Showmanship at halter

J

Junior

Någon som har tips hur jag ska träna inför detta? Är sprillans ny på detta område.
Vill ha tips på hur ett mönster kan se ut, hur jag ska klä mig, ska pålle ha fläta i svansen??? M.m vill veta allt eller var jag kan hitta fakta.

Ha det!

Detta är ju Simpes gren men tills hon, eller någon annan kunnig, dyker upp så kan du ju läsa lite i en tidigare tråd:
Länk

Simpe här :D
Där gäller det att ha en lyhörd häst som följer din rörelser direkt. Det är ju du som uppvisare som bedöms i showmanship och det är jätteviktigt att du är prydlig och snygg och att hästen glänser. När du kommer in på banan ska du gå ett mönster med hästen och då visar man alltid skritt, trav, vända, backa och stopp. Sen inspekterar domaren hästen och då är det viktigt ha ögonkontakt med domaren och le, le, le. Det finns ett speciellt rutmönster du ska tänka vid inspektionen och du får aldrig vara i samma ruta som domaren. Du kan tänka dig ett kors mitt över hästens rygg och det bildar rutorna.
Jag tränar Zorro med att han ska följa mig och lyssna direkt på varje rörelse jag gör. Sen är det viktigt att hästen kan stå still medans du rör dig runt hästen.
Jag brukar ha kavaj, slinky och snygga svart jeans och PUTSADE boots. Sätter in en liten bild :D
http://medlem.spray.se/louise670413/hpbimg/showmanship%2003.jpg

Jag har okså en liten fråga?
Hur mycket tittar domaren på att man "matchar" hästen i storlek?
Har hört att om man har en liten häst och är stor själv att man inte harmonerar med hästen och då får minus för det.

//Christel

Måste vara nåt du drömt..... ;) Eller så är det hormonspöket som är i farten.... ;) :angel: :D
Sorry, var tvungen att klämma med nåt sånt.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar