Shettis fastbunden i longerlina

Sv: Shettis fastbunden i longerlina

Det är ingen fara, man får ha den uppbunden men inte istället som hage. har vår shettis på trädgården uppbunden vid ett träd så han får beta, men bara när vi har tid att se till honom minst 3 ggr/5minut. och sen har vi heller honom aldrig fastbunden längre ään en halvtimme. ;)

Snabb fråga. Dessa skador som uppkommit, vad var linan i för material. Nyfiken om de flesta band med longerlina eller om det fanns skador med kätting oxå. Jag själv har faktiskt aldrig provat varianten utan när ngt behövt bli betat så har jag enkelt gjort en hage med snabbstolp. Men i mina hemtrakter var det väldigt vanligt på 80-talet att de kvarvarande arbetshästarna som fanns lite här och där gick tjudrade, men alla gick uteslutande med kätting.

Samma här, vill jag ha ngt betat rent då gör jag oxå en snabb hage med plaststolp. Nu har ju vi vår betesmark runt hela gården så jag behöver ej göra några sådana hagar mer :banana: Gräsmattan får gräsklipparen ta hand om :)

ett russ i stallet jag står i brukar gå så under sommaren. hon är faktiskt hur cool som helst o under de år familjen (inte vår familj) haft henna har hon trasslat in sej en gång. hon brukar få gå på deras stomt o framsida i lina för att få beta ner när dom inte vill ha hage, o de e bara russet som går i lina eftersom de är de enda som klara det. tycker såklart inte att man ska bindra upp hästar i allmänhet så men är dom under uppsikt o man vet att de klara de är de ju roligare än att behöva gå i en liten gruspaddock hela dagen =)

Jahapp, det är mig ni diskuterar här! Vilken ära... :smirk:

Okej, jag förstår att vissa av er blir upprörda. Det är helt ok för mej. Ni känner inte den här hästen, vilket jag gör. Tänker inte försöka förklara vilken typs häst hon är, det blir bara jobbigt.
Och ja, hon är under uppsikt då hon går fastbunden. Den gången då hon slapp lös var det ägarens son som skulle se efter henne, något missförstånd hade det tydligen blivit.. Hon går ingalunda alltid fastbunden! Endast vissa dagar sommartid. Annars går hon i hage.

Kan hålla med dig om att få gå i det gröna är mkt trevligare än att skrota i en gruspaddock. MEN! Jag tror knappast att denna familj du pratar om har uppsikt över detta russ precis hela dagen då den går i lina sommartid, eller är det bara korta stunder?

Aja skit samma, ni gör väl som ni själva vill, men tänk på att det finns fler som tycker som jag och höjer bara varningens finger om att ni kan bli anmälda eftersom det är förbjudet att hålla häst så förutom korta stunder och att som "vår" erfarne PL säger: " Jag har sett för många skador på hästar som gått uppbundna på bete för att tycka att det är ok."

Jag tycker det är skittrist för hästarna och är man för lat för att göra en liten hage istället då ska man fundera på varför man har häst. Man ska väl göra hästens liv så drägligt som möjligt.
Om hästen fick välja så skulle den hellre få gå lös i en liten hage än att vara uppbunden i en lina för att "beta rent"

Hon HAR en hage, men jag kan garantera att hon hellre väljer att få gå ute på gården och beta, även om hon då måste stå bunden!
Tyvärr finns det inte tillgång till gräshage, utan bara sandhagar. Skulle det finnas gräshagar skulle hon självklart gå i en sån!
Och som jag redan skrivit, hon går inte uppbunden hela tiden.

Jo du sa det tidigare! Jag kommenterade inte ditt inlägg nu utan jag svarade på Silly´s inlägg.

Btw du skrev att ngt missförstånd hade skett med ägaren och hans son som skulle se efter ponnyn. Ja där ser man förr eller senare kan en olycka inträffa. Nu gick det ju väl för ponnyn, men nästa gång som ett sådant "missförstånd" inträffar kan det ju hända ngt annat tragiskt!!

I ditt andra inlägg svarade du på ditt eget inlägg. Kändes bara som det var riktat till mig.

Det missförståndet lär inte upprepas. Och det visade sig vara longerlinan som krånglade! :crazy: Haken hade hakat up sig. Och ja, det var verkligen inte bra! Haken är utbytt nu.

Det är riktat till alla som håller häst i lina längre än korta stunder

de e ju inte så att dom åker iväg o lämnar hästen så, dom kollar till den då o då men den får ju gå ett par timmar. men men, de e ju inte min häst :angel:

Sliver skrev:
Btw du skrev att ngt missförstånd hade skett med ägaren och hans son som skulle se efter ponnyn. Ja där ser man förr eller senare kan en olycka inträffa. Nu gick det ju väl för ponnyn, men nästa gång som ett sådant "missförstånd" inträffar kan det ju hända ngt annat tragiskt!!

Missförtsånd kan hända överallt. Hästar som inte ska gå i samma hage släpps ihop pga av missförstånd osv. olyckor händer överallt. tyvärr

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar