shire med EPSM.

sillys

Trådstartare
har nu en shire med EPSM och jag undrar vad man ska ge henne för mat har hört att man inte kan ge vad som helst..

nu går hon på bete men är fortfarande lite tunn (hon har ett föl vid sidan)så vill ge henne någon sorts av krafft foder för extra vitaminer m.m.

någon som har erfarenhet av hästar med EPSM? vad har ni gett för foder till dem?

Sv: shire med EPSM.

Jag hade en med bl.a. EPSM.

Han mådde super och blev fri från symtom(förutom patellan som satt kvar och visade sig periodvis) och stark och utvecklade muskler på melassfri betfor och soja samt extra mycket melassfria mineraler. Han kunde även äta hippos foderjäst. Inga flytande minerlaer eller vitaminer med melass i. Finns några få utan.
ALLT foder var tvunget att vara melassfritt för att det skulle fungera.

Det rekomenderas även olja till dessa hästar och foder med högt fettinnehåll som är värda att prova är linfrökaka, rapskaka, solrosfrö och nu det senaste som jag tror mycket på riskli.

Det är nog väldigt individuellt vad dessa hästar kan äta och inte. Min fick symtom på allt färdigfoder, rena spannmål (vetehalm kunde han lustigt nog äta utan symtom) lucern och dessa fettfoder gick inte heller.

Sv: shire med EPSM.

Välkommen till vår shire/clyde tråd, under GNÄGG! Där finns många duktiga människor! Olja ska vara bra att ge dem, fett är bra för hästar med EPSM har jag hört. Det ger ju både energi o brukar leda till att de kan öka lite i vikt..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 266
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka