Min halvblodsvalack är 4 år i år. Det hela har pågått ett tag men jag har inte reflekterat så mkt över det, det har varit lite problem när han har lagt sig för att tex rulla sig och har då gått ner på framknäna och bakbenen har då stått och darrat, trodde att det var för att han är såpass stor som han är (ca 170cm och lite grövre) men med tiden har det blivit lite värre och nu i vintras så började han ömma när han gick ut i hagen när det var fruset, och där det hade varit lite blöt lera hade det ju frusit till hårda kanter, när han trampade på en sådan här bukt så ställde han ut svansen rätt ut precis som en arab gör när den springer... och som sagt i början reflekterade jag inte så mkt på det men sen blev det mer och mer gradvis, till slut började han med detta i stallet när jag skulle flytta honom i stallgången åt sidan då åkte svansen rätt ut och bakbenen började skaka men det gick fort över. Kom även någon gång i boxen på spånbädden och då tänkte jag för mig själv att om han är ömfotad kan han ju inte reagera så starkt som tex på en mjuk bädd, då började jag ana ugglor verkligen i mossen... Så jag ringde hovslagaren som kom och verkade honom och kollade så att det inte är någon hovböld el dylikt, alltin va bra, kan tillägga att pga graviditet så är han ej inriden och heller ej skodd än. Veterinären skulle komma hem och vaccinera en hund och min andra häst så då passade jag på att boka tid för min valack också. Veterinären undersökte honom och konstaterade att han ömmade vid hovleden på bakbenen, han tyckte jag skulle åka till klinik och ev röntga, och javist tänkte jag måste ju reda ut detta eftersom han är bara fyra år och har minst 20 år kvar om allt går som det skall... Ringde och bokade tid och vet ville veta vad det var för problem med honom, jag berättade symptomen och att vet här hemma tyckte jag skulle röntga, då säger han direkt att det behövs nog inte för det verkar som om han har shivering... jaha tänkte jag vad är nu detta? Det är en nervskada som kommer från ryggen, men kom du ner så gör vi en undersökning. Väl nere fick jag en jättetrevlig äldre man som var mkt lugnt och bra mot både mig och hästen, vi gjorde böjprov och han klämde och kände och han sa det att det är shivering, mestadels är det bara halvblod tydligen som får det, tydligen inga travare el ponnyer, det är som spasmiska ryckningar och han har inte ont utan tycker det bara är konstigt och otrevligt när det väl händer, och han sa att jag skulle använda honom som vanligt men försiktigt nu i början, har börjat rida in honom nu och ute på vägarna är inga problem det är i stallet när man flyttar han åt sidan och ute på hårda grejer iof har jag inte provat att rida på hårda grejer så det kan jag inte säga hur det är... han sa det att det kommer och går aldrig tillbaka, kan stanna upp helt eller bara förvärras tyvärr, finns inget man kan göra åt det heller... Men han sa att min häst är lugn och trevlig och har ett bra "huvud" så det finns ingenting att oroa sig för i dagsläget men förvärras det mkt så får man ta ett beslut och göra det bästa för hästen. Har börjat som sagt och rida in honom och det går jättebra vi tar det lugnt och försiktigt så håller vi tummarna att det inte förvärras!