Sexmissbruk

corzette

Trådstartare
Alltså jag är ju en sån som inte anser att vissa "sjukdomar" är just sjukdomar utan mer hur man är som person.

Så hur ser ni på sexmissbrukare.. Är det en sjukdom eller är det bara en person som gillar sex.
Självklart finns det olika sätt det yttrar sej på.

Att man söker bekräftelse av andra
att man inte vill vara själv
att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Har googlat men hittar mest en massa "är du sexmissbrukare" men det är ju mest då en massa sök vård och gruppterapi länkar... Inte så mkt vad det faktiskt betyder...

Alltså jag är ju en sån som inte anser att vissa "sjukdomar" är just sjukdomar utan mer hur man är som person.

Så hur ser ni på sexmissbrukare.. Är det en sjukdom eller är det bara en person som gillar sex.

att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Har googlat men hittar mest en massa "är du sexmissbrukare" men det är ju mest då en massa sök vård och gruppterapi länkar... Inte så mkt vad det faktiskt betyder...
Beror på hur man mår av det tänker jag.
Har man sex för man vill och mår bra av det?
Eller är det något destruktivt för en?

att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Precis som @stjarnhimmel skriver så beror varför, när och vilken känsla det faktiskt handlar om som ligger till grund för det hela. Sen tror jag inte att alla sexmissbrukare "knarkar" exakt varje gång hen har sex, utan det ser nog lite olika ut. Det går även att ha sex som självskadebeteende.

Något som man vill, och dessutom faktiskt mår bra av kan väl inte vara ett missbruk?

Jämför med en matmissbrukare, en alkoholist eller liknande - även om det finns ögonblick där de kan må bra, mår de verkligen inte bra hela tiden.

Fast det är ju just det ... Som missbrukare ser du ju inte om det är "dåligt" för dej eller inte utan vet ju bara hur du mår när du "är där"... Så hur vet man om man är sexmissbrukare ?

Knarkare - ja då knarkar man
Alkoholism - ja då dricker du för mkt, men hur många trådar har vi inte sett där många menar på att "nej men vi har inget problem med spriten" och alla säger "JO" det har ni..
Spelmissbruk - man slutar inte spela..

Sexmissbruk - man har sex jämt med olika personer ? Man kan ragga upp de på en timmes "basis" å de kommer över..

Ingen ide att försöka va "anonym" här .. "Alla" vet att jag är i dejtingsvängen... Och allvarligt jag börjar undra om jag är sexmissbrukare.. eller som en kompis sa när jag tog upp det med han "det undrar inte jag - det har jag vetat länge att du är"...

Jag tror att definitionen av missbruk är ganska knepig, men när personen som är drabbad drivs av ett tvång att göra det som den missbrukar eller låter detta styra tillvaron på olika vis så är det i min bok tecken på missbruk såväl som när personen far illa och har ett självdestruktivt beteende runt vad den nu missbrukar.

Fast det är ju just det ... Som missbrukare ser du ju inte om det är "dåligt" för dej eller inte utan vet ju bara hur du mår när du "är där"... Så hur vet man om man är sexmissbrukare ?

Alkoholism - ja då dricker du för mkt, men hur många trådar har vi inte sett där många menar på att "nej men vi har inget problem med spriten" och alla säger "JO" det har ni..

Sexmissbruk - man har sex jämt med olika personer ? Man kan ragga upp de på en timmes "basis" å de kommer över..

Ingen ide att försöka va "anonym" här .. "Alla" vet att jag är i dejtingsvängen... Och allvarligt jag börjar undra om jag är sexmissbrukare.. eller som en kompis sa när jag tog upp det med han "det undrar inte jag - det har jag vetat länge att du är"...

Ägnar du all din fritid åt att leta nya sexpartners? Äventyrar ditt sexliv andra relationer?

Btw, jag har haft ett projekt med två sexmissbruksterapeuter, och just sexmissbruk kan man behandla effektivt.

Nej det är en politisk definition av narkotikamissbruk. "allt icke medicinsk bruk är missbruk"

Allt missbruk har flera defenitioner, det moralistiska, det sociala och det rent medicinska.

Det är problematiskt att se det som inte är moralistiskt rätt för tillfället som missbruk. Å andra sidan har det ofta sociala konsekvener, men det är en rätt lång diskussion.

Typ: Man skulle rent akademsikt kunna fundera över om att en överkonsumtion av avpixlat är ett missbruk eftersom det kan få sociala konsekvenser.

Jag tror att sex liksom mat kan användas som tröst och för att mätta en känslomässig hunger av något slag.

Mat och sex är behov. Var gränsen för missbruk går kan vara svårt att definiera, särskilt när det gäller saker som vi fysiskt behöver. Men om man använder något för att slippa undan känslor och tankar som är jobbiga, och om beteendet leder till ökad ångest, då kan man börja fundera.

Typ: Man skulle rent akademsiskt kunna fundera över om att en överkonsumtion av avpixlat är ett missbruk eftersom det kan få sociala konsekvenser.
Jag tror att man kan bli beroende av och missbruka precis vad som helst. Även utan uppenbara konsekvenser för andra.

att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Ett missbruk är ett missbruk.
Att gilla mycket sex är att gilla mycket sex.

Två helt olika saker.

Skillnaden är väl missbruk går över till något du inte har kontroll över och det blir destruktivt för personen. Man har sex med människor man egentligen inte vill ha sex med. Man är otrogen, trots att man mår väldigt dåligt över det och inte vill vara det. Man använder sex för att dämpa sin ångest, vilket leder till mer ångest för att man egentligen inte ville ha sex.

Har man sex, mår bra av det och är nöjd och glad, då är det inte ett missbruk. Då har man hög sexdrift. Det är när man tappar kontrollen och börjar göra saker man egentligen inte vill som det övergår i missbruk. När man inte mår bra av det man gör. Om man utsätter sig för risker, om man väljer bort andra saker i sitt sökande efter sex.

Skillnaden är väl missbruk går över till något du inte har kontroll över och det blir destruktivt för personen. Man har sex med människor man egentligen inte vill ha sex med. Man är otrogen, trots att man mår väldigt dåligt över det och inte vill vara det. Man använder sex för att dämpa sin ångest, vilket leder till mer ångest för att man egentligen inte ville ha sex.

Har man sex, mår bra av det och är nöjd och glad, då är det inte ett missbruk. Då har man hög sexdrift. Det är när man tappar kontrollen och börjar göra saker man egentligen inte vill som det övergår i missbruk. När man inte mår bra av det man gör. Om man utsätter sig för risker, om man väljer bort andra saker i sitt sökande efter sex.

Det va väl mer det här jag undrade över ... Men då så =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka