sheltie eller inte??

Sv: sheltie eller inte??

Tja öh trådskaparen skriver detta:

hej jag är så himmla sugen på en hund och jag vill ha en hund som man kan apportera agillity bruks mm.

Det lät ju iaf som att TS var intresserad av det. Eller??

Sen skriver du själv att det är svårigheter i bruks med en sådan liten ras. Jag kanske inte riktigt kan hålla med eftersom att hinder apportbock etc är mindre/lägre för sådana små hundar. Jag som kör vanlig labrador har det nog svettigare eftersom att våra hinder är 80 cm höga och det är rätt så tufft för en 53 cm labrador som trots bra trim inte riktigt är lika lätt som en BC, eller hög som en schäfer.

Ber om ursäkt hade glömt vad TS skrev.:o

Nu var det väl inte hinder/apporter jag tänkte på utan terängen som tex i sökruter eller rapport sträcker kan vara väldigt tuff för en liten hund.

Nej nej inte amerikanskt! För det första har de sjukdomar som inte "våra " shelties har och för det andra förlorar sheltien allt det den står för om man börjar blanda in en massa amerikanskt. Det söta uttrycket försvinner.

nej, en sheltie är kanske itne den första ras man väljer att köra bruks med om man enbart är intresserad av det. Men eftersom TS vill köra allt möjligt och itne enbart inrikta sig på bruks, så ville jag bara poängtera att det går :).

Visst går väl allt om man vill, men det är ju helt klart lättare om man har tidigare erfarenhet. Jag tror t.ex. att jag hade kunnat köra upp en sheltie lite klasserna eftersom att jag gjort det förr. Frågan är också om man behöver lite mer erfarenhet för att få hunden att apportera också? Det känns inte som den lättaste rasen för det. Sökrutan kommer ju först i HKL och rapport tror jag knappast att någon kör med en så pass liten hund.

Själv tycker jag att Sheltie är en perfekt ras, men inte för de kriterium som TS radar upp. Det låter mer som en retriever från prestationslinjer, förutom storleken då.

Nej nej inte amerikanskt! För det första har de sjukdomar som inte "våra " shelties har och för det andra förlorar sheltien allt det den står för om man börjar blanda in en massa amerikanskt. Det söta uttrycket försvinner.

Oj då, där ser man.
Nu är det inte så aktuelt längre för mig med Sheltie, men jag tyckte USA sheltisarna såg härligt sunda ut, som en lite collie, inget "småhunds" utsende.
Vilka sjukdomar är det som dom har och som inte de Engelska har?

Inte!:D:D:D
Har alltid velat haft en sådan liten hund! Men men...

Alla vet kanske inte hur dessa USA Sheltisar ser ut så jag har knyckt två bilder, den tref. är en hanne och den sobla är en tik.
Vet inte hur rastypiska de är, gick bara in på första bästa hemsida i USA och knyckte bilderna.
Det som utmärker USA hundarna är att de är störe, rör sig väldigt bra, inget nippertippade alltså och verkar "rejälare" de har också, de få jag har träffat haft ett underbart temprament.
Huvuden är inte så "docksöta" utan mer som en liten Collie.
Jag är dock ingen expert på detta.
Och har de nu en massa sjukdomar som inte de Engelska har, (vilka sjukdomar?) så är det ju inte bra.

Absolut. Jag tänkte på uppletande eftersom att jag hade apportering i huvudet.

Fast uppletandet brukar ju inte vara i alltför svår teräng, de är ju inte SÅ små att det bör vara ett proplem, eller vad säger ni Sheltie ägare som tävlar bruks?

Det är väl snarare motiveringen för en sådan pass stor ruta som kan tryta om hunden inte har inbyggt bytesintresse. Men det är som sagt först i HKL som det kommer.

Jag kommer inte ihåg exakt vilka sjukdomar det är, men vet att min uppfödare är väldigt mycket emot detta och det finns till och med någon orgfanisation som försöker motverka att amerikanska linjer ska spridas i Sverige (som sagt, itne såå insatt).

Nu ska jag ärligt säga att jag inte exakt vet hur apporteringen går till, men våra är mycket duktiga på att hämta saker i alla dess material och form. Men är det itne så att de kan bli väldigt tunga när man kommer upp på en viss nivå? Vet att min vän/bekant pratade om just detta, att apporten av ngt slag till slut blev för tung för hennes hund.

Tungapporten för stora hundar väger 4kg och för en Sheltie 2 kg. Men det är en gång.

Uppletande är 4 föremål på en terrängruta (ej lydnadsplan) och det ska in på under 5 minuter.

TS: Ursäkta att vi kapat tråden lite:crazy:

Får nog säga att jag inte riktigt gillar den amerikanska typen av sheltie, tycker inte den ska se ut som en mindre collie. Jag föredrar det söta och "nätta" uttrycket, om jag ska se till det rent exteriöra - vilket förstås inte är det viktigaste. Har du någon koll på om mentalieten skiljer sig mellan den engelska och amerikanska typen?

Jag kommer inte ihåg exakt vilka sjukdomar det är, men vet att min uppfödare är väldigt mycket emot detta och det finns till och med någon orgfanisation som försöker motverka att amerikanska linjer ska spridas i Sverige (som sagt, itne såå insatt).
.

Ja, det där känner jag igen, då när jag tittade på Sheltie och sa till Sheltie folk att jag tyckte om de från USA, så slog alla ifrån sig och sa att det var inget bra..
Men fick aldrig reda varför de inte var bra, mer än att de hade en annan extrör och det var ju det jag tyckte om...

Hmmm, jag undrar om inte min sheltie ser lite "amerikansk" ut?.... Fast han har inget amerikanskt i stamtavlan mig veterligen. Han är ju stor (nästan 44 cm och endast 6 mån) och har ett mer collielikt ansikte. Fast det är lite svårt att bedöma för mig som är ovan vid rasen... :D Men jag tycker ju inte att han har det där dock-näpna ansiktet som små sheltisar har utan han är mer "rejäl" typ som bilderna på amerikanarna...

Nej, som jag skrev så hjar jag inte sett många amrikanska.
Men de jag såg (är en två år sedan) var väldigt trevliga, precis i min smak, samtliga var dock Dansk ägda.

När de blir lite större blir de ju automatiskt grövre också. Mammas hund är 42-43 vilket ju är stort för att vara tik och hon är mycket grövre om man jämför med min tjej :).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 906
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka