Status
Stängd för vidare inlägg.

Koppen

Trådstartare
Börjar märka på min 10 åriga dotter att hon funderar en hel del på vad vuxna gör när dom är själva ibland.
När började ni prata sex med era barn och hur berättade ni det?
När är det läge att berätta om mens, bröst, hår under armarna ochallt det där?
Känner mig feg som hoppas att den dagen aldrig kommer. Kan prata om sånt med vem som helst med inte mina egna barn... :crazy:
 
Sv: Sexprat

Nu har jag inte så stora barn, men tror du inte att hon vet det mesta av det där redan?
Barn vet ju som sagt var mer än vad man tror :smirk: och tror inte att en 10 åring har blivit helt bortkollrad när det gäller varken sexprat eller mensprat bland sina kompisar, det finns alltid någon som har ett äldre syskon som skvallrat ;) .

Men ta ett snack med henne för att kolla lite vad hon vet :)
 
Sv: Sexprat

Ja, hon vet nog mer än vad jag tror.
Helt plötsligt ska hon ligga emellan mig och sambon och vägrar somna innan vi gör det! :o
 
Sv: Sexprat

Att börja prata om mens osv tycker jag absolut att du ska börja göra nu, det kan ju vara så att du har en tjej som tidigt går in i puberteten.
Krångla inte till det utan kör med öppna kort,tala om varför man utvecklas och att det absolut inte är något att skämmas för, att man i början bara blöder lite och att det kanske räcker med ett trosskydd, tala om att det är viktigt med hygienen så hon förstår att hon behöver byta ofta osv. Det brukar trilla in små paket från div företag angående mensskydd och små bra informationshäften.

Att prata "sex" med barn är egentligen inte så svårt då dom nästan alltid har sett något på tv eller läst i tidningar däremot så kan det vara svårare att förklara det fina med att två människor har "sex" att det inte inte alltid stämmer överrens med det som syns på tv.
Prata med henne om hur viktigt det är att ingen gör något med henne som hon själv inte tycker känns bra, att det är viktigt att hon frågar så fort hon undrar något.
Vi har haft ganska öppna diskussioner här bara för att göra det så naturligt som möjligt, att två människor som älskar varandra vill dela mer än bara kramar o pussar, att man gör sådant när man verkligen älskar varandra och att det är något privat.
Det finns jättebra böcker på biblioteket att låna som kan vara bra att ha när ni pratar.
Ett tips är att ta informationen när det känns bra för dottern och inte bara för att Du vill att hon ska veta mer.
Hon kommer garanterat att bli generad men oftast så släpper det efter en stund.
Nu blev det mycket på en gång men jag hoppas att du fått lite tips.;)
 
Sv: Sexprat

:bow:
Tack! Det "lugnade" mig lite! Ja, det är nog lika bra att ta tjuren vid hornen. När som helst kommer det bli aktuellt. Min mamma pratade inte med mig om nånting av det där, och det gjorde mig ännu mer generad. Jag vill inte att min flicka ska känna så.
 
Sv: Sexprat

Min mamma pratade inte heller nått å det var superjobbigt. En av mina bästa vänner pratade däremot om precis allt med sin mamma å jag var så avis. Själv vågade jag inte prata om något med mamma i början så jag skrev små lappar.
Inte för att jag vet hur man ska börja diskussionen men jag skulle helst se att min mamma kanske drog in det i vardagen. Typ istället för att säga att man har magont kan man ju faktiskt säga att man har mensvärk. (det gjorde inte min mamma...) kanske svära lite över att mensskydden är så dyra eller bli arg om nån tjej i tidningen blivit utnyttjad å vänd det till din dotter å på så vis starta diskussionen.
"Kolla! 48 spänn för några tamponger, sånna som man behöver 100-tals av under en livstid" Det gör att din dotter känner sig stor när du faktiskt delger dig av dina känslor å tankar i vuxenvärlden, hon kanske känner sig mer delaktig, och det blir liksom mindre dramatiserat att börja med vardagssaker, då blir ämnet inte lika pinsamt längre...

Jaa inte vet jag :o Men om min mamma pratat med mig på ett vuxet sätt så hade jag nog vågat ställa mina frågor å börja prata själv. Istället för att hon kommit in på mitt rum, röd i ansiktet, å hasplat ur sig något om "ja lilla gumman, nu är du så stor så att..."
 
Sv: Sexprat

Louise skrev:
Börjar märka på min 10 åriga dotter att hon funderar en hel del på vad vuxna gör när dom är själva ibland.
När började ni prata sex med era barn och hur berättade ni det?
När är det läge att berätta om mens, bröst, hår under armarna ochallt det där?
Känner mig feg som hoppas att den dagen aldrig kommer. Kan prata om sånt med vem som helst med inte mina egna barn... :crazy:

Mina barn är sju år och vi har pratat om det här med mens, bröst och hår under armarna för länge sen. Kanske när de var fyra fem år? Då pratade vi även om hur barn blir till. Vi har dock inte pratat om sex för njutnings skull ännu. Men, de ser ju att vi kramas och pussas ibland. Vi har pratat om det när de har frågat om det. Typ om jag rakar mig under armarna så frågar de varför och då berättar jag det och att de också kommer att få hår under armarna när de blir större. Samma med mens och bröst fast det gäller ju bara dottern då. Men, sonen vet om att han kommer att få hår under armarna och runt snoppen när han blir stor.
 
Sv: Sexprat

Har gjort samma som dig.

Dottern frågade vad en tampong var när hon såg paketet. Jag förklarade.

Hon har sett betäckningar och jag har förklarat.

Så vid snart sex års ålder vet hon precis hur barn kommer till. Pappan stoppar in snoppen helt enkelt.

Däremot har ag inte talat s jättemycket om det känslomäswsiga. Mest att när hon blir stor s kommer hon träffa ngon och kanske gifta sig och skaffa barn..

För tillfället ska hon gifta sig med min syster sambo;) För han är så bra på fotboll:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 246
Senast: Liran
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 109
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 968
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 108
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp