Shoppingtråden - Hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha @Emuliiaa jag kom hem från hööks med en precis likadan idag!! :D har hört mycket gott om den. Fattar inte att lilla skitAlice passade i en medium!

C240D942-4947-4250-AD7C-B251904FF1A9_zpsog95iuqk.jpg

Blev äntligen en klövjeväska också, men funderar om den kanske är lite liten.. Men känner hellre att den sitter lite för långt fram än för långt bak. Måste ju börja träna inför sommarens planerade vandring! :banana:

@Emuliiaa, då förstår jag vad de tänkt sig att den overallen ska sitta på! Jag provade den på min frusna saluki, och hur jag än gjorde så satt den riktigt uselt :p Konstiga storlekar också. Det som borde varit hennes storlek var för litet och det som var en storlek större var på tok för stort (om jag inte minns tokigt). Deras förra variant av fleeceoverallen var mycket bättre med storlekarna.

@Red_Chili
Haha, nej inte så konstigt att den inte passade på din när den satt bra på mira :D Det står som sagt 80cm i denna men på nätet står det att xxl = 65 så fattar inte riktigt. Men nu slipper hon frysa! Invigde den i stallet och hon verkade nöjd! Inget skakande eller kutryggande.

Klickade precis hem ett nytt läderhalsband och ett långt läderkoppel till Filimon. Tyckte han behövde något bättre än de nylonhalsband och koppel han har annars.

svartmassing18x500.jpg

Kenjan, 5 meter med pistolhake i mässing.

Hämtade ut kopplet idag, väntar fortfarande på halsbandet. Förvånandsvärt mjukt även om det är ett rejält koppel. Det känns att man har något i handen och jag tror inte det är något för dem med små hundar, iaf inte om man vill ha de längre varianterna. Var orolig att det skulle vara en stor tung hake, men den var faktiskt rätt liten och lagom, utan att kännas vek. Nu är det ju fortfarande lite "ny-stelt" såklart, men jag är väldigt nöjd med det ändå. Med lite läderfett och användning kommer det kännas som smör i nävarna.

Jag är bra sugen på det där 5 meters kopplet alltså. Men samtidigt så funderar jag om jag verkligen vill ha ett som är 5 meter. Men jag tycker att vanliga 180cm koppel är alldeles för korta. Jag har en mellanhund, han är väl runt en 58-60cm. Tror du det blir för rejält till honom? @iNHALE
Blir det mycket att hålla i handen när man "rullar ihop" det om man vill hålla hunden i kortkoppel? Har inte jättestora händer..

Jag är bra sugen på det där 5 meters kopplet alltså. Men samtidigt så funderar jag om jag verkligen vill ha ett som är 5 meter. Men jag tycker att vanliga 180cm koppel är alldeles för korta. Jag har en mellanhund, han är väl runt en 58-60cm. Tror du det blir för rejält till honom? @iNHALE
Blir det mycket att hålla i handen när man "rullar ihop" det om man vill hålla hunden i kortkoppel? Har inte jättestora händer..
Annars är ett tips att beställa i biothan från en sadelmakare. Jag har gjort det till en bekant till mig, han ville ha ett 4-meterskoppel i läder, men sadelmakare tipsade om biothan eftersom det är mycket lättare och underhållsfritt. Han beställde sen två 3-meterskoppel eftersom han var så nöjd :) Kostnad per koppel var väl 150-200 kr.

Jag skulle inte vilja ha ett 5-meterskoppel i läder. Måste väga en del ! Hellre då ett antiglidkoppel i den längden, som väger nästan ingenting men ändå är skön att hålla i :)

Men 5 meter är inte kul att hålla i oavsett - inte som koppel. Jag tycker 2,5 meter är absolut maxlängd för normalstor hund. Annars blir det bara att det släpar i backen alternativt man får dra in/släppa ut koppel hela tiden.

Annars är ett tips att beställa i biothan från en sadelmakare. Jag har gjort det till en bekant till mig, han ville ha ett 4-meterskoppel i läder, men sadelmakare tipsade om biothan eftersom det är mycket lättare och underhållsfritt. Han beställde sen två 3-meterskoppel eftersom han var så nöjd :) Kostnad per koppel var väl 150-200 kr.

Biothan.... google-google-google... Aha, OK. :idea:
Hur hållbart är det materialet egentligen? Jag tänker inte på nötning, utan avslitning.

• Gilla
Reactions: AW
Återigen har jag shoppat nått som inte direkt är till hundarna, men till hundlivet :D! Fick hem mina nya Muckboots igår (i grevens tid då mina gamla trotjänare har två sprickor i vardera skon och släpper in både fukt och kyla...). Testade dem direkt på en 7 km promenad med hundarna, och supernöjd med passform (förutom att min vänsterfot uppenbarligen är lite mindre än höger :p), värme och stadgan på snö/is :up:

1501192.jpg

Det finns i olika storlekar, allt från 180 cm (tror jag är det kortaste på den modellen) till 5 meter, och alla längder där emellan.

Jag tror att 5 meter kan kännas "mycket" i handen, det beror på hur man rullar upp det. Jag är 185 cm lång och har stora händer, så när jag ska hålla hunden kort blir det bara 2 medelstora öglor jag har i ena handen, och den andra handen håller jag hunden med. Jag upplever det inte som "mycket", men har man små händer kan man nog lätt göra det.

Jag skulle kunna ta en bild om du vill så man får en uppfattning av hur det egentligen ser ut. Det är inget litet tunt sytrådskoppel utan rätt rejält. Min egen hund är 80-85 cm och han störs inte det minsta av vikten, inte ens när jag låter honom flagga längst ut och jag enbart håller i öglan.

@lady_vip Jag ger samma recension igen på Rauh-benen, jättebra! Jag kan även konstatera att kalvklövarna var väldigt bra! Dom har haft dom i flera timmar och gnagt på nu. Men varning - dom luktar koskit såklart..

@lady_vip Jag ger samma recension igen på Rauh-benen, jättebra! Jag kan även konstatera att kalvklövarna var väldigt bra! Dom har haft dom i flera timmar och gnagt på nu. Men varning - dom luktar koskit såklart..

Vilka ben har du köpt Squarepants? Jag funderar på älgtiggsrullarna eller chipsen men jag är rädd att chipsen försvinner på en gång?
Jag tror jag ska våga mig på att beställa ett horn också men jag har inte bestämt mig för vilken sort. Hon är visserligen stor (20 kg) men vill helst att det ska smaka en del av det hon tuggar så jag är nog inne på dovhjort ändå...
Är det någon annan som har köpt horn åt sin hund?

@Daff Älgtuggsrullarna XL köpte jag till mina stora, det räcker länge! Flera timmar åt gången. Cockern är inte lika frenetisk på att tugga men för honom räcker älgchipsen ett bra tag också. Svärfars 3kg-pudlar hade älgchipsen i flera veckor, och dom tuggar ändå ganska intensivt. :D

Inte helt nytt men vill tipsa om mitt kap från Hööks. Så skönt att Ludde syns när vi är ute :up:

@RostKaptenen Du får gärna rapportera lite när du har läst. Jag köpte den inför valpköpet, kanske lite för avancerad för mig som har min första hund. Min fråga är egentligen om den vänder sig främst till raser som BC och liknande? Jag upplever att vissa grundövningar är ganska svåra men framförallt att många av problemen som hon skriver kan uppstå aldrig skulle hända mig och min hund... :confused: :D

Kanske någon annan har ett bra boktips i träningsväg (grundträning/lydnad/rallylydnad? :banana:

Vilka ben har du köpt Squarepants? Jag funderar på älgtiggsrullarna eller chipsen men jag är rädd att chipsen försvinner på en gång?
Jag tror jag ska våga mig på att beställa ett horn också men jag har inte bestämt mig för vilken sort. Hon är visserligen stor (20 kg) men vill helst att det ska smaka en del av det hon tuggar så jag är nog inne på dovhjort ändå...
Är det någon annan som har köpt horn åt sin hund?

Jag köper horn till min :) Jag köpte ett dovhorn i L och ett kronhorn i XL. Kronhornet tror jag att hon kommer ha forever typ, hon har tuggat ganska många timmar på det och det syns inte ens. Dovhornet är mjukare, men det förra hon hade höll ändå typ en månad.
Min väger 19 kg, så typ jämnstor med din :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka