SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

chrysler skrev:
Även om personalen sagt upp sig måste SIF hitta ny personal, annars blir det lite svårt med servicen.

Jag är övertygad om att det är det man gör just nu........

Nu betraktar jag inte styrelsen "som idioter som gör allt för egen vinning" bara för att jag jag tycker att detta beslut är åt pipan. Det är en tolkning som får stå för dig. Sedan förstod jag på ThomasC att styrelsen beslutat att flytta under hösten och att personalen därefter sade upp sig. Men du är kanske mer välinformerad än ThomasC är? Jag gjorde vad jag kunde få att få reda på fakta genom att maila till avelskansliet om ryktet var sant och fick då uppgiften att personalen var uppsagda. Nu är detta tredje versionen vilket visar en sak i alla fall: Styrelsen är ganska imkompetent på att informera medlemmerna när det gäller ett så här viktigt ärende! Hade man gjort det så behövde inte vi försökt reda ut här vad som är sant och inte sant. Sedan kom jag med ett konstruktivt förslag att slå ihop det med Danmark. Vi är ju faktiskt EU-länder och det borde vara fullt möjligt att lösa, om viljan finns alltså. Den verkar vara en bristvara i vissa ärenden och hos vissa i SIF:s styrelse. Sedan finns det mycket som är bra också, men det behöver vi ju inte debattera här, eller hur?! Det tar tid nog med de problem som jag inte tycker löses på ett bra sätt!

Ny information på hemsidan nu.
Passfrågan löser sig också.

Jordbruksverket har redan nu beslutat om generell dispens från passkravet som gäller för alla hästar, fr o m den 1/1 2006. Som hästpass gäller, fr o m den 1/1 2006 och fram till dess att hästpass är utfärdat, Postens kvitto på att ansökningshandlingar om hästpass är insända till respektive rasförening.

sambaengi skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
"Tror jag skall ringa Danmark idag och bli medlem där istället."

Anette som tröttnat på tjuriga stofiler som vill köra sitt eget race och som stödjer personalen på avelskansliet i Degeberga.

Danmark har sannolikt en högre servicegrad än Sverige, men man har också ordentligt högre avgifter. 750 Danska kronor per hushåll till riksföreningen, vilket innebär att det är 2-4 ggr dyrare i Danmark, beroende på hur många islandsmänniskor det finns i hushållet.

Om SIF skulle kunna ta ut sådana medlemsavgifter skulle servicen tåla en jämförelse med Danmark.......men att kräva det idag, samtidigt som SIF-medlemmarna kraftigt motsätter sig höjda avgifter, är knappast rättvist!!

:cool:

sambaengi skrev:
Nu betraktar jag inte styrelsen "som idioter som gör allt för egen vinning" bara för att jag jag tycker att detta beslut är åt pipan. Det är en tolkning som får stå för dig. QUOTE]

Nej, men ditt citat; "Anette som tröttnat på tjuriga stofiler som vill köra sitt eget race" andas ju precis samma ton som det "Muminmamman" vänder sig mot i sitt ilägg. Och det är ju inte precis första gången du gör ett inlägg i den andan....

sambaengi skrev:
Sedan finns det mycket som är bra också, men det behöver vi ju inte debattera här, eller hur?!QUOTE]

Fast det är kanske just det vi skall göra. För om de som arbetar ideellt alltid bara får höra det som är fel och negativt,riskerarar vi att de tappar lusten att göra något alls och vad får vi för förening då?? Givetvis skall dåliga beslut och felaktigheter diskuteras och kritiseras, men vi får aldrig glömma att det är ideella krafter som utför detta arbete och att alla människor behöver få beröm för det man gör som är bra. Det gäller även SIF:s styrelese.

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu var faktiskt detta en tråd som gällde ett klagomål på en hantering av en mycket viktig funktion som jag tycker skötts mycket besynnerligt. Dessutom om du nu varit riktigt bevandrad i mina inlägg så har jag också försvarat SIF flera ggr, dock inte senaste tiden. Jag ger gärna rosor när någon förtjänar det men kan också ge ris när någon förtjänar det. Skulle tro att sammanslaget har jag genom åren mer försvarat än klagat på SIF. Så så väl påläst var du inte J. Och ja valda delar av styrelsen med stark framtoning tycker jag verkligen kan uppträda tjurigt och uttala sig klantigt och utifrån egna åsikter gång på gång... Ingen nämnd och ingen glömd eftersom jag inte tänkte göra något personangrepp... Har däremot ALDRIG sagt något om egen vinning. Man kan köra sitt eget race med egna åsikter utan att vinna på det, därför att man tror sig veta bäst också och vill ha igenom sina åsikter eller för att man vill uppnå ett mål man själv tycker är bra. Man behöver inte tjäna något på det! Däremot tycker jag tex att vi har en mycket bra ordförande nu och honom har jag förtroende för. Sedan känner jag inte till alla i styrelsen så jag kan inte uttala mig om den som grupp och det var inte det mitt uttalande syftade på heller. Däremot när det gäller detta ärende tycker jag gruppen inte skött sig, men det kanske är så att inte alla var eniga och att det är ett fåtal som är informationsansvariga som gjort att informationen brister till oss medlemmar. Men utåt är det hela gruppen som agerat och då kritiserar jag den som grupp.

Anette

Nu när beslutet är fattat får vi ser hur det går.
Jag tror att det ligger i allas intresse att vi skall ha ett fungerande avelskansli, styrelsen gör säkert sitt bästa för att lösa den uppkomna situationen.
Det gick ju som bekant lite hastigt på slutet med uppsägningar från personalens sida.

Jag har full förståelse för personalens beslut här. Det gäller ju att hitta nya arbeten och en ny arbetsgivare vill ha in sin nya personal så snabbt som möjligt. Då kan man som arbetstagare inte dröja kvar vid en arbetsplats som skall läggas ner, såvida man inte sätter SIF:s väl före den egna ekonomiska tryggheten. Så personalen kan ingen lasta för deras beslut. Det är väl bara ekonomiskt oberoende som har råd att hoppa över ett nytt jobb!

ThomasC skrev:
Danmark har sannolikt en högre servicegrad än Sverige, men man har också ordentligt högre avgifter. 750 Danska kronor per hushåll till riksföreningen, vilket innebär att det är 2-4 ggr dyrare i Danmark, beroende på hur många islandsmänniskor det finns i hushållet.

Om SIF skulle kunna ta ut sådana medlemsavgifter skulle servicen tåla en jämförelse med Danmark.......men att kräva det idag, samtidigt som SIF-medlemmarna kraftigt motsätter sig höjda avgifter, är knappast rättvist!!

:cool:

Förstår inte hur du räknar?! Det blir max dubbelt så dyrt som i Sverige om man är ett enpersonshushåll men om man är 2 så blir är det lika dyrt som 2 fullbetalande medlemmar! Jag hade varit beredd att ha denna medlemsavgift och att det fungerat som i Danmark och det vet jag många som är! Ibland undrar jag var uppgiften kommer ifrån att medlemmarna i SIF klagar över medlemsavgiften??? Däremot tycker jag det är konstigt att ett pass i en förening kan kosta 400 och i en annan 800?! Och sedan tar man 6500 för ett bilagepass och begränsar hästens möjligheter! Så gör man inte Danmark!

Det bästa är att man skriver förtur, då får man det på ngn vecka.Så gjorde jag :cool:
Visserligen 200kr dyrare men det är ju en struntsumma om man verkligen är i behov av passet.

Målet har väl hela tiden varit att centralicera allt till Strömsholm, detta har ju avhandlats på åtskilliga årsmöten och såvitt jag vet har väl även datum för detta satts. Jo jag tycker synd om personalen på avelskanliet, men jag tycker precis lika synd om andra människor som hamnar i samma sits som jag själv varit en gång.

Just nu baseras denna diskussion på rykte, och på vem som säger vad. Det kan aldrig bli en konstruktiv diskussion, så natingen väntar man till information dyker upp eller så kräver man att få den från sitt rätta håll.

Viss information finns på SIFs hemsida nu.

Du tar upp en intressant sak. Skulle det gå att registrera en svensk islandshäst i Danmark? Det vore ju ett sätt att komma runt bilageregistret.

orientalkatten skrev:
hur går det med oss som väntar på pass?
lämnade in handlingarna i början på mars.

Jag undrar också. Lämnade in i slutet av april och hade hoppats få det under sommaren, nu blir det väl inte så :(

Valde inte förtur, tyckte att förturen skulle vara förbehållna dem som faktiskt skulle betäcka eller tävla.

Orkar inte läsa hela tråden men vill delge min uppfattning och erfarenhet om behandlingen av utfärdande av hästpass i allmänhet och Islandshästpass i synnerhet.
I början av mars i år stod det på SIF.S hemsida att väntetiden inte skulle vara mer än 6 veckor för hästpass!!
Jag sände in mina originalhandligar rekommenderat till SIF:s avelskansli den 9:e mars och dagen efter den 10:-e mars ringde de från avelskansliet till ID-kontrollanten och frågade om färgen på hästen var rätt. DÄRFÖR vet jag att de den 10:e Mars tittade på de insända handlingarna.
Idag den 14 Juli har jag fortfarande inte fått något hästpass. Alltså drygt 4 månader.
Då jag förr veckan fick höra att personalen sagt upp sig mailade jag avelskansliet och frågade hur det nu går med mitt pass.
Fick svar av en vikarie att de kan inte hitta mina insända handlingar!!!
Det är en underdrift att säga att jag blev något arg!
Jag mailade därför den ansvarige för aveslkansliet Göran Häggberg
och krävde mina handlingar tillbaka där jag i princip ifrågasatte varför de skall sitta på mitt registeringsbevis i original som jag dessutom en gång betalat för.Dessutom i över FYRA månader! Det får ju nästan ett löjets skimmer över sig. Har dessutom skickat kopia på mejlet till SIF:s ordförande.
Märkligt också att man kan få förtur genom att betala 200:- extra!
Jag anser att min medlemsavgift är lika värdefull för SIF som vilken topptävlingsryttares som helst. Varför i hela fridens namn skall jag betala 200:- extra?
Talade också om för vederbörande att jag i veckan köpt en häst till som är född-03 och frågade om det är någon idé att över huvud taget skicka in hans papper.
Vederbörande har bekräftat med läskvitto men svaret får jag tydligen vänta på det också.
Till saken hör också att jag skickade in handlingar på vår schettis till Svenska Schetlandssällskapet och fick ett pass på 10 dagar för 255:-
Har varit medlem i SIF i 8 år och nu börjar jag undra varför.
Jag kan ju inte tycka det är synd om varken styrelse eller avelskansli
när det verkar som om de aldrig tycks kunna komma överens.
Rena sandlådementaliteten ibland tyvärr.
En något besviken moccis :confused:

Jag hör också till dem som fick vänta mycket mycket längre än vad som utlovades. Min kompis fick sitt pass, vi skickade in i samma kuvert. När jag fyra veckor senare ringer för att fråga varför jag inte fått mitt när min kompis har fått sitt för längesedan. Upplyser dem om att vi skickade in i samma kuvert, fick jag till svar att det kan ni inte ha gjort :eek:

Jag förklarade en gång till mycket tydligt att det hade vi visst gjort. Efter lite letande svarar någon att det är skickat till dig för fyra veckor sedan, det är du som inte löst ut det!!! :confused:
Jag hävdade att jag inte fått något papper som säger att jag skall lösa ut mitt pass. Hänvisas till postkontoret. Jag ber kansliet om ett nummer som jag kan hänvisa till när jag är på posten. Något sådant finns inte säger de.

väl nere på posten hjälper de mig så gott de kan men de säger att det behövs ett kolli id. Jag får kontakta SIF igen. Då hittar de ett kollinr. Efter att jag pratat med posten igen säger de att detta kollit är bara inregistrerat men inte ivägskickat!!! :mad:

Då blir jag :mad: för jag har hela tiden blivit bemött som att det är mitt fel.

När passet väl kommer och jag löser ut det så sitter det en lapp på där de meddelar att min häst inte kan ha den färgen ID-kontrollanten har bestämt henne till. Detta är nu en diskussion jag för med Göran H. Tyvärr kan han inte mycket om färggenetik så jag vet inte hur jag skall komma vidare. Det jag irriterar mig på är att man inte har kontaktat min ID-kontrollant (som ID-kontrollerar massor av Islandshästar häromkring och är mycket kunnig) och ifrågasatt varför hon har skrivit denna färg.

Jag är mycket oroad över hur de skall gå när Göra H skall "ta hand" om detta så länge. SIFs avelskansli är dock mycket kompetenta och det tar tid att få ny kompetent personal.

sambaengi skrev:
Fast nu var faktiskt detta en tråd som gällde ett klagomål på en hantering av en mycket viktig funktion som jag tycker skötts mycket besynnerligt. Dessutom om du nu varit riktigt bevandrad i mina inlägg så har jag också försvarat SIF flera ggr, dock inte senaste tiden. Jag ger gärna rosor när någon förtjänar det men kan också ge ris när någon förtjänar det. Skulle tro att sammanslaget har jag genom åren mer försvarat än klagat på SIF. Så så väl påläst var du inte J. Och ja valda delar av styrelsen med stark framtoning tycker jag verkligen kan uppträda tjurigt och uttala sig klantigt och utifrån egna åsikter gång på gång... Ingen nämnd och ingen glömd eftersom jag inte tänkte göra något personangrepp... Har däremot ALDRIG sagt något om egen vinning. Man kan köra sitt eget race med egna åsikter utan att vinna på det, därför att man tror sig veta bäst också och vill ha igenom sina åsikter eller för att man vill uppnå ett mål man själv tycker är bra. Man behöver inte tjäna något på det! Däremot tycker jag tex att vi har en mycket bra ordförande nu och honom har jag förtroende för. Sedan känner jag inte till alla i styrelsen så jag kan inte uttala mig om den som grupp och det var inte det mitt uttalande syftade på heller. Däremot när det gäller detta ärende tycker jag gruppen inte skött sig, men det kanske är så att inte alla var eniga och att det är ett fåtal som är informationsansvariga som gjort att informationen brister till oss medlemmar. Men utåt är det hela gruppen som agerat och då kritiserar jag den som grupp.

Anette

Precis min åsikt! Stå på Dig!
moccis

Bangsi, kan det bli mycket värre?
Skall de nu bestämma färgen på din hästen också?
Min är vad de förr talade om som " färgväxlare" nämligen brun konstantskimmel, vilket stod i ID-kontrollantens papper men ändå var de tvugna att ringa o fråga.
Man får väl inte säga att man blir ännu oroligare om Göran Häggberg skall ta hand om det det men det är min personliga uppfattning.
moccis
med hästen som har många färger per år och är stolt över det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka