Darbhanga

Trådstartare
Har just köpt ett sidepull till min häst. Hon går väldigt bra på det men vad som faschinerar mig är att hon upplever sidepullet som väldigt skarpt. Man får vara otroligt lätt på handen med det för att inte få i handbromsen. Hon upplever det tom ngt skarpare än kandaret.

Vad har ni för erfaenheter av sidepull? Hur reagerar era hästar på det?

Min häst är tidigare riden en del på hackamore men det reagerar hon inte alls lika på, då är hon ungefär som på tränsbett.

är det sidepull med rep? det är rätt starkt.

jag har sidepull med lädernos och nosludd, då blir det mera som en ngt starkare än grimma.

Japp, det är med rep. Funderar på att sätta på ett ludd. Fast hon är väldigt läcker att rida på det som det är nu oxå, kräver lite mer diciplin av mig och min sits. :)

fördelen med att du täcker repet är att du kan slippa skavsår. det kan bli svettigt under om man har otur och tack vare att det är rep, bildas skav (kan hända med lädernos oxå!) nu är det ju olika såklart och funkar det bra som det är nu så är det ju bara bra! och ja, visst får man lära sig rida med sitsen :) man känner verkligen sina brister när man rider bettlöst, och det är bra, så man vet vad man ska träna på :banana:

Jag rider Pasqunelle en del på sidepull.
Jag kan uppleva att han blir stark och tung i handen med det, fast då vet jag att det beror på mig. (Att jag har för mycket kontakt, så det blir ett konstant tryck.) Jag har valt att endast rida ut med det, då jag tycker det funkar bäst.

Jag gör. Tömkört mest men ridningen kommer ske på sidepull tills vi kommit längre och plockat bort vargtänderna. Måste ju lära in bett också eftersom hon ska tävla.

Är hemskt lyhörd men det är hon i grimma också, sidepullen är väl ngt tydligare.

Har nyss tagit bort vargtänderna på min häst. Rider just nu på sidepull med rep, och repet har skinn ovanpå. Han upplever det också som lite skarpt. Dessutom går han högre med huvudet än när jag rider med bett. Jag försöker vara otroligt lätt på handen.

Snart ska jag börja rida med bett igen. Men nu när jag provat sidepull ska jag variera mellan det och bett. :)

sidepull är rätt skarpt. Du kan sätta tex nosludd på nosdelen om det är för skarpt för hästen.

Tack för era åsikter! Jo, jag ska nog sätta på ett ludd. Blev så förvånad bara då jag läst att sidepull var ett milt redskap som passar den unga hästen. Fast det kan det ju göra ändå, passa den unga hästen alltså. Då är det ju extra bra om redskapen är tydliga s.a.s :)

Jag har ett sidepull med läderklätt rep. :) Tycker det funkar bra på min häst

fast det är det det just gör, men att repet är skarpare :) , sedan tror jag faktiskt det är vanligare att repet säljs, jag fick leta i ett halvår för att hitta lädernos då jag köpte mitt sidepull (som var för ett par års sen)...

både rider å kör med sidepull funkar utmärkt men de ska ju bara användas i utbildnings syfte, anledning till att de är "skaprp" beror på våran hand :D är du hård i handen så ta på ett nos ludd, annars kan du rida med de som de är då du får hästen att "lyda" små små hjälper :D

Det tror jag oxå, har inte sett ngt med lädernos säljas begagnat alls, det har bara varit rep. Och som alltid vill man ju vara lite ekonomisk och prova med ett beg. innan man beställer ett dyrt exklusivt nytt. :) "om det inte skulle funka"...

Jag är inte hård i handen, det går inte att vara på denna dam. Hon är en riktig lady som måste ridas med finess, hon visar tydligt vad hon gillar och inte gillar. Hon är ganska välutbildad i dressyr, tävlad LA.5, utb Msv, trampar o byter i serier tom vart 3:e. Går på väldigt små hjälper. Vill ha sidepull att växla mellan för att spara lite på hennes mun, ett tips från tandläkaren. Hon är väldigt trång i munnen, svårt att hitta bett som får plats ordentligt.

ja verkligen, jag gav nästan 1000 kr för mitt sidepull :o
men då hade jag provat innan, då jag red in honom, så jag visste att det funkade :)

Kanske blir ngt sånt för mig i framtiden oxå..men som sagt..man vill ju prova först! Vart köpte du ditt?

Rider med sidepull med jämna mellanrum.
Hästen gillar det, och slappnar av i kroppen.
Hon gillar inte att känna repet mot nosryggen, så vi rider alltid med nosludd.
Hade ett av fårull tidigare, men det var så stort, så stackarn blev orolig för att hon inte såg marken... :o :crazy: :rofl:

Jag har upptäckt att det är skönare att ha delade tyglar, för då använder jag mina hjälper mer korrekt med sidepull. Jag kan ju inte rida med samma hjälper som med bett eller hackamore, så de delade tyglarna har hjälpt mig att tänka på det.
Jag (och ägaren) får bättre hand m sidepull, antagligen för att vi inte kan rida som vi alltid har gjort.

Hästen gillar sidepullet och kan gå hur fint som helst. Man kan visserligen inte få samma samling på henne med det idag som på bett, men det är väl till största delen ryttarens fel. Jag tycker dock att hon orkar jobba mer i form när hon är "fri" med sidepullet, än med bett.

Sidepull är skarpt, speciellt om man inte vet vad man gör, så man får vara försiktig med det.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar