sidostycken med extra käkrem till hackamore

kickthecat

Trådstartare
som rubriken, nån som vet var det finns att köpa sidostycken (eller träns) med en extra käkrem längre ner så sidostyckena inte åker i ögonen när hackamoret spänns. har sett att dom har det på tv

tanx

Sv: sidostycken med extra käkrem till hackamore

På ett korrekt spänt och passande hackamore ska inte sidostyckerna komma för nära ögonen vid en förhållning. Kolla så att det sitter rätt!

Diana

Letar efter samma sak !

På ett korrekt spänt och passande hackamore ska inte sidostyckerna komma för nära ögonen vid en förhållning. Kolla så att det sitter rätt!

Diana

Jodå det gör de vist det beror helt på hur stort hacket är över näsan. Eftersom hack i stort sett bara görs i en längd är det ett vanligt problem om man har en häst med rejäl näsa, då ligger det redan från start nära ögat, iom hävstången i skänkeln som gör att övre delen höjs vilket gör att sidostycket går mot ögat, har du då redan innan bara minimalt med frigång så vips är sidostycket i ögat även om hacket är korrekt spänt runt näsan. Där är helt enkelt inte utrymme till några tygeltag alls om man inte spänner ned sidostyckena.

Har själv tidigare letat efter sådana sidostycken (när jag red mkt på hack på min ena) men hittade aldrig några, fick rådet att få dit sytt en sådan av sadelmakare i stället, vilket jag naturligtvis aldrig blev färdig till att ordna.

På världscupkvalen som sändes i onsdags kväll ifrån amsterdam, tror jag det var, hade en manlig ryttare (minnet sviker) det på en skimmel. Såg ut som en bra lösning. Men har tyvärr aldrig sett det att köpa någonstans.

såklart ska det passas in, men jag har ju sett att det finns, så finns det skulle jag vilja ha det. det sitter ju knappast i vägen och blir säkert stabilare.

Puttar upp den här gamla tråden då jag också undrar.
Har sett att Dyon har, finns det några mer bra och vet någon om ridsportbutiker brukar ha det i sitt "standardsortiment" eller måste man beställa hem?

Vet att dyón har det och Maddes ridsport i linköping hade med det i sitt sortiment på Norrköping Horses show

Vill man inte köpa ett nytt träns går det utmärkt att ta ett vanligt pannband och sätta "bak och fram" på sidostyckena så att det hamnar under käken.

Fyller exakt samma funktion som den extra käkremmen. Det enda man får tänka på är att hitta ett pannband med lagom längd för respektive häst samt att det inte är för stelt.

Det är något en ridsportbutik kan ta hem på ett dygn. :)

Min tränare visade mig att man kan linda käkremmen runt sidostycket innan man spänner och lika så den lilla flärpen man spänner i. Då hindrar käkremen att de kommer för nära ögat. Funkade när jag red på det, kanske inte super snyggt men vafan! ;)

på mitt sidepull satte jag en "snokrem" som extra käkrem för att få det att sitta lite bättre. Inte heller jättesnyggt kanske men det funkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar