Showmanship och Trail at halterfunderingar

N

np2

Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at halter några gånger men har aldrig riktigt lyckats lista ut uppställningarna.

Ska man ställa upp hästen även innan klassen? Jag vet ju att man oftast går in alla ekipage på banan och ställer upp och då är jag med på att man flyttar sig så att man inte är i vägen för domaren.

Men om jag startar som tvåa i klassen och jag har ställt upp nere på kortsidan, mönstret börjar vid en kon längre upp, ska jag då när det är min tur gå fram till konen, ställa upp hästen igen och flytta mig för domaren (säg att domaren står på vänster sida på ridhuset, jag ställer mig då på höger sida av hästen) hälsa och sen kliva tillbaka och göra mitt mönster, eller ska jag nerifrån min uppställning nicka till domaren och sen bara köra igång med mönstret direkt utan att stanna till vid konen?

Sen när jag ändå är igång, visst får man byta sida och hand på ledtygeln vid tex en grindpassage om det krävs (man ska öppna grinden åt höger ex)? Och om man ska göra en boxvändning åt vänster ska man då byta sida och göra en bakdelsvändning eller hur tänker man?

Det var många och lite svamliga funderingar men jag hoppas ni förstår på ett ungefär vad jag menar i alla fall :D

Sv: Showmanship och Trail at halterfunderingar

I showmanshipen ska du som du säger så fort den innan dig börjat sitt mönster gå fram ställa upp din häst (i square) vid startkonen och ställa dig på andra sidan mot vad domaren är. Du står ju då automatiskt med ansiktet mot domaren och när han nickar, nickar du lätt tillbax och går snabbt över till rätt sida och börjar mönstret. Även när du står i väntan både före och efter din tur, ställer du oxå upp hästen och ställer dig på andra sidan mot vad domaren är. Det är för att det är hästen du visar upp, inte dig själv. Tänk på att tävlingen pågår från att du går in på banan tills att prisutdelarna ropas upp, så att du uppför dig tävlingsmässigt korrekt under hela tiden.

I trail at halter är jag inte lika säker, men jag har för mig att du får byta hand i en grinspassage eller ta ta allt grimskaft i ena handen för att kunna öppna med den andra.
När du gör boxvändningen ska du alltid vara på vänster sida och då vända hästen anntingen emot eller ifrån dig beroende på åt vilket håll som ska vändas.

Tack för svaret, då vet jag hur jag ska göra nästa gång jag är med i en SH! :bow:

Om jag står på hästens vänstra sida och ska vända åt vänster, får jag då backa och på så sätt vända hästen mot mig eller måste jag bara gå åt vänster och ta med mig hästen?

Du får nog göra hur du vill, så länge du är kvar på vänster sida av hästen. När man rider och ska vända i boxen får man ju knixa å trixa, så de måste man ju när man gör det till fots med. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 232
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag är född med en svagare och kortare vänster sida. Jag har aldrig brytt mig om inlägg osv utan bara kört på och jag har aldrig haft...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Lilla
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar