här på en ridaffär som ligger nära. så ja kunde klämma o känna på det :-)

Ok. Får väl kika lite i Globen om det finns ngt snyggt som man kanske kan beställa hem då man får råd. :angel: Finns tyvärr inte så stort utbud här i Norrland där jag bor. :(

sidepull blir nog jättebra på din häst som omväxling :-) en del hästar tycker inte att det är så skarpt med sidepull, medans andra är väldigt känsliga. min häst är lagom känslig, när jag har repnosdel med tunnt kaninskinn över (ja, kaninskinn.. fick en spillbit av en släkting..)

Jo, jag hoppas det! :) Samt att det är bra att ha ett bettlöst alternativ om det skulle börja krångla med tänderna. Hon måste ha plegg för att raspas och hon är dräktig nu så det vågar jag inte ge. Så vi kan inte raspa några tänder förän hon fölat i maj. Nu ser hon ju jättefin ut just nu men OM... så känns det bra att ha en plan b.

Har varit sugen läääänge nu på att prova sidepull och allra mer då du då sagt att M går så bra på det.
Så idag tog jag och tillverkade ett provisoriskt sidepull av mitt distansträns(som även kan användas som ridgrimma) :D
:eek: :eek: Säger jag bara... Var ute en liten sväng och skrittade o travade lite o vilken skillnad... :love:
Hon är jobbig till och från med bettet/huvudet och jag har provat flera olika bett nu på slutet, några har varit bättre än andra, men nu, vilken skillnad... :love:
Så nu blir det till att inhandla ett sidepull... :)

då kanske jag borde ta bort luddet på mitt med lädernos då min häst är väldigt stark med det :confused:

tror inte det blir bättre om du plockar bort det.
iof kan du prova, men om du upplever det så, är det nog handen som är boven i dramat ;) försök rida mera med sätet och försöka få hästen att hitta en form från dig. du ska inte röra på sidepullet som ett bett.

Kul att det funkar så bra med detta på Queen oxå! :) Jag rider alla mina ridhuspass på sidepull numera. Då jag rider ut har jag dock bett, in case of emergency. :D

Jag köpte f.ö ett nytt sidepull i Globen, ett Tärnsjö! :love: *nej, jag retas inte alls* :angel:

försök inte tänka på det. kräv inte form första passen/månaden/månaderna. utan försök få hästen att reagera igång och avsaktning med tex rösten. Ju mer du tar tag i hästen, ju mer springer den ifrån annars. det kan ta tid. men den som väntar på ngt gott :)

Förstår att du använder sidepull på alla dressyrpass... :love:
Kommer nog att vilja ha bett på Queen då jag rider med andra ute jag... ;)

Nädå, jag blir inge avis alls... :angel: :angel:

Sätt inte på ett ludd. Det tar bort hela verkan av side-pullet. När jag red på side-pull snodde jag en bit av min mors fejk skinn och satte på. Inte för tjockt och det tog bort bränn effekten av repet som både jag och hästen tyckte illa om. Oavsett om man vill det eller inte så kommer man till det att man måste ta tag rejält i hästen någon gång.

Som sagt du får samma "skarphet" av side-pullen men slipper bränn effekten som kan påverka enormt mycket så då kan du fortfarande rida med samma fina signaler.

alla upplever olika.
för min del går det alldeles utmärkt med nosludd och har så gjort under ett par år...
det finns ju tunnare typer av nosludd. såna dära jättetjocka bör man inte ha på, även om det går. men då blir det nästan "lite för varmt" för hästen och ännu svettigare

Har ridit med ludd på sidepullet ett par veckor nu och det går jättebra. Hon är känslig men inte överkänslig, om man kan uttrycka det så. Rider som Stilett på ett väldigt tunt ludd, ingen fårskinnshistoria som är så modern nu direkt. :D

Sen är hon en sån häst som man faktiskt aldrig behöver ta rejält i under dressyrarbetet. Sällan annars heller för den delen. Då min tränare tävlade henne för första gången gjorde hon en lika kraftig halvhalt som hon brukar göra på sin valack (stor o rejäl häst som gick 1.40 m hoppning) tre galoppsprång från hindret. Min häst gjorde halt! Snacka om panikridning det blev då. :rofl:

Jag menade kanske inte under ett pass i paddocken direkt, mer ute.
Jag red även ut på det under den tiden jag använde det och ibland kom det kossor rusande mot oss i full karriär och då kunde man blir tvungen att säga stopp på ett rätt grovt sätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar