Sidepullfrågor

Glimfeather

Trådstartare
Är det öht någon idé att rida hästen med sidepull när man inte kan rida den i ordentlig form med det på? Min häst blir ungefär 100 gånger lugnare och gladare med sidepullet, men som sagt, jag kan inte rida henne i ordentlig form med det...

Sedan blir hon också väldigt osäker med det på sig, vågar inte göra saker hon annars gör, som när vi rider i skogen till exempel. Den osäkerheten komme rju förvinna när jag har ridit mer med det på och hon blir van. Är den osäkerheten något ni också har märkt något av?

Sv: Sidepullfrågor

har inte så stor erfaenhet av side-pull
men har läst om många hästar som söker sig neråt på de sen.
att det tar tid.
så om hästen trivs bättre med de skulla jag använda de.
för chansen att de blir ett snyggare ekipage är större
om än de tar längre tid och är mer jobb bakom.

Jo, precis... men kan det inte bli fel om hästen inte kan ridas i form? Om än bara i början... I hoppningen kan hon ha bett, då silikon, men det i metall hatar hon. Och silikonet ska jag inte använda i dressyrarbetet enligt kin tränare. Kan man med att komma med sidepull på träning? (kanske dum fråga)

klart du kan komma med sidepull på träning.
tänk bara på att din tränare kanske inte har erfarenhet av det....så du kanske inte får den hjälp du kan få annars,
det är visst lite skillnad att rida på sidepull och tränsbett... (har aldrig provat sp själv).

lite nyfiken åxå : varför tycker din tränare att du inte ska rida på silikonbettet i dressyren?

Min häst går 100 gånger bekvämare i form med sidpull än med bett. Men det har tagit några gånger med det att komma dit.

Jag tycker du ska träna vidare på sidepullet, för om hon verkar gladare på det är det väl toppen, go on! Formen kanske kommer så småningom... När hon känner sig mer hemmastadd med det

Det är just det, hon kan nog inge tom det så det kan ju bli lite fel. Hon använder ju hack om någon av hennes ridskolehästar inte kan ha bett...

'anledningen till att hon inte vill att jag ska använda silikon är för att det är odelat och hon tycker det blir för stumt i munnen. Hon gillar de delade bättre. Fast jag har sagt at min häst blir så stark när jag har det och bara hetsar så tycker hon det är bättre iaf. Men man kanske skulle prova utan bett nästa gång då?

amen strunta i vad din tränare tycker!!! vill du rida på silikonbettet så tycker jag att du ska göra det.

Ja, precis. Men hon har fått för sig att det skulle gå mycket bättre med det delade:S

prata med henne.....och funkar inte det skulle iaf jag byta tränare.

Jag tror inte hon bryr sig om vad jag har för bett egentligen, det får ju jag bestämma själv, hon kan ju liksom bara komma med synpunkter och tips, följer jag inte dem så gör jag inte det liksom ;)

Hej hej,

jag blir lite förvirrad när du säger att hon blir mycket lugnare och gladare med sidepull och sen i nästa mening att hon blir mycket osäkrare? hur menar du?

kanske är det så att hästen vant sig vid att ta stöd i bettet, och därför känner sig osäker när den inte har något sånt stöd`? det är nog bara en träningsfråga isåfall. när det gäller formen så hänger den ju inte heller på närvaron av ett bett i munnen det heller, utan på ärlig framåtbjudning och balans hos häst och ryttare. så det är något du säkert kommer fram till när ni bägge väl är vana vid sidepull.

mackan skrev:
kanske är det så att hästen vant sig vid att ta stöd i bettet, och därför känner sig osäker när den inte har något sånt stöd`?

ja, det är vad jag också tror, tror jag skrev att jag tror att det blir bättre med träning. ville bara fråga om någon hade varit med om samma...

mackan skrev:
när det gäller formen så hänger den ju inte heller på närvaron av ett bett i munnen det heller, utan på ärlig framåtbjudning och balans hos häst och ryttare. så det är något du säkert kommer fram till när ni bägge väl är vana vid sidepull.

jo, jag vet. men de tkan ta ett bra tag och vad jag vet är det inte särskilt bra att rida hästen ut form öht.

Använd det hästen trivs bäst med :)
Du känner din häst bäst, så gå på känslan...

Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 435
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 593
Senast: Emuliiaa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 483
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder