Shoppingtråden - Hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Justja, du får gärna hålla utkik efter ett sånt där varmt vintertäcke av hurttas nyare modell, om du har möjlighet såklart :P Strl 55 eller 60 passar Aysu.
Hur lång rygg har Rollo? Jag kan ju hojta till om jag råkar se någon bra tröja i någon webbshop som är i rätt storlek?

Rollo har nog storlek 70 nu. :eek:

Ni som har hurttas reflexväst i softshell, "Lifeguard Polar" eller vad den heter - vad tycker ni om den? Hur varm upplever ni den?

@Red_Chili Det finns en tjej på facebook som syr saker till vinthundar (tror hon har whippet) kanske hon kan sy en tröja i rätt material? Vet iofs inte hur hon ligger i pris osv.

Hade den första året till min ena heeler och hon tyckte den va rätt varm trots att den är tunn. För det är den med dragkedja i ryggen du menar ?

Ja, precis den!
Hm, okej.. @Laa tipsade om att fixa någon form av tröja att ha under Laddas väst eftersom hon får skav - typ som ett bogskydd man har på häst :p Så snubblade jag över en bild på den där och tänkte att den kanske kunde funka.
Men hon blir ju redan ganska varm under sin väst, så den är kanske inte ett alternativ ändå..

Ja, precis den!
Hm, okej.. @Laa tipsade om att fixa någon form av tröja att ha under Laddas väst eftersom hon får skav - typ som ett bogskydd man har på häst :p Så snubblade jag över en bild på den där och tänkte att den kanske kunde funka.
Men hon blir ju redan ganska varm under sin väst, så den är kanske inte ett alternativ ändå..
Jag hade nog sytt ett bogskydd likt det man har till häst i något tunt glansigt material som skapar så lite friktion som möjligt. Borde inte vara så svårt :D:o

Dragkedjan på den från hurrta känns som en sak till som kan skava.

Ja, precis den!
Har du tittat på sådana tröjor som används på lure coursing-hundar? De är i lite liknande material som bogskydd, värmer inget och kostar inte speciellt mycket. Extremt stretchiga också, så de lär passa hundar med annan kroppsform än vinthundar.

Jag hade nog sytt ett bogskydd likt det man har till häst i något tunt glansigt material som skapar så lite friktion som möjligt. Borde inte vara så svårt :D:o

Dragkedjan på den från hurrta känns som en sak till som kan skava.

Ja, jag har ett gammalt bogskydd hemma som jag tänkte att jag skulle ge mig på :D
Jag vill inte ha en massa sömmar och sånt heller, det är nog svårt att komma ifrån på en köpt tröja.. Plus att den behöver ju sitta ganska tight i armhålorna, eftersom skavet hamnar ca 2cm från armbågsspetsen.

Tillverkaren av västen har sytt på en mjuk kant för att undvika just skav i armhålan, men jag tror att det är fållkanten på just det bandet som gör att det skaver :p

Har du tittat på sådana tröjor som används på lure coursing-hundar? De är i lite liknande material som bogskydd, värmer inget och kostar inte speciellt mycket. Extremt stretchiga också, så de lär passa hundar med annan kroppsform än vinthundar.

Ja, jag har kikat lite på dem, men jag tror att de är för väl tilltagna vid armbågen för att hjälpa mot skavet... Annars är det den typen av tröja jag tänkt!
Har dessutom haft lite problem med terminologin när jag googlat, vad heter de där tröjorna egentligen? :angel:

Ja, jag har kikat lite på dem, men jag tror att de är för väl tilltagna vid armbågen för att hjälpa mot skavet... Annars är det den typen av tröja jag tänkt!
Har dessutom haft lite problem med terminologin när jag googlat, vad heter de där tröjorna egentligen? :angel:
Lure coursing-täcken brukar de nog kallas. Kolla på torshammarens whippets, de säljer sådana tröjor!

Lure coursing-täcken brukar de nog kallas. Kolla på torshammarens whippets, de säljer sådana tröjor!

Tack! Jag försökte googla på typ racingväst, det gick sådär :D

Hennes skav sitter vid den röda ringen, och jag tror att det är för att fållkanten på bandet blir som en liten kant och att västen rör sig en del där.
Namnlöst-1.jpg

(På bilden ser västen ut att sitta supertight i armhålan på henne, men hon har gott och väl 2-3cm mellan armvecket och västkanten :p )

Tack! Jag försökte googla på typ racingväst, det gick sådär :D

Hennes skav sitter vid den röda ringen, och jag tror att det är för att fållkanten på bandet blir som en liten kant och att västen rör sig en del där.
Namnlöst-1.jpg

(På bilden ser västen ut att sitta supertight i armhålan på henne, men hon har gott och väl 2-3cm mellan armvecket och västkanten :p )
Ah... Det går inte att sy fast lite fleece eller liknande där? Kanske inte jättepraktiskt när hon blir blöt iofs, men kanske kan hjälpa ändå?

Ah... Det går inte att sy fast lite fleece eller liknande där? Kanske inte jättepraktiskt när hon blir blöt iofs, men kanske kan hjälpa ändå?

Joo, jag har funderat på det, men är lite rädd att det ska bli ännu mer friktion då? Gnuggar man på fleece tycker jag att det nästan blir en lite brännande känsla efter ett tag?
Hon är ju i ständig rörelse med västen, och är lös mellan 1-4 timmar/gång med den så den hinner ju glida fram och tillbaka några gånger på den tiden... Men jag kanske nojar i onödan? :D

Jag behöver nog lämna in den om jag ska sy på något, vid armbågen är det 4 lager tätvävd Twaron... :p

Att det blir blött gör inte så mycket, hon är i regel alltid blöt från mitten på magen och nedåt efter en jakt :) Däremot håller västen torrt väldigt bra över ryggen, om hon inte varit över någon sjö eller större å.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
794
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka