SHOPPING - Till hemmet tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SHOPPING - Till hemmet tråden!

knappen

Kunde inte låta bli, så nu är denna lilla häst snart på väg hem till mig :)
408456_10151426387111663_452081436_n.jpg

Äsch, så vidrigt är det väl ändå inte?
Min filosofi är att om ett djur ska slaktas är det väl ändå bäst att ta vara på så mycket som möjligt, så varför inte även pälsen?

Tycker du även att fårskinn och renskinn är vidrigt?

Ja, verkligen. Ungefär som att stoltsera med lampskärmar av judeskinn under/efter Förintelsen med argumentet "om de ändå ska mördas är det väl bättre att ta tillvara på allt". (Ja, en liknelse, nej, inte ett uttryck för att djur och människor har samma värde.)

Jag äter inte kött själv så jag ser ingen poäng i att djuret "ska slaktas ändå" mer än av barmhärtighetssyfte när det är för gammalt/sjukt, och då finner jag det bara makabert att använda dess päls som någon slags statement. Om vi levde för x antal år sedan när det var nödvändigt att föda upp och ha ihjäl djur för vår egen överlevnad så ja, då hade jag ansett det vara positivt att ta vara på så mycket som möjligt av djuret, men eftersom det nu är ren lyxkonsumtion finner jag det enbart vidrigt.

Ja, verkligen. Ungefär som att stoltsera med lampskärmar av judeskinn under/efter Förintelsen med argumentet "om de ändå ska mördas är det väl bättre att ta tillvara på allt". (Ja, en liknelse, nej, inte ett uttryck för att djur och människor har samma värde.)

Jag äter inte kött själv så jag ser ingen poäng i att djuret "ska slaktas ändå" mer än av barmhärtighetssyfte när det är för gammalt/sjukt, och då finner jag det bara makabert att använda dess päls som någon slags statement. Om vi levde för x antal år sedan när det var nödvändigt att föda upp och ha ihjäl djur för vår egen överlevnad så ja, då hade jag ansett det vara positivt att ta vara på så mycket som möjligt av djuret, men eftersom det nu är ren lyxkonsumtion finner jag det enbart vidrigt.

Det är väl för tusan inte värre än alla som har lammskinn/renskinn/koskinn osv, finns ju nästan i varje hem nu för tiden och säljs till och med på Maxi.

Okey, jag förstår nu att vi inte ens kommer kunna föra en diskussion kring det här eftersom vi har så olika ståndpunkt. Men tack för ditt mogna inlägg med ditt *kräks lite* och din liknelse med lampskärmar av judeskinn. Det känns som en bra, sansad nivå när man vill föra sitt statement och göra sin röst hörd.

Jag håller med dig om att det bästa är om man kan använda så mkt av djuren som möjligt vid slakt.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det är lite makabert också.
Men jag är känslig av bara tanken på att slakta djur för att äta upp det, jag skulle bli vegeterian på 2 röda om jag skulle se en köttbit som djur och inte kött i en frigolitlåda om du förstår hur jag menar?
Kött i fyrkantig frigolitlåda och djur är inte samma sak ;)
Sen är det nog iaf för mig så att det känns "värre" med kaninskinn än renskinn, men det är nog för att kaniner ligger mig nära om hjärtat och det är liksom husdjur.

Men alla är ju olika och tur är det! :)

Jag är lite tvärt om, vill hellre köpa mitt kött så nära som möjligt och vill "ta ansvar för min egen konsumtion". Vi har ett gårdsslakteri på andra sidan skogen, och det är skönt och bra att handla där. Jag planerar dessutom att ta jägarexamen, mycket för att slippa köpa kött i affären och kunna bli lite mer självförsörjande.

Just kaninerna kommer från en tjej som inte vill köpa "massproducerat" kött i affären (främst kyckling och gris), och det är något jag stöder till 100%. Kaninerna är en del av hennes självförsörjande. De har bott på andra sidan min grusväg i hela sitt liv, skuttat omkring med kompisar och ätit god och nyttig mat, så det har garanterat haft ett bra liv. De är dessutom djur med minimal klimatpåverkan och eftersom kaniner förökar sig som... ja... kaniner, är det kött som i princip bara kostar arbetsinsatsen och fodret.

Och som sagt, jag tycker att det är något av en kränkning mot djuret att inte ta vara på så mycket man möjligtvis bara kan, så när jag fick reda på att de inte använde skinnen till något så frågade jag om jag kunde få dem. :)

Men nog om det nu - det här är rejält OT!

Jag håller som bäst på att buda hem ytterligare delar till min finservis, den är från 1940-talet och går alltså bara att köpa begagnad.

Till min glädje och stora förtret har jag upptäckt att det dessutom finns en kaffeservis i samma mönster... Den vill jag ha! Så om ni någonsin får syn på koppar och fat i det här mönstret - köp det genast och sälj det till mig. :idea:

old_english_johnson_brothers_50447e8e9606ee4f4f000113.jpg

old_english__50447e7fddf2b3378d000119.jpg

Att du inte förstår en liknelse får stå för dig, men jag är inte särskilt intresserad av att föra en diskussion kring det heller. Jag uttryckte min spontana reaktion på bilden, vilket var rätt onödigt, men så kan det gå när man är übertrött i tentatider.

Jo jag tycker du gör rätt :)
Jag köper främst ekologiskt kött av min gamla stallägare, de kossorna har också haft ett bra liv och betat i samma hagar som mina hästar osv.
Men jag är för blödig helt enkelt.. Skyller på att jag är uppvuxen som asfaltsbarn :p

Vilken jättefin servis! :love:
Ser jag en sån till salu ska jag absolut säga till dig :)

Tycker jag känner igen den, kan ha varit så att de har haft delar på loppisen i kristinehamn. Men jag lovar inget! Samlar till gröna anna själv, men det är vårt vardagsporslin:D

Jag är förtjust i kaninerna, vi har haft tankar på att födda upp för köttet eftersom det är billigt speciellt för oss som kan producera fodret själv.
Du vet inte vad det kostar att bereda rävskinn? Och hur rena var de när ni lämnade in skinnen? Tycker det är tråkigt att bara bränna upp rävarna, speciellt då de har varit så fina. En fråga till, de stoppar inte upp eller hur?

Vilket bra tips! Nu hittade jag ju precis det jag ville ha. :angel: Fast de verkar inte finnas nå örngott till så det får väl vara..

Men alltså, top sheet? Överlakan? Är de om man bäddar sådäringa "gammeldags" eller fattar jag fel? :p

Jag lämnade in till Trofédepån i Skoghall, de garanterar att man får skinnen inom fyra månader (!). Kaninerna var färdiga på en månad. Och jo, de stoppar upp. Det är nog deras främsta grej, skulle jag tro. De tävlar tydligen en hel del.
Kan tänka mig att räv kostar kanske 250-300 kronor, men det är bara en ren gissning. Det finns fler konservatorer, bland annat i Kil och Deje (tror jag). Det kan vara värt att kolla upp priser med dem också. Kaninerna kostade 180:- styck, och var bara avsköljda direkt efter att de hade tagit vara på dem. Sedan låg de på min altan i minusgrader under helgen innan jag lämnade in dem.

Det absolut värsta med Trofédepån är att de röker SINNESSJUKT mycket - inomhus. Jag får huvudvärk direkt jag går in där, och håller på att spy när jag går ut därifrån (och sedan inser att lukten har satt sig i mina kläder och i mitt hår). :crazy: Konstigt nog luktar inte kaninerna rök, som tur är.

Och snälla, undersök om det är samma porslin. I så fall bjuder jag in dig på loppisrunda :D
Grön Anna har de nästan alltid på hammarö auktionsverk, kolla upp det :)

Jag kollar nästa gång jag åker dit:) Blir nog i veckan eller någon helg.

Tack för informationen! Har en mård som borde stoppas upp men får aldrig gjort det. Men undrar vad jag egentligen skulle göra med rävskinnen, vet inte om det skulle fungera som heminredning då det finns risk att hundarna förstör det. Men vet en som skulle sy sin egen pälskappa med rävar hon hade skjutit själv, jag tycker den idén är rolig:)
Men det där med rökning kändes inte bra, de måste ha behandlat skinnen så de inte luktade?

*kl

Huset vi bor i nu är "tillfälligt". Det är nästan tapetserat, har nästan nya golv osv.

Så det är ingen idé att göra mer än det nödvändiga.

Som tur är så ska sambon bygga ett nytt hus, då jäklar ska vi inreda :D

Vi har inte ens lampskärmar etc. Bara lågenergilampor som hänger i sladden :rofl:

kl

Köpte 2 tavlor nyligen. Tycker den är så jäkla snygg :love:
Dom är 100x100 cm så rätt stora och det är bra så slipper man ha mycket på väggarna.

2012-12-12_222725_50f93a4dddf2b30b2e08990c.jpg

Sorry för halvdålig bild. Har inte satt upp dom än så fotade från katalogen.

Ja, top sheets verkar stort i utlandet :D Jag köpte ett bäddset från Italienska Frette när jag var i Florence i somras och tog för givet att det skulle vara ett påslakan och två örngott i paketet, ack så jag bedrog mig, det var bara just ett top sheet istället. >:(

Men det funkar riktigt varma sommardagar, det är bara en stor enkelsydd kvadrat som är fint fållad. Jag har använt det några gånger och sedan haft ett täcke med påslakan över bara för att det ska se extra lyxigt ut, på hotell i Italien är det ju rätt vanligt att man bara har ett top sheet och så lägger man filter/täcken över det sen. Duvet covers är väl annars det som vi använder mest här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka