sheltie eller inte??

O

oliviaa

hej jag är så himmla sugen på en hund och jag vill ha en hund som man kan apportera agillity bruks mm. och är nästan helt säker att den gillar det vill ha en hund som inte är känd att ha några beteende problem mm. vill ha en hund som gillar och springa .vill ha en hund som är robus och den är inte förstor och då jag kom fram till en shetland sheep dog men då stog det över allt att det är en hund som är motions krävande och kan bli helt gslna ifall de inte får gå ca 2 lång promenade per dag ...set är de jag har som stoppar mej att den behöver för mycket motion som jag inte har lust och tid med varje dag
.....sedan har jag hört att dom är bra att anpassa sig ....kan den då anpassa sig med 1timmes prommenad per dag ?? jätte snällt om ni svarar mvh oliviaa:smirk:

Sv: sheltie eller inte??

förlåt att jag skrev väldigt oläsligt hoppas ni förstår:) //oliviaa

Jag har också fallit för sheltisen charm!:love:
Och hade bestämt mig för att köpa en sådan!

Eftersom jag inte vet ett dugg om rasen, så började jag med att kolla på utställningar, tittade efter den ”typ” jag ville ha och vilka uppfödare som hade den.:idea:
Flitiga anteckningar i katalogerna på de fyra utst jag satt vid ringside och studerade.
Såg många super trevliga, ”vill ha hundar”!
Men tyvärr såg jag också en del som jag aldrig skulle kunna tänka mig, skälliga, nervösa, hispiga, skygga för folk…
.
Kollade uppfödare och deras hemsidor.
Blev medlem i sheltie klubben.
Läste allt som gick att läsa om rasen.

Och ja, kom så långt att jag hade valt ut ett antal uppfödare att kontakta…
Sedan hastigt och lustigt, utan någon planering alls kom ”lillan” in i mitt liv, och sheltie planerna får dröja ett par år.

Vist är det en livlig ras som hänger med på det mesta, men att de inte skulle klara sig på en timmes aktiv motion om dagen, låter lite överdrivit.
Självklart beror det på hur du har hunden de övriga 23 timmarna på dygnet?

Vad jag upptäckte under mitt letande efter Sheltie, det var att det tyvärr var väldigt få uppfödare som MH-testade, och som brukshunds människa tycker jag det är ett bra hjälpmedel.
Var inte många som HD- röntgade heller.
Jag hittade dock några uppfödare som både MH testade och tävlade lydnad och/eller agility med sina hundar.

Som alla andra raser så gäller det att vara noggrann vid val av uppfödare och valp!
Säger hon som blev med valp på en halv sekund, hur implusivt som helst....

Jag har en Sheltie, men jag vet inte särkilt mycket om rasen då det var min sambo som bestämde vilken ras vi skulle ha. Jag upplever att vår sheltie är enormt anpassningsbar och lätt att ha att göra med. Nu har han varit sjuk ett tag och fått finna sig i att vara väldigt stilla, men det märks att han inte gillar det. I vanliga fall får han nog typ 1-2 timmars promenad per dag, plus mental aktivering.

Den lilla uppfattning jag hade om rasen innan vi köpte en är att dom är skälliga, hispiga och skygga, och till viss del så stämmer det på vår vovve, men däremot är det mycket lättare att leva med än jag kunde tro, eftersom han är så himla lätt att ha att göra med. Han är ju väldigt snabb i uppfattningen och intensiv i det han gör (=vallhund), så han är rolig att arbeta med, men som sagt i alla fall min hund har krävt en hel del miljöträning innan det ens går att tänka på någon annan slags träning. Vi arbetar fortfarande på att möta och passera människor, att acceptera att vi får besök hemma ibland, och att inte skälla jämt och ständigt, men han gör ju framsteg så det ska nog bli hund av honom också! :love:

Hej..Jag har en sheltie.. min första.. Hon är visserligen bara 8 månader ännu men lite hur hon är kan jag ju beskriva då hon redan har hunnit med sitt första löp..
Jag kan bara säga att för mig så hade jag inte kunnat valt en bättre ras. Hon är väldigt Familjekär, inte så reserverad ( som det står i rasstandarden att de kan vara), väldigt tillgiven och inte så skällig. Beror npg lite på hur man lär dem redan från början.
Sheltin är som vallhundar i allmänhet väldigt lättlärda och passar utmärkt till både agillity och lydnad.
Min Shelti har anpassat sig så att vi tar oftast en långpromenad på ca 1 timme om dagen (men någon gång kan vi hoppa över den utan problem). Däremellan rastas hon med kisspromenader x flera eller att jag släpper ut henne på gården.Till detta försöker jag att aktivera henne med hjärngympa eller träning innomhus ngn gång per dag. Än så länge räcker det. Vet ju inte riktigt vad som kommer sedan när hon blir äldre.

Hade en som "dagbarn" nåt år, världens goaste hund, kan inte i ord beskriva hur underbar han var. Ni kommer aldrig att ångra er.

Apportering - nej.
Bruks - nej.
Agility - ja.
Kända "beteendeproblem" - reservationer, skotträdsla.

Har en sheltie, hon är med oss hela dagarna. Inga långa promenader varje dag utan hon aktiveras på andra sätt också. Helt lugn, inget nervöst eller skälligt. Pigg och mkt snabb. Älskar att spåra och söka. Lite reserverad mot andra hundar, men inte så att hon skyggar eller morrar, bara struntar i dem. Inte skotträdd. Älskar alla människor. Super trevligt temperament. Lyder även barnen. Hon är 1 år.

och jag håller inte med dig ;). En vän tävlade sin förra sheltie upp till elit i bruks, exempelvis. Allt går bara man vill (nästan).

Jag har en tös på 9 månader och hade aldrig kunnat få en bättre hund. Hon har extremt bra psyke. Orädd, tuff, framåt och extreeemt kärvänlig. Det är pinsamt så hon "anfaller" folk på stan för att få hälsa. Är superduktig på spår, att hämta saker, uppletande etc. En riktig arbetsnarkoman. Är dock väldigt lugn och smidig, tex när man är borta går hon ett par varv och sedan lägger hon sig ner- inte ett dugg orolig trots sin ringa ålder. Har aldrig hört henne pipa, dock har hon en liten skällig period nu, spökålder.

Mammas hund har dock mer av det pipiga i sig. Lite svårare att slappna av när man är borta eller att hon blir otålig. Jätteduktig i agility, spår etc men blir lättare frustrerad än min tjej.

Sheltie är överlag väldigt lätta att handskas med. Familjehundar, inte krävande motionsvis/aktiveringsvis (om man jämför med ex BC, självklart behöver de aktivering). Lättlärda, bra päls... Att shelties är reserverade bygger nog mycket på hur det var förut. Visst är många så idag också men i många fall beror det på föraren, vad jag har märkt.

Mitt tips är att försöka besöka olika kennlar och se hur hundarna uppför sig. Om de är framåt och vill hälsa eller mera avvaktande. Välj en tuff valp om du kan.

http://kissingspine.bilddagboken.se...kPTEzNTkyNTc0MSZ0PTExOTc4NDYwMDEmY3VycmltZz0w
Min tjej.

Senast ändrad:

och jag håller inte med dig ;). En vän tävlade sin förra sheltie upp till elit i bruks, exempelvis. Allt går bara man vill (nästan).

Jag har en tös på 9 månader och hade aldrig kunnat få en bättre hund. Hon har extremt bra psyke. Orädd, tuff, framåt och extreeemt kärvänlig. Det är pinsamt så hon "anfaller" folk på stan för att få hälsa. Är superduktig på spår, att hämta saker, uppletande etc. En riktig arbetsnarkoman. Är dock väldigt lugn och smidig, tex när man är borta går hon ett par varv och sedan lägger hon sig ner- inte ett dugg orolig trots sin ringa ålder. Har aldrig hört henne pipa, dock har hon en liten skällig period nu, spökålder.

http://kissingspine.bilddagboken.se...kPTEzNTkyNTc0MSZ0PTExOTc4NDYwMDEmY3VycmltZz0w
Min tjej.
Varifrån kommer din Sheltie?
(länken till bilddagboken funkar inte, by the way)

Senast ändrad:

Det verkar i alla fall finnas en väldigt stor variation på shelties i både temperament, utseende och storlek!...
Första veckan efter vi hade hämtat vår sheltie höll jag på att bli tokig eftersom han skällde i stort sett oavbrutet hela tiden för allt och inget. Nog för att jag hade hört talas om "skälliga raser", men att det var så illa kunde jag inte tänka mig - det där var ju bortom gränsen för vad som gick att stå ut med! :p Han har lugnat ner sig nu, men vi får fortfarande jobba med att bryta hans skällande ett antal gånger per dag när han stirrar upp sig på något han tror att han hör eller ser. Sen är han skygg mot människor - han tillåter helst inte alls att främlingar hälsar på honom, även om det faktiskt har blivit mycket bättre jämfört med hur han var när han kom till oss. Andra hundar går däremot hur bra som helst, han älskar alla hundar. Inte heller är han rädd för oljud eller slammer. Han är nu 6 månader och har precis nyligen börjat visa lite intresse för att lyssna på mig, träna och försöka vara till lags. Han är enormt mammig och följer mig som ett frimärke, men trots det så går det faktiskt bra att lämna honom ensam. Gillar att hoppa, studsar omkring som en fyrbent gummiboll. Leker inte med leksaker men gillar att brottas. Är jättecharmig, sällskaplig och har humor. :D

Kan du tipsa om bra uppfödare med Shelties som inte är "mesiga"?

Inte någon specefik kennel, det vore ju reklam.
Dessutom så kan jag missa någon verkligt bra.
Men däremot att du kollar om de själva tävlar med sina hundar, inte ev. fodervärdar utan att uppfödaren själv har tränat/tävlat.
Ingen garanti, meb då vet dom i vart fall vad som krävs.
Annars är det att läsa hemsidor, besöka utställningar och till sist göra kennel besök!
Gå på din magkänsla mamman präglar valpen mest så hon måste vara trevlig och orädd.
Självklart ska även pappan ha ett bra temprament!
Kolla också hälso läget och att alla tester är gjorda med ua resultat.

Har du någon hund kunnig som kan följa med när det är dags att välja valp?
Annars har man kommit så långt att man har förtroende för uppfödaren så är det inte fel att fråga h-n om hjälp att välja, finns ju ingen som känner valparna så bra som uppf.

Under 2007 så var det 6-7 individer som startade på bruksprov. Under 2006 blev det 17 starter, jag har dock inte räknat på antalet individer. Så det är inte det säkraste kortet om man är intresserad av bruks.

Fast du, hur många bruks intresserade är det som köper Sheltie:confused:
Om de som tänker satsa på bruks köpte sheltie i stället för tex BC tror du inte det hade sett helt anorlunda ut då?
Sedan är ju Sheltie en rätt liten hund, med allt vad det innebär med svårigheter i bruks.

Inte någon specefik kennel, det vore ju reklam.
Dessutom så kan jag missa någon verkligt bra.
Men däremot att du kollar om de själva tävlar med sina hundar, inte ev. fodervärdar utan att uppfödaren själv har tränat/tävlat.
Ingen garanti, meb då vet dom i vart fall vad som krävs.
Annars är det att läsa hemsidor, besöka utställningar och till sist göra kennel besök!
Gå på din magkänsla mamman präglar valpen mest så hon måste vara trevlig och orädd.
Självklart ska även pappan ha ett bra temprament!
Kolla också hälso läget och att alla tester är gjorda med ua resultat.
Jag står inte i begrepp att köpa Sheltie i brådrasket precis, men har varit nyfiken på rasen länge då jag tror att den har många egenskaper som kan passa mig. Har kollat rätt länge på hemsidor, sheltieklubben etc. tyvärr är det väldigt sällan man ser någon på tävlingsbanorna häromkring. Jag är rädd för att få en mesig och skällig hund, därav min fråga om uppfödare.

Har du någon hund kunnig som kan följa med när det är dags att välja valp?
Tror att jag klarar den delen själv om det blir aktuellt, har haft egen uppfödning av jaktgolden i snart 16 år;) Men tack för tipsen!

Vad bra att du själv har varit uppfödare.
Då tror jag också att du kan undvika de oseriösa som ju tyvärr finns i alla raser, så även på sheltie.
Nej, jag märkte också att det var yterst få uppf som tävlade med sina hundar...
återstår då att sitta vid ringside med penna och katalog och skriva vad som själv tycker om de olika hundarna.
Efter några utst så ser man rätt klart vilka "linjer" man är intresserad av resp helt ointressanta.
Att besöka kennlar ger också mycket, jag talade tydligt om att jag just nu bara tittar, inte skulle köpa någon valp ännu och det gick bra att komma och titta ändå på samtliga faktiskt som jag ringde (4 st)

Med risk för att bli "halshugen" jag blev väldigt förtjust i de Amrikanska linjerna, de var störe, sundare och alla jag såg var väldigt trevliga och med härliga rörelser!
Nu var det då, har kanske blivitt fler nu, inte så många USA sheltisar, de flesta som jag såg var Dansk ägda.
Men eftersom jag bor i skåne så ställs Danskarna ut rätt flitigt här.

Vet att USA Sheltisarna inte var så pupelära bland en del uppf, som menade att det var små/söta och av Engelsk typ som gällde.
Men faktum var att jag såg flera av USA typen som plascerade sig högt, så alla kan inte tycka ila om dom av domarna

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka