Shetlandsfoder?

Hej Maria!
Måste nämna nåt helt utanför ämnet. Fast det handlar ju om
hästar förstås.
Vilken fin hemsida du har byggt upp, helt otroligt! :bow:
Mycket, mycket väl genomtänkt en eloge till dig.
 
Åhh tack så mycket.. :)
så fort jag börjat jobba lite till på min nya sida så blir det ännu bättre..
 
Hjälp! 3-6 dl havre är inte det väldigt mycket till en shettis?
Jag har fått hem en shettis som gick på 6 dl om dan, hon var helt knäpp eller "havre hög". Jag slutade med allt havre och fick en annan häst, mycket lugnare och inte så hispig. Idag får hon 1/2 dl havre om dan så jag tycker att 3-6 dl är för mycket eller?
 
det beror ju helt på vad höet innehåller och hur hästen motioneras!
6 dl havre tycker jag inte alls är mycket för en shettis som motioneras några dagar i veckan!
 
Jo det är sant som du skriver!
½ till 1½ dl 2 ggr dgl är väl det "normala".
Jag har nog "gött" honom litet.
Men samtidigt så är det lätt att tro att en shettis
är en liten häst som är lättfödd.
Om de arbetar och körs behöver de nog litet extra energi.
Min shettis är rätt så stor alltså inte bara tjock.
Han är 103cm i mankhöjd och lång i kroppen. Jag tycker
han ser ut som en stor häst med korta ben. :)
 
Jag vill alltså veta: Räknar man en shetlandsponnys foderstat som man gör med, ja, just tävlingshästar o så. :smirk: Eftersom, som sagt, shetlandsponnyer är lättfödda (?), och är betydligt mindre än "vanliga" hästar? Räknar man som vanligt, MJ, SmbRP, kalcium, fosfor å allt vad det heter, efter hur mycket hästen arbetar och kg kroppsvikt?

Men givetvis :eek:. Shettisar behöver precis som alla hästar en uträknad foderstat på ett analyserat hö! Jag anser det till och med vara väldigt väldigt viktigt då shettisens kropp är liten och man har små givor att "spela med".
 
Vad ger man en shettis för mat?

Grovfoder i form av hö eller silage, vilket man önskar eller har tillgång till. Analysen på grovfodret visar sedan om man behöver komplettera med något kraftfoder, proteiner, mineraler etc.
 
Men får mina pelleterade mineraler så äter dom upp alltihop. Men just nu får dom "sandiga" mineraler. Jag ger kliet främst för att det är bra för magen och att det är lite mumsigt. Och till åringarna för att det cokså är bra för hullet. Med dom får ju i och försej bara 1 dl om dan för man ska väl inte ge mer än 1 dl per 100 kg/häst?
 
Vad ger man en shettis för mat?
Hästfoder.

Hur mycket hö ca, och bara lite symbolisk kraft eller nåt mer uträknat?
Det räknar man ut efter hästens vikt och arbete precis som för alla andra hästar. Så om du har en stor häst på 600kg som får en bra foderstat och shettisen väger 200kg (mycket vanlig shettisvikt), så kan du dela den stora hästens foderstat med tre och ge det till shettisen.

Jag har Islandshästar som väger c:a 350kg och min Minishettis får hälften så mycket av allt som de får.

Man kan inte bara "pytsa" litet med betfor eller annat till någon häst, utan man måste räkna till alla hästar. En Shetlandsponny är också en häst.
 
Jag läste det nånstans. Kan det vara i kraffts lilla bok? Det var nog för att hästen inte skulle få ett fosfor överskott, det är vad jag har för mig. 1 dl eller 100g kli per 100/kilo stog det..
 
Jo jag vet två travare som får en dryg liter Kli vid
kvällsmålet men då får de också kalciumtillskott för att
balansera upp fosfor/kalk-blansen.
Man ska nog tänka på magnesium också!!
...det finns en bra tråd någonstans här på buke om
magnesium. Som man kunde ge till "nerviga" hästar.
 
1 dl väger kanske 30 gram eller nåt sånt! 3 dl bör det i alla fall gå på 100 gram :smirk:
 
Jag ger mitt shettissto (95cm) 2 dl betfor och 2 dl kli + alger och vitlök uppdelat på morgon och kväll. Hö har hon nästan fri tillgång till. Lite tjock är hon men det är pga bristen på motion nu såhär års. Hellre lite rund, mätt och glad än smal, hungrig och tjurig. Betfor och kli får hon bara för att alla andra hästar får kraftfoder. Jag har inte räknat ut något alls. Hon står även på halm i boxen, är ute 12 tim/dygn. På morgonen brukar det tom. vara lite hö kvar så då blir hon väl mätt i alla fall. Sedan går hon ihop med en shire häst i hagen så hon får ju tillgång till mkt hö där med.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 801
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: maddie202
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp