Sidoligamentskada?

Sv: Sidoligamentskada?

tillbringade hela dagen i förrgår på klinik. Röntgat hoven ialla möjliga vinklar. Reagerade inte på böjprov, endast 0.5 grad halt på volt i motsatt varv. Hältan släcktes vid bedövning på insidan av hoven. Ultraljudade, fanns inget att anmärka på. Ska vila ett par veckor till, är ändå på semester så då kan han gott få strosa i hagen. Återkommer hältan ska vi ta ett snack med försäkringsbolaget ang MR. Han har päronskor nu för att öka genomblödningen. Så håller tummarna och hoppas han håller sig i skinnet!

Jag känner igen det där med att det tillsist blir svårt att hålla reda på alla turer.... Så om jag läser rätt stod hästen mer eller mindre från sommaren (2007) till december då du började skritta lite försiktigt för att sedan sätta igång. Sedan har hon haft en längre viloperiod pga den andra skadan. Får jag íhop det då? :laugh:

Nu har jag gjort MRI på min häst. De hittade saker som inte hade hittats på annat sätt. Min lille häst har ont i sin hov och kommer förmodligen aldrig att bli bra:cry: Har inte fått hela diagnosen än då det tar 2 veckor att läsa bilderna, men det var inte så hoppfullt.

Samtidigt är det så himla skönt att veta vad som är fel!! Ni som har hästar med hovproblem -gör en MRI så vet ni sedan.

Usch! Inge kul men håller med om att efter alla turer till veterinärer skulle det kännas väldigt skönt att få reda på vad som är problemet. Även om det innebär att han kanske aldrig blir bra. Man blir galen av att inte veta!
Ang MRI- betalade ditt försäkringsbolag? Hur mycket kostade det? Hade de lokaliserat hältan mer precist innan eller var det hela hoven som röntgades? Hur går det till? Hur lång tid tar det?

Usch! Inge kul men håller med om att efter alla turer till veterinärer skulle det kännas väldigt skönt att få reda på vad som är problemet. Även om det innebär att han kanske aldrig blir bra. Man blir galen av att inte veta!
Ang MRI- betalade ditt försäkringsbolag? Hur mycket kostade det? Hade de lokaliserat hältan mer precist innan eller var det hela hoven som röntgades? Hur går det till? Hur lång tid tar det?

Ja, det är jätteskönt att veta. Nu vet jag vad jag skall göra och behöver inte gissa. Skönt för min hovis oxå som har varit lika bekymrad som jag.

Nej, jag betalade allting själv. Det kostade 11 000:- men att börja utreda igen med massa återbesök så landar det på samma belopp och med facit i hand hade vi fortfarande inte vetat vad som var fel.

Hans hälta var lokaliserad till hoven sedan tidigare. De kan röntga upp till knäet med den maskinen, både bak och fram (eller hasen bak då).
Men de tar bara på en höjd så att säga, på min då hoven. De tog även på andra hoven så att de har något att jämföra med.

Hela hoven blir röntgad och man ser alla ligament, strukturer och ben i alla vinklar och vrår. Då ser man ju även hur mjukdelar ser ut i hop med sklett om du förstår.
Hästen får en permanentkanyl där de fyller på med lugnande hela tiden och skorna tas av. Det tar 2 timmar och det gick jättebra. Proffsig personal och hästen stod bara och sov. Sedan fick han piggna till i en spånad box innan vi åkte hem.

De gjorde ingen utredning eller nåt utan bara röntgen. Det tar 2 veckor att studera bilderna sedan får man diagnos och ev. behandling.

Jag är väldigt glad att äntligen fått veta!!! Min häst får bara gå o skrota i hagen nu, och han får väldigt mycket morötter.

knapplån
Jag funderar på.......
Är det någon som vet om böjprov kan skada en ligamentskada. Alltså jag menar att man vet ju att ett ligament i knäet är skadat. När man kommer på återbesök så blir det böjprov fast skadan inte är helt läkt????
Det gör ont i mig och jag undrar om inte en kraftig böjning kan störa läkningen eller göra bakslag i skadan?

Jag bad veterinären att inte göra böjprov förra gången och han verkade tycka jag är löjlig.
Nu borde jag boka tid igen men är "rädd" för böjprovet.
Hästen har varit ohalt i juni, halt i juli och nu ohalt igen.
Böjer veterinären så kanske skadan förvärras igen. Det verkar ju skört.

svamligt kanske....???

Hej, hur har det gått har du fått en exakt beskrivning av skadan?
Min var inne igår och veterinären ringde mitt försäkringsbolag (som gick med på att betala) så nu har vi bokat en MRI. Tar väl några veckor innan vi får komma in. Känns ändå skönt att snart få veta vad det egentligen är som är fel.

Hej, hur har det gått har du fått en exakt beskrivning av skadan?
Min var inne igår och veterinären ringde mitt försäkringsbolag (som gick med på att betala) så nu har vi bokat en MRI. Tar väl några veckor innan vi får komma in. Känns ändå skönt att snart få veta vad det egentligen är som är fel.

Hej, Ja det har jag och det visade sig att hans ledbrosk i hovleden är mkt tunnt och på ett ställe är det helt borta:cry: Han är utdömd och har ont. Ska ta bort honom nu, min älskling!:cry: Det är jättejobbigt men ändå skönt att veta vad det är. Jag är så himla glad att jag gjorde MRI:n även om det var dålig prognos. Jag vill ju inte att han ska gå och ha ont.

Lycka till med din MRI och uppdatera gärna vad de hittar! Vart ska du göra den?

nej, riktigt, riktigt tråkigt! MEN som sagt man vill bara veta vad det är för fel, känns bättre att vara riktigt ledsen en period än att vara nere hela tiden! Det är grymt att inte veta vad felet är och hästen är halt i år och dar till och från.

Jag gör MRI på Mälarkliniken. De hade kö och skulle ringa när jag får en tid. Skadan sitter på insidan höger fram. Se inringade området,
Ligament.png
[/IMG]

Han har en mineralisering vid senfästet på utsidan höger fram,
THEFLEXORTENDONSANDEXTENSORPEDIS.png
[/IMG]

Vet inte om de hör ihop men lär ju snart få reda på det..

KL

Är det någon av er som har fått sin häst opererad pga avslitet sidoligament orsakat av yttre trauma? Hur har det gått?

Min häst är opererad i slutet av maj pga att hästen slängde in frambenet i eltråden och skar av sig sidoligamentet till hovbensbrosket. Vet inte än om hästskrället kommer att hålla.

Usch då! Går det att operera sådant? Kan tänka mig att bara hästen håller sig stilla under läkningen så borde det väl få hästen ok igen? Vad tror veterinären?

som jag förstod det ja, om han vrickar sig tillräckligt många gånger,
"En sena har sitt ursprung i en muskel. Muskelns kollagena fibrer fortsätter ut i senan. I senans fäste i benet mineraliseras de kollagena fibrerna och integreras med benvävnaden. Tenocyterna producerar kollagena molekyler som inrättar sig i parallella rader som bildar kollagena fibriller ("tunna trådar"). Tenocyterna organiserar sedan fibrillerna i buntar som bildar fibrer ("trådar")."

Det är just det som är problemet - hålla sig stilla, eller åtminstone endast röra sig i skritt. Frågar man hästen så var den fullt frisk redan vid hemgång och kunde gå ut i hagen. Veterinären hade annan åsikt. :cool:

Belastningen skall ökas successivt, och så får man se hur ligamentet svarar på det. Jag räknar kallt med att hästen får gå i sjukhage några månader till, sedan kanske hästen kan gå ut själv i större hage, 30x30m. Eller mindre. Men innan dess kommer jag att rådfråga veterinären igen. Eventuellt blir det aktuellt med en ultraljudsundersökning. Vänta och se m.a.o.

Här kommer lite uppdatering från oss.
Bakgrund: Sidoligamentskada konstaterades efter ultraljud i maj -09. Har gått på bete sedan dess. Började med hälta vänster fram i dec -08, som resulterade i behandling av knäledsinflammation hö bak. Vid igångsättning april -09 fortfarande halt fram. Detta ledde till ultraljudet och diagnos.

Vi skulle egentligen åka på återbesök nu i augusti, men jag har bestämt mig för att avvakta. Kollade av hältan vid longering häromdagen och diskuterade med en klok vän. Är det möjligt att minnas hur hältan såg ut i maj? Jag kan säkert säga att hästen absolut inte var sämre (trots vanlig hage och bus) men jag kan inte säga säkert att han är bättre. Om jag inte minns hur ska veterinären kunna minnas? Vi har kämpat såpass länge så att det säkert skulle gå att få honom utdömd om jag vill, men jag vill inte. Jag vill bara att han ska bli frisk! Jag har därför bestämt mig för att ge honom ännu mera tid och söka efter kliniska "bevis". Därför är planen att åka på återbesök med ultraljud för att kunna få information om skadan har samma status eller är bättre eller sämre. Återbesöket är nu planerat till november. Fram till dess vanlig hage. Vad tror ni om planen?

Lindsen: Så himla tråkigt med din häst, men skönt att verkligen få veta! Jag förstår till fullo dina funderingar. Man blir för fasen KNÄPP av att inte veta!
Sushmeister och övriga: Jag har ändrat uppfattning om det där med sjukhage, i alla fall när det gäller mitt busfrö. Det beror förstås på typ av skada oxå och hur hästen fixar vila. Min blir crazy av att vara stilla. Inte dum mot mig eller så men han har flugit i luften när han stod i sjukhage och vi var ute på promenad, men mestadels snäll som ett lamm. Det var snarare när han släpptes i vanlig hage igen som var problemet. Trots att hagen ökades successivt och att han fick gå med en lugn kompis sprallade han loss totalt. I april när han sattes igång och gick ut på lite större hage hände ju något, han var helt plötsligt jättehalt när jag kom till stallet. Jag tror att han helt enkelt har vrickat upp sig då. Vi visste inte då att han hade en ligamentskada. Så här i efterhand tror jag att han hade mått bättre om han gått i vanlig hage hela tiden. Å andra sidan fungerade ju inte det eftersom han behandlades i knäleden... Men kan man ha i vanlig hage så tror jag (numera) att man bör det. Det blir värre anstängning den dagen de släpps ut annars.

Jag har bokar MRI på onsdag, lämnar honom ti kväll och hämtar igen ons kväll.

I övrigt angående boxvila kontra hagvistelse. Jag skulle aldrig drömma om att ställa min häst på boxvila, han skulle skada sig själv ännu mer, vågar inte ens tänka på vad som skulle hända när han släpps i vanlig hage igen efter det.
Jag har honom hellre i vanlig hage i 2 år än i sjukhage i ett år. Vad är det för liv för en häst? Är inställd på att han kommer att få vila länge, länge men det är han värd han är ju bara sju år!

Vilken klinik bli MRI på? Betalar ditt bolag? Stående eller liggande? Jag håller alla tummar!!!! Skönt att få veta iaf!

Lite OT men ändå inte. Vad möter du/ni för reaktioner från omgivningen om att du/ ni väljer att vänta länge på er häst? Jag har mött både och måste jag säga. Min häst är ju bara 6 år men är valack dvs har mindre "värde" under väntprocessen än ett sto. Jag har valt och väljer fortfarande att vänta på honom. Svårt att säga hur länge. När är det dax att ge upp liksom?Easy way out hade kanske varit att ta bort honom men jag är inte färdig för det. Jag skulle inte kunna leva med funderingen om han skulle blivit bra om jag väntat. Det kanske slutar med att han inte blir bra, men då har jag i alla fall försökt. Vad möter ni för reaktioner?

Lite OT men ändå inte. Vad möter du/ni för reaktioner från omgivningen om att du/ ni väljer att vänta länge på er häst? Jag har mött både och måste jag säga. Min häst är ju bara 6 år men är valack dvs har mindre "värde" under väntprocessen än ett sto. Jag har valt och väljer fortfarande att vänta på honom. Svårt att säga hur länge. När är det dax att ge upp liksom?Easy way out hade kanske varit att ta bort honom men jag är inte färdig för det. Jag skulle inte kunna leva med funderingen om han skulle blivit bra om jag väntat. Det kanske slutar med att han inte blir bra, men då har jag i alla fall försökt. Vad möter ni för reaktioner?

Jag höll på i 3 år med min häst och mötte väldigt blandade reaktioner. Det är alltid lättare att säga att -vad håller du på med, håller du fortfarande på med den där hästen? När man inte har känslor för hästen.

Sedan finns det folk som "vi" då som verkligen vill ha våra hästar friska och vi förstår att andra vill det.
Det handlar inte om tävlingsresultat och pengar utan om att man vill göra vad man kan för sin bäste vän.

Jag kunde inte ge upp förren jag hade svaret och facit på vad som var fel. Därför var det så skönt att göra MRI:n, då försvann alla tvivel och funderingar. Svart på vitt får man svaret. DÅ Kunde jag fatta beslutet, inte innan. Hade aldrig låtit honom gå och ha ont i hagen såklart, men han har hela tiden mått ok så länge han inte rids.

Jag har inte lyssnat på vad "alla" tycker utan har gått mycket på min magkänlsa. Har haft hästen i 10 år och känner honom utan och innan. Har bara lyssnat på min veterinär för råd om hur man skall gå vidare.

Jo, man får välja mellan pest eller kolera... :eek:
Min förra häst hade kunnat gå ut i hagen med de andra, men inte den här. Pratade med veterinären för cirka en månad sedan och då sa vet att det fortfarande var risk för att lagningen av ligamentet kunde spricka upp... :eek:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar