Sidoligamentskada?

Sv: Sidoligamentskada?

Tack för ditt svar & input! Du skriver att din häst var i full gång i sex månader före utsläpp. Hur länge vilade den helt på 5x7 hagen, dvs utan skrittmotion / igångsättning?

Gällande min häst så förstår jag din kommentar / dina tankar om liten hage. Det hade jag oxå föreslagit om jag inte kände min häst :confused:. Vi har nu (sedan januari) provat olika metoder. När min häst först gick i en liten hage (ja cirka 35kvm) hoppade han över staketet och sprang som en galning med de andra hästarna (det bör tillägggas att han har hoppstam och låånga ben). Vi provade då med en annan liten hage av samma storlek (ca 35kvm) med högre staket, då raceade han med "slidestops" som följd. Pållen har en grym acceleration i sin galopp (tyvärr i detta läge) vilket innebär att han får upp rätt så hyfsad fart och gör tvärstopp (aj aj aj för frambenen). Jag har (bekymrat) diskuterat detta med veterinären som anser att dessa tvärstopp inte heller är bra för ligamentskadan. Det blir liksom pest eller kolera... Vi har även provat varianten "stor" boxhage eller kalla den "pytteliten"-liten hage på cirka 20-25kvm. Även på denna sträcka lyckades pålle galoppera och bralla! :mad: Så för att få min häst att vara still krävs boxhage av storleken 12kvm vilket han stått på MED lugnande (Vetranquile). Men att ställa honom på en så liten boxhage under jag-vet-inte-hur-länge-som-kan-krävas-men-säg-ett-år vet jag inte om det är schysst att utsätt honom för. Han är jättejättejätte snäll trots att han samlar energi, men mår inget vidare av det. Men det är onekligen svårt att hitta en lösning där han inte springer eftersom han gör det oavsett hage förutom i boxhage. Till och med i den kunde han ställa sig och studsa rätt upp och ner av frustration. Han är en livlig och lekfull häst. Just nu är det ett problem.

När han nu skulle släppas på bete fick han först gå själv i en halvstor hage. Grejen är att han inte behöver ha en hagkompis för att leka, det göra han när han är själv oxå... Nu går han på gräs med två eller tre kompisar av den lugnare sorten. Jag tror, trots allt, att det kanske är den bästa varianten. Men säker är jag inte.

Ultraljud, ja.
Efter 6 v i liten hage var hon bättre på återbesök 1.
Ytterligare 8 v senare på återbesök 2 var hon halt igen, då hade hon gått ut på små skrittpromenader och stod kvar i liten hage.

Mitt sto var precis som din häst, helt omöjlig att ha i ngn form av sjukhage!

Efter flera återbesök fick jag ta det hårda beslutet att sätta henne på strikt boxvila! Tog bort alla former av kraft foder såklart, bara lite betfor.

Hö många ggr om dagen i mindre givor och halmbädd som hon kunde plocka med. Efter ett tag accepterade hon detta, och blev sakta bättre. Försiktig skritt motion vid hand 2 ggr dag, med träns och kedja kan jag tillägga, för att hålla igång cirkulationen i hennes ben.

Efter en lång period av detta fick hon sen gå ut i hagen, med betes slöa hästar...=) Aldrig lämnas själv, eller utsättas för ngt stress moment som kunde få henne att bralla. Sen betäcktes hon och fick ju då automatiskt lång vila. Levde i flock med bara ston på gigantiska kuperade hagar,sommar som vinter. Tror det gjorde henne gott mentalt oxå, blev mkt stabilare och mildare efter detta, var ett lejon innan!

Min häst fick för några år sedan en skada på ett sidoligament i hovleden. Symptomen på honom var en hälta i början av passet som snabbt värmde ut men kom att bli värre för var dag. Efter första besöket konstaterades "någonting under kotleden, men inte hov eller kronled". Vila. Satte igång försiktigt och hältan kom tillbaks som ett brev på posten. Återbesök hos veterinären och en nu mkt kortare utredning resulterade i "ngt under kotleden på lateralsidan fast inte hov eller kronled". Fick direkt en remiss till MR i Skara vilket jag är mkt tacksam över eftersom folk ibland har fått vänta upp till ett år. Trots remissen en ganska lång väntetid på MR och sedan lång väntan på inläsning av bilder. Under tiden stod min häst i sjukhage fast bland de andra hästarna som gick på gräs.

När bilderna var inlästa fick jag svaret, en lindrig skada på hovledens yttre sidoligament. Råden jag fick var strikt konvalescens, liten hage på PLANT underlag och lätt skrittmotion för hand på PLANT underlag. Konvalescensen beräknades till 3-12 månader, alltså ett ganska brett spann. Prognosen på dessa skador är oftast mycket god, men det är viktigt med en strikt konvalescens trots att skadan bedöms som lindrig.

Folk har ofta frågat mig om det är stor risk för att skadan ska gå upp, och nej, snarare tvärtom, när ligamentet läker blir det nästan stramare. En annan sak som jag fått frågan om är hur skadan uppstod. Ofta är just den här med ligamentet i hovleden en skitskada. En snabb vändning i galopp, ett ojämnt underlag som gör att hästen vrickar till sig.

Hur gick det? Min häst började sättas igång cirka 6 månader efter första besöket och har sedan dess inte haft några bekymmer. Jag var dock oerhört noga med underlaget i hagen och hur han sattes igång. Leriga hagar som fryser till innan snön har lagt sig och steniga stigar är dock fortfarande lite av en skräck för mig...

Min häst har skrittmotionerats vid hand eller under ryttare nästan hela tiden. För ligamentskador i kotleden så är det skritt på plant fast underlag som gäller, så jag har traskat mil på grus och asfalt.

Jag vet att en del hästar är väldigt svåra att få lugna under konvalescenttiden, så det är du som känner din häst som får besluta vad som är bäst. Min häst fixar t ex inte att vara i box när de andra går ut, då far han bara runt, så han har sin grushage ca 15 m från hans box. Dit har han stapplat även när han varit som sämst, och står sen lugnt, konstigt nog.
Dock brukar det vara värst om man ändrar något vad gäller hagvistelse - om man byter hage eller kompis. Efter ett tag är de flesta hästar lugnare, men det gäller att man kan få dem att hålla sig hyfsat lugna tills dess.

Men det är ju tyvärr så att ingen kan säga vad som krävs för att en viss häst ska läka en viss skada. Man kan pedantsköta en häst, som ändå måste tas bort till slut. Eller så tar hästen och tokracear, hoppar över staket mm, men bli ändå frisk.

Svarar flera i samma inlägg:

Roofy: Hrm, det här med mat. Min var ju från början tunn och omusklad (förra sommaren). Han la på sig fint under hösten och var rätt så lagom vid årsskiftet, kunde väl lägga på sig lite till utan någon fara. När han sen stod i boxhage fick han (utöver sin vanliga ranson ensilage) rejält med hö för att hålla sig sysselsatt, och my god vad han har lagt på sig. Han är en lite puff nu! :devil:

Alla/Off topic; Min häst är sjukt påhittig, speciellt som rastlös. När jag var på semester i tre veckor vid jul/nyår lärde han sig att öppna boxdörren. Då gick han ändå i vanlig hage, men vilade. Han är även petat på några långpiskor utanför boxen som kom åt ljusknappen så det var tänt i hela stallet på natten.... Han har dragit runt en höpåse (ej nät) från en annan hästs box till sin. Han drar in grimskaft. Allt detta när han går i vanlig hage. När han stod i boxhage grävde han upp hela sin box (torvbädd), småstegrade sig därinne på morgonen och ute i boxhagen bet han på trästolparna (trots antibit). Vi gjorde även en konstruktion av en trästolpe i en tunna med hårt packad makadam för att använda som hagöppning när det inte gick att köra ner stolpar i marken. Flera dagar i rad grävde han ur detta grus med mulen och jag lade tillbaka. En dag hade han grävt ur så mycket att hela konstruktionen var sned. Vi provade då att lägga ett lager cement ovanpå makadamet, som han lyckades peta bort.... Ja ni fattar :eek:

Ivy: Hur kom det sig att ni satte igång hästen efter just 6månader. Var det först då som den var ohalt eller väntade ni ytterligare efter att den var ohalt? Betalde ditt försäkringsbolag MR? Vi har ju varit på Skara men bara på ultraljud. Den uppfattning jag har fått från veterinären är att det tar lång tid och läka och att man inte vet om de sen håller. Min uppfattning är alltså att det lättare uppstår på en häst som redan haft skadan, men du skriver annorlunda. Har du fått dessa uppgifter från veterinär eller läst om det? Jag vill läsa ALLT jag kan hitta!

Bialitt: Ja, du har helt rätt. Det är ett lotteri med hästar. Det känns oxå sjukt orättvist eftersom jag varit så försiktig med igångsättning och sedan när hästen blev sjuk följt veterinärens anvisningar i ur och skur. Ni kan ju gissa / vet säkert hur kul det är och brodda på och av för att gå ut och promendera i 10minuter i 15 minusgrader....:devil::devil: Men jag har hela vintern tänkt att hästen SKA TA MIG F-N bli frisk. Just nu vet jag dock inte vad jag tror & tänker. Mer än att jag sörjer oerhört varje varje dag!

För att få min häst att vara stilla är en boxhage enda alternativet tyvärr. Då är frågan HUR LÄNGE ska ha behöva stå där för att bli bra och är det rätt mot honom att ha honom där så länge. Det är det här jag inte vet. Tankar?

Satte igång hästen efter samrådan med veterinär och gjorde sedan en lätt igångsättning några månader och sedan ny veterinärcheck. Hästen var eg inte så halt när den bara vilade, problemet uppstod efter en tids ridning, så efter vila på några månader vågade jag prova lite försiktigt.

Mitt försäkringsbolag ersatte MR, efter att min veterinär ringt och pratat med dom. Ibland har man nytta av försäkringar...

"Hypotesen" om att en läkt ligamentskada inte predisponerar för en ny kommer från en veterinär, och delvis också från mig själv. Men det är klart att alla bidragande faktorer måste tas hänsyn till, vissa hästar kanske generellt är mer predisponerade?

KL

Lite allmänna frågor till er alla.
Har allas bara varit ligamentskador fram? Vad hade ni för symtom? Alltid hälta? Något annat?

Min har inte visat någon hälta, värme eller svullnad. Dock känts lite off, kort och stum en tid. Funkat kanon i hoppträning dock, bara gått framåt i utvecklingen. Kollades upp inför en kurs och hoppar på tre ben vid böjning ena bak. :crazy: På rtg syntes en liten reaktion vid infästningen av mediala sidoligamentet i kotan. Som sagt, ingen hälta noterats under ridning. Instruktionerna från vet var vila en vecka (kotan beh) skritt sen i 1-2 v och därefter lätt underhållsridning till åb om 6 veckor. Vanlig hage ok. Ni verkar ju alla ha fått enorma restriktioner för konvalescenten.

Själv är jag mest förundrad över den jättereaktion som kom vid böjningen och både vet och tränare undrade ju lite hur hon så gladeligen hoppat så bra, med utveckling, när nu böjningen gjorde så ont. :confused:

Min häst har sina ligamentskador fram (båda, men mest vänster).
Symptom: Hälta vänster fram. Men har även varit ohalt fram men med mycket stum gång. Jag antar att det beror på att det är dubbelsidigt.
Han har oxå varit en aning aning varm i vänster framhov samt en aning aning svullen vid hovleden och i höjd med kronleden. Svullnaden kändes som att han var gallig. Han var kanske oxå en microskopisk aning svullen i senan vänster fram. Utöver det blev han i samband med att hältan visade sig öm i ryggmuskelaturen.

Som sagt, ingen hälta noterats under ridning. Instruktionerna från vet var vila en vecka (kotan beh) skritt sen i 1-2 v och därefter lätt underhållsridning till åb om 6 veckor. Vanlig hage ok. Ni verkar ju alla ha fått enorma restriktioner för konvalescenten.

Kan skillnaden bero på skadans omfattning samt att min ju hade varit halt en längre tid före vi hittade rätt diagnos (5-6mån) samt att han faktiskt redan vilat utan att bli bra? Bara en tanke!

Själv är jag mest förundrad över den jättereaktion som kom vid böjningen och både vet och tränare undrade ju lite hur hon så gladeligen hoppat så bra, med utveckling, när nu böjningen gjorde så ont.
Ja, det är förstås märkligt. Men kan det vara så att det faktiskt inte gjort "SÅ" ont vid vanlig ridning, men att böjprovet är ett väldigt "effektivt sätt" att provocera vid den här typen av skada? Jag är inte expert utan funderar bara.

Min häst hade sen- och ligamentskador ena kotan fram. Mycket halt initialt, men gick över snabbt och hästen visade mycket lite hälta, men var lite kort och stum, och fick kotledsinflammation (eller böjprovsreaktion kanske man ska säga).

Vad gäller hoppning så löshoppade min häst glatt en oxer på 1.20 utan att tveka 4 dagar innan ett klinikbesök för att kolla ryggen, som visade sig vara 3-4 gradig hälta båda fram...

Eftersom det krävdes 4 veterinärer och 3-4 månader att få rätt diagnos på min häst så är min slutsats att veterinärer i allmänhet inte har mycket kunskap om ligamentskador, tyvärr.

Men jag kan inte bedöma om din häst har en "lindrigare" ligamentskada än min, det finns ju många ligament som kan vara skadade på många olika sätt. Men det låter för mig som väl kort konvalescens? Men normalt ska hästen inte vila vid ligamentskador, utan hållas igång med skrittmotion, en timme om dagen har varit ordinationen långa tider.

Ligamentskador hittar man inte mycket om på svenska, man får skaffa litteratur på engelska är min erfarenhet.

Min travgubbe hade varit "Over There", och lärt sej om ligamentskador, och kom dragandes med en bok på engelska till veterinären, och ja, det finns väldigt lite om ligamentskador på svenska det var de överens om,..
Pållen visade som din, väldig reaktion på böjprov, men hade inte nån svullnad eller värme..därför också vet stod undrande till en början, även jag, varför hästen var halt.

Tycker det är lite konstigt, att svenska veterinärer inte får lära sej mer om ligamentskador, då de ändå verkar vara rätt vanliga.

Bialitt och Skogstamefan: Ni råkar möjligen inte ha litteraturtips?

Gällande hemsidor & artiklar på nätet finns en del. Själv googlade jag på: Collateral ligaments hoof, och fick bland annat fram denna: http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/2002/910102000343.PDF
När jag googlat på svenska är det inte mycket att få fram.

Jag sökte länge efter en bra bild och hittade den här pdf:en med en bild över ligament, se figur 1: http://www.ardennerforeningen.nu/nedladdning/EAMarjaTullberg.pdf

Här är ett forum där de diskuterar ligamentskador och flera har satt igång sina hästar: http://www.chronicleforums.com/Forum/showthread.php?t=116193

Hoppas det är ok att länka så?! :confused:

Senast ändrad:

Jag har skaffat "Howell Equine handbook of tendon and ligament injuries", Linda B Schultz samt "Back to work" av Lucinda Dyer. Back to work har mycket om rehabilitering och case studies, vilket jag var ute efter.
Ingen av dem har så mycket om just hovligament vad jag kan komma ihåg, det mesta är sen och gaffelbandsskador. Men rehabiliteringen tror jag ändå är relativt lik.

Jag har inte skaffat Adams lameness in horses, den är väl ett standardverk och kanske har något intressant.

Merck veterinary manual på webben http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp
har kanske något av intresse.

KL

Lite allmänna frågor till er alla.
Har allas bara varit ligamentskador fram? Vad hade ni för symtom? Alltid hälta? Något annat?

Min har inte visat någon hälta, värme eller svullnad. Dock känts lite off, kort och stum en tid. Funkat kanon i hoppträning dock, bara gått framåt i utvecklingen. Kollades upp inför en kurs och hoppar på tre ben vid böjning ena bak. :crazy: På rtg syntes en liten reaktion vid infästningen av mediala sidoligamentet i kotan. Som sagt, ingen hälta noterats under ridning. Instruktionerna från vet var vila en vecka (kotan beh) skritt sen i 1-2 v och därefter lätt underhållsridning till åb om 6 veckor. Vanlig hage ok. Ni verkar ju alla ha fått enorma restriktioner för konvalescenten.

Själv är jag mest förundrad över den jättereaktion som kom vid böjningen och både vet och tränare undrade ju lite hur hon så gladeligen hoppat så bra, med utveckling, när nu böjningen gjorde så ont. :confused:

Det är just typiskt ligamentskada sa en veterinär jag pratade med. Hästen kan se ren ut periodvis men böjning/böjprov visar smärta.

Det är lång konvalesens på ligamentskador. Mellan 1-1,5 år innan man vet säkert.
Min häst är ohalt nu efter 1 år och börjar skrittas uppsuttet. Han har just blivit helt ren även på volten. Där han sett stel ut innan. Det kan ju också berott på att han kompenserat länge och just varit stel på volten, blivit ojämnt musklad pga kompensation med andra sidan.

Han visar fortfarande viss reaktion när man böjer det skadade knäet.
Vi får se om han klarar böjprov om ett halvår.
Han är dock ohalt och har inte ont i rörelse.

Svår skada detta med ligament, kräver tålamod.

kl
Letar efter halmstrån.

Min häst har varit halt av och till i två år. Han är röntgad falanger 4 ggr. Vet har hittat en liten blödning här och en liten blödning där. Stukningar har varit hans prognos. Hästen har behandlats med vila/cortison/tuppkam. Hältan har försvunnit efter 2 veckor i sjukhage+finadyne+promenader. Satt igång ridit ett par tre månader, samma visa. Stukning.
Åkte till slut till ovan nämde travkille (förra v), pålagringar hovled HF blev domen. Han upptäckte en liten bula ovanpå hovbenet, ungefär där tåsträckaren fäster har jag själv luskat ut (varför finns inga bilder på hovar att hitta?) Fundersam som jag blev ringde jag kliniken. -Nej, vi kan inte se några pålagringar på hovleden. Vad bulan är vet de inte. Kan kollas vid ultraljud/MR
Tydligen kan en skadad sena/ligamnt bilda ärrvävnad vid upprepade skador (stukningar) och detta ser på röntgen ut som en bula. Kan det vara det som hänt?
När jag läsrer denna tråd känner jag att jag ska ringa och boka ultraljud snarast!
Hästen är ohalt långa perioder efter behandling, blir plötsligt en dag nästan blockhalt (nickar) vilar i sjukhage ett par veckor och blir bättre dag för dag. Hältan syns nästan bara i motsatt varv och på volt. Särsklit när han måste göra en "gir".

Min häst gjorde illa sig i hagen och skadade det mediala sesamoidligamentet på vänster fram i mitten av juli någon gång förra sommaren. Pga ofullständig diagnosticering gick hon kvar i sommarhagen med lugna hästkompisar med en kur medicinering. 4-6 veckor senare ultraljudades hon och skadan konstaterades (ung lokalisering och ligament gissades redan vid första tillfället), den var rätt rejäl och UL-killen nästan slängde iväg utrustningen när han kom på den. Skrittades igång enl uppgjort program men ovillig att gå i backar så jag ställde av igen. Nytt UL i dec med klar förbättring men mycket trasigt runt omkring. UL-killen sade dock att det kanske inte skulle bli bättre än så här, så jag testade sätta igång igen och det gick bra. Nu i sommar är vi igång med hoppning igen, har väntat längst med det. Inget nytt UL har gjorts, iom att hästen är besvärsfri.

Antar att prognosen är sämre när det inte är någon akutskada :(. Hoppas verkligen att det löser sig för er, UL-killens reaktion gav mig verkligen hjärtat i halsgropen...

kl
Letar efter halmstrån.

Min häst har varit halt av och till i två år. Han är röntgad falanger 4 ggr. Vet har hittat en liten blödning här och en liten blödning där. Stukningar har varit hans prognos. Hästen har behandlats med vila/cortison/tuppkam. Hältan har försvunnit efter 2 veckor i sjukhage+finadyne+promenader. Satt igång ridit ett par tre månader, samma visa. Stukning.
Åkte till slut till ovan nämde travkille (förra v), pålagringar hovled HF blev domen. Han upptäckte en liten bula ovanpå hovbenet, ungefär där tåsträckaren fäster har jag själv luskat ut (varför finns inga bilder på hovar att hitta?) Fundersam som jag blev ringde jag kliniken. -Nej, vi kan inte se några pålagringar på hovleden. Vad bulan är vet de inte. Kan kollas vid ultraljud/MR
Tydligen kan en skadad sena/ligamnt bilda ärrvävnad vid upprepade skador (stukningar) och detta ser på röntgen ut som en bula. Kan det vara det som hänt?
När jag läsrer denna tråd känner jag att jag ska ringa och boka ultraljud snarast!
Hästen är ohalt långa perioder efter behandling, blir plötsligt en dag nästan blockhalt (nickar) vilar i sjukhage ett par veckor och blir bättre dag för dag. Hältan syns nästan bara i motsatt varv och på volt. Särsklit när han måste göra en "gir".

Låter precis som min häst. Har hållt på i 3 år och han blev bättre ett tag men sedan sämre igen. Nu orkar jag inte mer och har bokat tid för Magnetröntgen om ngra veckor. Dyrt, men det är värt att få veta. :cry:

Min har skrittats uppsuttet en månad, korta rundor som han älskar. Pigg och framåt har han varit.
Han är nu lite ojämn igen vid löst arbete i padock, trav.
Visar inte ojämnhet i alla steg i traven men i svängar och nedsaktning. Visar inget i skritt.

Ska man sluta rida korta uppsuttna rundor i skritt tro?

Jobbig skada detta! :-(

...Min häst gjorde illa sig i hagen och skadade det mediala sesamoidligamentet på vänster fram i mitten av juli någon gång förra sommaren. Pga ofullständig diagnosticering gick hon kvar i sommarhagen med lugna hästkompisar med en kur medicinering. 4-6 veckor senare ultraljudades hon och skadan konstaterades (ung lokalisering och ligament gissades redan vid första tillfället), den var rätt rejäl och UL-killen nästan slängde iväg utrustningen när han kom på den. Skrittades igång enl uppgjort program men ovillig att gå i backar så jag ställde av igen. Nytt UL i dec med klar förbättring men mycket trasigt runt omkring. UL-killen sade dock att det kanske inte skulle bli bättre än så här, så jag testade sätta igång igen och det gick bra. Nu i sommar är vi igång med hoppning igen, har väntat längst med det. Inget nytt UL har gjorts, iom att hästen är besvärsfri.

Antar att prognosen är sämre när det inte är någon akutskada :(. Hoppas verkligen att det löser sig för er, UL-killens reaktion gav mig verkligen hjärtat i halsgropen...

Tack för att du delar med dig! Får massa frågor när jag läser ditt inlägg, hoppas du orkar svara! Är det alltså ett år sedan skadan diagnostiserades? Hur länge vilade hästen helt före du skulle börja skritta? Hur, på ett ungefär, såg igångsättningsschemat ut? Du skriver att du ställde av igen, hur länge och var hästen ohalt i december, jag antar att det var då du satte igång igen? Hur? Var det nedförsbackar eller uppförsbackar din häst reagerae på?

Håller alla tummar att ni kan fortsätta vara igång!!

För vår del har bara oturen fortsatt. Först fick pållen en rektion av solen i form av mugg eftersom han var rakad på båda fram efter UL. Blev lite svullen av det då det var rätt mycket, kanske till och med lite ofräsch gångmässigt. Någon vecka senare fick han ett tre cm långt sår, cirka halv cm djupt på insidan vänster fram, några cm ovanför hoven. Blev lite svullen även av detta och även lite halt. Puuuuh! Dessutom var han i söndags jättetjock i knät som oxå var vätskefyllt, även detta väster fram. Till nästa dag hade det förvärrats och han var ungefär dubbel så tjock i detta ben som i det friska eller låt mig säga, det går nog inte att bli mer svullen än så. Knäet var tjockt men också hela vägen ner till kotan. Haltar även av detta, dock inte så mkt som man kan tro! Behandlas nu med Finadyne på grund av det. Så förutom ligamentskadan har han mugg, ett fult sår i sommarvärmen OCH ett svullet knä - som fortsätter hela vägen till kotan. Om han är bättre gällande sin ligamentskada? Helt omöjligt att svara på.... Blir så trött och tycker att pållen haft nog med otur nu. Oj, det blev långt det här men var bara tvungen att få gnälla lite.... Good news - benet såg i alla fall bättre ut idag, fortfarande mkt mkt svullet men det har gått åt rätt håll. Håll tummarna för oss!

Tack för att du delar med dig! Får massa frågor när jag läser ditt inlägg, hoppas du orkar svara! Är det alltså ett år sedan skadan diagnostiserades? Hur länge vilade hästen helt före du skulle börja skritta? Hur, på ett ungefär, såg igångsättningsschemat ut? Du skriver att du ställde av igen, hur länge och var hästen ohalt i december, jag antar att det var då du satte igång igen? Hur? Var det nedförsbackar eller uppförsbackar din häst reagerae på?

Oj, det låter inte som om det är er sommar... Jag ska korrigera mig själv, det var sommaren för två år sedan som hon gjorde illa sig. Förra sensommaren gjorde hon illa sig i ett bakben (hon har haft som vana att göra illa sig ordentligt med ung ett års mellanrum så det är lätt att blanda ihop).

Nu ska vi se. Hon stod ju helt fram till UL fast med en veckas kur finadyne (tror jag det var), hade då förstärkt puls på (insidan) vä fram. Gick ej att böja när vi åkte in första gången utan vi röntgade pga misstänkt hovbensbrott el annan fraktur i hoven, inget hittades. Ingen svullnad någonstans men rejäl hälta och just pulsen gjorde att vet misstänkte ligamentskada krona/lägre. UL måste ha gjorts i aug el tidig sept och då rekommenderades skoning med ringsko (ensidig hovbroskförbening upptäcktes på röntgen men enl vet troligtvis ej orsak till reaktionen) samt att hästen kunde skrittas, dock var skrittandet i sig inte kopplat till läkning utan till hästens välbefinnande och snabbare igångsättning sedan (detta frågade jag om). I samband med UL stallades de in, hon gick först på enda plana stället på gården, min ridbana, men var orolig och fick gå tillbaka till hage i backe med "gammkompisen". Det var också då jag testade skritta igång men hon bjöd inte alls framåt i uppförsbackarna så jag struntade i det. Jag började nog skritta ca 2 v före nästa UL i dec för jag ville inte komma med en helt obelastad häst och eftersom skritt varit OK. Då var backarna inget problem. Jag fick inget schema mer än att avvakta med böjda spår, jag började trava på plan mark efter någon månads skrittande och började med 3*10 steg på skrittrundan och utökade med antal steg och repriser och bara varannan dag. Väldigt långsamt upp till riktiga travsträckor alltså. När hon travade ordentliga rundor lade jag in galopp också, där var jag inte lika omständlig utan räknar med att kan hon trava på ordentligt så kan hon galoppera också (fast inga racerrundor naturligtvis). Började hoppa i maj, tror jag, hoppade en g/v på 80 cm-banor tills det där med bakbenet då. Under juli-aug red jag då någon gång/v riktiga galopprundor i terräng med upp och ned i högre tempo där hon var tvungen jobba ordentligt. Jag har aldrig upplevt att hon haft någon känning av det sedan. Hon är lite inåttåad så jag gissar att det ligamentet kanske inte frestas på så mycket då? Hon gick barfota under hela konvalescensen, liksom före och efter, trots rekommendationen om ringsko. Hovbrosket hade vi ju aldrig märkt av och eftersom jag bestämde mig för att inte rida kändes det inte som att hon behövde skor av den anledningen. Där hade jag nog resonerat annorlunda om det varit en ansträngningsskada men nu var det ju olycksfall. Minns iofs att de också ville ge ligamentet den stabilitet en ringsko ger men det var inget spring i hagen och hon rör sig bra barfota och då kändes det snarare som en risk att ovanan vid skor skulle få henne att klanta sig istället.

Jag har som sagt inte märkt av det sedan dess men hon har ju haft en 4-mån avställning efter det och är ingen tävlingshäst, går som mest 3-6dgr/v så hårdbelastad är hon ju inte. Går visst ordentliga pass men har återhämtning med longering, vila el skritt däremellan.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar