Shettis som fortfarande har tjock päls

bettysmatte

Trådstartare
Hur är det? Ni som har shettisar, har de fällt all vinterpäls ännu? Min har fällt, fällt och åter fällt nu i månader men hon har fortfarande ett tjockt lager päls kvar. Är det normalt tro? Min haflinger har nästan blivit av med all vinterpäls, men hon hade nog inte lika mycket från början.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Båda mina shettisar och min islandshäst har massor av päls kvar:crazy: Dom fäller som galningar just nu, men ingen sommarpäls vill komma fram. Alla hästar i stallet har vinterpäls iofs, så det är nog ingen fara.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Jahadå.
Massor av päls, och han har också fällt och fällt.
Inte som på min storhäst som fällde allt på en gång häromdan, i stora sjok.
Tycker synd om shettisen, han svettas såna här varma dagar av att bara gå i hagen.
Har hört att det kan bero på vitaminbrist, men isåfall skulle det gälla min andra häst också som äter samma mat.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Jag väntar på spänning på att fölpälsen ska falla av min shettis, han blir 1 år den 23 maj och jag vill se hur han ser ut på riktigt.
Nu går han ju på lösdrift så förstår om det tar lite längre tid för honom att fälla pälsen.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

har mina på lösdrift, halvblodet fällde klart för några veckor sedan.
den yngre shettisen är nästan helt färdig fälld (hon är 3 år)
därimot den gamla shettisen som är 35 år, är lååååångt ifrån färdig. hon fäller jämt och fint men det blir ju aldrig klart.
min vänninas shettis (15 år) har inte heller fällt klart, ser ut som en "nallebjörn".
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

min shettis har inte BÖRJAT fälla än så jag funderar skarpt på att raka honom nu när nätterna blir varmare.
Han rids ganska hårt och blir sjukt svettig och torkar aldrig......
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Våran shettis ser ut som en dunboll, trots att hon fällt hur länge som helst. Man kan ta i pälsen och få med stora tuffsar.

Vi håller på varje dag med ryktsten, borstar ja alla möjliga och omöjliga varianter för att bli av med lite päls..Suckar för alla kläder ser ut som om det vore shettispälsar.
När dottern har ridit färdigt så är hon helt vit på ben o rumpa (barbacka).

Shettisen är en dam på 25 år.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Min har också gott om päls kvar, till hösten tänker jag klippa henne en gång så det går att jobba henne i vinter. Jag drar och drar med ryktstenen, men fast det rasar av massor ser det ut att sitta lika mycket kvar....
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

för min shettis brukar det ta flera månader att fälla allt (från april till juni, juli) så de senaste tre åren har jag rakat honom i slutet av april, början av maj när han har tappat päls ett tag. Men shettisarna burkar ju ha så sjukt mycket med päls och jag tror att våran bara för mer och mer för varje vinter som kommer. Så jag skulle råda dig att raka din häst, i så fall medhårs så att h*n får lite päls kvar så att det inte blir som en "jättechock" för h*n.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Japp, shettisen har massa päls kvar, men är betydligt mindre lurvig nu än för ett par veckor sedan. Storhästen har fortfarande lite päls att fälla kvar på rumpan och runtom benen, men har i övrigt sådär go sommarpäls som luktar underbart:love:
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Min shettis brukar inte ha enbart sommarpäls förrän nån gång i juni, oftast. Inte alls ovanligt att det sitter kvar tussar lite här och var innan dess.
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Här brukar vi fira att shettisarna har släppt vinterpälsen på midsommarafton, tre dagar senare går vi ut i hagen och beundrar den nya vinterpälsen som börjar sättas :rofl: .
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

En shettis i det stallet där jag står i har jättemycket päls kvar. det tar ju tid att fälla så mycket päls. Hehe:)
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

esther skrev:
Här brukar vi fira att shettisarna har släppt vinterpälsen på midsommarafton, tre dagar senare går vi ut i hagen och beundrar den nya vinterpälsen som börjar sättas :rofl: .


:D :rofl: Ja, det ligger kanske lite sanning i det... Jag köpte min shettis i oktober, så jag har ännu inte sett henne i sommarpäls. I oktober hade hon ju björnpäls, såklart. Ska bli kul att se hur hennes sommarfärg är...
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

Mina shettisbrudar har inte mycket vinterpäls kvar nu :D De är 3 respektive 12 år och har gått otäckade på lösdrift hela vintern..
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

esther skrev:
Här brukar vi fira att shettisarna har släppt vinterpälsen på midsommarafton, tre dagar senare går vi ut i hagen och beundrar den nya vinterpälsen som börjar sättas :rofl: .

Hehe! jag känner igen det där... :p fast jag är glad att man kan använda rakmaskin. Förra sommaren började min shettis att sätta vinderpälsen igen redan i mitten, slutet av juli... :crazy:
 
Sv: Shettis som fortfarande har tjock päls

bettysmatte skrev:
Hur är det? Ni som har shettisar, har de fällt all vinterpäls ännu? Min har fällt, fällt och åter fällt nu i månader men hon har fortfarande ett tjockt lager päls kvar. Är det normalt tro? Min haflinger har nästan blivit av med all vinterpäls, men hon hade nog inte lika mycket från början.

Våran shettis har en väldigt speciell fällning. iställer för sommar och vinterpäls mblir det vår sommar höst och vinterpäls samt fällning. På våren fäller hon av den allra längsta pälsen och då ser pälsen sen ut somen vanlig vinterpäls. Sen fäller hon av den då blir det en sommarpäls. jättefin. På hösten blir det halvlångt igen och på vintern är det säkert 10 cm långa hårstrån över hela henne. hehe
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp