TinyWiny

Trådstartare
Vågar man köpa en häst som efter en smäll/spark ifrån en annan häst på länden fick ont i SI leden?
Han fick några kortison sprutor i augusti 2012 och har sedan dess ridits som vanligt utan problem.
Han ska om jag köper honom användas till promenadridning i alla gångarter 3-4 gånger i veckan på alla underlag.
Jag har precis fått ta bort min häst efter tre års kämpande mot cushing och fång och vill absolut inte dra på mig några problem men den här hästen tilltalar mig något enormt.

Sv: SI leden

Ja om hästen i sin besiktning får SI leden kollad med ultraljud så man kan se att hästen inte har några problem just nu.
Hur rör sig hästen?

Fick plocka bort en häst förra året pga. problem med SI leden. En diffus :devil: led som det tog många besök hos vet innan vi körde vidare till husaby där de ULade rektalt.

Men är hästen frisk och fräsch nu och att man gör en ordentlig besiktning ja. Annars nja, finns fler hästar ute i djungeln.

Jag tycker att dom du testat den några ggr och gillar den så ser inte jag det som ett problem. Det verkar ju vara helt rätt användningsområde för denna häst. Promenadridning 3-4 ggr/vecka borde den ju klara av. (man kan ju inte avliva alla hästar med lite defekter) Men kolla lite mer på en vet besiktning såklart.

Kanske om hästen är igång och inte visar något annat vid ridning/hantering och besiktning på klinik?
Köpte en häst som jag senare fick ta bort, den hade gått omkull långt tidigare o blivit behandlad för det, när jag besiktade på klinik var den lite ojämnt musklad och hade en 0,5 gradig hälta på ena fram, jag kan nu tycka att jag var naiv och bara skyllde på "felaktig" ridning men trodde verkligen inte att det skulle vara ett stort problem.

Hästen blev trots lång vila (fick en annan skada i hagen), lugn igångsättning och flera behandlingar i ryggen senare utdömd:cry:

Min häst har lite krux med SI-leden, hon går hos kiropraktor/ET 2-3 gånger om året och det håller henne väldigt fin. Så är du inställd på att lite förebyggande arbete behöver göras så är det en ganska lätt sak, iaf enligt min erfarenhet.

Ja om hästen i sin besiktning får SI leden kollad med ultraljud så man kan se att hästen inte har några problem just nu.
Hur rör sig hästen?

Fick plocka bort en häst förra året pga. problem med SI leden. En diffus :devil: led som det tog många besök hos vet innan vi körde vidare till husaby där de ULade rektalt.

Men är hästen frisk och fräsch nu och att man gör en ordentlig besiktning ja. Annars nja, finns fler hästar ute i djungeln.

Jag vet ännu inte hur den rör sig då jag inte har varit där än. Den bor en bra bit bort så jag känner att är det helt kört så vill jag veta det innan jag sätter mig i bilen en hel dag.
Självklart måste hästen besiktigas ordentligt innan ett ev. köp.
Enligt ägaren är det inget fel på den nu.

Jag tycker att dom du testat den några ggr och gillar den så ser inte jag det som ett problem. Det verkar ju vara helt rätt användningsområde för denna häst. Promenadridning 3-4 ggr/vecka borde den ju klara av. (man kan ju inte avliva alla hästar med lite defekter) Men kolla lite mer på en vet besiktning såklart.

Tyvärr kommer jag inte kunna prova den flera gånger eftersom den står så långt bort.
Ja den borde ju klara det men vem vet? Jag vill verkligen inte utsätta mig för den fruktansvärda sorgen att ta bort en häst tidigare än vad som blir med ålder igen.
Självklart kommer den besiktigas ordentligt om det blir ett köp.

Kanske om hästen är igång och inte visar något annat vid ridning/hantering och besiktning på klinik?
Köpte en häst som jag senare fick ta bort, den hade gått omkull långt tidigare o blivit behandlad för det, när jag besiktade på klinik var den lite ojämnt musklad och hade en 0,5 gradig hälta på ena fram, jag kan nu tycka att jag var naiv och bara skyllde på "felaktig" ridning men trodde verkligen inte att det skulle vara ett stort problem.

Hästen blev trots lång vila (fick en annan skada i hagen), lugn igångsättning och flera behandlingar i ryggen senare utdömd:cry:

Hästen är igång nu. Rids några gånger i veckan just nu och har varit igång sedan behandlingen.
Jag kommer verkligen vara stenhård på besiktningen. Jag vet hur lätt det är att skylla på olika saker :(

Min häst har lite krux med SI-leden, hon går hos kiropraktor/ET 2-3 gånger om året och det håller henne väldigt fin. Så är du inställd på att lite förebyggande arbete behöver göras så är det en ganska lätt sak, iaf enligt min erfarenhet.

Ja behövs det något sådant några gånger per år så är det ju inget egentligen. Bara den inte går sönder och får ont. På samma gång vill jag ju verkligen inte behöva fundera på trasiga hästar mer :crazy:
Tyvärr har ju alla något. Endel har grejer som ägaren redan vet om och andra har något som kommer fram allteftersom.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 693
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 969
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna