Det hade varit intressant att höra vad en uppfödare av rasen säger eller någon som ex vis tävlingskör/rider aktivt med shetlandsponny - hur de utfodrar och vilka erfarenheter de har.QUOTE]
Jag tävlar i par med shettisar och ska försöka berätta vad som fungerat bäst för mig. Först och främst tycker jag att det är enklare när man har mer än en shettis för det är tråkigt att de ska behöva gå ensamma i hagen. Jag gör stooooora hagar i skogen, där det finns varvat med blåbärsris, ljung, gräs och sly. Hästarna hålls sysselsatta hela dygnet utan å bli feta (och markerna blir mycket fina). I anslutning till dessa hagar har jag mycket gammal äng som inte är gödslad på minst 15 år. Dessa marker innehåller mycket örter och olika grässlag. Här har jag snabbstolpar som jag kan flytta ut med några cm när det blir för nedbetat. Mina shettisar älskar dessa hagar och jag kan låta de stora hästarna gå på kraftigare, ibland tom gödslat bete.
Mina hästar tränas ju regelbundet och tävlas under sommaren så när jag haft dem på en träningsrunda får de sitt kraftfoder inne för att se att de får rätt givor och inte stjäl av varandra.