Shettisfråga!

Mysaan

Trådstartare
När jag var yngre så fick jga höra att shettisar ej bör ridas in förräns de är typ 5 år. Är det en gammal grej eller gäller det fortfarande?

Sv: Shettisfråga!

Det kan väl vara lite som med islänningar? De växer lite långsammare och därför bör man vänta lite längre med inridningen.
Sedan kan man ju träna annat långt tidigare, lättare körning osv är ju kul :idea:

Tror också det är så att de växer långsammare, så är det med Haflingerponnyn också. Men jag vet även många som har ridit in sina vid tre års ålder..
Det finns ju liksom inte någon lag på att de ska tas senare , men det är ju en rekomendation.

*kl*

Tack för era svar! Det var något sådant jag hade hört också att de växte långsammare.

Skuggi: Jag funderar på att köpa en 4 åring som är knappt hanterad och det är ju garanterat inte för sent att hantera den då.

Det beror på om hästen är färdigutvecklad , precis som med alla andra hästar. Men tänker du köpa en ohanterad 4-åring kommer det ju ändå dröja tills den kan ridas:)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama