Shetland Sheepdog.

Jessica1987

Trådstartare
Jag har länge varit intresserad av att skaffa hund, men inte riktigt vetat vilken ras som kunde passa mej.
Nu när jag har träffat en massa olika hundar, så har jag kommit fram till att den lilla sheltien nog passar mig.
Det dröjer nog ett tag innan jag skaffar den, eftersom jag ska gå klart skolan, skaffa jobb och hitta en bra uppfödare först.
Men frågor har jag och hoppas att ni vill svara! =)

Hur dana är dom? Skriv allt ni kan komma på, bra som dåligt.
Är det vanligt att sheltiesarna är nervösa eller är det bara för att jag träffar dom på djursjukhuset som dom är det?
Och sist men inte minst: Bilder!!!:love:

//Jessica

Sv: Shetland Sheepdog.

Sheltie är väl ganska sönderavlade i psyket, många många har rädslor och bygger upp stress. Jag tror det är svårt att hitta sunda hundar idag tyvärr. Var själv intresserad av sheltie men vågade inte skaffa mig någon pga psyket.

Jag har varit hundvakt åt en kompis sheltie nu i 2 veckor. De hämtar henne imorgon.. Jag har ju en helt annan hundras så det är stoooor skillnad på våra tjejer. Min är en dansk/svensk gårdshund o de är lika gamla, så jag ser tydliga skillnader. Raserna är väldigt olika o eftersom jag avgudar gårdisen blir ju sheltien väääldigt annorlunda för mig.

Sätter ut + och - som jag tycker med sheltien. Om jag ska vara rättvis så är sheltien en underbar hund en riktig familje- och barnhund, men inte min typ. Dessutom tycker jag att hon är väldigt mycket stabilare med sin matte. :p Kanske blir något orättvis i min bedömning pga detta. Därför kan också mina minus vara plus för andra. Eller upplevas annorlunda :D

+ Glad, gosig, sprallig.
+ Älskar närhet, väldigt förarbunden.
+ Älskar barn i alla åldrar o de flesta människor.
+ Lättsam hund ute, följer fint både lös o kopplad. Väldigt okomplicerad.
+ Tydlig av- och påknapp. Vilar då matte stannar o är still oavsett var man är någonstans.
+ Lätt att lämna ensam.
+ Går bra ihop med andra hundar. Slåss aldrig, utan viker undan om det inte passar.

- Kan vara skällig. Denna tjej är inte det men buffar/moffar ofta och blir inte tyst då man säger till. Tror inte hon vet vad hon gör som jag inte gillar;)
- Visar inte att hon förstått vid korrigering utan flyr istället.. som om hon vore rädd. (Tar inte i henne bara säger nej.)
- Ligger inte still inne.. följer vart man går. Eller rusar upp o moffar vid ljud i trapphus eller sånt som är nytt för henne.
- Alltid i rörelse när någon rör sig, liiiite väl nyfiken för mig :angel:
- Skvätten för ljud, men går undan istället för att kolla in.

Hej
Har haft shelite sen 86 och aldrig någon nervös rädd hund, så som nångon skrev att det är svårt att hitta snuda hundar idag stämmer inte, även om det tyvärr blivit en trend ras och visst finns det nervösa dåliga linjer men väljer man en bra uppfödare så skulle jag inte vara rädd att köpa en sheltie idag. Mor min föder upp Sheltie sen 89 så jag har under hela min uppväxt haft många sheltie och träffat många andra seriösa uppfödare men nästan aldrig träffat en nervös sheltie. Den är dock väldigt singnal känslig och följer gärna och har koll på sin familj men så är det en vallhund också som fungerar utmärkt att valla med.I flock blir dom skälliga men endast när det kommer någon sen när dom kollat läget brukar våra lägga sig och sova iaf.

Hoppas du fick lite hjälp nu, vet att rasen har fått dåligt rykte men alla linjer är inte dåliga som sagt men det känns som alla verkar tro det och blir jätte förvånade för att våra är så lugna.

mitt tips till dig är att besöka en uppfödare en eller flera ggr och åk på utställningar och titta.

Lycka till:)

Jag växte upp med en trefärgad shetland sheepdog, helt underbar hund.
Hon var lättlärd, glad, gosig, väldigt aktiv och ville alltid hänga med på allt. Gillade när flocken var samlad, ville helst att vi skulle gå ut allihop med henne så hon kunde valla oss. :D
Hon var med mig i stallet och på ridturer. Vi hade henne aldrig kopplad utom när hon löpte.

Hon kom bra överens med andra hundar även om hon inte var så social. Reserverad mot främlingar och de som inte var närmaste familjen, gillade inte att bli klappad av folk hon inte kände och viftade aldrig på svansen åt folk hon inte kände. De som hon lärde känna avgudade hon, men det var inte många. Förutom vi fyra i familjen var det typ mammas föräldrar och två av mina kompisar, resten kunde hon inte bry sig mindre i ungefär.

Rasen är ju ingen golden retriver som älskar allt och alla precis, men jag tycker inte det är en nackdel.
Jag har hört att de ska vara nervösa men jag har aldrig stött på nån som varit det.
Det är en jättetrevlig ras, och enda anledningen till att jag inte skaffade en likadan när jag miste min jag hade, är att det gjorde för ont att bli påmind. I framtiden kommer jag absolut att ha sheltie igen. :love:

Rasen är ju ingen golden retriver som älskar allt och alla precis, men jag tycker inte det är en nackdel.
Jag har hört att de ska vara nervösa men jag har aldrig stött på nån som varit det.

Jag tycker inte heller att de ska vara som en golden. De behöver inte älska alla, det gör inte min heller. Men de behöver inte heller fly undan när något händer. Jag som är van hundar av den robustare typen upplever dem som nervösa då, även om de inte är det.

Ex. Min sambo o jag var ute o gick o han klappade på en papperkorg upprepade tillfällen. Sheltien hoppade undan så långt kopplet räckte o stod o moffade tills hon insåg att det inte hände något mer. Tog någon minut o hon kom aldrig fram o kollade vad det var. Medan min tjej hoppade till på första ljudet sen sprang hon fram o kollade om det hände något kul. Kanske husse ville leka?

Svårt att förklara hur jag menar, men...
Om man som mig inte är van en vallhund o deras kroppsspråk upplever man dem lätt som nervösa, skygga individer.

Säger inte att det är fel på dem eller dras reaktioner, bara att rasen är så vilket man bör vara medveten om då man skaffar dem. Så man inte ångrar sig, eller blir konfunderad sen. Vet folk som förstört en sheltie pga att de inte vet vad de skaffar sig.

Jag har en sheltie hane på 9 år nu.
Med honom tycker jag det finns massor med fördelar, men samtidigt har han några egenskaper som inte är särskilt rastypiska. T.ex så skäller han i princip ALDRIG, (det svåraste var att lära honbom "skall") Han älskar alla människor och vill hälsa på alla han ser, trots att han aldrig fått det.

Hans fördelar enligt mig är:
+ extremt lättlärd, och lättmotiverad (gör vad som helst för godis)
+ väldigt förarbunden (gillar alla, men det finns alltid number one!)
+ alltid glad, speciellt i att jobba
+ genomsnäll med enormt tålamod
+ duktig i både lydnad och agility
+ mycket mycket förarvek. man behöver aldrig bevisa vem som bestämmer
+ tydlig av och på knapp
Hans nackdelar:
- Tycker inte om att gå i skog och mark (kan bero på att ALLT fastnar i pälsen)
- Lite mesig ibland (inte skvättig och rädd, utan tycker inte om vatten, tar väldigt hårt på ett nej m.m.)

Han var även väldigt lättsam som valp! Tuggade aldrig på något, och hade ingen riktigt trotsålder.
Har en 12 veckors golden här just nu, kan berätta att hon är som besatt av djävulen om man jämför!! :devil::eek:

Sheltie är väl ganska sönderavlade i psyket, många många har rädslor och bygger upp stress. Jag tror det är svårt att hitta sunda hundar idag tyvärr. Var själv intresserad av sheltie men vågade inte skaffa mig någon pga psyket.
Skitsnack, det där stämmer inte alls. Det är lika lätt att hitta en stabil hund som inom många andra raser. :cool:

Min lilla dam (7 månader) viker inte för något och har aldrig gjort. Nästintill så att hon är bättre korningsmaterial än syrrans briard. :angel: ;)
Precis som anja23's herre skäller min tik väldigt sällan. Hon är otroligt positiv och lättlärd, däremot är hon inte direkt förarvek. Det bästa som finns är att gå i skogen, och hon önskar matte vore ihärdigare på att lägga ut spår. Om hon för ovanlighetens skull blir rädd avreagerar hon direkt, vilket jag ibland kan tycka är viktigare än rädslan i sig.

Sheltieklubbens olika distrikt ordnar mycket sheltieträffar dit man kan gå och träffa massor med hundar, jättecoolt. http://www.sssk.org/

Sammanfattningsvis skulle jag säga att sheltien har lika mycket mentala problem som någon annan ras och så länge man hittar en seriös uppfödare man gillar så är det inga problem. Dock måste man också tänka på att hunden/sheltien blir vad du gör den till. Om jag hade klemat min tik och oroat mig kanske hon inte hade varit precis lika stark som hon är nu, istället har jag dunkat henne i bröstkorgen och visat att nu jävlar gör vi det här. :devil:

Hemma hos mamma i dalarna så har vi en sheltie hanne på 5 år som vi i huset delat på. Jag ångrar mig att vi skaffade en sådan ras som första hund och vissa saker blev det pankaka av medan vissa saker lyckades vi med totalt :love: Såhär är mammas charlie:

- Skällig när något händer (han vaktar gården, vaktar matte bland hästarna etc.)
- Han uppvisar agressivitet mot andra hundar när han är i koppel (beror på osäkerhet och dålig uppfostran)
- Han har ett väldigt starkt psyke för att vara en sån liten hund och ofta är mer dominant än de andra hundarna han möter, backar inte när någon vill slåss
- Mycket hår som det fastnar mycket skräp i när man är ute i stallet

+ Han är otroligt snäll mot andra djur (hundar, hästar, katter, sköldpaddor :angel: )
+ Han behöver mycket aktivering och är en perfekt stallhund
+ Han är en underbar agility hund (men är lika duktig inom spårning, lydnad och liknande)
+ otroligt lättlärd och begåvad- kan lära sig en massa saker om man vill
+ Jättesnäll mot barn och man kan dra i honom utan att han gör något
+ Otroligt söt :love:

Har träffat två individer av den lite större modellen - ej släkt med varandra men boende i samma familj.
Ingen nervositet eller överdriven vakt - dom sa till om det kom någon.

Jag kom jättebra överens med dom men dom bet barn (familjen hade turistverksamhet).
Dom tog till tänderna istället för att gå sin väg när barn ville klappa även om dom inte var trängda.

Åååh jag har en sheltietik på 1,5 år och mamma har en på 3. Båda är helt fantastiska hundar. Skulle aldrig vilja ha en annan ras. Jag tycker itne att de är mer skälliga än andra hundar jag träffat på, men självklart skiljer det mycket på individ. Mammas hund (som kom ganska sent från kenneln) går lättare upp i stress och blir väldigt pipig när hon måste vänta vid träning tex. Min tjej och vår väns hane säger aldrig ett ljud utan är otroligt stabila i psyket.

Att sheltien fått rykte som stressade och veka tror jag beror mycket på föraren. Iom att de ÄR så extremt känsliga och lättlärda är det även väldigt lätt att förstöra dom.

Jag kan iaf absolut rekommendera en sheltie, men om du har möjlighet, besök kenneln och bilda dig en egen uppfattning! Det finns helt klart många varianter så känn av stämningen. Kommer de fram och hälsar eller drar sig undan? Verkar de glada och nyfikna?

Och om du har möjlighet att gå på sheltieträffar- gå! Vi brukar gå på vår uppfödares träffar och det är såå häftigt med 20-30 shelties som springer omkring och leker, utan något som helst gruffande. :love:

kan även tillägga att de älskar människor. Lovis har alltid varit ett riktigt monster och vill hoppa upp på alla hon ser och hälsa och pussas, även hundar. Hon har dock blivit påflugen ordentligt av två stora hundar men trots det funkar hon helt ok med andra.

DSC_0295.jpg

DSC_0318.jpg

aDSC_0078.jpg

Tack för alla svar!
Det verkar som om den uppfattning jag fått av sheltien verkar stämma ganska bra med de flesta sheltieägarnas.
Första inlägget oroade mig lite, men jag har sett väldigt många hundar och hundförare som inte går bra ihop tyvärr, och då spelar det ju ingen roll om det är en sheltie, golden eller rottis, dom kan vara lika "nervösa" eller hur man ska uttrycka sig.

Jag tycker det är bra att sheltien gärna tyr sig till en eller några få personer. Jag vill att min hund ska vara trevlig, men inte försöka hoppa upp i knäet eller slicka folk i ansiktet det första hon gör.

Det verkar alltså som sheltisarna är lättlärda för till exempel agility? Har alltid tyckt det verkat väldigt roligt, men inte kunnat testa eftersom jag aldrig haft någon i min närhet som sysslat med det. Kanske borde leta upp en tävling nånstans och gå och titta på. =)

Var ligger sheltien i pris ungefär? Måste ju börja spara!! :D

Min dam hör till dem som älskar allt och alla. På sätt och vis väldigt praktiskt eftersom det är enkelt att lämna bort henne till någon vid behov. Lättlärda och lättmotiverade är de shelties jag träffat, och allt är roligt! ;)

De flesta shelties kostar runt 11 000, sen varierar det ju självklart litegrann. Lycka till, hoppas du hittar dig en sheltie :D

Det är en otroligt intelligent hundras och ofta måste man vara lite steget före för att det ska bli bra. Och de är som sagt jätte lättlärda! Min gubbe lärde sig rulla runt på tio minuter och kunde det perfekt efteråt ;) men han är nog en lite exceptionell sheltie, många andra sheltieägare brukar alltid berätta för honom hur vacker och klok han är (fast det vet han ju redan :angel: )

Och de är perfekta agility hundar! Snabba, alerta och smarta hundar som lyssnar på sina förare.

Sheltin är värdens mysigaste hundras och en jättebra hund att börja med om man inte är en inbiten hundmänniska. Snälla o vänliga, gosiga och inteligenta, lättfödda, kräver inte flera timmars promenader men klarar av rätt mkt motion om man nu råkar vara sådan att man själv vill röra på sig mycket.:) Dessutom lever dom tämligen länge om dom får ha hälsan i relation till lite större hundraser. Dom fäller o hårar inte men du måste vara noga med att hålla efter pälsen annars blir den tovig ful av hårklumpar. Dessvärre kan sheltin vara ganska skälliga och lite skygg (behöver ju iofs inte vara en nackdel) och jag vet flera som har fått problem med tänderna. Tror att detta är en ganska så frisk ras men en sjukdom som förekommer inom rasen är starr. Jag rekomenderar varmt denna ras o det kommer en liten tår när jag tänker på våran lilla Lassi som två veckor efter det att våran schäfertik dog bara lade sig under matbordet en morgon o dog.:cry::cry::cry: Nu vilar han mellan vinbärsbuskarna i vår trädgård. I påskas överraskade maken familjen med schäfervalp Jack,, världens charmigaste marodör. Schäfern är en underbar ras o snällare hundar finns inte men till skillnad från sheltin så räcker det inte med ett par tre halvtimmespromenader om dan. Jack skall så småningom bli enhästhund e det tänkt. Lycka till med hundköpet o grattis till ett bra rasval:bow::rofl:

Gud så fin ! ! ! Är den borta en dag så leta inte hemma hos mig:angel:

Första inlägget oroade mig lite, men jag har sett väldigt många hundar och hundförare som inte går bra ihop tyvärr, och då spelar det ju ingen roll om det är en sheltie, golden eller rottis, dom kan vara lika "nervösa" eller hur man ska uttrycka sig.

Jo, jag var rädd för att de skulle kunna missförstås :angel:
Jag gillar denna tjej skarpt. Hon älskar alla människor o har väldigt lätt för att anpassa sig i olika situationer. En underbar tjej även om det inte framgick i mitt inlägg :p

Men tyvärr är det inte min typ av hund o därför är det vissa egenskaper som hon har som kan irritera mig lite. Tex detta boffande hon håller på med. (kanske inte är rastypiskt, vad vet jag?) Men ska väl vara glad att hon inte skäller, för det gör hon inte. Endast om det kommer någon eller vid lek, men det är ok för mig :bow:

(så nu att mitt inlägg inte var dt första, trodde det =))

Tex detta boffande hon håller på med. (kanske inte är rastypiskt, vad vet jag?)

*räcker upp handen* jag har också en boffande hund. Vet heller inte om det är rastypiskt men han gör så ofta istället för att skälla. Jag tycker att det är charmigt ;)
Dock är han speciell- han låter som en stor schäfer när han skäller. Inte en liten fjärt som han är ;)

Jag tycker boffande hundar är lite lustiga. Det är väl inte speciellt bra lydnadsmässigt att ha en hund som låtsasskäller (eller vad man nu ska kalla det).
Men vilken semester det är för öronen när en hund boffar istället för att skälla som en idiot. :)

barajag...: hihi nej ditt inlägg var inte det första. tänkte nästan när jag skrev det att det skulle bli lite rörigt om vilket som var först, men det spelar ju ingen roll. =)
Skönt iallafall att du tycker om henne trots att det inte är din typ!
Det kanske är så att alla faller för en sheltie, men det är inte alla som skulle vilja ha en själv. =)

Just min han skäller (dock inte så ofta) ju också men han kan boffa när någon inte stämmer enligt honom. Han kan skall och lärde sig det utan problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 526
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka