Shetland Sheepdog.

Sv: Shetland Sheepdog.

Haha henne vaktar jag allt på :D.

De är perfekta agilityhundar men när du börjar träna- träna myyycket på att få hunden att LÄMNA dig! De är så himla kontaktsökande att det kan bli ett problem om man inte passar sig. Min dam hoppade rätt in i däcket igår för att hon tittade för mkt på matte :crazy::angel:. Mammas och vännens hund finns det dock GRYMT mkt driv i och egen vilja.

Jaha, jag har inte träffat nån sheltie som varit så. Jag vill ändå inte kalla dem nervösa eller skygga, snarare reserverade.

Hahaha och ändå är hon för liten :D. Men ja det är lite skillnad :)

Känner att jag kapar din tråd lite ts, men hoppas du har fått en lite bättre bild över sheltien, tror det kommer passa dig bra :)

Haha det gör inget =)

Jag tror jag fått en jättebra bild över sheltien. Nu längtar jag efter att börja kontakta uppfödare och se när det kan vara dags att plocka hem en liten tjej!

Var inne på sssk's hemsida idag och kollade på uppfödare, men det finns ju så himla många!
Rekommenderar ni någon särskild?
Kikade lite på Westhlover, är dom bra? Dom hade många med ögon ua iallafall. =)

Har skickat PM. Men mycket med uppfödare handlar det ju om personkemi och vilka avelstankar de har, så maila/ring runt och berätta om dig själv och dina hundmål så kommer det säkert att lösa sig. :-)

kl
Jag lånar denna tråd lite....
Nu så kanske det blir så att jag blir med hund....Min första hund!! Har hittat en sheltie som jag tänkte ringa uppfödaren om... Jag kan verkligen inget om hunddata och så? Någon kanske kan hjälpa mig att kolla upp hunden..kennlen lite:)? PM:a då!

Valpen är snart fem månader...Vad ska jag tänka på om jag nu åker och hälsar på den? Hur ska den vara? Är ju rädd för det där med rädsla som vissa shelties verkar dras med...

Känns som man läst och läst...Hjälp!:p

Senast ändrad av en moderator:

Valpen är snart fem månader...Vad ska jag tänka på om jag nu åker och hälsar på den? Hur ska den vara? Är ju rädd för det där med rädsla som vissa shelties verkar dras med...

Det du först och främst ska tänka på är att ha inte den i rummet medan du snackar viktiga saker med uppfödaren! Man lyssnar inte så överdrivet noga när man har en liten söt sheltie i famnen :p
En bra valp ska vara lekfull, pigg, intresserad och nyfiken av omgivningen. Gärna orädd och utforskande när det gäller nya och läskiga saker.
Och angående rädslan: jag tror att hundarna blir vad man gör de till. Ignorera läskiga saker och uppmuntra hunden ofta om den behöver det så blir det nog en underbar liten individ.

jag slänger in en dålig bild på mammas sheltie.

charlieness.jpg

Sheltie är väl ganska sönderavlade i psyket, många många har rädslor och bygger upp stress. Jag tror det är svårt att hitta sunda hundar idag tyvärr. Var själv intresserad av sheltie men vågade inte skaffa mig någon pga psyket.

Så har jag också uppfattat de sheltie som jag träffat.

Sheltie är väl ganska sönderavlade i psyket, många många har rädslor och bygger upp stress. Jag tror det är svårt att hitta sunda hundar idag tyvärr. Var själv intresserad av sheltie men vågade inte skaffa mig någon pga psyket.

Samma här, tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 526
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka