SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

S

sambaengi

Mycket hastigt har SIF:s styrelse tagit beslutet att flytta avelskansliet i augusti till Strömsholm och den ordinarie personalen har sagts upp! From den 7/7 är det Göran Häggberg som skall svara på frågor.

Fattar ni något av detta beslut??? :confused: Och varför står det inget på hemsidan om detta! :confused: Jag tycker det är dåligt mot oss medlemmar och synd om personalen på avelskansliet som kämpat så hårt med hästpassen och gjort ett väldigt gott jobb. :mad: Jag fick mina bråttompass inför betäckningen med vändande post! Otroligt! Jag tycker de är värda en stor bukett rosor för sin insats och önskar de fick vara kvar i Degeberga. Men det är min åsikt... :smirk:

Sv: SIF:s avelskansli flyttar till Strömsholm!

Från avelskansliet. Jag mailade och frågade om ryktet var sant att kansliet skulle flyttas och fick det bekräftat samt att ordinarie personal sagts upp. De är väl inte så lätt flyttbara utan rotade som de flesta så jag antar det är därför men jag fattar ändå inte varför detta sker och mitt i allt det stora arbetet med alla hästpass som måste fixas före årets slut också! Vore bra om det kom ut uppgifter på hemsidan omgående när styrelsen tar sådana är viktiga och omfattande beslut! Vi medlemmar vill ha information och en förklaring, tack!

Jag bara undrade, eftersom de uppgifter jag fått är att personalen sagt upp sig själva.

Jag tycker också det är bristande att det inte finns någon info på hemsidan om att beslutet om flytten tagits, och vad det får för konsekvenser för de som anlitar avelskansliet.

Jag sitter inte i styrelsen, men har som dataansvarig i SIF, ändå fått lite info.

Bakgrunden är att frågan om Avelskansliets samanslagning med Strömsholm i princip diskuterats av och till sedan beslutet om flytt av Tolleredskansliet.
Under denna tid har personalen i Degeberga levt i en påfrestande ovisshet om sin framtid. Påtryckningarna om flytt har från olika håll under senare tid blivit allt starkare, och personalen krävde under våren ett besked från styrelsen om tidsplan för avvecklingen. När detta inte uppfylldes hotade personalen att säga upp sig, och någon gjorde också verklighet av det redan under våren.
Under ett styrelsemöte på SM beslutades att Degebergakansliet skulle läggas ned under hösten. Följden blev att resterande personal sade upp sig omgående i besvikelse över den behandling de utsatts för under en lång period. Avelskansliet har under många år jobbat under knappa förhållande, och trots detta löst det mesta av sina uppgifter till medlemmarnas glädje. Jag tycker de hade varit värda en värdigare avslutning på sin tid som anställda i SIF.
Som det blev nu, är det raka motsatsen till den tidigare flytten av medlemskansliet till Strömsholm, vilken skedde i samförstånd mellan anställda och arbetsgivare, och på ett sätt som medlemmarna knappast märkte vad gäller minskad servicegrad under flyttperioden.

Jag hoppas att styrelsen omgående informerar åtminstone om konsekvenserna av sitt beslut!

/tc

JO det är sant.
Den första uppsägningen från en anställd kom för någon månad sedan.
Då insåg jag att avelskansliet så småningom skulle flyttas till Strömsholm, att det sker så här snabbt trodde jag dock inte.
Förstår om kvarvarande personal är besvikna.
Jag vet dock inte mer om turerna, men man kan som vanligt se att kunskaper om arbetsgivaransvar och arbetsledning i ideella föreningar kan ha sina brister.
Jag har också bara positivt att säga om avelskansliet, snabb bra service med pass och ägarbyten, även om något fall var lite gammalt och struligt ställde personalen upp väldigt bra.
Motiveringen kommer säkert att vara ekonomisk och kostnadsbesparingar, hoppas att detta även sparar pengar...
Servicenivån till medlemmarna kommer med all säkerhet att gå ner under en övergångsperiod.
\P

Sunt förnuft verkar det vara ont om när det gäller att besluta om denna flytt i år. Hade väl för sjutton varit bättre att besluta om ett datum NÄSTA ÅR och gjort detta redan i våras.

Avelsdelen har under flera år varit den enda delen som gått runt ekonomiskt sett och i budgeten för det här året räknade man med att underskottet skulle tas bort om hästpassarbetet skyndades på. Det lär det knappast göra nu. Förutom att det kommer att bli kris när det gäller utfärdandet av hästpass kommer det dessutom att bli en ekonomisk smäll för SIF när det gäller uteblivna intäkter som man räknat med skulle komma från hästpassen.

Dessutom har SIF vad jag förstått skyldighet att föra register och utfärda hästpass till renrasiga islandshästar. Vad händer nu med dessa åtaganden?

Eller kommer islandshästägare med hästar utan hästpass, bl a ca 1000 föl, vara tvungna att registrera sina hästar i "blandrasregistret" för att inte vara lagbrytare efter årsskiftet?

Finns det förresten någon kalkyl som visar hur mycket pengar som sparas vid en flytt till Strömsholm?

*lånar knapp*

Det här har kommit på SIFs hemsida:

Ändrad telefontid
Avelskansliet har tills vidare endast telefontid på tisdagar kl 9-12.

Men hur har styrelsen tänkt sig. Skall Göran svara på alla frågor??? Hur sjutton skall han klara det??? De frågor jag har haft till avelskansliet har de svarat på med bravur. Men de som de har skickat vidare till Göran har varit mycket luddigare och jag har fortfarande ingen lösning på ena problemet.

TomasN skrev:
Finns det förresten någon kalkyl som visar hur mycket pengar som sparas vid en flytt till Strömsholm?

Jag har inte sett någon färdig kalkyl för hur mycket man sparar.
Följande fördelar finns dock t ex:
# Endast en hyra
# Lägtre kostnader för bredband, telefon etc.
# Lägre kostnader för extern datasupport, eftersom det finns inom huset i Strömsholm.
# Lägre kostnader för viss gemensam datautrustning, som att det till exempel endast behövs hälften så många skrivare, etc
# Bättre arbetsledning med alla under ett tak.
# Fördelar med att personal har större möjlighet att täcka upp för varandra när någon är sjuk eller har semster. Likaså lättare att flytta folk mellan arbetsuppgifter vid periodiskt höjd arbetsbelastning.

Men tyvärr tappar man nu möjligheten att låta den gamla erfarna personalen utbilda den nya, för det är ju inte bara att sätta sig ner och vara expert på WF, stamböcker, hästpass, id-handlingar etc.....

/tc

Det är ju knappast hästägarna som borde råka i trubbel för att förbundet inte fixat pass :smirk:
De får väl helt enkelt utbilda den som ska ta ansvar, i att fixa pass, eller anställa ny personal.Hela förbundet verkar ju hel konstigt :crazy:

chrysler skrev:
Det är ju knappast hästägarna som borde råka i trubbel för att förbundet inte fixat pass :smirk:
Var inte så säker på det du...

Regler och lagar är som de är - ganska så styvbenta. Flexibilitet och förnuft behöver i bland lång tid att på sig att göra någon verkan. Och innan dess är det ofta "minstingarna" som får sitta ikläm.

Jag är glad att jag bara har ägarbyte att göra på mina hästar å inte hela pass grejen, men nog så komplicerat ändå :smirk:
Hursomhelst tycker jag det vore förjävligt om det blev hästägarna som hamnade i skiten, men nu ska vi inte måla fan på väggen före vi vet hur de tänkt lösa det hela.Skulle vilja se herr Häggberg framför datorer å register i full fart med att regga å fixa pass :D

chrysler skrev:
Jag är glad att jag bara har ägarbyte att göra på mina hästar å inte hela pass grejen, men nog så komplicerat ändå :smirk:
Hursomhelst tycker jag det vore förjävligt om det blev hästägarna som hamnade i skiten, men nu ska vi inte måla fan på väggen före vi vet hur de tänkt lösa det hela.Skulle vilja se herr Häggberg framför datorer å register i full fart med att regga å fixa pass :D

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag med. Fast nu är ju inte Göran ensam skyldig till detta beslut. Jag vet ju inte om det skett enhälligt förståss men hela den delen av styrelsen som varit med att ta detta beslut får väl skippa semestern och sätta sig ner vid datorerna i sommar! Du milde vilken röra. Håller med om att man borde ha skjutit flytten till våren 2006. Det här blir ju en himla soppa! Och av ThomasC uppgifter så har ärendet hanterats vidrigt ur de anställdas synpunkt. Sussie som varit där i så många år, det är tacken hon får! Tycker styrelsen handlat ansvarslöst!

Jag undrar om vi inte lika gärna kan slå ihop vårt avelskansli med det danska som ju har en fungerande organisation?! Vi är ju ändå inom EU! Då slapp man det förhatliga bilageregistret också. Kan förresten tala om att i Danmark så är en islandshäst en islandshäst med fulla rättigheter, även om hingsten som är far inte är visad! De följer de isländska reglerna, precis som alla inom FEIF utom Sverige som som vanligt skall utmärka sig byråkratiskt. Alltså kan vi som har sådana hästar visa våra bilagehästar i Danmark bara vi genom DNA bevisat att det är islandshästar! Så nu skall jag ta reda på om vi inte kan regga våra föl där också. Jag bryr mig inte om ifall jag har ett danskt eller svenskt pass och röran i SIF just nu är bara för mycket! Tror jag skall ringa Danmark idag och bli medlem där istället. Tummen ner för SIF:s styrelses agerande! :mad:

Anette som tröttnat på tjuriga stofiler som vill köra sitt eget race och som stödjer personalen på avelskansliet i Degeberga.

Senast ändrad av en moderator:

Detta med Danmark var inte sån dum tanke faktiskt, eller att bilda ett till förbund.Då kan vi anställa Sussie igen :angel:

Jag brukar sällan lägga mig i diskussionerna här men nu kan jag inte låta bli.

Visst är det dumt att flytta kansliet nu i värsta passgörartider men det är ju faktiskt inte stryrelsen som beslutat detta utan personalen som sagt upp sig själva.
Beslutet att flytta avelskansliet är flera år gammalt och planerat till 2006.
Personalen på avelskansliet ville ha en garanti på att det skulle finnas kvar i fem år.
Vilken arbetsgivare kan GARANTERA detta?
SIF kan inte garantera det och pga det så sa personalen upp sig.
Jättetråkigt med tanke på den kompetens som finns där och för den supergulliga personalen, men det är kanske så i längden att förbundet tjänar på alla möjliga sätt.

Jag har mycket svårt att som vissa här se SIFs styrelse som ett gäng idioter som gör allt för egen vinning. Tvärtom så tror jag att de lägger ner otroligt mycket tid för att både ni och jag ska kunna vara nöjda medlemmar som kan luta sig tillbaka i soffan med benen ikors.

Tack för mig!

Ingen klagar på styrelsen så länge de inte gör ngt idiotiskt som drabbar medlemmarna.I det här fallet vill man som hästägare ha garanti på att tex passen kommer att kunna utfärdas så att vi inte hamnar i skiten.Pass ska ju alla hästar ha senast 1a januari -06 å utan anställda som fixar det, så undrar vi såklart hur de tänkt gå tillväga.

Även om personalen sagt upp sig måste SIF hitta ny personal, annars blir det lite svårt med servicen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka