Shettisgalopp

H

HannnaH

Hej! Vi e 3 tjejer som vill börja med shettisgalopp. Men vi har aldrig tävlat shettisgalopp innan. Vet inte riktigt vad man ska börja med. O någon vet inte fall de finns nån tävling i sommar i västragötaland elr lite utanför ? En enkel tävling. Vill testa på ! :rofl:

Sv: Shettisgalopp

Vet nån några enkla regelr åxå som man måste kunna ?

Söker ni bland äldretrådar i forumet finns det länktipps till de olika aktiva ponny galoppklubbarna. Tex på www.tabygalopp.se kan ni hitta länkar i deras läönksamling. Där finns inte minst regler och propositioner..

Hej jag är en 12 årig tjej som diggar galopp och jag vill börja men en shettis jag rider. Han är jätte snabb om han vill det men han gillar att bita andra hästar och bråkar jämt han bockar ofta och sparkar bakut. Men han hoppar 80-85 cm och flyger fram om han vill. Jag vill börja i shettisgalopp och finns det några skärsilda regler man borde veta?? Och ska man ha galoppsadlar eller vanliga eller bara korta stigläder när man rider?? Jag undrar om nån kan hjälpa mig och de mig bra råd om hur jag ska kunna få honom att börja och och är jätte tjock.

Love_Galopp_Lotus skrev:
Han är jätte snabb om han vill det men han gillar att bita andra hästar och bråkar jämt han bockar ofta och sparkar bakut. Men han hoppar 80-85 cm och flyger fram om han vill. Och ska man ha galoppsadlar eller vanliga eller bara korta stigläder när man rider??

Innan du börjar med Galopp är det viktigt att du lär dig att hantera din häst, han får inte bocka, sparka bakut och bitas när det kommer till start. Starterna går till genom att man voltar väldigt nära inpå de andra ekipagen, sparkas eller bits han då kan både ryttare hästar och ledare komma till skada!

Börja med att testa en så kallad pullargrimma, med den kan hästen varken bitas eller sticka lika lätt som annars, sedan är det bara att jobba med dressyr tills du kan behärska honom.

I forumet finns det flera bra länkar till olika aktiva ponnygaloppklubbar där du definitivt kan få hjälp med hur du skall träna upp din ponny, när du väl bemästrar honom.

Som det står i olika trådar finns det inget tvång vilken utrustning du slal ha eller hur korta läder du måste ha när du börjar rida. En så kallad irländsk-martingat och en överjord är det enda som alla ekipage måste ha ur säkerhets synpunkt, när du kommer till lopp.

Hoppas att vi ses på galoppbanan och Lycka till!

Det är det också att för nåt år sen var det en till tjej som red honom och då blev han lite tokig kanske man kan säga. För hon red honom helt fel så han kan typ inget längre.. Och jag är uruslel på dressyr. Kan det typ inte inte han heller för den delen... Men han sparkar bara om hästarna kommer upp på baken på honom men eftersom han inte känner dem så vet jag inte. Jag har bara ridit honom men hans stallkompis det är dne enda häst han känner..

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 296
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 763
Senast: Maniac123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 096
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka