Du ska inte ha en sån stor bur att hunden tumlar runt massor.
Jag är övertygad om att hunden gör sig mer illa av att sitta i sele vid krock än att sitta i bur. Jag tror att hund i sele skyddar oss människor från att hunden flyger fram vid krock men inte skyddar hunden så mycket. Hund i väl förankrad bur skyddar både hund och människor.
Även den första valpen jag hade, som var väldigt lugn, hade jag inte velat ha i framsätet i sele. Det sprattlades och tuggades en hel del ändå.
Nej det fattar jag iofs..men den ska väl kunna vända på sig o så, så nog kommer den att slungas in i burens sida om buren inte är så liten att den redan kramar hunden så att säga..? Huvudet måste ju slå i, tillsammans med annat. Det känns för mig som både sele och bur skyddar oss människor rätt väl så länge de håller (bur i skuffen ännu mer då den logiskt sett är mkt starkare än vad ett säkerhetsbälte är). Men hur är sele sämre för hunden än om den är lös i en bur?
Notera att jag inte försöker säga att jag inte vill ha bur! Jag köper gladeligen det som är bäst för min hund. Jag är bara en sån som känner ett behov av att förstå varför det ena är bättre än det andra! Och vi sätter ju inte oss själva i burar i bilen, utan spänner fast oss i selar, så varför är det annorlunda för hundar rent säkerhetsmässigt?
Att det kan vara problematiskt med att hunden sprattlar och leker inne i bilen köper jag absolut!