Shoppingtråden Hund – del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du ska inte ha en sån stor bur att hunden tumlar runt massor.
Jag är övertygad om att hunden gör sig mer illa av att sitta i sele vid krock än att sitta i bur. Jag tror att hund i sele skyddar oss människor från att hunden flyger fram vid krock men inte skyddar hunden så mycket. Hund i väl förankrad bur skyddar både hund och människor.

Även den första valpen jag hade, som var väldigt lugn, hade jag inte velat ha i framsätet i sele. Det sprattlades och tuggades en hel del ändå.

Nej det fattar jag iofs..men den ska väl kunna vända på sig o så, så nog kommer den att slungas in i burens sida om buren inte är så liten att den redan kramar hunden så att säga..? Huvudet måste ju slå i, tillsammans med annat. Det känns för mig som både sele och bur skyddar oss människor rätt väl så länge de håller (bur i skuffen ännu mer då den logiskt sett är mkt starkare än vad ett säkerhetsbälte är). Men hur är sele sämre för hunden än om den är lös i en bur?

Notera att jag inte försöker säga att jag inte vill ha bur! Jag köper gladeligen det som är bäst för min hund. Jag är bara en sån som känner ett behov av att förstå varför det ena är bättre än det andra! Och vi sätter ju inte oss själva i burar i bilen, utan spänner fast oss i selar, så varför är det annorlunda för hundar rent säkerhetsmässigt?

Att det kan vara problematiskt med att hunden sprattlar och leker inne i bilen köper jag absolut!

Nej det fattar jag iofs..men den ska väl kunna vända på sig o så, så nog kommer den att slungas in i burens sida om buren inte är så liten att den redan kramar hunden så att säga..? Huvudet måste ju slå i, tillsammans med annat. Det känns för mig som både sele och bur skyddar oss människor rätt väl så länge de håller (bur i skuffen ännu mer då den logiskt sett är mkt starkare än vad ett säkerhetsbälte är). Men hur är sele sämre för hunden än om den är lös i en bur?

Notera att jag inte försöker säga att jag inte vill ha bur! Jag köper gladeligen det som är bäst för min hund. Jag är bara en sån som känner ett behov av att förstå varför det ena är bättre än det andra! Och vi sätter ju inte oss själva i burar i bilen, utan spänner fast oss i selar, så varför är det annorlunda för hundar rent säkerhetsmässigt?

Att det kan vara problematiskt med att hunden sprattlar och leker inne i bilen köper jag absolut!
När du sätter på dig säkerhetsbälte så trycks du ner i sätet vid krock. När hunden sitter i sele så flyger den fortfarande framåt i krock (men förhoppningsvis stoppas den upp). Jag har inte läst på så mycket om bilselar, men har hört att i högre hastigheter så bryts hundens revben osv, vilket i mina öron låter logiskt just med tanke på att hunden ändå flyger en bit. Hade selen hållit ner hunden i bilen hade läget varit ett annat.

När du sätter på dig säkerhetsbälte så trycks du ner i sätet vid krock. När hunden sitter i sele så flyger den fortfarande framåt i krock (men förhoppningsvis stoppas den upp). Jag har inte läst på så mycket om bilselar, men har hört att i högre hastigheter så bryts hundens revben osv, vilket i mina öron låter logiskt just med tanke på att hunden ändå flyger en bit. Hade selen hållit ner hunden i bilen hade läget varit ett annat.

Sant.. De är ju inte kramade mot sätet såsom vi är, så det blir en "snap" på nått vis.. Ska försöka leta upp nått test, intressant att veta. Just revben är vad jag vet relativt vanligt att de kan gå sönder för oss människor med pga bältet som korsar över överkroppen. Men vi sitter ju fast mot sätet på ett helt annat sätt än en hund med sele när man tänker efter!

Nåväl, ska inte göra om den här tråden till en sele/bur-tråd så jag nöjer mig såhär :) Tack för råd och tips!

Finns det nått särskilt bra för valpar/unghundar i bil? Om vi snackar sedan och inte kombi med bur i skuffen. Jag vill veta mao hur jag bäst har med mig en (rätt snabbt växande) valp i bilen, lär ha den i framsätet bredvid mig då...

Såna här finns ju: https://www.arkenzoo.se/allsafe-krocksele-c133306-6

Antar att det är bäst? Men då lär man ju behöva byta storlek rätt snabbt antar jag ;)
Valpar ska inte ha bilsele,krockar du så stendör dom.

Jag råkade gå förbi en korg med reaprylar på granngården idag :D Shoppade därför ett kyltäcke utan att riktigt veta vad jag ska med det till, men ja, det kostade bara en hundralapp och med tanke på hur varm Ebrah är så kan det kanske komma till användning i sommar.

men absolut inte fram. Hon hade lätt kunnat sprattla runt och halka av sätet, kommit åt växelspaken, försökt klättra upp på mig för att pussas, halkat halvvägs av sätet och skrikit för att hon fastnat, kanske gjort sig illa, tuggat på dörrhandtaget osv...
För att inte tala om vad som kan hända med hunden om en krockar och har glömt att stänga av en ev airbag? :eek:

Började gå och lukta på hundarna här hemma i undran om vem som läckt från analsäckarna.......jag kände ju lukten :cautious: Det tog en stund innan jag insåg att dom var oskyldiga - det var nämligen påsarna med torkad fisk jag fått hem idag -den jag öppnat stank :nailbiting::wtf: men doggsen älskade dom :arghh::p

Har egentligen strängt shopping förbud, men snubblade över detta idag:
nsdw_ctrekkbelte_zpspk4cbj5z.jpg

Det var rea, så gav bara 170 kr! Var i stort behov av ett nytt då mitt gamla bälte är totalt värdelöst, så kunde bara inte låta bli :D
Har spanat på det ett bra tag, då jag fick låna ett sådant när jag tog grönt kort och gillade det skarpt, men inte riktigt haft råd innan. Men nu äger jag äntligen en helt egen nättrosa! ( Vilket är långt ifrån det snyggaste bältet på marknaden, men att vara snygg är överskattat:angel: Praktiskt och bekvämt är min melodi!)

Har egentligen strängt shopping förbud, men snubblade över detta idag:
nsdw_ctrekkbelte_zpspk4cbj5z.jpg

Det var rea, så gav bara 170 kr! Var i stort behov av ett nytt då mitt gamla bälte är totalt värdelöst, så kunde bara inte låta bli :D
Har spanat på det ett bra tag, då jag fick låna ett sådant när jag tog grönt kort och gillade det skarpt, men inte riktigt haft råd innan. Men nu äger jag äntligen en helt egen nättrosa! ( Vilket är långt ifrån det snyggaste bältet på marknaden, men att vara snygg är överskattat:angel: Praktiskt och bekvämt är min melodi!)
Var köpte du den/det? Vill också ha!

För att förtydliga: köp en mindre bur till valpen, uppgradera när den vuxit ur den.

Det var tydligt tyckte jag :) Man får väl planera rätt så tidigt, den valp jag siktar på kommer växa ur en liten bur väldigt fort tror jag.. Är samtliga bilburar gjorda för skuffen eller går nån typ att fästa på säten/fällda säten ? Fattar att jag kommer behöva en kombi/suv framöver förstås..

Det var tydligt tyckte jag :) Man får väl planera rätt så tidigt, den valp jag siktar på kommer växa ur en liten bur väldigt fort tror jag.. Är samtliga bilburar gjorda för skuffen eller går nån typ att fästa på säten/fällda säten ? Fattar att jag kommer behöva en kombi/suv framöver förstås..
En enkelbur kan du väl ha i baksätet! Går säkert att köpa specialdesignade efter baksäte också om man vill. Har sett bilder där folk har så iaf! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.