uppgivenmamma
Trådstartare
Det låter jättekonstigt att det inte tas riktigt på allvar och att man inte från skolans sida gjort en orosanmälan. Det som har hänt är en sån sak som här där jag jobbar självklart hade inneburit en orosanmälan. Och vaddå fundera på det? Det är bara att skriva ihop en anmälan där det står vad som hänt, vad som hänt de tillfällena -att det hänt mer än en gång... och att det finns oro för både den utsatta eleven och för eleverna som utsätter eftersom de betett sig på ett oroande sätt (och inte omedelbart lagt ner vid tillsägelse osv). Sedan är det upp till socialtjänsten att avgöra om det ska leda till något -det är INTE upp till skolan att fundera fram och tillbaka, är man orolig så gör man en anmälan.
Det bör på skolan finnas handlingsplaner för våld- eller kränkningssituationer, blanketter för incidentrapportering som skolan fyller i och skickar in till kommunen, dessa ska även följas upp (återigen -HÄR är det såhär i alla fall).
Sedan så tycker jag personligen (och utifrån mitt jobb) att "de inte varit med om detta innan" -är helt förkastligt. Nej, man SKA inte ha varit med om detta innan men man ska ha en plan för OM sånt här händer.
Dessutom ska inte dottern tränas i att säga nej, dottern ska ha stöd för att bearbeta något som hon uppenbarligen mår dåligt av.
Finns det någon form av "Familjehus" i kommunen?
Även där sa kuratorn något som vi tyckte var konstigt. Att hon skulle prata med dottern men inte älta (hennes ord) det som varit utan blicka framåt. Hon sa att om man ältar det som varit så kan man i barnets ögon blåsa upp det till något större än vad det verkligen varit
Så att bearbeta det är nog inget som kommer ske hos kuratorn utan där ska hon få gå igenom händelsen och lära sig säga nej.
Det borde väl finnas något slags familjehus? Om du preciserar vad dom gör där så kanske jag kan leta reda på det.
Det heter säkert olika i alla kommuner men google is my friend
Jag tror inte att dom skickat in någon kränkningshandling till kommunen, det är lite stoppa huvudet i sanden varning på det här.