Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

Sv: Shettisägare: Hur gör ni på sommaren?

Lord Owen skrev:
Alla har vi olika uppfattningar om vad överhull och tjock är..

Du kan få komma upp och titta och känna, så får vi se om du fortfarande tycker det..:smirk:

Gnist skrev:
Du kan få komma upp och titta och känna, så får vi se om du fortfarande tycker det..:smirk:

Förmodligen skulle jag tycka samma sak då eller att den är bukig pga proteinbrist (väldigt vanligt när folk får för sig att underutfodra de små..). Men tyvärr är jag inte så intresserad att jag åker runt och känner på shettisars magar. :D Jag hoppas att ägarna själva kan avgöra vad som är bra, jag utgår från en bild (den enda) jag sett och säger vad jag tror mig se.

Lord Owen skrev:
Förmodligen skulle jag tycka samma sak då eller att den är bukig pga proteinbrist (väldigt vanligt när folk får för sig att underutfodra de små..)

:eek: Hon är Inte underutfodrad...:mad: :smirk:

Gnist skrev:
:eek: Hon är Inte underutfodrad...:mad: :smirk:

Sa jag att hon var det då?
Det var en annan infallsvinkel från min sida, jag kan inte VETA något, bara tro eller fundera.

Sedan kanske jag ska fylla i mitt tidigare inlägg med att en häst ju inte behöver vara underutfodrad för att ha proteinbrist. Och när jag tittar på bilden igen så tycker jag mig mer se proteinbrist (den ballongliknande buken) än fetma med tanke på den lite kantiga framtoning resten av kroppen har..

Men jag ser ju bara vad bilden visar, bättre bild och vetskap om ponnyn ifråga skulle kanske ändra min uppfattning helt. :p

Har inte haft några problem hittills och shettisen blir nu 5 år. Han går visserligen med två andra "unghästar" av stor storlek oh får jobba för sin föda. Om man nu bortser att det är han som startar alla "bråk". Tillvänjningen sker automatiskt då de går i stora hagar och de betar in sig allt efter som gräset växer. Vi får se nu i sommar. Motion obefintlig.

Shettisen går tillsammans med ponnyn i våran sk skogshage. Betet där är inte i det kraftigaste laget och räcker gott och väl åt ponnysarna. Han körs och rids ca 3ggr/veckan om inte mer. Visst får han lite rundare mage men det får väl i stort sätt alla hästar?! :D

Senast ändrad av en moderator:

musen21 skrev:
tretjak skrev:
Det hade varit intressant att höra vad en uppfödare av rasen säger eller någon som ex vis tävlingskör/rider aktivt med shetlandsponny - hur de utfodrar och vilka erfarenheter de har.QUOTE]

Jag tävlar i par med shettisar och ska försöka berätta vad som fungerat bäst för mig. Först och främst tycker jag att det är enklare när man har mer än en shettis för det är tråkigt att de ska behöva gå ensamma i hagen. Jag gör stooooora hagar i skogen, där det finns varvat med blåbärsris, ljung, gräs och sly. Hästarna hålls sysselsatta hela dygnet utan å bli feta (och markerna blir mycket fina). I anslutning till dessa hagar har jag mycket gammal äng som inte är gödslad på minst 15 år. Dessa marker innehåller mycket örter och olika grässlag. Här har jag snabbstolpar som jag kan flytta ut med några cm när det blir för nedbetat. Mina shettisar älskar dessa hagar och jag kan låta de stora hästarna gå på kraftigare, ibland tom gödslat bete.
Mina hästar tränas ju regelbundet och tävlas under sommaren så när jag haft dem på en träningsrunda får de sitt kraftfoder inne för att se att de får rätt givor och inte stjäl av varandra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama