat sig vara ogenomtänkta genom ekonomiska smällar och sådant som inte gått att genomföra.
Nu skriver jag vissa beslut - eftersom det naturligtvis också görs ett bra arbete av SIF och dess styrelse/utskott - men inte alltid. Det är inte heller konstigt - alla är vi människor. Det som däremot är tråkigt är när man inte inser att ett beslut inte är så bra, eller inte vill erkänna det, och ska genomdriva det kosta vad det kosta vill.
Exemplifiera gärna?
Sedan förstår jag inte detta med dyra reseersättningar som alltid kommer upp som motivering för att allt ska lokaliseras till Stockholmstrakten. Vi lever i modern tid - det finns något som heter gruppsamtal via telefon och vill man tvunget se varandra i ögonen så finns det videokonferenser - men det kostar lite extra.
Givetvis används telefonmöten i viss utsträckning, men de kan inte ersätta möten IRL. När det gäller Videokonferenser lever vi i helt olika världar……jag har fullt jobb med att få SIF-funktionärer att använda enhetliga mailfunktioner…och det är inte lätt. Du överskattar gemene mans förmåga att utnyttja internet. Videokonferenser skulle jag inte drömma om att införa i dagsläget. Personer som sitter på landet med modem skulle oundvikligen diskrimineras, och detta är knappast till gagn för demokratin i SIF.
Och ena änden på landet, för dej kanske ja, men för oss i södra Sverige och för dem i norra Sverige kanske även Strömsholm ligger i en ände av landet....
Jag inbillar mig forfarande att Mälardalen är mer centralt än Skåne. SIF omfattar hela Sverige, och jag tror att en lokalisering till Skåne vore obetydligt bättre än en lokalisering i Haparanda.
Och inte tror jag att det enbart finns lador att tillgå i sydöstra Skåne och det saknas bredband överallt, det skulle säkert gå att hitta en bra lösning om viljan fanns.
Det fanns inte ens ett förslag om att flytta kansliet till sydöstra Skåne. Om nu det diskuterades i södra Sverige, varför inkom det ingen proposition till de extra årsmötet?
Men det är faktiskt så att det inte spelar någon roll om vi för en konstruktiv diskussion eller inte. Ett beslut har tagits om flytt vid ett mycket olämpligt tillfälle och detta beslut har också genomdrivits kosta vad det kosta vill. Tror du verkligen att detta beslut nu kommer att rivas upp? Det tror inte jag.
Få beslut varar i evighet om de är dåliga……..framtiden får väl utvisa om Strömsholmslokaliseringen står sig.
PS - är fortfarande intresserad av svar på fråga 1...
Jag rekommenderar att du studerar förbundets årsbokslut före och efter flytten……….och då inser du att det är omöjligt att ge exakta siffror på besparingar/fördyringar. Vad man däremot på god grund kan anta är att kostnaderna minskar med ökad effektivisering och minskande avstånd.
Jag skulle kunna önska att du redovisade det ekonomiska utfallet av ditt förslag om lokalisering till Skåne, men avhåller mig från det. Variablerna är alldeles för många för att det skulle vara givande.
/Thomas Carlén
Som härmed avslutar min del i denna diskussion