Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

Sv: Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

Jag har aldrig haft problem med min shettis på bete på somrarna. Visst blir han lite tjockare än normalt, men det blir även mina andra hästar. Men det unnar jag dom att bli under sommaren. Dom kan gott få gå och äta färskt gräs dygnet runt och må bra. Men dom rids också en hel del på sommaren även en del tävlingar, men skulle ändå inte ens tänka på att inte låta dom få gå på bete. Sedan när hösten kommer får man ta den biten som att arbeta bort de extra kilona:smirk:

Jag hade tidigare shettis och fjording. Jag hade en stor och lätt kuperad skogshage med mindre områden med gräs. Det funkade alldeles utmärkt för dem båda två. Eftersom betet inte var så kraftigt och det dessutom gjorde att de rörde sig mycket blev de aldrig feta och fångrisken var också mycket mindre än på ett "vanligt" bete. Så har man möjligeheten skulle jag rekommendera ordentlig skogshage för den typen av hästar. På köpet får man ju hästar som vänjer sig vid att ha koll på sina fötter :)

Jag har turen att ha en relativt svårfödd shettis. Trots att han är ganska liten och nätt blir han inte överdrivet tjock fast han alltid fått gå på bete med stora hästar (som alltså räckt näringsmässigt åt t ex mitt halvblod). Han är naturligtvis inte slimmad och vältränad, men så har han inte heller i perioder arbetat speciellt hårt. Jag skulle tro att om han gick "normalhårt" skulle han vara normal åt smalhållet, trots bete.

Invänjningen tycker jag är det viktigaste för att klara problem, men den är jag kinkig på även på mina större krabater. Och så kan de väl få vara lite tjockare på sommaren, det får alla mina hästar...

Min shettis hade vi lyckats hålla fångfri i 2 somrar. (han hade haft fång många gånger innan vi köpte honom) Men i somras fick han tyvärr fång. Har en munkorg till honom men han lyckas att äta på sidan av den ändå plus att min ena ardenner hjälper honom att ta av den :) Så det blir en hage på gräsmattan till sommaren. Veterinären jag hade ute i somras tyckte att det var grymt att ha munkorg på shettisen, men det är ju bättre att dom har det och få gå ihop med sina kompisar än att alltid gå själv.

Fjunet skrev:
Låter ni hästen stå i grushage och fodrar den normalt? Har den mask på sig i gräshagen? Brukar ni ha mycket gräs i hagen?

Jag börjar redan nu tänka på sommaren och hur man ska lösa det :crazy: Jag har mask till hästen, tillgång till grus- och gräshage, men jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska göra.

Tips, råd, allt! :bow:

Jag har haft min shettis-valack på ett STORT sommarbete med mycket gräs tillsammans med mitt travsto 2 somrar i rad...
Det har funkat bra, men nu är jag lite tveksam om hur det ska bli nu till sommaren..
Funderar på att arrendera en skogshage med mycket skogar o mindre gräs i sommar till min shettis och så ska jag nog låna en shettis till som sällskap.
Men det är inget bestämt...

Skogshagen är ju ganska bra för små ponnisar... :D

Jag släpper på bete toktidigt så att det mesta hinner med att bli söndertrampat innan det växer på.
Och så har jag 4 trådar i staketet.

Jag undrar ibland om det inte kan vara så att vi underutfodrar våra shettisar över lag. Man tycker att de är små och oftast så får de alldeles för lite motion därför så snålfodrar man. Inte konstigt att de överreagerar på bete och vårgräs sen!

Jag vet inte men min nya familjemedlem, en shettishingst på snart ett år han utfodras nu enligt mina vanliga "regler" dvs på samma sätt som halvblodshästarna. Han får ungefär hälften så mycket i högivan, ca 4 kg/dag och han får samma mineraler samt havrefritt muslifoder precis som de stora hästarna fast mängden kraftfoder är anpassat till honom. Han får 3/4 kg musli per dag fördelat på två givor. Hans hovar verkas var 7:e vecka och till våren så skall han börja promeneras så att hovarna stimuleras och inte bara går i mjuka hagar.

Jag vet inte, det är bara en teori, men kan det inte vara så att vi "svälter" våra små ponnier i tron att vi gör dem en tjänst?

Jag gör lite som du. Jag har oxå en shettis hingst en mini. Han får nästan hur mycket hö han vill. Han får vitlök, mineraler och korn o lite müsli och han går i samma hage som de andra på sommaren.

Ja...Här undrar man ju oxå...Många har ju sagt till mej att såna SMÅ ponnies skall man INTE överfodra, nejnej..Men om man säger att man ger sin lillkille ca 3 dl fibergi per dag..Är det verkligen så mycket??Det tyckte dom iallafall..
Men han motioneras ju så gott som dagligen, ibland går han i hagen om inte jag ska ta ut honom på en skogstur (har honom som körponny), men han får ändå samma foder o samma giva.
Sen så går han ju på fri tillgång på hö o halm tillsammans med mitt travsto.

Kan man verkligen ge sin shettis halvkg kraftfoder??? :eek:
Eller är det skadligt?
Eftersom man nu tänkte efter lite när du sa att man snålfodrar dem och det har man tänkt mycket på...
några har sagt att man kan visst ge dom små halv kilo kraftfoder per dag, och det går utmärkt....

Jag lär mig fortfarande!...När det gäller dom små...Vågar inte riktigt riskera för att han ska få kolik, andra jobbiga besvär, osv om man ger honom lite FÖR mycket kraftfoder...
Men det där med fri tillgång på hö är ju inte lika skadligt, vad man vet.

Nej inte är det lätt, man är ju inte så insatt i utfodring av ponny precis så jag får gå på sunt förnuft eller på känn:eek:

Jag tittar på hullet och pälsen och sen utgår jag i från att om en häst arbetar så behöver den mer kraftfoder OCH i princip fri tillgång till strå. Men allting gäller ju under förutsättning att hästen verkar må bra. Men jag tror, utan att veta, att många låter sina shettisar leva på "en tuss hö" och en "näve" havre och sen släpps de ut på våren/sommaren i gräshagar och får en chock och i värsta fall fång el annan obalans i matsmältningen.

Det hade varit intressant att höra vad en uppfödare av rasen säger eller någon som ex vis tävlingskör/rider aktivt med shetlandsponny - hur de utfodrar och vilka erfarenheter de har.

Tycker det är jätteintressannt nu när man har skaffat en egen liten shetlandsponny! Härlig ras förresten:love:

Gnist skrev:
Det är ett tvåårigt sto, som Inte är tjock eller i överhull :smirk:

Alla har vi olika uppfattningar om vad överhull och tjock är..

Vår shettis får 5 kg hösilage, mineraler och 1 liter lucernhack om dagen. :D Motioneras lätt ca 3-4 dagar i veckan (körning, promenadponny, väldigt kuperad hage). Och hon är smalare nu än när hon gick på "svältkost", förmodligen för att kvoten nu stämmer efter hennes behov.

MadickenII skrev:
Vi hade shetisen ute på 10 hektar fint bete hela sommaren 2004 och hon var jättefin! Kördes och reds ca 4 dagar i veckan. Bara man vänjer dom och kanske har en jättestor hage med mindre bra bete i så kan dom gå ute hela sommaren

Precis, mindre bra bete funkar. Har min häst på ett shettis stuteri där stona går ute dygnet runt hela sommaren. Har aldrig varit något problem med dom hästarna efter som betet är så magert som det är.

Har man problem med ett sto som lätt får fång kan man ta föl på det har jag hört.

Mina shettisar går på vintern på lösdrift med fri tillgång på hö. Dom pillar i sig uppskattningsvis mellan 4-7 kg/dag beroende på väder och vind. Höet är inte så näringsrikt, jag väljer hellre ett "sämre" hö och ge mina stora hästar extra kraftfoder istället. Eftersom ponnyerna är vana att ha mat jämt året runt så blir det inte samma hetsätning heller på våren när gräset kommer. Dom går i en nerbetad hage som inte innehåller så mycket rent bete utan mycket örter och sånt.
Men visst blir dom feta av ingenting, speciellt förra sommaren när jag inte motionerade dom särskilt regelbundet heller. Men dom har aldrig fång som tur är *peppar peppar ta i trä*.
Jag har den inställningen att fången till störst del kommer av för dålig invänjning på gräs på våren.

knapplån jag brukar låta min shettis gå i en skogshage med lite bete, perfekt för henne och en annan häst i stallet som har haft fång, byter sen hage där de andra gått och smockat i sig:p

tretjak skrev:
Det hade varit intressant att höra vad en uppfödare av rasen säger eller någon som ex vis tävlingskör/rider aktivt med shetlandsponny - hur de utfodrar och vilka erfarenheter de har.QUOTE]

När jag köpte min shettis fick han en liter havre om dagen av uppfödaren. Han var då tre år, hingst och gick bara i hagen. Uppfödaren utfodrade alla sina shettisar med havre och hade även haft dom på frodigt sommarbete. Hon hade fött upp shettisar i 15-20 år och aldrig haft nån med fång. Jag ger däremot ingen havre. Han är valack nu och lägger lättare på sig dessutom går han bara som sällskap.

Jag har min shettis på vanligt sommarbete tillsammans med min häst. Dock är jag noga med att vänja in dom försiktigt på vårkanten. Tjock blir han men inte så det är till något besvär. Han har fri tillgång på hö nu på vintern också men är ingen hetsätare. Min kompis shettis däremot har blivit jättetjock nu i vinter så hon har tagit bort den fria tillgången. Han åt tills det var slut.

Min lilla går på bete ihop med de stora, inga problem alls:) Givetvis vänjer jag in henne under ett par veckor..men det gör jag iofs med de stora oxå.

_moa_ skrev:
Är det okej om jag lägger in lite frågor till?
Blir dom inte tjocka om dom går på bete hela tiden?
Hur mycket motionerar ni dom?

Har också problem med mina små:crazy:

Min e lite så däringa gohärligt rund bara...och hon motioneras inte överväldigande mycket...går med som handhäst och körs lite grann då o då.

Vet inte om jag har faslig tur med min lilla eller om det e nåt annat :banana: för folk i allmänhet blir knas när dom hör hur mycket jag fodrar henne... Skulle tro att hon tex vintertid pillar i sig ca 5 kg grovfoder / dygn och det är absolut inga problem.:D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama