• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare islands_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 876
I

islands_lover

Fick hem ett nytt sidepull, lädervarriant från h**ks (200:-) men han känns otroligt stark i det, kan jag påverka det beroeende på hur jag spänner det? är det bättre att satsa på ett "riktigt" me rep? är det "skarpare"?

hoppas att ni inte tycker att jag skriver luddigt...

Sv: sidepull

Ett sidepull med repnos är skarpare än ett med lädernos. Sedan så har vissa hästar ingen respekt för sidepull alls.

Har inte så stor erfarenhet av sidepull själv heller, men de med repnos är ju i alla fall skarpare. Men det låter som din häst har påverkats av för mycket inverkan utav din hand. Försök att rida den inhägnat på en ridbana, en hage, en rundcorall eller något annat med sidepullet. Träna på att styra och göra halt med hjälp av din blick, att du andas när du t.ex. ska göra en halt, använd sitsen att inverka med osv.

Så kanske du kan rida hästen på det andra bettet som den gått på tidigare,
om du t.ex. rider ut. Men försök även ute att rida mer med inverkan av din sits,
blicken och andningen osv. Vad har du för bett på din häst nu?

Att byta till ett sidepull med repnos KANSKE funkar. Det är ju ingen som vet.
Men risken finns att hästen slutar lyssna på det med sedan. Så jag skulle nog försöka träna vidare på ditt sidepull från hööks och ge det ett par gånger. Det är ju helt nytt för hästen också!

det har han, han regarear likadant som i ett illasittande snett hackamore (inlånat) men när han blir ivrig eller kommer på att han ska testa så är han mycket starkare nu i sidepullet (i helt läder, även över nosen)

cactuspower skrev:
Har inte så stor erfarenhet av sidepull själv heller, men de med repnos är ju i alla fall skarpare. Men det låter som din häst har påverkats av för mycket inverkan utav din hand. Försök att rida den inhägnat på en ridbana, en hage, en rundcorall eller något annat med sidepullet. Träna på att styra och göra halt med hjälp av din blick, att du andas när du t.ex. ska göra en halt, använd sitsen att inverka med osv.

Så kanske du kan rida hästen på det andra bettet som den gått på tidigare,
om du t.ex. rider ut. Men försök även ute att rida mer med inverkan av din sits,
blicken och andningen osv. Vad har du för bett på din häst nu?

Att byta till ett sidepull med repnos KANSKE funkar. Det är ju ingen som vet.
Men risken finns att hästen slutar lyssna på det med sedan. Så jag skulle nog försöka träna vidare på ditt sidepull från hööks och ge det ett par gånger. Det är ju helt nytt för hästen också!

tidigare hade vi ett tredelat.. men det gick inte alls då vi hittade ärrbildningar i munnen, då fick jag låna det illasittande hackamoret, och så hära lung och "snäll" var han aldrig med bett..

Min häst har ingen vidare respekt för bettlöst alls. :crazy:
har ridit henne hela sommaren med bettlöst, både ponnyhack och sidepull med repnos för att få bort alla dåliga minnen från sjukdomar och annat.
Men hon tyckte de var ungefär lika med grimmor och körde lite som hon ville med mej i börjann.
DET blev bättre för jag har kunnat inverka på henne med röst och säte på ett helt annat sätt än förut men ändå verkade hon tycka att det var tramserier.
När jag så sent som i eftermiddags erbjöd henne bett blev hon alldeles överlycklig, och VILLE jobba.

Kanske är bettlöst inte något för alla hästar? men jag tänker ändå fortsätta varva med bettlöst då jag tror att det är ett sunt sätt att rida på.

Jag tror att bettlöst är det rätta för han, det enda vi håller på med är vem som ska bestämma, han vet åt vilket håll hemmåt går åt :devil: så ibland byter han väg... men vi kommer alltid åt det håll jag vill... ;).

När tandis kommer upp ska vi in för han så får han titta i munnen, sen ska jag sakta men säkert införa tredelat igen, men det blir nog i vinter

Precis så var/är min häst också, visst lyssnar hon, men när hon ser en chans att ta sig hemåt snabbar än vad jag tänkt så försöker hon.
Likadant fuskar hon hemskt på ridbanan.
men som du skrev och några andra, det är ju en fråga om övning och åter övning.:)

några bra övningar? vi har inte tillgång till ridbana...

Jag fick rådet att använd hela min sits mer aktivt och det fungerade bra...
Försök träna på att styra med ben och röst, runt träd och sånt är perfekt.
Det gjorde så jag kände att kontrollen ökade i alla fall...

Har ett side pull med rep över nosryggen och jag tycker det blir för hårt. Det blir skavsår även om jag rider ut på långa tyglar. Måste ha ludd på för att slippa skav. (så repnos behöver inte vara en bra lösning heller)

hm, ska ut och testa i kväll, jag känner iaf att jag har mer kontroll nu än när jag red med bett, nu känner jag att han bara är småtestig... :devil:

Det är synd att man inte får tag på ett ex med rep för att testa, visst jag är inne på att om jag köper ett så blir det att linda det.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka