Sheltieägare!

S

Spenna

Hej =)

Nu har jag ännu en fråga till er Sheltieägare :d

Detta med Aktivitet...Hur klarar man av det...
Jag kan nog tänka mig att gå lååånga promenader osv :angel: men den behöver motion utöver det...Skall man då springa runt i över 2 timmar och aktivera den eller :confused:
Att dem kan tänka sig en dag på soffan är ju Underbart men efter att den legat en dag (med bara rastningar alltså :crazy: ) hur blir det sedan (en undrade 12 åring som försöker hitta alla fakta som finns att hitta om Sheltie)

Tror ni att den skulle kunna klara av att följa med på en ridtur sen ?(när den då är vuxen och har bra kondis)
Jag är nämligen lite orolig..för det där med vallningsinstinkten och att den är så liten att den sen bara vägrar gå :crazy:

Tacksam för Svar (Sorry om det blev långt och obegripligt :angel: )

/ Spenna
 
Sv: Sheltieägare!

Min förra hund var en sheltie, som vi hade i 11 år. :love:
Hon är i himlen nu. :cry:

Hon var med mig överallt och var aktiv ända till slutet, hade säkert levt i 3-4 år till om inte olyckan hade hänt, för hon var så pigg och följde med mig på rid och kör-turer med hästarna jämt.
Hon hade en tendens att vilja valla hästarna när man red men då var hon nöjd med att springa några meter bakom. Hon försökte aldrig valla hästarna i hagen eller så, däremot om hela familjen gick ut på promenad med henne så ville hon valla ihop alla. :D

Det viktigaste är inte motion, utan att dom får använda hjärnan. Jag byggde agilitybanor åt henne, och lärde henne massor av tricks utöver dom vanliga sitt och ligg, som typ skäms, dansa, rulla runt, spela död osv. Innan jag hade häst lärde jag henne galopp, trav och skänkelvikning :rofl: Stackars hund..

Shelties är underbara hundar, passa dig bara för att köpa en som är för reserverad, vår var himla reserverad i början men blev bättre, men hon var aldrig sån att hon var glad när främlingar klappade henne, hon viftade aldrig på svansen då och ville helst inte.
 
Sv: Sheltieägare!

Min kompis har en underbar sheltie. Hon tränar lite agilitry med honom och går promenader, annars är det bara vanlig hjärngympa som sitt ligg osv.. Hennes hund är helt underbar, bara pga honom skulle ja kunna tänka mig o skaffa en egen ;P fast vi har två dvärgschnauzrar i familjen o det räcker :P Håller med om o passa dig för att få en för reserverad hund, hans syrra bor även här i trakterna så vi möter henne en del när vi är ute o går me hundarna o hon är grymt reserverad, inte alls lika positiv som min kompis hund, o då e dom ändå kull syskon. Stor skilland är det på dom. Men sheltien är en trevliga ras av den erfarenhet ja har :)
 
Sv: Sheltieägare!

Okej =)

Underbart..Jag har blivit så orolig att vi lixsom skall stå där med en hund som vi inte kan ta hand om :crazy:
Men vad underbart att man inte behöver springa i 3 timmar utöver rastningarna! :d

Men detta med Skälligheten?
Mamma och jag kommer nog titta mkt på föräldrarna osv (och självklart alla valpar) ifall dem är skälliga och reserverade!

Men detta att dem är så små är inget hinder för att följa med ut på ridturer?? (har islandshäst )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp