Shoppingtråden körning

I dag har jag fyndat en arméns loksele. Den är i riktigt bra skick utifrån bilderna, det enda som saknas är däckelgjord och baksele. Men det är lätt fixat.
Nackdel: Jag har bara sett den på bild. Och min bror som inte ser skillnad på en sadel och sele fick hämta den på annan ort. Risk att ha blivit grundlurad. Men för 800:- är det värt risken..
Min tanke är att använda lokorna lösa med draglinor fästa i spännet till uppehållsremmen (om den är tillräckligt hållfast, annars fästa i ringen) och se köpa en lös maggjord, lösa höga skakelinfästningar och sätta dit remmar som däckelgjord. Och sen en baksele till det. Eller en ny svart DO Duo i strl full när den kommer in i september, vilket blir ungefär samma pris som delarna lösa... Och då får jag en brösta, huvudlag, draglinor och tömmar på köpet :)

I dag har jag fyndat en arméns loksele. Den är i riktigt bra skick utifrån bilderna, det enda som saknas är däckelgjord och baksele. Men det är lätt fixat.
Nackdel: Jag har bara sett den på bild. Och min bror som inte ser skillnad på en sadel och sele fick hämta den på annan ort. Risk att ha blivit grundlurad. Men för 800:- är det värt risken..
Min tanke är att använda lokorna lösa med draglinor fästa i spännet till uppehållsremmen (om den är tillräckligt hållfast, annars fästa i ringen) och se köpa en lös maggjord, lösa höga skakelinfästningar och sätta dit remmar som däckelgjord. Och sen en baksele till det. Eller en ny svart DO Duo i strl full när den kommer in i september, vilket blir ungefär samma pris som delarna lösa... Och då får jag en brösta, huvudlag, draglinor och tömmar på köpet :)
Men om du ska använda lokorna lösa så behöver du inte dubbla gjordar för då måste du fästa bakselen i skaklarna. Fast jag förstår inte riktigt när du skriver att du ska fästa draglinorna i uppehållsremmen? Draglinorna måste ju fästas i lokorna? Men jag kanske missförstår dig.
Jag har lösa lokor och då fäster jag draglinorna i dragringen som sitter på draglädren. Sedan använder jag de vanliga uppehållsremmarna som sitter på bakselen för att hästen inte ska råka trampa på draglinorna i en nedförsbacke

Men om du ska använda lokorna lösa så behöver du inte dubbla gjordar för då måste du fästa bakselen i skaklarna. Fast jag förstår inte riktigt när du skriver att du ska fästa draglinorna i uppehållsremmen? Draglinorna måste ju fästas i lokorna? Men jag kanske missförstår dig.
Jag har lösa lokor och då fäster jag draglinorna i dragringen som sitter på draglädren. Sedan använder jag de vanliga uppehållsremmarna som sitter på bakselen för att hästen inte ska råka trampa på draglinorna i en nedförsbacke

Jag tänkte att man kanske kunde använda den delen av uppehållsremmen som sitter fast i ringen, den med spänne på, för att använda det spännet till vanliga läderdraglinor. Men det beror absolut på hur hållfastheten är. Och dubbla gjordar tänker jag mig ändå är ett måste precis som på silettdäckel, en för att justera skakelfästet och en för däckeln? Ungefär som att använda en silettdäckel istället för bågdäckeln.

11880644_10153503236362380_8333648424880457902_n.jpg

Nu har jag shoppat loss till den nya hästen. Det blev en ny bröstsele i Biothane, helt fantastiskt material! Sen nya draglinor till lokselen, en slagrem, ett nytt träns, flugtäcke, flughuva och även ny hjälm och jacka till mig. Och ny hängare och hylla till selkammaren för att allt ska få plats. Det är en riktigt härlig känsla att få börja med en ny häst och en ny fin kvalitetsutrustning!
11954627_10153526741517380_6321329039373401892_n.jpg

Vet ni vart man kan hitta överdrag till draglinor i typ neopren? Både för att bara kunna tvätta av med vatten, och för att minska skav på en känslig häst?

Jag tänkte att man kanske kunde använda den delen av uppehållsremmen som sitter fast i ringen, den med spänne på, för att använda det spännet till vanliga läderdraglinor. Men det beror absolut på hur hållfastheten är. Och dubbla gjordar tänker jag mig ändå är ett måste precis som på silettdäckel, en för att justera skakelfästet och en för däckeln? Ungefär som att använda en silettdäckel istället för bågdäckeln.

11880644_10153503236362380_8333648424880457902_n.jpg
Ja då förstår jag vad du menar :-) Låter bra

Vet ni vart man kan hitta överdrag till draglinor i typ neopren? Både för att bara kunna tvätta av med vatten, och för att minska skav på en känslig häst?
Skav av draglinorna brukar lösas med en bredare svängel. Det finns ju linor i diverse syntet material som är väldigt lätta att hålla rena men kan inte säga att jag sett överdrag till linor mer än i läder.

Idag skall jag inhandla tidtagarur så jag kan börja träna på att hålla tider i maratonsträckorna=) ska åka ut med bilen tänkte jag och mäta upp 1 km portar så har man nått att träna på=)

Idag fick jag hem lokselen jag fyndade för ett tag sedan. Inte nog med att jag fick den för ett par hundralappar, säljaren jobbade i samma område som min bror, som nu tog med den till mig 60mil bort när han ändå hade vägarna förbi med jobb. Så slapp jag lika mycket i frakt som selen kostade. Jag hade bara sett selen på en dålig bild och förväntade mig det värsta, såklart. När en affär har gått lite för smidigt för att vara sant så är det ju oftast så. Och så får jag hem min nya gamla armésele.... och den är nyrenoverad! Nytt läder, nya nitar, dragläderna är kvar stämplade med kronans, men den kan knappt ha varit använd. Till och med lokornas bossor ser omstoppade ut med nya sömmar. Bågdäckeln är som ny. Det enda som skvallrar om att den är använd är att färgen på träet är lite flagigt.
Ett par saker saknas dock, men det visste jag om. Den har ingen baksele, ingen nackputa och ingen däckelgjord. Baksele tar jag enkelt från mina andra selar (har de ändå alltid lösa och kopplar med snabbkoppling i däckel), däckelgjord ordnar jag med en läderstroppar och bukgjord. Nackputa finns att köpa, men om det inte är ett måste med tagel kan jag ordna en puta i annan kraftig stoppning.

Nu återstår att se om den passar på hästarna...

Tänkte ev. köpa ny sele till min shetland nu. Har i nuläget driveout syntet och är urbota trött på det materialet!! Vill ha riktigt läder som är trevligare att jobba med och så att man enklare kan göra egna hål och så. Kollade på driveout duo då jag tycker den är så snygg :love: Men fick då se att den inte är helt i läder utan trots allt är delvis i syntet :cautious: Är det bättre jag satsar på drive out start då?
Har även funderat på hur man på bästa sätt får snabbspännen till bakselen? Har en cavaletti Rockard.

Tänkte ev. köpa ny sele till min shetland nu. Har i nuläget driveout syntet och är urbota trött på det materialet!! Vill ha riktigt läder som är trevligare att jobba med och så att man enklare kan göra egna hål och så. Kollade på driveout duo då jag tycker den är så snygg :love: Men fick då se att den inte är helt i läder utan trots allt är delvis i syntet :cautious: Är det bättre jag satsar på drive out start då?
Har även funderat på hur man på bästa sätt får snabbspännen till bakselen? Har en cavaletti Rockard.

Jag tycker att syntet i sele bara är en fördel, såvida det är som på Duo eller andra märken där det är mer som läder. DOs syntetsele är mer material som en grimma, förstår att du är trött på det. Men, ruggigt prisvärt ändå.
Jag har en hel sele i biothane och bara älskar det materialet. Bara spola av. Jag har bara ett snabbspänne till bakselen, mellan ryggstycke och däckel. Om man kopplar bort det så kan hästen bara gå ur vagnen, och man behöver inte lossa på båda sidorna. Till bakseleremmarna som fäster i skaklarna har jag karbinhakar så det går snabbt och smidigt att koppla på/av.

Jag tycker att syntet i sele bara är en fördel, såvida det är som på Duo eller andra märken där det är mer som läder. DOs syntetsele är mer material som en grimma, förstår att du är trött på det. Men, ruggigt prisvärt ändå.
Jag har en hel sele i biothane och bara älskar det materialet. Bara spola av. Jag har bara ett snabbspänne till bakselen, mellan ryggstycke och däckel. Om man kopplar bort det så kan hästen bara gå ur vagnen, och man behöver inte lossa på båda sidorna. Till bakseleremmarna som fäster i skaklarna har jag karbinhakar så det går snabbt och smidigt att koppla på/av.

Tack för svar! Vart har du köpt din biothanesele? Är det ett material som går att göra egna hål i med håltång? Har nämligen haft problemet nu att när jag vill ha snabbspännen mellan draglina och svängeln så blir linorna för långa och det är ju värdelöst att göra egna hål i det där tyget..
Smart med bakselen! Har aldrig tänkt så långt att man kan släppa bakselen där :) Men förstår inte riktigt hur du fäster den uppe på ryggen och vad för typ av snabbspännen du har?:D

Tack för svar! Vart har du köpt din biothanesele? Är det ett material som går att göra egna hål i med håltång? Har nämligen haft problemet nu att när jag vill ha snabbspännen mellan draglina och svängeln så blir linorna för långa och det är ju värdelöst att göra egna hål i det där tyget..
Smart med bakselen! Har aldrig tänkt så långt att man kan släppa bakselen där :) Men förstår inte riktigt hur du fäster den uppe på ryggen och vad för typ av snabbspännen du har?:D

Min Biothanesele är en prototyp från DO, tror den kommer att komma in till försäljning där snart. Kan varmt rekommendera den!
Jag har en liten snabbkoppling/skothake fäst i ryggstycket som jag kopplar i däckeln, ringen där ryggstycket annars fäster. På min ena sele har jag en vanlig hake, vet inte riktigt vad den modellen heter, men kollar du på DO:s hemsida och söker "hake" så finns de där.

Alltså det blir så dyrt att shoppa körgrejer. ;) Igår fick vi hem denna:

12144770_10153111562395544_2670196679167695078_n.jpg

12079591_10153111562280544_1910420497841174935_n.jpg
12116003_10153111562285544_5336641593864367545_n.jpg

Sorry bildbomben! Det sved i plånboken men känns sååå kul! Perfekt lätt och stabil. Endast 90 kg, men gjord i högfasttål så lika hållbar och stadig som tyngre. Separat hjulupphängning, händer inte så mkt med andra ord när man kör ner i en håla eller över något. Bara provkört den igår, men kändes riktigt bra! :D (Dock så har jag nu tilläggsbeställt en till kuskbock som är lite bredare då denna standard var något trång för mig som so far är lite bred om höfterna. Och så ska han höja upp den något.
Men det funkar som det är så länge.
Ska bli SÅÅÅ kul att köra mer med den, och färgen blev så lyckad! Alltid en liten chansning. Vagn är ju en ganska stor investering i något man inte kan känna och klämma på innan...men att själva vagnen skulle vara bra visste vi i och med att det var Tidaholm. :)

Även selen inhandlades från dem, man fick lite rabatt när man köpte vagn. :)

Alltså det blir så dyrt att shoppa körgrejer. ;) Igår fick vi hem denna:

12144770_10153111562395544_2670196679167695078_n.jpg

12079591_10153111562280544_1910420497841174935_n.jpg
12116003_10153111562285544_5336641593864367545_n.jpg

Sorry bildbomben! Det sved i plånboken men känns sååå kul! Perfekt lätt och stabil. Endast 90 kg, men gjord i högfasttål så lika hållbar och stadig som tyngre. Separat hjulupphängning, händer inte så mkt med andra ord när man kör ner i en håla eller över något. Bara provkört den igår, men kändes riktigt bra! :D (Dock så har jag nu tilläggsbeställt en till kuskbock som är lite bredare då denna standard var något trång för mig som so far är lite bred om höfterna. Och så ska han höja upp den något.
Men det funkar som det är så länge.
Ska bli SÅÅÅ kul att köra mer med den, och färgen blev så lyckad! Alltid en liten chansning. Vagn är ju en ganska stor investering i något man inte kan känna och klämma på innan...men att själva vagnen skulle vara bra visste vi i och med att det var Tidaholm. :)

Även selen inhandlades från dem, man fick lite rabatt när man köpte vagn. :)

Vad kosta den? :d

Vad kosta den? :d

Så mycket så jag nästan skäms! Men vill man ha kvalitet så får man betala... :P Tidaholmsvagnar är dessutom så grymma att ha att göra med, riktig service. Vår rockard är från dem också.
(39000 kr i grund, sen lade vi på ett löstagbart baksäte(1500 kr) och så fanns inte färgen som standard så då fick vi betala 2500 kr för den också. Så vi hamnade på 43000 kr men då fick vi den precis som vi ville ha den, efter våra mått. Och han håller på att fixa ytterligare en kuskbock då min rumpa var lite bred för denna.)

Hah, nu har jag shoppat igen.
Tyvärr inga bilder - hämtade leksaken igår kväll och det var kolsvart.
Jag tog en rövare och köpte en gigg via annons på facebook. Skapliga men inte helt tydliga bilder.
Hade nog lite fjärilar i magen över vad jag skulle vänta mig av skicket: prislappen var 1500kr och man vet ju aldrig riktigt men den sades vara i gott skick.
Jag var för lat för att åka och titta först, och tingade osett.

Jag ångrar mig INTE.
Fick en jättefin gigg från Thulins Åkvagnsfabrik, numrerad. I stort sett all originalfärg kvar även om jag misstänker att man spraymålat något föremål som stått i närheten för det är lite "fel" färgstänk på ett par ställen.
Fina smidesjärndetaljer, konstverk! Fin svängel som är fästad med metallbult, inget rost.
Inga sprickor någonstans i träarbetet.
Intakt dyna (fast inte helt ren förstås), fotsacken sitter där den ska vara (dock lite dåligt läder på ett par ställen, får dränka in i olja och se hur det blir).

Jag som avskyr att städa, putsa och feja, längtar efter att ta fram en fuktig trasa och börja torka lite.
Lacken på stänkskärmarna (heter säkert något annat i verkligheten) ser ut att vara helt intakt. Fin, röd färg på hjulekrarna.

Jag är lyrisk, ja.
Och ser verkligen fram emot att köra med min fina gigg.
Och blev löjligt sugen på att köpa ett par nya, fina vagnslyktor att stoppa ner i lykthållarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Senast: Lyan
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 643
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar