Idag har vi haft möte på skolan och nu vet jag inte riktigt var någon står.
Det var jag, min make, skolsköterskan och kuratorn. Vi föräldrar hade givetvis sett att även rektorn var med men det var hon inte.
Det är iaf uppenbart att dom aldrig varit med om något sånt här förut eftersom dom saknade en handlingsplan. Dom höll fortfarande på att utarbeta en, och det känns väl fel? Borde dom inte redan veta vad dom ska göra i ett sånt här läge?
Dom ville mest fokusera på sista händelsen och vad dottern hade berättat för mig så jag återberättade hennes händelse och kuratorn sa att det är vad hon fick återberättat för sig i fredags då dom träffade någon av pojkarnas föräldrar. I stora drag var det samma berättelse, det är ju tre olika sanningar från barnen så allt stämmer givetvis inte ihop när man pratar med dom olika.
Det som skulle hända nu var att rektorn skulle ordna med punktbevakning av barnen utan deras vetskap och detta skulle pågå en månad i alla fall sa dom, så får dom se hur dom gör sen.
Alla barnen skulle få komma till kuratorn och prata och hon skulle ritprata med dom och gå igenom händelsen. Detta är frivilligt från barnens sida, vill ingen så behöver dom inte.
Sedan skulle kuratorn träna med dottern på att säga nej. Hitta ett sätt för henne så hon vågar säga nej och inte gå med på sånt hon inte vill.
Sedan, det som känns väldigt olustigt var att dom hade haft uppe på sitt egna möte om dom skulle anmäla till socialen eller inte. Dom visste inte hur dom skulle göra där så dom skulle fundera men sa sen att självklart meddelas vi innan eller efter det är gjort i så fall och ärligt talat, på dom så lät det som att VI hade något att oroa oss för. Jag vet inte hur dom kommer lägga fram en sådan anmälan men det kom väldigt mycket frågor om dotterns självförtroende, om hon vill vara andra till lags, om hon har lätt/svårt att få vänner m.m. och helt plötsligt kändes det som att vi diskuterade hennes hemsituation.
Det om kändes olustigt för oss var att dom inte visste om dom skulle anmäla eller inte. Har man haft uppe tanken så är det väl ett tecken på att man ska anmäla?
Det verkade även lite som att dom tog lite lätt på om dottern kunde må dåligt psykiskt av det här men vi fick dom att fatta allvaret då jag började storgråta där inne och berättade som det var. Att i fredags kände hon sig tveksam till att åka till skolan och idag på morgonen så fick hon plötsligt ont i magen och ville stanna hemma och till råga på allt har hon sedan i torsdags kommit in till oss varje natt strax efter midnatt och krupit ner tätt intill mig för att hon haft mardrömmar och inte kunnat sova.
Hela den här skiten får mig att må så illa
Vi har inte gjort en egen anmälan till socialen än eftersom vi visste om detta mötet och ville gå på det först.