Shetlandsponny

Sv: Shetlandsponny

Här kommer några bilder på min underbara tjej, Jolly Face f.-98 Full av arbetsglädje och energi.
Här är vi på körträning. Tömkör denna gång.

28662684.jpg

28942149.jpg

QUOTE]

Så himla fin!:love: Jag älskar skimmelshettisar!!

Jag lovade att uppdatera om mitt inköp.
Sickan 16 år. Inte gjort så mkt, gått som barnponny. Inte inkörd så vitt jag vet. Ska ringa en fd ägare och höra lite mer. Tog hem henne häromdagen, och hon är så härlig! Är såå glad att jag köpte henne! Hoppas på att köra in henne längre fram,men vi skyndar långsamt. Tog nog totalt nästan två timmar att reda ut man, svans och pannlugg. Jag delade upp det på tre tillfällen. Det är ett projekt, behöver muskler, protein och så. Men jag tror och hoppas att det kan bli så himla bra!

28981662.jpg

28981669.jpg

KL

Här är våran lilla tjej, hon är ca 90-95 cm hög, heter Volvo och är ca 15 månader. Jag tömkör henne litegrann, promenerar och leker, men framförallt är det sambon som har fallit för henne. Det är även han som köpt henne :D Hon går ofta lös i vår trädgård och följer sambon vart han än går, även om han går in!

Hon har så underbara rådjursögon och är verkligen lättlärd och jätterar.
Har redan lärt sig massa trix även om jag knappt tränat med henne.

Hennes pappa är tigrerad, hennes mamma är brun.
Hennes storebror har börjat bli tigrerad från att vara brun så vi får väl se vad som händer med henne. Hon har fått mer och mer vita stickelhår, fast det är inte så jättemånga. Vi älskar henne som hon är så det är inte så noga :D

Sätter man sig i hagen kommer hon oftast och lägger sig i knät med huvudet och sussar lite :love: Hur många hästar gör det liksom!?

I vintras när hon precis kommit till oss
DSC01623.jpg

DSC01788.jpg

Här fäller hon
DSC01612.jpg

forts följer

Vi ser nog lite galna ut... Men kul var det :laugh:
Här kommer en till bild.
29030046.jpg

Senast ändrad av en moderator:

oj det ser ut som att er vagn är för hög för shettisen, eller skaklarna inte är rätt avvägda för vagnen lutar jättemycket framåt. blir tungt i däckeln. annars sitter selen fint.

så du kör med bettlöst?! :)
hur funkar det? min ponny är hemskt jobbig i munnen just nu men kan bli stark ute ;S

Japp, rolig disskution, Hur gör alla egentligen med sina små shettisar och bett??? det är ju inte lätt att hitta ett tillräckligt tunnt och kort bett.

vilka str har ni och vad för typ av bett?

Min lilleman trivs inte alls med bett så när jag köpte honom så tog jag helt enkelt min islandshäst gamla flätade nosgrimma och byggde om lite så vips fick jag ett gratis sidepull till minisen.
Från dag ett har det funkat kanon, i början var han kanske lite svårare att svänga men han lärde sig snabbt, han är väldigt pigg men jag lärde honom direkt att lyssna på mina röstkommandon och han älllskar att jobba och göra rätt så aldrig att han skulle skena eller sticka eller inte lyssna eller bli hård i handen.
om han skulle vara kanonpigg och ligga på så behöver jag bara röra händerna lite så att sidepullet rör sig lite över nosen istället för att bara segdra, då känner han direkt och saktar av då ger jag snabbt en eftergift.

jag har kört med bettlöst så länge nu att jag inte ens tänker på att det är bettlöst, funkar mkt bättre än med bett.

Min kille är endå 11år i år och han lärde sig att köras med bettlöst som 10åring:)

26450580.jpg

25664096.jpg

25664093.jpg

lite svårare med formen men den kommer mer och mer naturligt och bakifrån.

vad tycker ni om honom steget osv??? hade det gått att tävla med honom?
får man tävla bettlöst?

Man får inte tävla bettlöst, men förutom det borde det väl inte vara något problem att tävla honom :laugh:

Jag har tredelat egg-bett 9.5 cm på mina småttingar.

du kanske borde skaffa ordentliga draglinor om du funderar på att tävla. Även om du inte tänkte tävla så ser det rätt vanskligt ut med två grimskaft som draglinor...

Ja just det, det tänkte jag också på förut. Även om repen kanske håller så brukar ju inte precis hakarna på såna där grimskaft ha särskilt hög hållfasthet...

Hade oxå den tanken på grimskaften. Dom där hakarna är livsfarliga, fått en sådan i ansiktet när en häst skulle lastas...
Jag skulle ha bytt ut hela selen, skaffat en med lös brösta och med en klok baksele.

Jag ändrar miglite! Min lilla Sickan är 14 år, inte 16, såg jag då jag fick passet.. Gör bara mig gladare! Då går det plötsligt att försäkra henne!
I måndags vetbesiktigades hon, då sade hon haft fång. Igår kom hovis ut, som inte fann NÅGRA tecken på fång alls! Skönt! Men orolig blir man ju!

*kl*

Måste ju presentera våran Nalle!:love:

Nallebo Sivert "Nalle"
1-årig hingst
e. Almnäs Sirocco u. Nallebo Rosslinda ue. Mässeboda Rossman

Nyköpt och står fortfarande kvar hos uppfödaren, ska bli körhäst, så ni kommer nog få se mer utav honom!:laugh:

Bonusbild på pappsen..

Liknande trådar

Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
20 467
  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar