G
gudarnas häst
Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!
"Så så väl påläst var du inte J."
J??????
"Så så väl påläst var du inte J."
J??????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
moccis skrev:Precis min åsikt! Stå på Dig!
moccis
gudarnas häst skrev:"Så så väl påläst var du inte J."
J??????
Båbbe skrev:Hehe ja vi är nog många som har gissat på det! Sättet att skriva och åsikterna tyder onekligen på att du skulle heta på J...
Jo, men det är så kul att gissa!gudarnas häst skrev:Förövrigt borde jag ha lika stor rätt att vara anonym som någon annan. Det intressanta borde ju inte vara vem det är som skriver utan vad det är som skrivs.
kvandi skrev:Mitt i alla bra inlägg här i debatten, så kommer den kanske lite dumma frågan- Men vart skall man skicka sina handlingar nu? Och hur behandlas dom -som eftersänd post?
Jag har alla papper färdiga,men har inte sänt in dem ännu... O nu när man hör skräckhistorierna om långa tider o försvunna handlingar så blir man ju LITE skeptisk till att sända in sitt originalbevis... Min häst är inte reggad nånstans, han finns egentligen inte i sverige -tror jag... om ni förstår hur jag menar.
ThomasC skrev:Jag har inte sett någon färdig kalkyl för hur mycket man sparar.
Följande fördelar finns dock t ex:
# Endast en hyra
# Lägtre kostnader för bredband, telefon etc.
# Lägre kostnader för extern datasupport, eftersom det finns inom huset i Strömsholm.
# Lägre kostnader för viss gemensam datautrustning, som att det till exempel endast behövs hälften så många skrivare, etc
# Bättre arbetsledning med alla under ett tak.
# Fördelar med att personal har större möjlighet att täcka upp för varandra när någon är sjuk eller har semster. Likaså lättare att flytta folk mellan arbetsuppgifter vid periodiskt höjd arbetsbelastning.
Men tyvärr tappar man nu möjligheten att låta den gamla erfarna personalen utbilda den nya, för det är ju inte bara att sätta sig ner och vara expert på WF, stamböcker, hästpass, id-handlingar etc.....
/tc
freyja skrev:När man nu talar om fördelar och ekonomiska besparingar kan man fråga sig följande:
Har det inneburit besparingar att flytta SIF´s kansli till Strömsholm?
Det kanske till och med hade varit billigare att flytta SIF´s kansli till Avelskansliets lokaler om man nu ska se det från andra hållet :smirk:
ThomasC skrev:På fråga 1: Ja.
På fråga två får du precisera dig......genom att ange tidpunkt för den flytten du ställer frågan om.
Det går även bra att Sambaengi svarar eftersom hon håller med, och alltså förstått vid vilken tidpunkt frågan gäller......
freyja skrev:På fråga 1 .... pengamässigt eller på annat sätt? Vilka jämförelser gör du?
På fråga två - ja, inte avsåg jag en flytt mitt i VM bestyr, hästpasshantering osv då båda kanslierna är hårt belastade. 1 februari 2005 kanske.
Det bästa hade varit en sammanslagning av kanslierna 1 februari 2004 med flytt ner till Skåne.
För övrigt ställer Sambaengi frågor som det vore intressant att få svar på.
ThomasC skrev:En fråga: Är freyja och Sambaengi helt historielösa?
För att en sådan här diskusion skall bli meningsfull krävs att man har lite koll på hur läget såg ut vid beslutstillfället. Jag föreslår att ni försöker läsa på lite om hur det var!...tyvärr har jag vaken lust eller tid att agera historielärare, eftersom jag är den typ som istället försöker se framåt och lösa problem innan de uppstår......
Ni förelsår att man skulle skapat huvudkansliet i Avelskansliets lokaler vid flytten från Tollered. Det förslaget kom aldrig ens upp, eftersom ingen i sin vildaste fantasi skulle föreslagit en flytt till en lokal på ca 15 kvadratmeter inrymd i en lada, försedd med enkelfönster, och utan möjlighet till bredband. Dessutom belägen i ena änden på landet, med de konsekvenser som det skulle få för reseersättningar mm, mm, mm, mm.
Målet var ju dessutom inte endast fattat på ekonomiska grunder, utan även baserat även på andra värden, såsom t ex utbildningsmöjligheter.
Flytten, liksom ny datautrustning, bekostades för övrigt av Nationella Stiftelsen.
Beslutet om flytten togs av ett extra årsmöte där endast två ledamöter röstade emot, och de motsatte sig en flytt från Tollered. Ni underkänner alltså alla lokalföreningarnas agerande, undantaget de som röstade emot. Föreningarna hade vid ju tillfället ett aktuellt underlag för sina beslut, något som ni saknar idag.
Någonstans känns det som Era argument och frågor inte har till syfte att skapa en konstruktiv debatt, utan endast är uttryck för en bitter inställning till SIF och dess medlemmar.
/Thomas Carlén.....som ser fram emot en motion från Sambaengi angående stamboksfrågan.
sambaengi skrev:Jösses var du tar i! Ursäkta då att jag inte är insatt de de besluten! Jag gick med en whiplashskada då och orkade knappt med mig själv och sedan har jag inte historieforskat! Jo jag vet att avelskansliet var inrymt i Sussies lada (jag har faktiskt varit där när jag betäckt med Segull), vilket måste vara en låg hyra. Att det inte gick att ha bredband där, visste jag inte.
Jag är inte bitter och mig kvittar det var det ligger, bara det fungerar, men däremot tänker jag på personalen och förlorad kompetens! För min del kunde vi gärna slå ihop det med Danmark och kanske spara än mer pengar och få än bättre service! Jag tycker att medlemsavgiften som Danmark har för ett hushåll, om det nu var 700 eller 750 du skrev, är helt ok. Det är det dubbla mot i Sverige om man är en person men är man flera i hushållet så blir skillnaden mindre.
Och så är jag intresserad av att få reda på fakta och ställer en fråga men du blir otrevlig och ojar dig över att var historielärare. Suck! Alltså det här forumet används för att utan ersättning sprida information och fakta bla. Om du inte vill dela med dig av det i forumet begriper jag inte vad du gör här???
Om jag minns rätt så hade detta beslut inget med ekonomi att göra som huvudskäl utan att hamna bland de andra hästraserna och få islandshästen mer erkänd sas så vi inte hamnade utanför. Man var ute efter bättre kontakt och samarbete. Så löd det från början. Hur sedan motiveringen såg ut vid själva beslutet vet jag inte. Jag minns dessvärre inte allt från åren jag gick sjukskriven pga whiplashskadan utan har luckor från den tiden. Och det tänker jag inte ta skit från dig för!
Jag har också lite svårt att förstå det här med dyra reseersättningar. Vad för resor och hur många? Jag är inte insatt i hur mycket kansliernas personal reser, inte styrelsermedlemmarna heller. Det kan hända att beslutet verkligen ger besparingar och du har rätt. Jag vet inte, jag bara frågar.
Klart vi skall se framåt! Vad kul att du gillar en sådan motion! Då kanske man kan räkna med ditt stöd då? Sedan får du gärna använda mitt namn som är Anette. Jag är ingen anonym användare!