Shettisproblem!

antiloop8

Trådstartare
Jag har en liten fråga. Vi ska skaffa oss shettisar hade vi tänkt oss :) (Jag som ALDRIG skulle ha shettisar).

Det finns hyfsat mkt shettisar, vissa dyrare än andra. Men det jag sett är att många har patellaupphakningar.
Hur pass allvarligt är det? Hur vanligt är det på shettisar?

Kan man göra nåt åt det? Är det nåt man ska undvika?
Och varför uppkommer det?

Detta med patellaupphakningar är helt nytt för mig, visst har jag sett någon enstaka med det men jag har aldrig satt mig in i det.

Trevlig helg!

Sv: Shettisproblem!

Kan väl inte påstå att det är så vanligt, jag har i alla fall inte stött på det mer än en gång och då har jag sysslat mycket med shetland i 7 år ungefär.

En patellaupphakning är ju inte speciellt allvarligt, har haft ett sto som hade rätt rejäla upphakningar men med träning, mycket utevistelse, rätt verkning/skoning så blev hon nästan helt bra.

Upphakningar märks ju ganska omgående om inte annat, veterinärbesiktiga vid köp! En risk kan det ju vara om man köper unga ponnyer, men så himla vanligt är det inte även om shetland tydligen drabbas oftare än andra raser.

jag skulle säga så här - patellaupphakningar är inte särskilt vanligt på väl uppfödda shettisar, men det finns rätt gott om shettisar som fått växa upp med alldeles för dåligt foder = för dålig muskulatur = ökad risk för patellaupphakningar.

Exakt Ameo. Många lever ju i villfarelsen att just denna ras klarar sig på luft....för äter dom mat så blir dom tjocka. Och många som har en shettis ids ju knappt motionera dom. En urstark arbetsponny som mestadels fått sitt kall att vara sällskap. Så tragiskt :(

Tack för era svar!
Vi ska ha våra på lösdrift är tanken (stallas dock in vid extremväder).
Skulle också vilja köra med dom och det var då jag reagerade på att många har upphakningar men ändå körda.

Vi funderar vidare så får vi se vad det blir för nåt :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 931
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 270
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka