SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

"Så så väl påläst var du inte J."

J??????

moccis skrev:
Precis min åsikt! Stå på Dig!
moccis

Tack! Och vilken röra med era pass! När det gäller färger så tycker jag faktiskt avelskansliet gjort galna bedömningar mer än en gång. Ett väldigt typiskt fall är att gulsvarta sätts som bleksvarta. Det beror mest på att islänningarna inte varit så bra med sina färgbenämningar och de använder beteckningen brún på både gulsvarta, bleksvarta och svarta hästar som inte är riktigt kolsvarta, varpå sedan avelskansliet kan komma med det påståendet att hästen man har inte kan vara gulsvart enligt stammen, fast avkomman visar tydligt gulanlag. Men eftersom islänningarna använder brún som benämning på alla svarta som inte är kolsvarta, så kan förfädernas färgbenämning vara totalt fel. Jag har precis sålt ett sto med isabell i stammen och hon visar tydliga gulanlagstecken men jag garanterar att SIF kommer att vilja benämna henne bleksvart pga de färgbeteckningar hennes föräldrar har. Men så kan det vara svårt att skilja bleksvarta från gulsvarta. Min musblack står som ljus musblack men borde stå som gulmusblack. Ögonen är en nyans ljusare och hon har lämnar en riktigt guldfärgad gulbrunblack med Segull. Men jag ids inte tjafsa om det med dem. Det har utbildats ID-kontrollanter och man ifrågasätter deras kompetens genom att agera så här vilket jag tycker är trist.

gudarnas häst skrev:
"Så så väl påläst var du inte J."

J??????

Hehe ja vi är nog många som har gissat på det! Sättet att skriva och åsikterna tyder onekligen på att du skulle heta på J...

Båbbe skrev:
Hehe ja vi är nog många som har gissat på det! Sättet att skriva och åsikterna tyder onekligen på att du skulle heta på J...

Man skulle kunna kalla det en avancerad gissning om man så säger... Tycker fortfarande att det är fegt att inte sätta ut sitt namn. Alla vet vem jag är. Jag vågar stå för det jag skriver och vem jag är!

Senast ändrad av en moderator:

Då kan jag berätta en gång för alla att jag inte är Johan Häggberg. Som jag skrev i PM vid förfrågan från Inte_Ung;….det är inte ens rätt kön ;) . Ni som läst mycket av Johans texter kan nog se att han använder mycket mer bisatser än jag :rofl: :rofl:
Förövrigt borde jag ha lika stor rätt att vara anonym som någon annan. Det intressanta borde ju inte vara vem det är som skriver utan vad det är som skrivs.

gudarnas häst skrev:
Förövrigt borde jag ha lika stor rätt att vara anonym som någon annan. Det intressanta borde ju inte vara vem det är som skriver utan vad det är som skrivs.
Jo, men det är så kul att gissa!

Ja fast iband är vissa mera nyfikna än andra, och detta handlade ju inte om en gissning utan mera ett konstaterande. Även fast den nu kanske var fel. ;)

Jag antar att moderatorn har semester. Men vi skall väl inte namge personer på detta forum. Jag tycker nog att det är bra om någon person istället för ingen är "back-up" tills ny personal anställs. Själv skickade jag in ansökan om pass i mars men har inte hört något sedan dess, så jag vet inte om jag tycker att det fungerade toppen-bra innan personalen sa upp sig.

Så synd. Hade varit roligt om det var just Johan som skrev men du är kanske lika roande när man får veta sanningen?! Jag är i alla fall inte anonym och tycker fortfarande att det är fegt att vara det, oavsett vem som är det! Det har inte med att göra om man har rätt att vara det eller ej, vilket du antagligen har eftersom alla andra har det. Egentligen gissade jag på ett helt annat namn från början, ett kvinnligt sådant som börjar på M. Men sedan fick jag tips av andra som känner folk bättre än jag på Johan och kände mig mer övertygad efter en kommentar som han fällt om debatterna på Bukefalos. Vi får väl fortsätta gissa... Nu vet vi i alla fall att du är en hon och att du varit med i islandshästvärlden sedan länge och har varit engagerad.

Mitt i alla bra inlägg här i debatten, så kommer den kanske lite dumma frågan- Men vart skall man skicka sina handlingar nu? Och hur behandlas dom -som eftersänd post?

Jag har alla papper färdiga,men har inte sänt in dem ännu... O nu när man hör skräckhistorierna om långa tider o försvunna handlingar så blir man ju LITE skeptisk till att sända in sitt originalbevis... Min häst är inte reggad nånstans, han finns egentligen inte i sverige -tror jag... om ni förstår hur jag menar.

kvandi skrev:
Mitt i alla bra inlägg här i debatten, så kommer den kanske lite dumma frågan- Men vart skall man skicka sina handlingar nu? Och hur behandlas dom -som eftersänd post?

Jag har alla papper färdiga,men har inte sänt in dem ännu... O nu när man hör skräckhistorierna om långa tider o försvunna handlingar så blir man ju LITE skeptisk till att sända in sitt originalbevis... Min häst är inte reggad nånstans, han finns egentligen inte i sverige -tror jag... om ni förstår hur jag menar.

För det första ta kopior på varenda handling innan du sänder in någonting! Det skall man alltid göra. För det andra skicka med rekommenderat med mottagningsbevis så du kan bevisa att du skickat brevet och att det kommit fram. Eftersom ingen annan adress har angivits så är det till Degeberga handlingarna skall, men då det införts generell dispans för alla som inte har hästpass efter from 1/1 2006, bara de skickat in sina handlingar och har postens kvitto så skulle jag vänta till betydligt senare i år med att skicka in handlingarna då flytten görs under hösten och väntetiden kommer att bli lång på passen. Så vänta tills efter flytten. Skall man däremot betäcka ett sto, ja då har man inget annat val än att skicka in handlingarna nu.

ThomasC skrev:
Jag har inte sett någon färdig kalkyl för hur mycket man sparar.
Följande fördelar finns dock t ex:
# Endast en hyra
# Lägtre kostnader för bredband, telefon etc.
# Lägre kostnader för extern datasupport, eftersom det finns inom huset i Strömsholm.
# Lägre kostnader för viss gemensam datautrustning, som att det till exempel endast behövs hälften så många skrivare, etc
# Bättre arbetsledning med alla under ett tak.
# Fördelar med att personal har större möjlighet att täcka upp för varandra när någon är sjuk eller har semster. Likaså lättare att flytta folk mellan arbetsuppgifter vid periodiskt höjd arbetsbelastning.

Men tyvärr tappar man nu möjligheten att låta den gamla erfarna personalen utbilda den nya, för det är ju inte bara att sätta sig ner och vara expert på WF, stamböcker, hästpass, id-handlingar etc.....

/tc

När man nu talar om fördelar och ekonomiska besparingar kan man fråga sig följande:

Har det inneburit besparingar att flytta SIF´s kansli till Strömsholm?

Det kanske till och med hade varit billigare att flytta SIF´s kansli till Avelskansliets lokaler om man nu ska se det från andra hållet :smirk:

Jag håller helt med!

freyja skrev:
När man nu talar om fördelar och ekonomiska besparingar kan man fråga sig följande:

Har det inneburit besparingar att flytta SIF´s kansli till Strömsholm?

Det kanske till och med hade varit billigare att flytta SIF´s kansli till Avelskansliets lokaler om man nu ska se det från andra hållet :smirk:

På fråga 1: Ja.

På fråga två får du precisera dig......genom att ange tidpunkt för den flytten du ställer frågan om.

Det går även bra att Sambaengi svarar eftersom hon håller med, och alltså förstått vid vilken tidpunkt frågan gäller......

?????????? Nu förstår jag inte hur du menar Thomas! Nu får du precisera din fråga!

De flesta av de kostnadsbesparingar du nämner är ju egentligen småpotatis i jämförelse. Hyra och personalkostnad är de största utgifterna för ett kansli. Jag kan inte tänka mig annat än att hyran på Strömsholm är betydligt högre än i Degeberga och personalkostnaden borde bli densamma ungefär. Alltså borde en flytt av alltsammans till Degeberga var det mest ekonomiskt fördelaktiga, såvida det inte finns ytterligare vinster som du inte nämnt i sammanhanget!

Visst vet jag att datasupport också kan kosta en hel del men jag undrar om det verkligen överväger skillnaden i hyra? Jag känner mig inte övertygad om att detta val är det mest ekonomiskt fördelaktiga valet utan det måste finnas andra skäl som inte är ekonomiska som egentligen är grunden till att SIF överhuvudtaget etablerat någon verksamhet på Strömsholm. Men jag kanske har fel? Det vore mycket intressant att se eventuella besparingssiffror från flytten Tollered-Strömsholm samt flytten Degeberga-Strömsholm. Också intressant med att se vad det kostat att istället flyttat allt till Degeberga. Men jag tror det finns andra skäl som gör att även om det varit billigare att ha allt i Degeberga så vill man ha allt på Strömsholm. Frågan är bara vilka? Är det värt priset?

ThomasC skrev:
På fråga 1: Ja.

På fråga två får du precisera dig......genom att ange tidpunkt för den flytten du ställer frågan om.

Det går även bra att Sambaengi svarar eftersom hon håller med, och alltså förstått vid vilken tidpunkt frågan gäller......

På fråga 1 .... pengamässigt eller på annat sätt? Vilka jämförelser gör du?

På fråga två - ja, inte avsåg jag en flytt mitt i VM bestyr, hästpasshantering osv då båda kanslierna är hårt belastade. 1 februari 2005 kanske.
Det bästa hade varit en sammanslagning av kanslierna 1 februari 2004 med flytt ner till Skåne.

För övrigt ställer Sambaengi frågor som det vore intressant att få svar på.

freyja skrev:
På fråga 1 .... pengamässigt eller på annat sätt? Vilka jämförelser gör du?

På fråga två - ja, inte avsåg jag en flytt mitt i VM bestyr, hästpasshantering osv då båda kanslierna är hårt belastade. 1 februari 2005 kanske.
Det bästa hade varit en sammanslagning av kanslierna 1 februari 2004 med flytt ner till Skåne.

För övrigt ställer Sambaengi frågor som det vore intressant att få svar på.

En fråga: Är freyja och Sambaengi helt historielösa?

För att en sådan här diskusion skall bli meningsfull krävs att man har lite koll på hur läget såg ut vid beslutstillfället. Jag föreslår att ni försöker läsa på lite om hur det var!...tyvärr har jag vaken lust eller tid att agera historielärare, eftersom jag är den typ som istället försöker se framåt och lösa problem innan de uppstår......

Ni förelsår att man skulle skapat huvudkansliet i Avelskansliets lokaler vid flytten från Tollered. Det förslaget kom aldrig ens upp, eftersom ingen i sin vildaste fantasi skulle föreslagit en flytt till en lokal på ca 15 kvadratmeter inrymd i en lada, försedd med enkelfönster, och utan möjlighet till bredband. Dessutom belägen i ena änden på landet, med de konsekvenser som det skulle få för reseersättningar mm, mm, mm, mm.

Målet var ju dessutom inte endast fattat på ekonomiska grunder, utan även baserat även på andra värden, såsom t ex utbildningsmöjligheter.
Flytten, liksom ny datautrustning, bekostades för övrigt av Nationella Stiftelsen.

Beslutet om flytten togs av ett extra årsmöte där endast två ledamöter röstade emot, och de motsatte sig en flytt från Tollered. Ni underkänner alltså alla lokalföreningarnas agerande, undantaget de som röstade emot. Föreningarna hade vid ju tillfället ett aktuellt underlag för sina beslut, något som ni saknar idag.

Någonstans känns det som Era argument och frågor inte har till syfte att skapa en konstruktiv debatt, utan endast är uttryck för en bitter inställning till SIF och dess medlemmar.

/Thomas Carlén.....som ser fram emot en motion från Sambaengi angående stamboksfrågan.

ThomasC skrev:
En fråga: Är freyja och Sambaengi helt historielösa?

För att en sådan här diskusion skall bli meningsfull krävs att man har lite koll på hur läget såg ut vid beslutstillfället. Jag föreslår att ni försöker läsa på lite om hur det var!...tyvärr har jag vaken lust eller tid att agera historielärare, eftersom jag är den typ som istället försöker se framåt och lösa problem innan de uppstår......

Ni förelsår att man skulle skapat huvudkansliet i Avelskansliets lokaler vid flytten från Tollered. Det förslaget kom aldrig ens upp, eftersom ingen i sin vildaste fantasi skulle föreslagit en flytt till en lokal på ca 15 kvadratmeter inrymd i en lada, försedd med enkelfönster, och utan möjlighet till bredband. Dessutom belägen i ena änden på landet, med de konsekvenser som det skulle få för reseersättningar mm, mm, mm, mm.

Målet var ju dessutom inte endast fattat på ekonomiska grunder, utan även baserat även på andra värden, såsom t ex utbildningsmöjligheter.
Flytten, liksom ny datautrustning, bekostades för övrigt av Nationella Stiftelsen.

Beslutet om flytten togs av ett extra årsmöte där endast två ledamöter röstade emot, och de motsatte sig en flytt från Tollered. Ni underkänner alltså alla lokalföreningarnas agerande, undantaget de som röstade emot. Föreningarna hade vid ju tillfället ett aktuellt underlag för sina beslut, något som ni saknar idag.

Någonstans känns det som Era argument och frågor inte har till syfte att skapa en konstruktiv debatt, utan endast är uttryck för en bitter inställning till SIF och dess medlemmar.

/Thomas Carlén.....som ser fram emot en motion från Sambaengi angående stamboksfrågan.

Det är ju bra att du ser framåt - då har vi något gemensamt :rofl: - eller du kanske är framåtseende och jag förutseende....

Ja :D historielös är jag väl knappast...
Tyvärr har ju besluten redan fattats, och jag vet också att det inte var enighet angående detta. Min åsikt om var SIF´s kansli skulle hamna, dvs INTE på Strömsholm, delades av många i vår lokalförening. Dessutom var vår lokalförening inte ensam om sin åsikt. Så man kan väl säga att jag "godkänner" vissa av lokalföreningarna och deras agerande och andra "underkänner" jag. :smirk: Ditt ordval inte mitt.

Utbildningsmöjligheter - vad syftar du på då?

Vissa beslut som tagits de senaste åren tycker jag inte har uttryckt något förutseende och som också visat sig vara ogenomtänkta genom ekonomiska smällar och sådant som inte gått att genomföra.

Nu skriver jag vissa beslut - eftersom det naturligtvis också görs ett bra arbete av SIF och dess styrelse/utskott - men inte alltid. Det är inte heller konstigt - alla är vi människor. Det som däremot är tråkigt är när man inte inser att ett beslut inte är så bra, eller inte vill erkänna det, och ska genomdriva det kosta vad det kosta vill.

Sedan förstår jag inte detta med dyra reseersättningar som alltid kommer upp som motivering för att allt ska lokaliseras till Stockholmstrakten. Vi lever i modern tid - det finns något som heter gruppsamtal via telefon och vill man tvunget se varandra i ögonen så finns det videokonferenser - men det kostar lite extra.

Och ena änden på landet, för dej kanske ja, men för oss i södra Sverige och för dem i norra Sverige kanske även Strömsholm ligger i en ände av landet....

Och inte tror jag att det enbart finns lador att tillgå i sydöstra Skåne och det saknas bredband överallt, det skulle säkert gå att hitta en bra lösning om viljan fanns.

Men det är faktiskt så att det inte spelar någon roll om vi för en konstruktiv diskussion eller inte. Ett beslut har tagits om flytt vid ett mycket olämpligt tillfälle och detta beslut har också genomdrivits kosta vad det kosta vill. Tror du verkligen att detta beslut nu kommer att rivas upp? Det tror inte jag.

/freyja - med bitter inställning till sig själv? :p

PS - är fortfarande intresserad av svar på fråga 1...

Senast ändrad:

Jösses var du tar i! Ursäkta då att jag inte är insatt de de besluten! Jag gick med en whiplashskada då och orkade knappt med mig själv och sedan har jag inte historieforskat! Jo jag vet att avelskansliet var inrymt i Sussies lada (jag har faktiskt varit där när jag betäckt med Segull), vilket måste vara en låg hyra. Att det inte gick att ha bredband där, visste jag inte.

Jag är inte bitter och mig kvittar det var det ligger, bara det fungerar, men däremot tänker jag på personalen och förlorad kompetens! För min del kunde vi gärna slå ihop det med Danmark och kanske spara än mer pengar och få än bättre service! Jag tycker att medlemsavgiften som Danmark har för ett hushåll, om det nu var 700 eller 750 du skrev, är helt ok. Det är det dubbla mot i Sverige om man är en person men är man flera i hushållet så blir skillnaden mindre.

Och så är jag intresserad av att få reda på fakta och ställer en fråga men du blir otrevlig och ojar dig över att var historielärare. Suck! Alltså det här forumet används för att utan ersättning sprida information och fakta bla. Om du inte vill dela med dig av det i forumet begriper jag inte vad du gör här???

Om jag minns rätt så hade detta beslut inget med ekonomi att göra som huvudskäl utan att hamna bland de andra hästraserna och få islandshästen mer erkänd sas så vi inte hamnade utanför. Man var ute efter bättre kontakt och samarbete. Så löd det från början. Hur sedan motiveringen såg ut vid själva beslutet vet jag inte. Jag minns dessvärre inte allt från åren jag gick sjukskriven pga whiplashskadan utan har luckor från den tiden. Och det tänker jag inte ta skit från dig för!

Jag har också lite svårt att förstå det här med dyra reseersättningar. Vad för resor och hur många? Jag är inte insatt i hur mycket kansliernas personal reser, inte styrelsermedlemmarna heller. Det kan hända att beslutet verkligen ger besparingar och du har rätt. Jag vet inte, jag bara frågar.

Klart vi skall se framåt! Vad kul att du gillar en sådan motion! Då kanske man kan räkna med ditt stöd då? Sedan får du gärna använda mitt namn som är Anette. Jag är ingen anonym användare!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Jösses var du tar i! Ursäkta då att jag inte är insatt de de besluten! Jag gick med en whiplashskada då och orkade knappt med mig själv och sedan har jag inte historieforskat! Jo jag vet att avelskansliet var inrymt i Sussies lada (jag har faktiskt varit där när jag betäckt med Segull), vilket måste vara en låg hyra. Att det inte gick att ha bredband där, visste jag inte.

Om man ger sig in i en diskussion och inte har kunskap i ämnet riskerar man att dra fel slutsatser. Det har jag full förståelse för.

Jag är inte bitter och mig kvittar det var det ligger, bara det fungerar, men däremot tänker jag på personalen och förlorad kompetens! För min del kunde vi gärna slå ihop det med Danmark och kanske spara än mer pengar och få än bättre service! Jag tycker att medlemsavgiften som Danmark har för ett hushåll, om det nu var 700 eller 750 du skrev, är helt ok. Det är det dubbla mot i Sverige om man är en person men är man flera i hushållet så blir skillnaden mindre.

Dagens kurs på danska kronan är 1,2585, vilket betyder att den danska medlemsavgiften i svenska kronor är 944:-. Årsavgiften till SIF är sedan 2003 270:- för vuxen. Hur detta kan vara hälften den danska avgiften får du gärna förklara.

Och så är jag intresserad av att få reda på fakta och ställer en fråga men du blir otrevlig och ojar dig över att var historielärare. Suck! Alltså det här forumet används för att utan ersättning sprida information och fakta bla. Om du inte vill dela med dig av det i forumet begriper jag inte vad du gör här???

Problemet är väl att du i denna tråd spridit felaktig information redan när du startade tråden, vilket fick mig att reagera, och alltså också är skälet till varför jag är här. Du påstod att SIF:s styrelse sagt upp personalen, trots att detta inte alls var fallet. Det kanske vore på sin plats att kontrollera sina källor innan man springer åstad och basunerar ut lögner.

Om jag minns rätt så hade detta beslut inget med ekonomi att göra som huvudskäl utan att hamna bland de andra hästraserna och få islandshästen mer erkänd sas så vi inte hamnade utanför. Man var ute efter bättre kontakt och samarbete. Så löd det från början. Hur sedan motiveringen såg ut vid själva beslutet vet jag inte. Jag minns dessvärre inte allt från åren jag gick sjukskriven pga whiplashskadan utan har luckor från den tiden. Och det tänker jag inte ta skit från dig för!

Givetvis var inte anledningen till Strömsholmsflytten inte bara ekonomisk, vilket jag aldrig heller påstått. Vad beträffar din skada, och dess följder beklagar jag, men kan inte se att den skulle vara någon ursäkt för att fara med osanningar.

Jag har också lite svårt att förstå det här med dyra reseersättningar. Vad för resor och hur många? Jag är inte insatt i hur mycket kansliernas personal reser, inte styrelsermedlemmarna heller. Det kan hända att beslutet verkligen ger besparingar och du har rätt. Jag vet inte, jag bara frågar.

Vad beträffar reseersättningarnas storlek kan den intresserade rekvirera årsbokslut från kansliet, och gå in under Basverksamhet>Resor och möten.

Rent teoretiskt minskar den sammanlagda restiden och kostnaden om man placerar målet centralt.

Klart vi skall se framåt! Vad kul att du gillar en sådan motion! Då kanske man kan räkna med ditt stöd då? Sedan får du gärna använda mitt namn som är Anette. Jag är ingen anonym användare!

Givetvis skall man driva sina idéer i en förening, annars stagnerar verksamheten. Alla beslut som fattas av en styrelse eller utskott, är givetvis inte de perfekta sett över tiden, och förändringar krävs ständigt.

/Thomas Carlén

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka