sheltie eller inte??

Sv: sheltie eller inte??

Jag växte upp med en sheltie. 12 år tillsammans fick vi innan jag miste henne förra året. Hon var helt underbar! Jag har så mkt fina minnen med henne.

I början var hon mkt reserverad mot alla andra än vi i närmsta familjen. Hon viftade inte ens på svansen åt tex mina kompisar som ändå var hemma hos mig ofta. Efter 1-2 år blev hon lite mer social och viftade på svansen och var glad och ville hälsa på de som hon träffade ofta. Sista åren var hon megasocial (om man jämför med i början) och viftade på svansen åt alla. Dock ville hon inte hälsa på alla. Men det där att hon var så reserverad var nog både rasen men även hur hon var uppväxt.

Hon var himla lättlärd, och älskade att lära sig olika saker. Mkt aktiv, var ofta med i stallet och följde med när jag red. Men var även nöjd att ligga hemma och slappa. Hon var skällig när hon träffade större hundar, och hade en tendens att vilja valla ihop "flocken" om man var flera som var ute och gick promenad med henne. Ville gärna valla ihop hästarna i hagen också, men det fick hon aldrig göra.

Det är en mkt trevlig ras och jag tycker absolut du ska köpa en sheltie. Jag kommer skaffa en ny sheltie en dag, just nu har jag annan ras för att det då gjorde för ont att skaffa en som påminde om min förra sheltie.

Sv: sheltie eller inte??

Min första sheltie var en skygg, håröm, lurvig sak, väldigt irriterande att han såg ut som om jag spöat skiten ur honom :(, men han var sådan sedan han var valp, han gick alltid en halvmeter ifrån mig.
Min nuvarande sheltie, han ääääälskar människor och hans favoritlek är när man sätter på sig lekhandskarna och leker "skyddshund :angel: , han älskar barn, ju skrikiga och rörliga destobättre. Han älskar att vara ute i byn, jag är inte där så ofta, men han ska hälsa på alla!!
Båda dessa Shetland sheepdog kommer från samma uppfödare Nodstagårdens. Oj, glömde, de är INTE skälliga, de skäller bara då BC:n och Schäfern leker, då har/hade båda den egenheten att de hänger på BC:n, i nackskinnet och skäller som idioter.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka